اخبار داغ

تار و پود فرهنگ و هنردر قالی بند ریحان

تار و پود فرهنگ و هنردر قالی بند ریحان
نقش در نقش ، رنگ در رنگ ، تار در پود ورج به رج .این همان فرش ایرانی است که زنان و دختران با انگشتان ظریف خود بر آن نقش زندگی زدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از   خمین نیوز ،در«قالی بند ریحان » و در هر تار و پودش می توان سطر به سطر هنر تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین کهن را دید.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, به نقل از  , خمین نیوز , ،در«قالی بند ریحان » و در هر تار و پودش می توان سطر به سطر هنر تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین کهن را دید.,

نقش در نقش ، رنگ در رنگ ، تار در پود ورج به رج .این همان فرش ایرانی است که زنان و دختران با انگشتان ظریف خود بر آن نقش زندگی زدند.
و حالا دستان پینه بسته و قاچ خورده مادربزرگهای روستای ریحان شهرستان خمین هنری را که پشت دار قالی آموخته اند به زنان و دختران می آموزند تا اصالت این فرش فراموش نشود .
هفت رنگ اصلی،هفت رنگ رنگین کمان، هفت خوان رستم، هفت سین،هفت نفر اصحاب کهف، هفت سنگ به شیطان زدن، هفت دور طواف خانه کعبه، هفت در بهشت، همه را می توان در هفت رنگ بند ریحان دید.
 به اعتقاد روان شناسان رنگ قرمز نشانه سرزندگی و شادی، انرژی - هیجان ،   جذابیت، گرم بودن است و به واقع استفاده بسیار از رنگ قرمز در این قالی بیانگر ویژگی های مردم این دیار است.
از مهمترین نقش هایی که بافندگان این فرش استفاده می کنند نقش بز کوهی است. بز کوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که بافندگان فرش بندریحان این نقوش می بافتند تا در آن خانه فراوانی نعمت باشد و از آنها محافظت شود.
تمامی تصاویر در نقشه قالی بند ریحان به شکل هندسی، پیچیده و خلاصه شده در قالب نمادها و خطوط تصویری، قابل مطالعه و بررسی اند که نیاز به مطالعات جامع تر و عمیق تری است.
 به اعتقاد کارشناسان باستان شناسی ، نمادی بسیار بزرگ در حاشیه این فرش در قالب «کیومرث» اولین پادشاه زمین، دیده می شود که در کنار این نماد بسیار بزرگ، دو نماد کوچک تر نیز که نمایی از گیاه ریواس و فرزندان او که «مشی و مشیانه» است دیده می شود که نمایی از کهن ترین اسطوره ایران باستان است.
فرش بند ریحان دارای قدمتی ۱۶۰ ساله و روستای ریحان مرکز اصلی بافت آن است.

,
,
,
,
,
,
,
,

روستای ریحان از توابع شهرستان خمین در سه کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه