اخبار داغ

اعتبارات مصوب هیات دولت برای کویر میقان پرداخت نشد

اعتبارات مصوب هیات دولت برای کویر میقان پرداخت نشد
هیات دولت اوایل آبان‌ماه امسال در سفر به استان مرکزی اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای گونه‌های سازگار با منطقه، توسعه اقدامات بیولوژیکی و جنگل کاری در حوزه کویر میقان مصوب کرد که تا پایان سال ۹۵ ریالی از آن پرداخت نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از اراک امروز؛ کلانشهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ روز آلوده را به  خود دید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

خشکسالی‌هایی که در سال های اخیر، کشور و استان مرکزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به کمک آلایندگی‌های صنایع آمده تا ریزگردها هم بر میزان آلودگی هوا از جمله در اراک بیافزاید.

,

نزدیکی کویر میقان به اراک باعث شده تا ریزگردهای این کویر با ورزش باد به سمت اراک و شهرهای و روستاهای اطراف سرازیر شود.

,

کارشناس هواشناسی(تیرماه ۹۵)

,

آلایندگی امروز اراک منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است

, آلایندگی امروز اراک منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است, آلایندگی امروز اراک منشا خارجی ندارد و مربوط به منابع آلاینده داخلی است,

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که آلایندگی های اخیر منشا خارجی نداشته و مربوط به منابع آلاینده داخلی است.

,

محمدرضا احمدی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛ گفت: آلودگی که امروز در هوای اراک شاهد هستیم به صورت غبار محلی است.

, اراک امروز,

احمدی اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که آلایندگی های اخیر منشا خارجی نداشته و مربوط به منابع آلاینده داخلی است.

,

وی ادامه داد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که تا روز آینده ریزگردها در آسمان اراک خواهند بود.

,

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

,

تصویب اعتبار برای اقدامات بیولوژیکی در حوزه تالاب میقان

, تصویب اعتبار برای اقدامات بیولوژیکی در حوزه تالاب میقان, تصویب اعتبار برای اقدامات بیولوژیکی در حوزه تالاب میقان,

این مسائل باعث شد هیات دولت اوایل آبان‌ماه امسال در سفر به استان مرکزی اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای گونه‌های سازگار با منطقه، توسعه اقدامات بیولوژیکی و جنگل کاری در حوزه تالاب میقان مصوب شود که تاکنون این مبلغ محقق نشده است.

,

یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه در اراک گفت: استان مرکزی با مساحتی بالغ بر دو میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار یکی از ۱۸ استان بیابانی کشور است که به دلیل شرایط اقلیمی، بهره‌برداری های غیر اصولی، ازدیاد دام نسبت به ظرفیت مرتع، تجربه توسعه مناطق بیابانی را با خود دارد.

,

یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹۰ هزار هکتار از مساحت این استان را کویر و اراضی بیابانی شامل می شود، اظهار کرد: از این میزان ۵۰ هزار هکتار آن را کویر میقان اراک و ۴۴۰ هکتار بقیه آن را اراضی بیابانی در هفت شهر استان است.

,

وی ادامه داد: سطح ۱۲ هزار هکتار از عرصه‌ها این منطقه که به دلیل شوری بالا فاقد پوشش گیاهی بوده و در معرض فرسایش بادی قرار دارند که برای جلوگیری از حرکت ریزگردها و افزایش گرد و غبار در منطقه نیازمند ایجاد بادشکن های غیر زنده است که می‌طلبد مسئولان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کویر میقان دارای سطح نمکی بوده و در آب و هوای مرطوب تشکیل شده است، ۹۴ درصد از سطح آن را دریاچه فصلی توزلوگل از قشر نمک پوشانده و محل خاتمه یافتن آب های منطقه است که رسوبات آن از جنس رس و سیلیت بوده و در حاشیه آن رسوب های تبخیری ناشی از جریان آب های سطحی برجای مانده است.

,

یوسفی ادامه داد: در سفر هیات دولت به استان مرکزی اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای تثبیت شن های روان و ریزگردها مصوب شد. که بر اساس این مصوبه قرار شد یک میلیارد تومان از این اعتبار امسال و مابقی سال آینده تخصیص داده شود که تاکنون مبلغ یک میلیارد امسال محقق نشده است.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبارات بتوانیم اقدامات مناسب را برای تثبیت شن های روان و کنترل ریزگردهای کویر میقان را داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه