اخبار داغ

یادداشت؛

آشنایی با مسجد چهلستون سرخه

آشنایی با مسجد چهلستون سرخه
مسجد چهلستون سرخه متعلق به قرن دوم هجری است که به دستور امام علی (ع) در بلاد اسلامی ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار ندای سرخه، حسین کوکبی دبیر انجمن رسالت قلم شهرستان سرخه در گردآوری خود در خصوص بنای تاریخی چهلستون، ثبت شده به عنوان اثرملی خود اظهار داشت: مسجد چهلستون سرخه متعلق به قرن دوم هجری است که به دستور امام علی (ع) در بلاد اسلامی ساخته شده است که یکی از شبستان های الحاقی به مسجد جامع سرخه بوده است که در محله آقا علی حوض (خیابان محرم) سرخه در بافت قدیم شهر  قرار گرفته که در طول زمان چندین مرتبه تغییراتی در آن بوجود آمده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه،, .,

آیت الله ارسطو از علما و بزرگترین شاگردان شیخ مرتضی انصاری در این مسجد اقامه نماز داشته است.

,

 از خصوصیات بارز این بنا ستونهای ظریف هشت ضلعی آجری و طاق های جناقی تند میباشد که شباهت زیادی به کارهای دوره زندیه دارد و از 40 ستون این بنا هم اینک 32 ستون آن بیشتر باقی نمانده است.

, .,

مساحت این بنا 351 متر است  که دارای یک ایوان ورودی و یک هشتی زیبا میباشد که به این بنا جلوه خاصی بخشیده و از طریق این هشتی می توان وارد شبستان اصلی شد، که  با توجه به کویری بودن این منطقه ساخت شبستان در زیرزمین به دلیل استحکامات بالا در برابر سرما و گرما مقاوم بوده است.

, .,

 در لبه های اضلاع بام مسجد طاقنماهای قوس دار و کم عمق وجود دارد که در تابستان های گرم برای برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و دیگر مراسم مذهبی از فضای بام بهره می بردند.

, .,

این بنا در تاریخ 2/3/78 به شماره 2325 به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

,

گرد آورنده: حسین  کوکبی.

, گرد آورنده: حسین  کوکبی.]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه