اخبار داغ

روی خط مجاز در تبریز؛

معمای غله زار/ سفر بیاتِ رئیس جمهور/ واکنش ها به صلاحیت جریان ثروت در انتخابات شورای شهر

معمای غله زار/ سفر بیاتِ رئیس جمهور/ واکنش ها به صلاحیت جریان ثروت در انتخابات شورای شهر
محتوای شبکه های اجتماعی یک هفته گذشته را باید به واکنش های سیل آذربایجان و سفر اخیر ریاست جمهوری به تبریز اختصاص داد. صلاحیت نامزدهای شورای شهر و انتخاب اصلح نیز مورد مداقه ی برخی از فعالین فرهنگی و شهری تبریز در فضای مجازی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، روی خط مجاز در تبریز(1) با محوریت شهید آوینی، شورای شهر تبریز، تناقضات رئیس جمهور و کیفیت چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) به قلم فعالان فرهنگی تبریز در معرض مخاطبان قرار گرفت. محتوای شبکه های اجتماعی یک هفته گذشته را باید به واکنش های سیل آذربایجان و سفر اخیر ریاست جمهوری به تبریز اختصاص داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

صلاحیت های شورای شهر و انتخاب اصلح نیز مورد مداقه ی برخی از فعالین فرهنگی و شهری تبریز در فضای مجازیِ یک هفته گذشته بود.

,

#سیل_آذربایجان

,

چه بود قسمت ما از تموز و نیسانت

,

رضا شیبانی اصل شاعر و فعال فرهنگی تبریز در ساعات ابتدایی وقوع سیل با انتشار متن و شعری نوشت:  داغی بزرگ بر دل میهن نشسته است.سیلاب مصیبت چنان سهمگین و خروشان  است که اگر تنها باشیم ما را هم یکان یکان با خود خواهد برد.همه از هر گوشه ایران در کنار مردم آذربایجان باشید.نگذاریم سیلاب ها ما را تنها و تکه تکه به کام خود فرو ببرند.مصیبت آذربایجان مصیبت همه ایران است. برای داغدیدگان طلب صبر از درگاه خداوند مهربان داریم.

,

چه نوعروسانی
که با ترنم باران
به حجله های گل و لای نیستی رفتند
چه کودکان که به  قنداق  موج ها خفتند
چه آرزوهایی
که نقش شد بر آب

الا طبیعت ناباب
ز راه و رسم تو کانون درد شد دل من
ز خویش می پرسم
چه بود قسمت ما از تموز و نیسانت
جواب می آید
سراب یا سیلاب

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آغلاتما یاغیش...

,

ابراهیم قبله آرباطان(فعال فرهنگی):
یاغیش سئله چونوب؛ اود تک آلیشیر
بو هانسی نیسگیلدی منلن دانیشیر
ائلیمین ساراسی سئلده چالیشیر
آماندی ائلیمی آغلاتما یاغیش
*
نگران آنیا بالانی یئتیر
نه اولار یعقوبه یوسفی گتیر
بیزه مهربان اول اوچورتما بیتیر
آماندی ائلیمی آغلاتما یاغیش
*
رحمت اللرینی چک باشیمیزا
قاتما گولوشلرین گوز یاشیمیزا
ئولومی ایچیتمه قارداشیمیزا
آماندی ائلیمی آغلاتما یاغیش
*

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

فلک بولدی عجب شیرین غم پایین

,

محمد یاری کجوار:

,

بیر گوزوم آغلاییر، بیر گوزوم گودور
سئله دوشنلردن گلمیر سس سمیر
بیلمیرم بو ایشین حکمتی ندیر
آماندی ائلیمی آغلاتما یاغیش

,
,
,
,

سیل آپاردی توفارقانین سارایین

,

ائشیدمیشم خان چوبانین هارایین
 فلک بولدی عجب شیرین غم پایین

,
,

قلم آغلیر خان چوبانین حالینا
 آذربایجان دردین گلسین جانیما

,
,

بعد از این لحظه که #باران آید

,

محمدرضا زارعی:

,

بر دلش غم چه فراوان آید
خاطراتی که پریشان آید
بعد از این با که بگوید حالش 
بعد از این لحظه که #باران آید

,
,
,
,

یاغیش بتر یاغدی اگر چه آشدی

,

محمد کهنموئی:

,

یاغیش بتر یاغدی اگر چه آشدی/
دوندی سئله باغ بره دن ده داشدی/
گوز قاباغیندا سارانی آپاردی/
خان چوبانین گوزلری هله یاشدی

,
,
,
,

سیل مرگ روان بود

,

مهدی نعلبندی(نویسنده و فعال فرهنگی): سیلی خروشان و پر از گل و لای و خودرویی که با بوقهایی منقطع و پشت سر هم آخرین تقلاهایش را می کرد تا به کام مرگ کشیده نشود، اما مگر شد؟ نه.  سیل وحشت داشت و دارد. سیل، بسیاری از هموطنانمان را به کام خود کشید. صحنه هایی دلخراش و جانگداز که دلها را به درد آورد. روز بعد از سیل بود که تازه همه فهمیدیم چه خانه خرابی ها به بار آمده و چه خانواده هایی متلاشی شده اند.  همه دارند در گل و لای دنبال آنهایی می گردند که سیل به کامشان کشیده است. ماشینی مچاله و جنازه هایی پوشیده. ماشین که مچاله شود سر آدمی چه می آید؟  قصد نقد ندارم در این فضای تلخ و بغض اندود اما علاج حادثه قبل از وقوع باید کرد و برای بحران ستادی پیش از وقوع تشکیل داد. باید بی تعارف بود، هم با مسوولین و هم با خودمان. حادثه با کسی شوخی ندارد. نباید با حادثه شوخی کرد و نباید حادثه را به سخره گرفت.  اما ته دلم هنوز به آن خودرو و ساکن یا ساکنانش می اندیشم. به آن تقلاهایی که در بوقها بود. به دهان گشاده مرگ و کسانی که به نظاره ایستاده بودند و کاری از دستشان بر نمی آمد جز فریاد و استغاثه. و لحظه ای بعد و مرگی روان و خروشان و بی رحم. و خاموش شدن آن همه تقلا به یکباره.  آب که مایه رحمت است و بخشنده، چه بی رحم می شود گاهی؟ آب، می شود آتش و داغ می نهد بر دل انسان ها. باران که زبانزد است در لطافت طبع، گاهی چه خشن می شود؟  بیایید برای کشته های این حادثه غفران، برای نجات یافتگان زخمدار صحت، برای داغدیدگان صبر، و برای خود عبرت آرزو کنیم از این حادثه تلخ.  حادثه تلخ است اما گذشت زمان از تلخی آن می کاهد که اگر چنین نبود تولن تحمل نبود بر تلخی آن.  فاتحه ای بخوانیم برای آنان که دیگر در میانمان نیستند و بستگانشان داغداران ایشانند. بالنبی و آله و بالفاتحه مع الصلوات.

,

 

,

#معمای_غله زار

,

فورواردِ تقصیر به کانال مردم

,

غلامرضا سیفی(فعال رسانه ای): وزیر نیرو، معاون استاندار، فرماندار آذرشهر و  اخیراً استاندار آذربایجانشرقی، متفق القول معتقدند در حادثه سیلِ آذرشهر، مردم مقصر بوده اند. استدلال شان هم این است که مردم برای گرفتن عکس سلفی و تفرج و... در آن محل توقف کرده اند. 

,

اما رئیس ستاد بحران کشور، امروز در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفته:" اصلاً در آنجا محل گذر و تفرجگاهی وجود نداشت که مردم در آنجا توقف کرده باشند."

,

امروز هم خبری منتشر شد که جسد یکی از قربانیان در داخل خودرو پیدا شده است. یعنی اکثر قربانیان داخل خودرو بوده اند و در مسیر عبور از زیر پل گرفتار سیل شده اند. 

,

با این اوصاف آیا انصاف نیست مسئولین محترم، بخاطر قضاوت ناصواب خود از پیشگاه مردم عذرخواهی کنند؟! 

,

حجم قابل توجهی از امکاناتِ نهادهای مختلف برای امداد رسانی پای کار آمد و الحق و الانصاف امداد رسانی علیرغم تبلیغات منفی برخی مغرضین، مطلوب بود. لیکن اظهارات خلاف واقع و فورواردِ تقصیر به کانال مردم، شیرینی خدمت رسانی را تلخ کرد. 

,

محمد اسماعیل سعیدی:احداث جاده در بستر رودخانه تلفات سیل را بسیار بالا برد
قاضی پور: منشأ اصلی کشتار مردم سهل‌انگاری وزارت راه و شهرسازی در بستن راه اصلی عبور مردم محلی و استفاده از راه جایگزین خطرناک از بستر یک رودخانه بود
محمد حسین فرهنگی: اگر پل ها و جاده‌ها دارای سیل‌بندهای مناسب بودند، این اتفاقات رخ نمی‌داد.

,
,
,

سیل مدیریت های نمایشی

,

روح الله رشیدی(فعال فرهنگی): سیل و پدیده‌هایی مثل آن، مانند بسیاری از ماها در رودربایستیِ #مسئولان_نمایش‌گر و بوقچی‌هایشان گیر نمی‌کند.
بی‌تعارف ویران می‌کند. و وقتی چنین اراده‌ای داشته باشد، هیچ یک از تردستی‌های اغواکننده‌ی مسندنشینان جلودارش نیست.

,
,

با تبلیغاتِ پوچ و رنگ‌پاشی روی در و دیوار شهر و نورپردازی‌های فریبنده و دیوارکشی در اطراف حاشیه‌نشین‌ها و همایشِ خودستایی و دستمال‌کشی و... نمی‌شود سیل و زلزله و طوفان را افسار زد و رام کرد.
این، هزارمین اخطار بود به #مدیریت‌های_نمایشی.

,
,

فرماندار آذرشهر بجای شکایت از خبرنگاران، استعفا دهد

,

حمید شیرازی(فعال رسانه ای): فرماندار اهمال کار آذرشهر از سه خبرنگار صدا و سیما شکایت کرده است. نمی دانم خبر شکایت حقیقت دارد یا نه، اما اگر واقعیت داشته باشد انتظار از استاندار این است که توبیخ اساسی این مدیر زیر دستش را بکند، نه به خاطر این که سال گذشته خودش در مراسم روز خبرنگار گفته بود که هیچ مدیر دولتی در استان حق شکایت از خبرنگاران را ندارد، بلکه به خاطر بی مسئولیتی جناب فرماندار.

,

خبرنگاران تنها مسئولیت هایی که مسئولین مربوطه منطقه فراموش کرده بودند را به نمایندگی از مردم برایشان گوشزد کردند.

,

فرماندار آذرشهر روز بعد از حادثه سیل در مقابل دوربین ها مردم و روز جمعه را دلیل اصلی این حادثه معرفی کرد.  باید گفت اگر قرار است مدیریت بحران یک شهری همچون آذرشهر را روزهای هفته عهده دار شوند، فرماندار و مدیر بحران به چه درد مردم خواهند خورد. به نظرم جناب فرماندار بهتر بود به جای امضای برگه شکواییه خبرنگاران، استعفا نامه اش را امضا می کرد و می رفت، در این شرایط سنگین تر بود.

,

 

,

#سفر_رئیس_جمهور

,

رامین نظامی خواه(فعال رسانه ای): باران رحمت الهی است. اما #بی_تدبیری و #ناکارآمدی سیل را می آفریند. نگین فیروزه ای #آذربایجان تشنه این آب است. اما تخصیص قطره چکانی بودجه برای لایروبی رودخانه ها، آبهای سطحی را هدر می دهد.

,

آقای #رییس_جمهور اگر برای رسیدگی به #سیل زدگان #آذربایجان می آیید؛ ۵ روز دیر است. و اگر سفرتان #انتخاباتی است؛ ۱۰ روز زود است و فرصت قانونی تبلیغات هنوز شروع نشده.

,

حسین قنبری(مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز): سفری که در آن به جای اینکه با مردم داغدار منطقه دیدار کند و به مشکلاتشان گوش دهد، فقط به بازدید از منطقه به همراه مسئولین می پردازد. این نشان دهنده ی هراس روحانی از دیدار با مردم است.

,

طبق آمار ها بودجه ای که برای لایروبی رود ها و ایمن سازی آن در نظر گرفته شده بسیار ناچیز بوده و آن هم فقط به کارهای پرسروصدا و بی اثر اختصاص یافته است.

,

سجاد حسین زاده(فعال رسانه): 

,

, ,

حمید شیرازی(فعال رسانه): روز گذشته چایکنار تبریز و میدان دانشسرا تا میدان شهدا که شریان اصلی تبریز محسوب می شود برای ساعاتی بسته شد و مردم را حسابی به دردسر انداخت. ظاهرا شرایط در آذرشهر هم مشابه همین بود. البته بسته شدن خیابان های کناری مهرانه رود تبریز به خاطر سیل و در خطر افتادن جان مردم نبود.

,

رضا شیبانی اصل:

,

, ,

متین منتظمی(دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان): 

,

 

,

, ,

 

,

#شورای_شهر

,

غلامرضا سیفی:

,

, ,

علیرضا نوین(شهردار سابق) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: 

,

"کلام شھید بهشتی(ره):  ارزش ها را بشــناس و اشخـــاص را با ارزش ها بســنج. حمایـــت ها باید از ارزش ها باشد، اول ارزش ها ، بعـد اشخــاص، نه اینکه اول اشخـــاص بعد ارزش ها." این روزهاکه مردم ایران آماده میشوند رییس جمهور و اعضای شوراهای شهر خودشان را انتخاب کنند جمله بالا به خوبی تعریف میشود. مخصوصا برای مردم تبریز که شورای چهارمشان و مدیر اجرایی منتخبشان با پرونده های فساد و قضایی در مدیریت شهری امتحان خوبی نداده اند و شهروندان عزیز ان شاله در انتخاب کاندیداها به ارزش های مکتبی و تفکر انقلابی و سلامت نفس و شجاعت و عدالتخواهی و خداترسی و صداقت و مقابله با فساد اداری و ....، توجه خواهند کرد تا بار دیگر افرادی انتخاب نشوند که برای قدرت از تزویر و زر و زور و تطمیع و فریب مردم با ظاهری اراسته به القاب دکتر . مهندس . حاج اقا و ..... ابروی این کلانشهر و جایگاه رفیع ان را نابود نکنند . ای کاش رییس شورا و برخی از اعضا بعلت شرمندگی از عملکرد نامبارک خود برای چندمین بار برای شیفتگی قدرت کاندیدا نمیشدند. البته بعید است که سیستم های نظارتی هم بتوانند از افتضاح کاری مالی اخلاقی و سومدیریت این افراد پرده بردارند اما ان شاله مردم تبریز با بصیرت و انتخاب اصلح خود اینها را از راه

,

, ,

 

,

سجاد حسین زاده:

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه