اخبار داغ

خوب و بد رانندگی زنان؛

آمارها رانندگی بانوان را مطلوب‌‌تر از مردان نشان می‌‌دهد/ آیا بازهم جای زنان پشت ماشین لباسشویی است؟

آمارها رانندگی بانوان را مطلوب‌‌تر از مردان نشان می‌‌دهد/ آیا بازهم جای زنان پشت ماشین لباسشویی است؟
زنان بیشتر از مردان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌‌کنند و آنها خوب می‌‌دانند که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  آناج، «زن رو چه به پشت فرمان نشستن»، این اصطلاحی است که در خیابان‌‌‌های شهر، مردان هنگام رانندگی بانوان به زبان می‌‌‌‌آورند. اینکه بانوان رانندگان خوبی نیستند اتهامی است که همواره پشت سر آنان می‌‌‌باشد، اکر در شلوغی خیابان‌‌‌ها و ترافیک هم تصادفی پیش بیاید بیشتر رانندگان دیگر به خصوص آقایان ادعا می‌‌‌کنند که حتما راننده‌‌اش زن است!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بحث در اینجاست که رانندگی خانم‌‌‌ها برای همه به ویژه برای مردان عجیب به نظر می‌‌‌رسد اما درست نیست که همه رانندگان بانوان را در یک گروه دسته بندی کنیم و بگوییم آنها توانایی رانندگی ندارند.

,

اگر قبول کنیم که تمام رانندگان ایرانی از واحد آموزش و سنجش یکسانی عبور می‌‌‌کنند و همه مقررات و قوانین را در کلاس‌‌‌‌های آیین نامه آموزش دیده‌‌‌اند، دیگر نمی‌‌‌‌توانیم بگوییم که آموزش خانم‌‌‌ها ناقص بوده و در نتیجه رانندگان خوبی نیستند.

,

گفته می‌‌‌شود که مسئله ناتوانی زنان در رانندگی خیالی است که مردان در ذهن خود پرورانده‌‌‌اند. بهتر است واقعا این مسئله و طرز تفکر را لااقل برای خودمان حل کنیم تا رفته رفته طبیعی گشته و این دیدگاه نادرست هم از ذهن مردم پاک شود.

,

, ,

می‌‌‌خواهم شما را با یکی از مراکز تاکسی تلفنی بانوان آشنا سازم، واقعا حیرت انگیز است که با وجود آن همه حرف و حدیث، بانوان مسئولیت این مرکز را بر عهده دارند. حتما در سطح شهر تاکسی‌‌هایی را دیده‌‌ایم که رانندگانشان بانوان هستند و حتی در کارخود بسیار موفق گشته‌‌اند. برای مصاحبه و آشنا شدن با طرز کار این مرکز به دنبال آن‌‌ها رفتم و گفت‌‌‌وگویی دلنشین با یکی از رانندگان داشتیم.

,

کارمان هم فال است و هم تماشا

,

رویا انصافی راننده‌‌‌‌ای با ده سال سابقه در این مرکز به صورت دوشیفت مشغول فعالیت می‌‌‌باشد، این گونه توضیح می‌‌‌دهد که در این مرکز بر خلاف عقیده مردان رانندگانی با دست فرمان بسیار خوب که باعث جلب رضایت مشتریان گردیده‌اند.

,

وی شرایط مشغول شدن در این مرکز را دارا بودن گواهینامه پایه دو عنوان کرده و ادامه می‌‌دهد: بعد از به دست آوردن گواهینامه و اطمینان از توانایی کامل در رانندگی با دریافت کارت شهری و نصب تابلو بر خودرو فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌‌کنند.

,

این راننده تاکسی بانوان از مناسب بودن این شغل برای زنان و موفقیت خود در این مرکز سخن می‌‌گوید، به عقیده او کارش در این مرکز هم فال و هم تماشاست.

,

انصافی عنوان می‌کند: در نظر بگیرید که پشت میز می‌‌نشینید یا مثل بنده به رانندگی مشغول هستید، می‌‌‌توانید با دوستان جدید آشنا شوید و حتی وقتی منتظر مسافر در یک مکان دیدنی یا فضای سبز هستید از این مکان‌‌ها هم لذت کافی را ببرید.

,

آقایان پرخطرتر از خانم‌‌ها رانندگی می‌‌کنند/ تاثیر فرهنگ حاکم مرد سالاری در ایجاد یک دیدگاه غلط

,

صالح قلی‌‌‌‌‌پور در گفت‌‌‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در این باره ابراز می‌‌‌کند: در کل تحقیقات و با استناد از آمارهای موجود، آقایان بیشتر و خطرناک‌‌تر از خانم‌‌ها رانندگی می‌‌کنند و بیشتر دچار تصادفات می‌‌گردند.

,

این روانشناس می‌‌‌دهد: این عقیده ناشی از فرهنگ حاکم بر مرد سالاری و دست کم گرفتن توانایی‌‌‌های زنان می‌‌باشد؛ بالطبع خانم‌‌ها از لحاظ جسمی ضعیف‌‌تر از مردان هستند و ممکن است که آقایان هم از جهات دیگر ضعیف‌‌‌تر از خانم‌‌ها باشند و این مکمل همدیگر می‌‌باشد.

,

, ,

وی می‌‌افزاید: این علت ناشی از سوء برداشت و عدم اطمینان و اعتماد به نفس به خانم هاست و این طبیعی است که در این صورت خانم‌‌ها دچار استرس می‌‌‌شوند، ریشه اصلی اینجاست که ما به خانم‌ها اعتماد نکرده‌ایم و بهترین راهکار این می‌باشد که هرکس به رانندگی همسر و دخترش اعتماد کند و به وی اعتماد به نفس بخشد.

,

 از این رو بررسی چگونگی مصرف اتومبیل در بین زنان، به درک ماهیت زنانگی و شناخت انگیزه‌‌‌‌‌های ذهنی و درونی زنان یک جامعه کمک خواهد کرد. نتایج این گزارش بیانگر این است که رانندگی زنان تأثیر انکارناپذیری بر سبک زندگی و تغییرات هویتی فردی و اجتماعی آنان داشته و فراتر از برآوردن نیازهای اولیه در جابجایی، پیشرفت، نوگرایی، شجاعت خطرکردن، خلاقیت، تساوی با مردان وکسب تجارب جدید دارد که البته ویژگی‌‌‌های منحصر به فرد اتومبیل، نقش مهمی در این تأثیرگذاری ایفا می‌‌‌کند.

,

زنان در حین رانندگی، با حرکت از از محیط خانه به حوزه‌ عمومی، بر ویژگی‌‌‌‌هایی همچون وابستگی و ایستایی غلبه کرده و در دنیای بیرون، تحرک، ارتباطات گسترده، دیده‌ شدن، استقلال، قدرت، آزادی، اعتماد به نفس و رشادت را تجربه می‌‌‌‌کنند که با تصویر زن وابسته و ناتوان متفاوت است. این کنش با ایجاد حس خودباوری مثبت و ایجاد امکانات بیشتر، پویایی‌‌‌های هویت را در خانواده، نهادهای آموزشی و اجتماعی تقویت می‌‌‌‌کند.

,

ناتوانمندی‌‌‌‌های زنان نسل پیشین، رقابت با مردان ، تمایل به آزادی و مقابله با محدودیت‌‌‌‌‌های خانوادگی و اجتماعی و... باعث گردیده که زنان از طریق رانندگی در صدد اثبات توانمندی و تفاوت خود برآیند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه