اخبار داغ

واردات 840 هزار تُن برنج به کشور در سال 95+جدول

واردات 840 هزار تُن برنج به کشور در سال 95+جدول
طبق آمار گمرک سال گذشته بیش از 840 هزار تُن برنج به کشور وارد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزد رسا؛ بررسی آمار گمرک نشان می دهد سال گذشته بیش از 840 هزار و 911 تُن انواع برنج به کشور وارد شده است.
این میزان واردات تحت عنوان « خرده برنج » و «برنج نیمهکسفیدشده(Semi milled Rice) یا برنج کامل سفید شده(Wholly milled Rice) حتی صیقلی یا براق شده» صورت گرفته است.
بر اساس این آمار واردات این حجم از برنج بیش از 21 هزار و 404 میلیارد ریال هزینه در بر داشته و موجب خروج 690 میلیون و 737 هزار دلار ارز از کشور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,
,
,

, ,

واردات بی رویه همواره یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان بخش کشاورزی ایران بوده و برنجکاران نیز از گزند این مشکل بزرگ که تحت عنوان "واردات بی رویه و نابهنگام" ازآن یاد می شود در امان نبوده اند. چند سال است که میزان ورود رسمی و غیررسمی برنج بیش از میزان نیاز و مصرف کشور است و این معضل مشکلات متعددی را برای برنجکاران ایجاد کرده است.

,

در حالی که حداکثر نیاز در کشورمان به برنج خارجی سالانه 500 هزار تن است، براساس آمارهای گمرک ایران در چندسال اخیرسالانه تا دو برابر این مقدار یعنی یک میلیون و300هزارتن برنج وارد کشور شده است. این در شرایطی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح خودکفایی در تولید برنج سخن می گویند!

,

آنچه مسلم است واردات بی رویه برنج به تراژدی غم انگیزی می ماند که کشاورزان را خانمان سوز و تغییرکاربری اراضی مرغوب کشاورزی استان را درپی داشته است. گزارش حاضر ماحصل گفتگوی خبرنگار ما با دکتر کوروش یوسفی ساداتی ،دکترای مدیریت استراتژیک و مدرس دانشگاه درباره آسیب شناسی واردات بی رویه برنج است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه