اخبار داغ

کارگرانی که در تاریکی دل سنگ را می شکافند/بازنشستگی دغدغه کارگران تونل کوهرنگ 3

کارگرانی که در تاریکی دل سنگ را می شکافند/بازنشستگی دغدغه کارگران تونل کوهرنگ 3
کار در معدن یکی از مشاغل سخت در سراسر جهان محسوب می شود که متاسفانه در نظر گرفتن سختی کار برای این شغل کمتر به چشم می خورد و کارگران نگران آینده خود هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوهرنگ خبر، کارگران تونل سوم کوهرنگ در نصیرآباد میزبان مهندس مرتضی زمانپور فرماندار، بدری بابادی معاون فرماندار، حسینی بخشدار و چراغپور رئیس اداره تعاون کارو رفاه اجتماعی شهرستان کوهرنگ بودند.

از همان لحظه ورود به تونل از تعجب به دیوارهایی از سنگ نگاه می کردیم که به دستان فولادی  جوانانمان آب شده بودند.

بعد از حدود 40 دقیقه به کارگران در 10 کیلومتری در دل کوه ملحق شدیم و از نزدیک مصائب و درد دل کارگران عزیز را شنیدیم.

در این دیدار فرماندار محترم ضمن خداقوت به کارگران گفت: حلال‌ترین نان، نانی است که کارگران عزیز با این سختی و مشقت فراوان در این تونل بر سر سفره خانواده خود می برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
, ,

 

,
زمانپور، پیمانکار را مکلف به پرداخت به موقع حقوق و مزایا نمود و از کارگران خواست که کلیه مسایل ایمنی و فنی را رعایت نمایند.

مهندس چراغپور، رئیس اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان کوهرنگ هم در پاسخ به سوال یکی از کارگران مبنی بر استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بیان داشت: در راستای ارائه خدمات بهتر انشالله با همکاری تامین اجتماعی و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس سعی خواهیم کرد نقیصه این قانون برطرف تا کارگران بتوانند از 1.5 برابر سابقه کار در شرایط سخت جهت بازنشستگی استفاد کنند.
,
,
,

 

,
, ,

 

,
در فرصتی مناسب مشکلات کار در تونل را از چند نفر کارگران جویا شدیم.

 یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: کار در تونل ازجمله مشاغلی است که حتی در ایمن‌ترین محیط‌ های کاری همچنان جز سخت‌ترین مشاغل جهان محسوب می‌شود.
 
وی افزود: طبق تعریف قانون کار، مشاغل سخت و زیان آور معمولا به کارهایی اطلاق می شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال، تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در کارگر ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است که ما همه آنها را به جان می خریم.
 
وی گفت: کار ما سخت و زیان آور است، هرکس در تونل کار کرده است از خطرات و سختی های آن آگاهی دارد.
,
,
,
,
,
,
,

 

,
, ,

 

,
یکی دیگر از کارگران که جوان 28 ساله است بیان داشت: مطابق قانون کار، کار در تونل جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود و در این بین یکی از دغدغه های اصلی کارگران کمبود تسهیلات و خدماتی است که طبق قانون باید به آنها تعلق گیرد اما تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: مطابق قانون کار، کارگران معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته فعالیت کنند این در حالی است که اکثر کارگران این بخش در 2 تا 3 شیفت کاری به صورت مداوم طی 15 روزکار می کنند.
 
ضرورت ارائه خدمات ایمنی و بهداشتی به کارگران
 
درخصوص سختی کار کارگران معدن و تونل باید گفت که کار در تونل و معدن یکی از مشاغل سخت و البته خطرناک در دنیا محسوب می شود، به طوریکه کارگران با 8 الی 10 ساعت کار مداوم زیر آفتاب یا در زیرزمین مشغول به کار هستند.
 
نکته قابل توجه این است که متاسفانه امنیت جانی در معادن روباز بسیار کمتر از معادن زیرزمینی است و با وجود نظارت مسئولان ایمنی، تعدادی از کارگران برای امنیت جانی خود تلاشی نکرده و از ابزار ضروری همانند کلاه ایمنی و ماسک استفاده نمی کنند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
, ,

 

,
درخصوص سختی کار کارگران و اجرای قوانین جدید در خصوص برطرف کردن مشکلات این بخش باید گفت: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی قانونی برای کارگرانی که با مشقت بسیار کار کرده و زندگی شان را به خطر انداخته اند تا درآمدی ناچیز کسب کنند تصویب شد؛ قانون تصویبی برای سختی کار کارگران معدن با عنوان 10 سال بخشش از سوی دولت برای اتمام دوره 30 ساله و بازنشستگی است؛ اجرای این طرح فقط در صورتی امکان دارد که کارگران 20 سال کار خود را به صورت مداوم و پی در پی در معدن و یا هر شغل دیگری انجام داده باشند، تا از این امکانات بهره ببرند.

این در حالی است که چنانچه فاصله ای مثلا یک تا دوساله برای کارگران پیش بیاید حساب نمی شود حتی اگر شرکتی که در آن مشغول کار هستند تعطیل شود.
 
امیدواریم با اجرای قانون 10 سال بخشش کار برای افرادی که شغل آنها جزء مشاغل سخت در کشور محسوب می شود، مشکلات و معضلات این قشر زحمت کش در آینده ای نه چندان دور برطرف شود.
,
,
,
,
,

 

,
, ,

 

,
کارگران معدن و تونل ها سختی کارشان حساب نمی شود
 
یکی دیگر از کارگران تونل سوم کوهرنگ بیان داشت: پنج سال است به صورت مداوم مشغول به کار هستم و خوشبختانه مشکلی از لحاظ بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی ندارم اما کار کردن در معدن یک کار ریسک پذیر و طاقت فرسا محسوب می شود از این رو باید توجه بیشتری به این حوزه شود.
 
این کارگر معدن درخصوص عمده مشکلات کار در معدن تصریح کرد: کار در معدن یکی از مشاغل سخت در سراسر جهان محسوب می شود که متاسفانه در نظر گرفتن سختی کار برای این شغل کمتر به چشم می خورد.
 
,
,
,
,
,
,
, ,

 

,
امیدواریم دولت بتواند برخی از شرایط سخت کاری همانند میزان بازنشستگی، حقوق و بیمه کارگران را در این حوزه بررسی و پیگیری کند، زیرا کار کردن در معدن و تونل با شرایط بسیار سختی از جمله دوری از خانواده و حفاری تونل در اعماق زمین همراه است و باید انگیزه ای برای کارگران فراهم شود تا بتوانند در سخت ترین اوضاع،  بهترین خدمات را ارائه دهند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه