اخبار داغ

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان:

حوزه نشر وتوزیع کتاب در کشور نابسامان است

حوزه نشر وتوزیع کتاب در کشور نابسامان است
نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه وظیفه نویسنده نوشتن کتاب است و مشکل اصلی و اساسی در حوزه نشر توزیع است،اظهار کرد: حوزه نشر و توزیع کتاب در کشور به شدت نابسامان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس،کودکان امروز آینده سازان فردایی هستند که ما در آن امید به پیشرفت و توسعه، قرار گرفتن در قطب قدرتمند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی وهنری را داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیش پرس,

اگر به دنبال ارزش های نوین برای جامعه های درخشان هستیم باید دستان خود را به سوی کودکان دراز کنیم و ادبیات همان چیزی است که به گفته بزرگان کودکان را کشف و بازآفرینی می کند. ادبیات کودک را رهبری می کند و موجب تقویت اندیشه در او می شود.

,

راهنمایی اخلاقی، ایجاد اعتماد به نفس، ارضای نیازهای ذهنی و عاطفی و لذت بردن ،از دستاوردهای ادبیات است.

,

ادبیات عامل وحدت همه کودکان جهان محسوب می شود. ادبیات کودک با او زاده می شود و در تمام دوران کودکی در کنار اوست.

,

نازیلا نوبهاری رمان نویس و نویسنده آثار کودک و نوجوان که سال هاست در جزیره کیش سکونت دارد در گفتگو با خبرنگار کیش پرس با اشاره به اینکه نویسندگی در دنیای کودک و نوجوان جاذبه های خاص خود را دارد گفت: در کشور ما نویسندگان کودک و نوجوان بسیار خوبی در حال کار و فعالیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند ضمن اینکه آثار ترجمه ای بسیاری نیز در این حوزه وجود دارد.

,

وی افزود: بزرگترین مشکل نویسندگان حوزه ادبیات چه بزرگسال و چه کودک ونوجوان مشکلات نشر و توزیع کتاب است.

,

نوبهاری اظهار کرد: وضعیت نشر و پخش کتاب امروزه به شدت نابسامان است به طوری که تیراژ چاپ کتاب گاه به هزار جلد هم نمی رسد.

,

وی ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از کتاب های نگارش شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از ارزش نوشتاری بالایی برخوردار است در بخش نشر و توزیع زمین گیر می شود.

,

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان هفت کار کودک از وی منتشر شده با بیان اینکه در سال گذشته چهار جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسانده، افزود: تیراژ هر کتاب بیش از 500 جلد نبود زیرا در توزیع مشکل وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه وظیفه نویسنده نگارش کتاب است نه نشر و توزیع اضافه کرد: این مشکل در سطح کشور وجود دارد و باید چاره ای برای آن اندیشید.

,

نوبهاری با تاکید بر اینکه در جزیره کیش نیز مشکل توزیع کتاب مانند کشور وجود دارد، افزود: نشر و چاپ کتابی که در ادبیات کودک و نوجوان سال گذشته انجام دادم هزینه زیادی داشت در حالیکه بسیاری از دوستان به خصوص نگارگر این آثار در دریافت هزینه ها بسیار همراه و همکار بود و حتی برخی از کارهای کتاب ها را به رایگان انجام داد اما در نهایت کتاب ها به تعداد فرهنگسراها نیز در کیش خریداری نشد.

,

وی افزود: در ابتدای امر سازمان قول مساعد داد تا 500 جلد از هر کتاب را خریداری کند اما در بخش مالی مورد موافقت قرار نگرفت.

,

نویسنده رمان «یک فنجان قهوه تلخ » و« غرغروخان» با بیان اینکه از سال گذشته حرکت مثبتی در راستای توسعه بخش فرهنگ و ادب با حضور نویسندگان مطرح کشور در کیش آغاز شده است،تاکید کرد: برگزاری پاتوق ادبی و نقد آثار نویسندگان شعر و ادبیات در فرهنگسرای سنایی که توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان انجام شده به صورت مداوم و هرماه درآمده و به نوعی یک دوره آموزشی برای نویسندگان و شاعران محسوب می شود.

,

وی ادامه داد: این حرکت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز باید آغازشود  اگر چه در گذشته چند جلسه ای با حضور اساتیدی چون رضا رهگذر و مصطفی رحماندوست انجام شده اما به دلایل نامشخص این حرکت ادامه نیافت و امید است با برگزاری پاتوق های ادبی در حوزه داستان نویسی و شعر کودکان این بخش نیز رونق یافته و به صورت ماهیانه برگزار شود.

,

نویسنده «ماجرای کره اسب کوچولو» با بیان اینکه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، نویسندگان حوزه های جدیدی را باید تجربه کنند، تاکید کرد: در بخش داستان ها و ادبیات تخیلی کمتر کار شده که این شاید به نویسندگانی برمی گردد که در این حوزه کار نکرده اند و شاید به استقبال مردم که علاقه چندانی به این حوزه از ادبیات نشان نداده اند.

,

وی با اشاره به اینکه زمینه های نگارش در این حوزه  اکنون آماده است اظهار امیدواری کرد با حمایت های دولت و بخش خصوصی از هنر و ادبیات کهن ایران و نویسندگان توانمند ایرانی گام های مثبت ومهمی در این عرصه برداشته شود.

,

نازیلا نوبهاری شاعر و نویسنده جزیره کیش متولد 1350، نوشتن را با رمان « یک فنجان قهوه تلخ» در سال 1385 آغاز کرد که تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است. وی سه مجموعه شعر و هفت کار کودک نیز علاوه بر دو رمان خود دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه