اخبار داغ

آنچه باید از اعتیاد به اینترنت بدانید؛

وب گردی، یک مکانیسم برای کنار آمدن با مشکلات روان شناختی

وب گردی، یک مکانیسم برای کنار آمدن با مشکلات روان شناختی
استفاده مفرط از اینترنت در بسیاری از موارد نشانه یک مشکل ریشه دار است که فرد مبتلا به اعتیاد اینترنتی باید مسائلی را که از آن ها طفره می رود را پیدا کرده و علل ریشه ای این مشکلات را درمان کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سلامت اعتیاد به اینترنت امروزه تبدیل به یک معضلی شده است که هم فرد مبتلا گاهی از آن رنج می برد و هم فشارهای سنگینی را روی خانواده ها می آورد. امروزه مانند چند سال گذشته کسی نمی تواند منکر اصطلاح “اعتیاد اینترنتی” شود. چرا که تا چند سال پیش عده ای منکر این امر بودند و این خطرات تکنولوژی را جدی نمی گرفتند اما حال با پیشرفت امکانات و در دسترس بودن خدمات فناوری اطلاعات، اعتیاد اینترنتی به سرعت در حال شیوع است. امروزه 600 میلیون معتاد اینترنتی در دنیا وجود دارد که غرب آسیا بیشترین آمار را از آن خود ثبت کرده است. تحقیقات نشان داده که از هر 10 کاربر اینترنت، یک نفر به فضای مجازی اعتیاد شدید دارد، این بدان معناست که آن ها قادر به کنترل نحوه استفاده خود از اینترنت نیستند؛ با این آمار 61 درصد از مردم کل جهان و 73 درصد از نوجوانان به اینترنت اعتیاد دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سلامت,

اعتیاد به اینترنت مانند اعتیاد به قمار، اعتیاد به حرف زدن، اعتیاد به تلفن همراه، اعتیاد به تلویزیون و اعتیاد به خوردن از دسته وابستگی های رفتاری است. این نوع اعتیاد هم مثل سایر اعتیادها، نشانه های خاص خودش را دارد. متخصصین هم با توجه به همین نشانه ها آزمون های تشخیص اعتیاد را تهیه می کنند. ما در اینجا به برخی از این نشانه ها اشاره می کنیم.

,

, ,
  1. فقدان کنترل
,
  • فقدان کنترل
  • ,

    شخص دارای اعتیاد به اینترنت بر روی میزان وقتی که به اینترنت اختصاص می دهد کنترلی ندارد. یعنی قادر نیست که استفاده خود را از اینترنت متوقف یا محدود کند. چنین شخصی همیشه به خود یا دیگران قول می دهد که استفاده از اینترنت را متوقف ساخته و یا کاهش دهد. ولی در عمل قادر به این کار نیست و همیشه قولش را زیر پا می گذارد.

    ,
    1. دروغ گفتن
    ,
  • دروغ گفتن
  • ,

    فرد معتاد به اینترنت با دیگران صادق نیست و همیشه راجع به زمانی که به اینترنت اختصاص می دهد و یا نسبت یه نوع فعالیت هایش به اطرافیان دروغ می گوید.

    ,
    1. پیامدهای منفی
    ,
  • پیامدهای منفی
  • ,

    این افراد به خاطر این که زمان زیادی را به اینترنت اختصاص می دهند پیامدهای منفی را هم برای خودش و هم برای نزدیکان و خانواده به ارمغان خواهد آورد.

    ,
    1. رفتار نادرست
    ,
  • رفتار نادرست
  • ,

    شخص معتاد که از طریق اینترنت با دیگران ارتباط برقرار می کند، به طور معمول این کار را به صورت بی نام و با یک نام مستعار انجام می دهد. در این گونه ارتباطات فرد هیچ گونه ملاحظه ای که افراد در ارتباطات واقعی با یکدیگر دارند را رعایت نمی کند و این عامل باعث می شود اخلاق و ارزش هایش به مخاطره بیفتد.

    ,
    1. رایانه، اولویت زندگی
    ,
  • رایانه، اولویت زندگی
  • ,

    , ,

    این دسته از افراد برای کامپیوتر در زندگی روزانه خود ارزش فوق العاده ای قائل می شوند. هر چند که اطرافیان نسبت به استفاده از کامپیوتر نظری مخالف با نظر وی داشته باشند. شخص وجود مشکل را انکار کرده و اعمال خود را همواره توجیه می کند.

    ,
    1. افسردگی و ناامیدی
    ,
  • افسردگی و ناامیدی
  • ,

    هر وقت چیزی باعث محرومیت فرد از اینترنت شود و یا دسترسی او را به اینترنت محدود سازد، احساس افسردگی یا اضطراب و نا امیدی به فرد دست می دهد.

    ,
    1. شیفتگی
    ,
  • شیفتگی
  • ,

    هنگامی که فرد از کامپیوتر استفاده نمی کند، تماسل و شیفتگی زیادی به کامپیوتر یا فعالیت های وابسته به کامپیوتر از خود نشان می دهد. فرد معتاد به اینترنت موقعی که مشغول انجام کارهای دیگری مانند شام خوردن، کار روی یک پروژه و … است، دائماً به کامپیوتر، اینترنت و سایر فعالیت های وابسته به آن فکر می کند.

    ,
    1. بالا رفتن مخارج
    ,
  • بالا رفتن مخارج
  • ,

    افراد معتاد به اینترنت در زندگی با مشکلات مالی زیادی روبرو می شوند که همه این مشکلات ناشی از هزینه های صرف خرید سخت افزارهای کامپیوتری، اینترنت، تلفن و یا هزینه های دیگر که مرتبط با کامپیوتر باشد می شوند.

    ,

    * پیامدهای اعتیاد به اینترنت

    ,

    به هر حال هر فردی که این نشانه ها در او یافت شود به نوعی می تواند گفت به اینترنت معتاد است و ناچار است که این اعتیاد خود را جدی بگیرد و تا کلمه پیامدهای اعتیاد می آید به یاد خسارات مواد مخدر نیفتیم. این طور نیست و باید بدانیم که این نوع اعتیاد هم پیامدهای ناگواری را می تواند برای فرد داشته باشد. با برخی از این پیامدها آشنا شوید:

    ,
    1. کم خوابی، بی خوابی، و بی حوصلگی
    ,
  • کم خوابی، بی خوابی، و بی حوصلگی
  • ,

    , ,

    کاربران معتاد به اینترنت 30 تا 50 ساعت در هفته را به اینترنت اختصاص می دهند. الگوهای خواب این افراد به هم می خورد و شب و روز برایشان معنایی ندارد. برای رفتن به مدرسه و دانشگاه و محل کار با کمبود خواب مواجه می شوند که این بی خوابی بر عملکردهای شغلی و تحصیلی تأثیرات منفی دارد.

    ,

    معمولاً از کافئین ها استفاده می کنند تا بر خواب خود غلبه کنند. نشستن های طولانی مدت فرد پشت کامپیوتر منجر به کاهش حرکات ورزشی مناسب شده و خطرپذیری فرد را در برابر امراض مچی، و ضرب دیدگی پشت و یا خستگی چشم را افرایش می دهد.

    ,
    1. مسائل خانوادگی
    ,
  • مسائل خانوادگی
  • ,

    افراد معتاد به اینترنت وقت کمتری از زندگی خود را به خانواده، فرزند و مردم اختصاص می دهند. روابط زناشویی فرد معتاد به اینترنت سرد و بی روح است و مسئلیت ها و وظایف خود در خانه را به خوبی انجام نمی دهد. این افراد مانند افراد معتاد به مواد مخدر سعی می کنند که اعتیاد خود را مخفی نگه دارند.

    ,

    * درمان اعتیاد به اینترنت

    ,

    برای اوقاتی که به اینترنت اختصاص می دهید یک برنامه کامل با محدودیت زمانی داشته باشید. وادار کردن خود به دور ماندن از اینترنت برای روزهای متوالی را فراموش نکنید. قرار دادن پیامدهای معنادار(نه مضر) برای مواقعی که از گفته خودتان پیروی نمی کنید هم مناسب است. به جای گذراندن وقت در اینترنت، خودتان را وادار به انجام کارهای دیگری نمائید. آموختن اینکه چگونه از منابع سالم لذت ببرید را تجربه کنید و این منابع را جایگزین اینترنت کنید. تا موقعی که در این راه ها موفق نشدید از دیگران هم کمک بگیرید و از قرار گرفتن در محیط هایی که ممکن است باعث بازگشت رفتارهای اعتیاد آور شما شوند پرهیز کنید. در کنار این مسائل به برخی از مهم ترین روش های درمانی هم توجه ویژه ای داشته باشید:

    ,
    1. شکستن عادات فردی:
    ,
  • شکستن عادات فردی:
  • ,

    فرد باید خودش بفهمد که زیادتر از حد از اینترنت استفاده می کند و برای کاهش این مصرف روال عادی زندگی خود را باید تغییر دهد. این دست از افراد برای موقعی که به خانه می رسند و می خواهند کامپیوتر را روشن کنند، کارهای دیگری را جایگزین این کار کنند. از ساعت هشدار دهنده برای تنظیم وقت استفاده از اینترنت استفاده کنید تا زمان از دستتان نرود. عضو باشگاه شوید، به مسافرت های کوتاه مدت بروید، یک برنامه تمرینی را آغاز کنید و روش های لذت بردن از مطالعه کتاب را یاد بگیرید.

    ,
    1. دوست خوب
    ,
  • دوست خوب
  • ,

    در کنار این که کتاب دوست خوب همه انسان هاست، یک دوست خوب از جنس انسان ها هم برای خودتان داشته باشید و با او هم صحبت شوید.

    ,
    1. دنبال زیربناها باشید!
    ,
  • دنبال زیربناها باشید!
  • ,

    , ,

    در بسیاری از موارد استفاده مفرط از اینترنت، نشانه یک مشکل ریشه دار است. وب گردی در اینترنت و اتاق های چت یک مکانیسم برای کنار آمدن با احساس پوچی، خود تردیدی و سایر مشکلات روان شناختی است. فرد مبتلا به اعتیاد اینترنتی باید مسائلی را که از آن ها طفره می رود را پیدا کرده و علل ریشه ای این مشکلات را درمان کند. هیچ نقطه مبهی برای کسانی که این ریشه ها در خود پیدا می کنند در خصوص مراجعه به روان شناس وجود ندارد و حداقل برای کمک به خودتان که سرمایه خانواده خود هستید این کار را بکنید.

    ,

    * اعتیاد جنسی سایبری

    ,

    در تشریح اعتیاد به اینترنت یک زیر شاخه مهمی وجود دارد که از آن به عنوان اعتیاد جنسی اینرنتی یاد می شود. این نوع اعتیاد در جهان بیشتر با نام اعتیاد جنسی سایبری(Cybersex addiction) مطرح شده است. در این حالت فرد از طریق فعالیت های جنسی مجازی اثرات فوق العاده وخیمی را روی شرایط فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و اقتصادی خود به بار می گذارد. خواندن داستان های برانگیخته کننده جنسی، مشاهده و دانلود فیلم های پورنوگرافی، فعالیت های آنلاین جنسی در اتاق های گفتگو، روابط مجازی جنسی، خود ارضایی در هنگام انجام فعالیت های آنلاین برای برانگیختگی جنسی، جستجو برای یافتن شرکای مجازی جنسی و جستجوی اطلاعات درباره فعالیت های جنسی همگی نمود هایی از اعتیاد جنسی سایبری است.

    ,

     

    ,

    بر اساس تحقیق دکتر جسی ام. کرازبی در امریکا، تماشای پورنوگرافی در اینترنت به دلایل مختلف شخصیتی و اجتماعی می‌تواند مخاطره آمیز باشد؛ از جمله این که فرد به جای برقراری ارتباط با دیگران زمان زیادی را صرف تماشای محتواهای پورنوگرافی می کند. در این حالت افراد ممکن است حالاتی از افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست‌دادن شغل، کاهش فعالیت و آثار نامطلوب اقتصادی را به عنوان نتایج تماشای محتواهای پورنوگرافی در اینترنت، بر روی زندگی شخصی و اجتماعی خود گزارش دهند.

    ,

    اعتیاد به اینترنت دریای وسیعی که ما تنها سرشاخه برخی از عوارض آن ها را برای شما بازگو کردیم. پس بیشتر مراقب فرزندان خود باشید و آن ها را در اقیانوس مجازی تنها نگذارید، شاید غرق شوند.

    ,

    مریم احمدی

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه