اخبار داغ

یادداشت/

جایگاه عفاف در کلام و گفتار

جایگاه عفاف در کلام  و گفتار
عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند که دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، عفت در لغت از “عفّ یعفّ عفّه عَفاف”  به معنای خودداری و امتناع کردن از هر گفتار و کرداری که حلال و خوب نیست، آمده و بنابراین عِفاف با کسر عین به معنای دواء و دارو می باشد که غلط مصطلح می باشد و در اصطلاح چنین تعریف کرده اند که عفت یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی است که موجب می شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان ، عفیفانه و فاقدرذیلت های شهوانی و هوس مآبانه باشد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند.

,

دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده و قرآن کریم وصف های گوناگونی را برای گفتارها بیان کرده است . مثل

,
  • گفتار «معروف»: شایسته
  • گفتار «حسن» : نیکو
  • گفتار «احسن» : نیکوتر
  • سخن «لیِّن» : نرم و ملایم
  • کلام «بلیغ» : رسا و پیراسته
  • گفتار «سدید» : محکم و استوار
  • قول «کریم» :سخن ارجمند
,
  • گفتار «معروف»: شایسته
  • ,
  • گفتار «حسن» : نیکو
  • ,
  • گفتار «احسن» : نیکوتر
  • ,
  • سخن «لیِّن» : نرم و ملایم
  • ,
  • کلام «بلیغ» : رسا و پیراسته
  • ,
  • گفتار «سدید» : محکم و استوار
  • ,
  • قول «کریم» :سخن ارجمند
  • ,

    اما در مقابل عفت در گفتار، بی عفتی کلامی  قرار دارد که حجت الاسلام غلامرضا کبیری، استاد حوزه و دانشگاه در مورد بی عفتی کلامی و انواع آن در یادداشتی می نویسد:

    ,

    ۱) فحش دادن

    ,

    «وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ فَیَسُبُّوا اللّه‏َ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»   انعام/  ۱۰۸

    ,

    و دشنام ندهید کسانى را و چیزهایى را که مشرکین عبادت آن‏ها را مى‏کنند غیر از خدا، پس این سبب شود که آن‏ها از روى جهل و دشمنى دشنام به خدا دهند. همین نحو زینت دادیم بر هر قوم و طایفه در نظر آن‏ها عملشان را.

    ,

    از حضرت صادق علیه‏السلام سؤال کردند از این حدیث مروى از پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله که فرمود: شرک مخفى‏تر است از راه رفتن مورچه بر سنگ صاف در شب تاریک

    ,

    حضرت فرمود : مومنین سب مى‏کنند معبودات مشرکین را و این سبب مى‏شود که آن‏ها سبّ اِله کنند . این مؤمن ، شریک شده در سبّ خدا با آن کافر مشرک چون سبب شد که او سب کند . بعد حضرت تمسک به این آیه فرمود . بلکه امر بسیار دقیق است.

    ,

    ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت

    ,

    با من راه نشین باده مستانه زدند

    ,

    ۲) بلند کردن صدا

    ,

    در اخلاق و فرهنگ اسلامی به آرام یا بلند بودن صدا توجه شده است و رعایت ادب و عفّت در آن را جزء جلوه های برین اخلاق اسلامی دانسته اند.

    ,

    لقمان حکیم به پسرش در این باره می گوید:

    ,

    وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إنَّ أنْکَرَ الْأصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیرِ ؛لقمان/ ۱۹

    ,

    و از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت ترین صداها صدای درازگوشان است.

    ,

    سعدی در این باره می گوید:

    ,

    سخن به لطف و کرم با درشتخوی مگوی

    ,

    که زنگ خورده نگردد به نرمِ سوهان پاک

    ,

    همچنین موارد دیگری از بی عفتی کلامی هست مانند اهانت ، تحقیر ، استهزا ، تنابز به القاب ، همزه و لمزه ، فحش ، اشاعه فحشا ، و . . . که اخلاق اسلامی با آن ستیز دارد و این برای پاسداشت عفّت در سخن است .

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه