اخبار داغ

چین رآکتور آب سنگین اراک را بازطراحی می کند

چین رآکتور آب سنگین اراک را بازطراحی می کند
پکن خبر داد قرارداد نهایی مربوط به بازطراحی آب سنگین اراک، بین ایران و چین روز یکشنبه در وین امضا می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از فارس، وزارت خارجه چین روز پنج شنبه گفت طرف‌های چینی و ایرانی قرارداد بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک را به زودی به امضا می‌رسانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به نوشته خبرگزاری رویترز، لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه(امروز) خبر داد طرف‌های چینی و ایرانی روز یکشنبه هفته آینده در وین قرارداد نهایی بازطراحی رآکتور آب‌سنگین ارک را که بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 بود، امضا می‌کنند.

در پنجمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه ایران به کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه پروژه مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک طبق برنامه ادامه دارد، اعلام شد که بازطراحی مفهومی راکتور توسط متخصصان کشورمان به پایان رسیده و همزمان قرارداد مشاوره‌ بازطراحی با چین مذاکره و در روز 24 فروردین 1396 با ملحوظ شدن کلیه ملاحظات سازمان انرژی اتمی ایران نهایی و در پکن امضا شده است.

روز بیست و نهم فروردین ‌نیز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به قرارداد اولیه بازطراحی راکتور اراک که در پکن به امضا رسیده، از امضای نهایی این قرارداد در وین خبر داد.

صالحی در این باره عنوان کرد: فعالیت‌ها در ارتباط با این راکتور به خوبی پیش می‌رود و جلوتر از برنامه خود هستیم، قراردادی نیز که با چین قرار بود به امضا برسد، امضای اولیه آن انجام شده و قرار است امضای نهایی آن ظرف هفته آینده در وین انجام شود، این قرارداد حدود 200 صفحه است که جزئیات بسیار فراوانی را دارد و ابعاد مختلف این همکاری را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که هزینه بازطراحی راکتور اراک برعهده ایران است یا طرف‌های حاضر در برجام، گفت: در برجام توصیه شده تا طرف‌های مقابل در خصوص هزینه نیز ورود پیدا کنند ولی فعلا ایران کارهای آن را انجام می‌دهد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نیز در بازطراحی راکتور اراک حضور دارد یا خیر، اظهار داشت: یک گروه 3 کشوری وجود دارد که ایران به عنوان متولی این پروژه است و همه کارها را ما انجام می‌دهیم و قرار نیست کسی این کار را انجام دهد.

وی گفت: ایران مسئولیت طراحی راکتور اراک و طراحی تجهیزات مرتبط را برعهده دارد و در نهایت طراحی های مذکور از سوی 2 کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد، این موضوع در قرارداد مذکور آمده است که این 2 کشور باید در پایان طراحی‌های ایران را تایید کنند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه