اخبار داغ

شورای نگهبان نبض نظام اسلامی و ضامن سلامت نظام

شورای نگهبان نبض نظام اسلامی و ضامن سلامت نظام
با توجه به وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی عنوان شده و نقش این نهاد نظارتی، می توان شورای نگهبان را حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی دانست
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر،در ۲۶تیرماه سال۵۹ به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان به حکم امام خمینی(ره) تشکیل ‏شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‏ترین نهادهای حکومتی به شمار می آید و شباهت زیادی با بعضی از نهادهای حافظ قانون اساسی در تعدادی از کشورها مانند «دادگاه قانون اساسی» در ترکیه، «محکمه ‌النقد» در مصر، «شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» در آلمان،«مجلس نمایندگان» و «سنا» در آمریکا، «مجلس عوام» در انگلستان و «دادگاه قانون اساسی» در روسیه دارد که با وجود برخی تفاوت ها، از حیث ساختار و نوع مسئولیت ها با یکدیگر شباهت های فراوانی داشته و نقش نظارتی دارند.

,

شورای نگهبان قانون اساسی که وظیفه نظارت استصوابی را دارد، از دوازده عضو تشکیل شده که شش عضو از این ۱۲ عضو فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

,

در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان در کنار نظارت بر قانونگذاری و تفسیر قانون اساسی ، نظارت بر انتخابات نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را در کشور را هم بر عهده دارد که نظارت به معنای « مراقبت کردن » و استصواب به معنای « مصلحت خواهی کردن » است و در اصطلاح سیاسی چنین است که : شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است.

,

با توجه به وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی عنوان شده و نقش این نهاد نظارتی، می توان شورای نگهبان را حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی دانست که وظیفه خطیر و مهمی است.

,

امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در جهت تبیین جایگاه شورای نگهبان می فرمایند: من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقۀ شخصی‌مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشیم.

,

مقام معظم رهبری هم در تبیین جایگاه شورای نگهبان می فرمایند: ” شوراى نگهبان، عماد ملت و دین و مایه‌ى اطمینان و سکینه‌ قلب مؤمنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامى به شمار مى‌رود. وقتى شوراى نگهبان مثل همه‌ى دوره‌هاى گذشته‌ى آن قوى و قاطع و دقیق باشد، موجب آرامش کسانى مى‌شود که دلشان براى اسلام مى‌تپد و آرزویشان تحقق اهداف اسلامى و شریعت حقه‌ى نبویه است. و اگر خداى نکرده روزى شوراى نگهبان تضعیف بشود – چه تضعیف حیثیتى، و چه تضعیف هویتى و درونى – مطمئناً ضربه‌ى جبران‌ناپذیرى به انقلاب خواهد خورد.”

,

در همین باره امام جمعه میاندوآب در مورد اهمیت و جایگاه شورای نگهبان می گوید: شورای نگهبان حافظ نظام جمهوری اسلامی ایران و تقویت آن نیز تقویت نظام جمهوری اسلامی است.

,

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با اشاره به اینکه مخالفت با شورای نگهبان در واقع مخالفت با اسلام و قانون است، اظهار کرد: شورای نگهبان ضامن سلامت نظام است و هرکس با شورای نگهبان مخالفت کند در واقع خیانت به دین اسلام و قرآن محسوب می‌شود.

,

وی می افزاید:  وظیفه آحاد مردم و مسئولین این است که شورای نگهبان را جزو خطوط قرمز قرار داده و از دستورات این شورا تبعیت کنند تا کشور در مسیر صحیح و هدفمند در پیش باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه