اخبار داغ

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

معتکف در امور معنوی، اجتماعی و فردی تقویت می شود

معتکف در امور معنوی، اجتماعی و فردی تقویت می شود
معتکف در امور معنوی، اجتماعی و فردی شرکت کنندگان در آن تقویت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار ایران روشن با اشاره به آثار و برکات اعتکاف برای جامعه، اظهار داشت: انجام اعتکاف  وظیفه ای در بُعد معنوی برای مسلمانان می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن,

وی ادامه داد: اردوهایی که در عرصه های مختلف تشکیل می شوند  وظیفه دارند یک توانمندی ویژه ای را برای فرد فراهم و به وجود بیاورند.

,

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اعتکاف هم مانند یک اردوی معنوی می باشد، گفت: در این اردوی معنوی جمعی که حضور دارند برای تقرب به خداوند شرکت کرده اند.

,

وی بیان داشت:در  این سه روز مردم در مکان هایی که متعلق به خداوند است با روزه گرفتن و خواندن ادعیه ها به راز و نیاز با خداوند می پردازند.

,

آیت الله رجبی اضافه کرد: در واقع اعتکاف یک اردوی معنوی می باشد که هم مکان ، هم فضا و همه ای ابعاد این اردو به خداوند توجه دارد و افراد شرکت کننده دست نیاز بسوی خداوند متعال دراز کرده اند برای جبران نقایصی که در گذشته بوده است با توبه و استغفار و از سویی آمادگی برای انجام وظایفی که به دوش دارند و از سویی دیگربرای دریافت الهامات و عنایات الهی است.

,

وی با اشاره به اینکه اولین برکت اعتکاف آمرزیده و پاک شدن از تقصیرهای گذشته می باشد، ابراز داشت: گناه یکی از موانع تکامل انسان ها می باشد که اگر گناهان آمرزیده شود موانع تکامل برداشته می شود و وقتی فرد موانع را برمی دارد  حرکت او بسوی خدا شتاب می گیرد.

,

عضو جامعه مدرسین حوزه  با اشاره به اینکه هر فردی در مسیر زندگی موانعی دارد که حرکت را کند و یا متوقف می کند، افزود: این جا هم وقتی استغفار و توبه صورت می گیرد فرد و انسان آماده حرکت بسوی خداوند می شود و حرکت او ثمر بخش می باشد.

,

وی در ادامه تصریح کرد: انسان در طول سال تلاش می کند که به مقصد الهی برسد اما برخی موانع از مسئله جلوگیری می کنند در حالی که این چند روز اعتکاف موانع را برداشته و حرکت انسان به سوی مقصد الهی آسان تر می شود و از سویی دیگر وقتی گناهان انسان بخشیده  می شود آماده دریافت عنایات الهی خواهد شد یعنی فضل و رحمت الهی شامل حال او خواهد شد آن زمان هر روز بر اندوخته ها و تقرب او افزوده می شود و وجودش هر لحظه متحول خواهد شد.

,

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه وقتی فردی تکامل پیدا کند روحیات و رفتارش تغییر می کند، بیان داشت: کسانی که در اعتکاف شرکت می کنند در حال تمرین کردن برای کنترل نفس در مقابل عدم انجام اموری که انسان را از خدا دور می کند هستند ؛ این لطفی از ناحیه خدا است که افراد را آماده پذیرش الطاف الهی می کند.

,

وی ادامه داد: در روایات صبر به روزه و صلات به نماز تعبیر شده است؛ روزه ابزاری است که انسان را به خدا نزدیک می کند؛ روزه گرفتن در ایام اعتکاف یا رمضان و یا هر روزدیگر باعث صفای باطن فرد می شود.

,

عضو جامعه مدرسین حوزه  افزود: در ایام اعتکاف ، نماز و روزه نقش اساسی دارد؛ نمازهای اول وقت  که با اول وقت خواندن ثمرات بزرگی نصیب فرد می شود و روزه که صفای باطن می آورد.

,

وی در ادامه اضافه کرد: برای انسانی که صفای باطن ایجاد شود آمادگی برای عمل به دستورات الهی در او بیشتر خواهد شد و وقتی آمادگی او بیشتر شود هم نسبت به وظایف فردی و هم نسبت به وظایف اجتماعی احساس مسئولیت بیشتری دارد، از طرفی هم این فرد نسبت به خداوند و وظایفی که خداوند بر روی دوش او قرار داده است موفقتر خواده بود.

,

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف فقط یک امر معنوی نیست بلکه در امور جاری انسان چه فردی و چه اجتماعی دخالت دارد، گفت: افرادی که درست از این فرصت استفاده کنند وقتی از اعتکاف خارج می شوند باید احساس مسئولیت آنها نسبت به مردم و مشکلات مردم و نظام اسلامی وخانواده خود بیشتر شود.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی احساس مسئولیت بیشتر شود انگیزه برای عمل بیشتر می شود، خاطرنشان شد: بنابراین  اعتکاف هم در جنبه ارتباط با خدا نقش آفرین است و هم در جنبه ارتباط با خود ،اجتماع و نظام اسلامی نقش آفرین می باشد.

,

عضو جامعه مدرسین حوزه  افزود:  بنابراین اگر ما مراسم اعتکاف را توسعه دهیم به مردم کمک کرده ایم چون نیروها  را آماده برای کمک به خلق کرده ایم و هم کمکی برای نظام اسلامی چون انسان ها برای انجام رسالت و وظیفه خود نسبت به نظام اسلامی آماده می شوند و از طرفی هم انسان های پاک و کامل به وجود می آیند که هر کجا باشند موجودات بابرکتی خواهند بود.

,

/انتهای پیام

, /انتهای پیام]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه