اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

پسماندهای شهرک روی زنجان تا ۱۰ کیلومتری منطقه آلودگی ایجاد می‌کند/ امکان توزیع آلودگی در انتقال پسماندها وجود دارد

پسماندهای شهرک روی زنجان تا ۱۰ کیلومتری منطقه آلودگی ایجاد می‌کند/ امکان توزیع آلودگی در انتقال پسماندها وجود دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به پسماندهای شهرک روی زنجان گفت: این پسماندها تا 10 کیلومتری منطقه آلودگی ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حسین پری زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه پسماندهای دپو شده شهرک صنعتی روی در معرض باد و باران قرار دارد، اظهار کرد: اثرات این پسماندها را در جنوب شهر و خاک منطقه مشاهده می‌کنیم و اگر از این مکان انتقال داده شود برای شهر خوب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود: امکان اینکه این مواد در حین جابه‌جایی و برداشت با وزش باد پخش ‌شود، وجود دارد و باید شرایطی ایجاد شود تا گرد و غبار کمتر روی شهر پخش شود اما منطقی است تا این مواد انتقال یابد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه این مواد باید خیلی قبل‌تر از اینها انتقال می‌یافت، عنوان کرد: باید توجه کرد  که این پسماندها را هرجایی نمی‌توان برد، نباید کار طوری انجام شود که دوباره مکان دیگری را آلوده کنیم.

,

وی با اظهار اینکه برای مکان جدید حتما باید کار کارشناسی انجام شود، بیان کرد: هر مکانی که انتخاب می‌شود باید ارزیابی‌های زیست محیطی را پشت سربگذارد و محل جدید نیز حتما باید ایزوله شود تا به آبهای زیرزمینی و محیط اطراف صدمه‌ای وارد نکند.

,

زنگنه با تاکید بر اینکه نباید مکان جدید و شرایط دپوی مجدد طوری باشد که جهت باد غالب این مواد را پخش کند، گفت: مکانهایی در استان وجود دارد که می‌توان این پسماندها را به آنجا انتقال داد اما باید به صورت دقیق مطالعاتی انجام شود.

,

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که انتقال این پسماندها روی منطقه و تا ۱۰ کیلومتری آن می‌تواند اثر منفی داشته باشد، بنابراین اگر زمین کشاورزی در حاشیه مکان جدید باشد به هیچ وجه آن منطقه مناسب نیست و نباید این کار صورت بگیرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه احداث کارخانه‌ای برای بازیافت این پسماندها نیز راهکار مناسبی است، گفت: برداشت روی ما خیلی ضعیف است چرا که در خود همین پسماندها به اندازه معادن برخی کشورها روی وجود دارد و همراه با روی همیشه باید مواد دیگر نیز باید جدا شود.

,

وی بیان کرد: پسماندهای دپو شده موادی همچون سرب، کادمیم و جیوه نیز دارد که نمی‌شود آنها را  رها کرد و باید این مواد نیز بازیافت شوند اما باید تکنولوژی این کار را داشته باشیم و با این روشهایی که در زنجان معمول است نمی‌شود این پسماندها را بازیافت کرد.

,

زنگنه تصریح کرد: روشها و تکنولوژی جدیدی در دنیا وجود دارد که می‌شود پسماندهای شهرک روی زنجان را بازیافت کرد.

,

وی در مورد امکان ایجاد آلودگی  در روش بازیافت نیز گفت: باید توجه داشت که هیچ  فعالیت صنعتی بدون ایجاد آلودگی نیست اما باید ارزیابی کرد که کدام روش خطرات و آلودگی کمتری دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه