اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه:

لزوم شکل گیری تشکل فراگیر «انقلابیون حامی محرومان»/ مدیران غرب زده و اشرافی به داخل تکیه نمی کنند

لزوم شکل گیری تشکل فراگیر «انقلابیون حامی محرومان»/ مدیران غرب زده و اشرافی به داخل تکیه نمی کنند
ابراهیم رزاقی راه غلبه بر مدیران فاسد و طبقه اشرافی قدرتمند را شکل گیری و تقویت تشکل انقلابیون حامی محرومان عنوان کرد و وجود رئیس جمهور انقلابی پایبند به قانون اما تنها و صرف را ناکافی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دانشیار سابق دانشگاه تهران در گفتگو با صاحب نیوز در پاسخ این سوال که آیا مسئولان به خواسته رهبر انقلاب مبنی بر تکیه بر  توان داخلی و قطع نگاه از بیرون مرزها تمکین می کنند، گفت: برای پاسخ به این سؤال لازم اول باید شمایی از  اقتصاد و مسئولان را در سال­ های گذشته بدانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ابراهیم رزاقی یادآور شد: بعد از رحلت امام خمینی (ره) و روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی، اقتصاد ایران بدون توجه به قانون اساسی و تعریف امام راحل از توسعه، به اشغال  نظریه های اقتصاد نئولیبرالی که روی آنها تأمل نشده بود در آمد؛ امام خمینی در نظریات اقتصادی توسعه را به خویشتن شناسی، خودکفایی و استقلال که منجر به خوداتکایی شود تعبیر می کند اما  دولت هایی که روی کار آمدند منابع کشور مانند نفت را فروختند  و کالا وارد کردند که این مهم در چند سال گذشته شدت بیشتری گرفته و نتیجه طبیعی آن بیکاری و فقر بیشتر و خالی شدن روستاها از سکنه و رشد حاشیه نشینی در کلان شهرهاست.

,

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: چرا  سال ها شعارهای اقتصادی رهبر عزیز انقلاب بی جواب مانده است؟ جواب آن در نگرش دولتمردان و مشاوران اقتصادی آنها نهفته است مثلا آقای نیلی  مشاور رئیس جمهور فعلی اذعان کرده که اقتصاد جزء علوم انسانی نیست یعنی جزء علوم محاسباتی است، اما این نوع باور است که نوع اقتصاد را رقم می زند، این آقایان باور به مدل اقتصادی غربی دارند و شکوفایی ایران را در آن می پندارند اما باید پرسید مثال نقض این تفکر استقلال و رشد اقتصادی کشورهای سوسیالیستی چون شوروی و کره شمالی است.

,

به گفته این اقتصاددان، این افراد هرگز به فراز و فرودهای اقتصاد لیبرال سرمایه داری و کوتاه بودن دوره رونق در خود کشورهای غربی اشاره نمی کنند؛ اینجا نظریه های آدام اسمیت پرستش می شود ولی کینز اقتصاددان انگلیسی نظریات او را رد می کند و حل معظل رکود اقتصادی را مصرف گرا کردن مردم با دامن زدن به تبلیغات گسترده مطرح می کند و کسی در ایران به فجایعی که هر کدام از این نظریه ها آفریدند اشاره نمی کنند.

,

وی با بیان این که طبق اصل 44 قانون اساسی فعالیت اقتصادی در جمهوری اسلامی بر سه نوع تعاونی، دولتی و خصوصی است، اظهار کرد: . طبق اصل 43  قانون اساسی دولت موظف است برای همه مردم به فراخور ظرفیت و نیاز کار، مسکن، خوراک، پوشاک، بیمه درمانی و آموزش و پرورش ایجاد کند به گونه ای که به آزادگی افراد خدشه ای وارد نشود و هر فرد بتواند علاوه بر تلاش شغلی فرصت کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که اولویت انقلاب اسلامی ایران کوخ نشینان هستند، تصریح کرد: در نظریات اقتصادی امام خمینی (ره) آمده است ثروت افراد باید بررسی شود اگر از راه غیر مشروع به دست آمده از او گرفته شده و اگر از راه مشروع به دست آمده مازاد ثروت فرد بر نیازش باید وارد چرخه اقتصادی، صنعت و کشاورزی شود و از خواب سرمایه جلوگیری کرد.

,

رزاقی افزود: کوخ نشینان خود باید مسئول امور خود شوند چون کاخ نشینان از آنها غافلند؛ این با اقتصاد لیبرال سرمایه داری غرب که هر فعالیتی صرف داشتن سود شخصی را مجاز شمرده می شود، متفاوت است، پس چطور ممکن است اقتصاد جزء علوم انسانی نباشد وقتی مبانی نظری ما و غرب در نگاه به معیشت انسان متفاوت است، اما دولت های جمهوری اسلامی اعتمادشان به مدل های شکست خورده غربی بیشتر است از متن قانون اساسی کشور که برخاسته از قرآن است.

,

وی تاکید کرد: دولت ها با این سرمایه و منابع عظیم کشور بعد از انقلاب تنها 10 میلیون شغل ایجاد کردند که نصفشان هم دلال هستند.

,

عدم خودباوری و مردم باوری مسئولان علت عقب ماندگی کشور است

,

این کارشناس اقتصادی عدم خودباوری و مردم باوری مسئولان و نگاه حسرت آمیز به غرب را علت عقب ماندگی کشور دانست و گفت: مثلا  اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور دولت یازدهم در پاسخ به اعتراض ها به واردات خودرو مدعی شد چون در هیچ تکنولوژی و صنعتی جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزی تولید رقابتی و برتری نخواهیم داشت  یا جلوگیری از  واردات خودرو بی معنی است یا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن که اعلام کرده بود باید مدیر اقتصادی  از خارج وارد کنیم.

,

رزاقی افزود: مدل توسعه موشکی یا بومی سازی صنعت هسته ای قبل از برجام الگویی موفق برای سایر بخش هاست و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به عنوان مدیر انقلابی اعلام کرد اگر دورتادور کشور را حصار بکشند تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد و تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم های موشکی هیچ خاصیتی نخواهد داشت و راه پیشرفت در صنعت خودروسازی اول عدم واردات خودرو و دوم گرفتن پاسپورت مسئولان بخش خودرو و عدم اجازه خروج آنها از کشور است.

,

وی خاطر نشان کرد: امضا قرارداد با شرکتهای خارجی چون شل و توتال در صنعت نفت و پژو در صنعت خودرو  برای انتقال تکنولوژی به کشور تنها وابستگی آفریده و تکنولوژی روز منتقل نشده است از طرفی در مقطعی از همکاری این شرکت ها دچار زیاده خواهی می شوند و در میانه راه همکاری خودشان با ایران را قطع می کنند.

,

رزاقی تصریح کرد: طراح قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC در دولت یازدهم یعنی سید مهدی حسینی درباره دادن امتیازات گسترده  به شرکتهای اروپایی در این قراردادها می گوید باور کنید ما عقب مانده ایم ما نمی توانیم و به خارجی ها محتاجیم و باید قراردادهای نفتی برای طرف خارجی به گونه ای جذاب باشد که حاضر به انتقال تکنولوژی به ایران باشد.، ما در همین حوزه نفتی می بینیم که قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه فازهای مختلف پارس جنوبی را ساخته و خود کفایی بنزین را برای کشور محقق کرد.

,

رهبری دنبال تبدیل قانون اساسی به مطالبه مردمی هستند

,

دکتر رزاقی در پاسخ اینکه چرا رهبر فرزانه انقلاب از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می خواهد قول دهند که نگاهشان به داخل و توان مردم باشد، گفت: به این رسیدیم که دولت ها به قانون اساسی تمکین نکردند و دنباله رو صندوق بین المللی پول و بانک جهانی شدند، اما آیا هیچ مسئولی در حد رئیس جمهور، وزیر یا نماینده مجلس توسط دیگری به خاطر این پشت پا زدن به قوانین اقتصادی و فرامین امام و رهبری محکوم و مجازات شد؟ خیر محکوم نشد چون مسئولان شیفته غرب و لیبرالیسم هستند و اعتقاد قلبی به قانون اساسی و نظریه های اقتصادی امام و رهبری ندارند.

,

وی ادامه داد: لذا هیچ یک، دیگری را به خاطر عدم تمکین به قانون محکوم و استیضاح نکردند و باید اشاره کنم ما نیروی نظارتی – تنبیهی قوی بر مسئولانی که هزینه های زیادی برای مردم و کشور ساخته اند نداریم، بنابراین مدیران فاسد زیاد شده اند، 80 درصد بازنشستگان زیر خط فقرند، 12 میلیون جمعیت بیکار داریم و بدتر از همه دستبردهایی که هر روز از یک گوشه سر بر می آورند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه قول دادن مسئولان در حرفها و تبلیغاتشان چه فایده ای دارد که اگر عمل نکردند بشود مجازاتشان کرد و در ادامه اظهار کرد: رهبری دارند قانون اساسی را به مطالبه عمومی تبدیل می کنند چراکه سیستم های نظارتی هم ذیل همان انگاره های لیبرال دموکراسی طراحی شده اند و خود این سیستم های نظارتی باید تحت تحول و دگردیسی قرار گیرند لذا چون رهبری می دانند از این سیستم نظارتی چیزی بر نمی خیزد مطالبه قانون اساسی را به مردم می سپارند و مسئولان را در معرض قضاوت و تصمیم مردم قرار می دهند.

,

مسئولان لیبرال اشرافی به قول خود عمل  نخواهند کرد

,

وی در ادامه صحبت های های خود به صاحب نیوز گفت: طبقه لیبرال اشرافی به حرف رهبری گوش نخواهند کرد و توانایی هر کاری از جمله در اختیار گرفتن  رسانه، فرستادن نماینده به مجلس و یا مدیر به دولت ها را دارند.

,

به گفته رزاقی، نماینده مردم قم در مجلس اعلام کرده است که 60 درصد مدیران ارشد دو تابعیتی هستند، در این اوضاع حتی اگر رئیس جمهور فردی انقلابی پایبند به قانون هم باشد این طبقه قدرت یافته اشرافی برای او مشکلات زیادی درست می کنند و اجازه کار را به او نخواهند داد و هر کاری می­ کنند که دولت او را زمین بزنند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: از سویی فقرا  و محرومان و بیکاران با افزایش اختلاف طبقاتی تحمل خود را از دست می دهند و مقابل نظام و دولت انقلابی می ایستند و این یعنی همان خواسته ای که آمریکا دنبال می کند.

,

وی تاکید کرد: مدیران غرب زده و اشرافی تکیه به داخل نمی کنند حتی اگر قول دهد چون آرمان زندگیشان کاخ نشینی و ماشین شش میلیاردی است و امروز می بینیم که آن را علنی نشان می دهند.

,

انقلابیون و محرومان برای  غبله برطبقه اشرافی قدرتمند باهمدیگر متشکل شوند

,

وی افزود: میلیون ها ایرانی اعتقاد به جهاد دارند و در بسیاری موارد مانند مقاومت الگوی کشورهای منطقه شده اند چرا در اقتصاد الگو نشدیم؟ در همه قوا و در سطح جامعه افراد انقلابی وجود دارند، ایراد کار آنست که برخلاف طبقه اندک اما قدرتمند اشراف افراد مجاهد و کشوردوست تشکل ندارند و به یکدیگر  وصل نیستند، در صورتی که تشکلی از فقرا و محرومان با رهبری افراد انقلابی و جهادی و ثابت قدم صورت بگیرد این تشکل می تواند رئیس جمهور و نماینده مجلس غیر عادی را هم به راه بیاورد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه