اخبار داغ

از دست آوردهای برجام چه می دانید؟

از دست آوردهای برجام چه می دانید؟
سالروز گفت و گو و تعامل سازنده با دنیا نامی آشنا و پر ماجرای سال های اخیر کشور است که به موجب فرارسیدن این روز خبر نگار صدای دانشجو بر آن شد تا به بررسی برخی از مباحث از این دست بپردازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای دانشجو؛  با قرار گرفتن در سالروز گفت و گو و تعامل سازنده با دنیا و به عبارتی تولد برجام نافرجام، به تهیه گزارشی از اقدامات و وعده های داده شده و عمل شده و نشده آن پرداخته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای دانشجو,

ما در این گزارش کنکاوی در میان بیانات مسئولین و پیگیران توافق انجام شده برجام داشتیم و سعی بر آن شده تا در این میان به بررسی خواسته ها و وعده های مطرح شده قبل از برجام و در طول اجرای آن داشته باشیم و آن را با سرانجامی که اکنون شاهد آنیم به مقیاس گذاریم.در این گزارش مباحث با مروری بر چگونگی انعقاد این توافق نامه بیان شده است.

,

 

,

برجام چه بود؟

, برجام چه بود؟, برجام چه بود؟,

برجام  در حقیقت مخفف برنامه جامع اقدام مشترک است، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

,

مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد.

,

پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند

,

بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد.

,

همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.

,

علاوه بر محدودیت هایی در بخش های فنی و هسته ای تاسیسات هسته ای کشورمان، به منظور بررسی، نظارت و تایید اعمال این محدودیت ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای کشورمان دسترسی منظم خواهد داشت.

,

 

,

اما در مقابل طرف مقابل متعهد به انجام چه کاری بود؟

, اما در مقابل طرف مقابل متعهد به انجام چه کاری بود؟, اما در مقابل طرف مقابل متعهد به انجام چه کاری بود؟,

بر اساس برجام و در ازای اجرای تمامی این تعهدات، طرفین این توافق نامه موظف بودند تا ایران را از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج کنند.

,

در بسیاری از سخنان صاحب نظران موافق این قرار داد، وعده هایی و فوایدی چند از ثمره انعقاد این توافق بین کشور ها  به مردم گفته شد و قزار بود همه تحریم ها از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو شود. "تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود"حسن روحانی-۲۳ تیر ۹۴

,

بازگشت سرمایه و تکنولوژی به کشور، رونق اقتصادی، نمایان شدن عزت و استقلال کشور، تغییری شگرف در اقتصاد، بهبود معیشت مردم،تثبیت حقوق هسته ای، اتصال ایران به سیستم اقتصاد بین المللی و غیره وغیره ، این ها وعده هایی بود که قرار بوده بعد از دستیابی به توافقات در مناظرات برجام به وقوع بیانجامد، ولی چناچه میبینیم  اکنون که بیش از یک سال از روز اجرایی برجام می گذرد کشور نتواتسته به فواید پیش بینی شده از این توافق دست یابد، و طرف مقابل در عین وضوح، وروشنی پاروی تعهدات خود گذاشته و به هیچ یک عمل نکرده است.

,

 

,

انتها پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه