اخبار داغ

انفجار بیخ گوش مرز

بلاتکلیفی 800 کامیون سوخت بخاطر بسته شدن مرز افغانستان/ آیا تدبیر دوازدهم مشکل گشا می شود؟

بلاتکلیفی 800 کامیون سوخت بخاطر بسته شدن مرز افغانستان/ آیا تدبیر دوازدهم مشکل گشا می شود؟
10 روز است که از بلاتکلیفی 800 کامیون سوخت در مرز ایران، افغانستان و داخل استان می گذرد که نیاز است تا مسئولان با تدبیر خود مشکل مرز را حل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حدود 10 روز است شاهد معطلی 180 تانکر در مرز افغانستان هستیم که این سبب نارضایتی صاحبان کامیون با توجه به امکانات محدود مرز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

یکی از رانندگان کامیون حاضر در مرز افغانستان، در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: حدود 10، 15 روز است که گمرک افغانستان استاندارد نبودن بار سوخت ایران را بهانه ای برای عدم تخلیه این بار کرده اند و این سبب معطلی 180 راننده کامیون در مرز شده است.

, خاورستان,

 

,

وی ضمن گلایه از نبود امکانات در مرز، خاطرنشان کرد: متاسفانه در مرز، امکانات اولیه از قبیل سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی نداریم و باید خودمان هزینه معطلی در مرز را جبران کنیم و نه گمرک ایران و افغانستان و نه تجار ایرانی هزینه تاخیر در تخلیه بار را نمی دهند.

,

 

,

وی با تاکید بر این‌که مگر ما رانندگان کامیون چه گناهی کرده ایم که باید هزینه استاندارد نبودن سوخت را پرداخت کنیم، تصریح کرد: اگر قرار است محموله باری از نظر استاندارد مورد بررسی قرار بگیرد باید این داخل ایران و قبل از بارگیری باشد نه اینکه رانندگان را بدون امکانات در مرز معطل داشته باشند.

,

 

,

این راننده کامیون با تصریح اینکه متاسفانه هیچ قانونی برای صادرات به افغانستان در کار نیست و همیشه باید رانندگان کامیون ضربه این بی تدبیری ها را بخورند، گفت: معطلی 15 روز کامیون ها در مرز آن هم با بار سوخت خیلی خطرناک است و خدانکرده اگر اتفاقی بوجود آید هزینه سنگین و جبران نشدنی در پی خواهد داشت.

,

 

,

وی ضمن تصریح اینکه از مسئولان خواهشمندیم نسبت به تخلیه بار ایران در افغانستان پیگیری های لازم را انجام دهند، تاکید کرد: ما از این بی تدبیری‌ها گلایه مندیم؛ چرا همیشه مراودات و یا قانون خاصی برای تخلیه بار در مرز ماهیرود صورت نمی گیرد تا ما رانندگان در مرز معطل نشویم.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: مگر وظیفه گمرک ایران و مسئولان وزارت خارجه چیست؟ اگر باری از سوی ایران استانداردهای لازم را ندارد نباید بارگیری شود و اگر بارگیری می شود باید به موقع تخلیه شود.

,

 

,

وی ضمن اشاره به اینکه مشکل مرز ماهیرود حل شدنی نیست و همیشه ما باید درگیر این مشکلات در مرز بدون امکانات ماهیرود باشیم، گفت: خواهشمندیم مسئولان یک بار برای همیشه مشکل این بازارچه و مراودات با افغانستان حل کنند.

,

 

,

یکی دیگر از رانندگان کامیون که برای سوخت گیری به یکی از کارخانه های سوخت در تهران مراجعه کرده است در گفتگو با خاورستان، گفت: متاسفانه سه روز است که برای سوخت گیری به این کارخانه مراجعه کرده ام اما متاسفانه مسئولان این کارخانه نسبت به سوخت گیری کامیون ها اقدامی نمی کنند.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: رانندگان کامیون خود باید هزینه معطلی در کارخانه را بپردازند و مسئولان کارخانه هیچ هزینه ای را متقبل نمی شوند و از ما خواسته اند تا نامه ای را امضا کنیم که هیچ هزینه ای بابت معطلی از کارخانه دریافت نمی کنیم؛ که ما باید یا بدون بار به استان برگردیم یا بدون هزینه معطلی و سرگردانی در تهران منتظر باشیم تا یک زمانی اجازه سوخت گیری به ما داده شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر سوخت گیری وجود ندارد و اکنون باید راننده کامیون ها چه در مرز و چه درکارخانه، هزینه بی تدبیری های مسئولان را پرداخت کنند.

,

 

,

به این منظور خاورستان، گفتگویی با رئیس گمرک ماهیرود انجام داد که طی این گفتگو علی اکبر کیانی رئیس گمرک ماهیرود در خصوص سرگردانی 180 تانکر مشتقات نفتی در افغانستان اظهار کرد: این تاخیر در جابجایی کامیون های حامل سوخت در مرز به دلیل بازرسی و نمونه برداری اداره نرم استاندارد افغانستان است.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: این اداره مدت یک هفته است که در مرز مستقر شده و در حال نمونه برداری از محموله های سوختی است.

,

 

,

رئیس گمرک ماهیرود با بیان اینکه 180 تانکر در مرز  افغانستان معطل هستند، گفت: علاوه بر این تعداد، 120 تانکر داخل گمرک ماهیرود و حدود 500 کامیون نیز در داخل استان متوقف هستند.

,

 

,

کیانی خاطرنشان کرد: طبق وعده ای که از سوی مسئولان افغان داده شده است امروز جواب استاندارد افغانستان خواهد آمد و تشریفات انجام خواهد شد و امیدواریم که این وعده مانند وعده های روزهای گذشته نباشد.

,

 

,

وی با بیان اینکه این موضوع سیاسی نیست، ادامه داد: این نمونه برداری در داخل نیز انجام می شود و روند طولانی دارد و گاهی اوقات پس از چند ماه جواب آن حاضر می شود و این روند طبیعی است.

,

 

,

رئیس گمرک ماهیرود گفت: با توجه به اینکه تعدادی از تانکرها داخل شهرها و در مناطق مسکونی متوقف هستند متاسفانه در صورت بروز حادثه خطراتی را به همراه خواهند داشت.

,

 

,

کیانی با تاکید براین‌که این موضوع توقیف نیست، افزود: بطور مثال برنج مرز نشینان که وارد گمرک می شود نتیجه آزمایش آن پس از 15 روز ارائه می شود و یا فرآورده های دامی که از دوکوهانه وارد می شود یک ماه قرنطینه آن طول می کشد و این موضوع کاملا قانونی است و تنها بحث نمونه گیری مطرح می باشد.

,

 

,

وی ادامه داد: جهت تسریع این امر رایزنی هایی از سوی استانداری خراسان جنوبی، وزارت امور خارجه، اداره گمرک و... صورت گرفته است و امیدواریم طبق وعده های مسئولان افغان طی امروز این امر انجام شود.

,

 

,

رئیس گمرک ماهیرود درخصوص میزان صادرات بیان کرد: خوشبختانه در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان صادرات از مرزهای استان حدود 50 درصد افزایش یافته است.

,

 

,

کیانی با اشاره به اینکه میزان ترانزیت نسبت به سال گذشته حدود سه برابر افزایش داشته است، افزود: خوشبختانه اتفاقات خوبی برای صادرات استان در راه است و کد گمرک منطقه ویژه را نیز طی روزهای گذشته گرفته ایم و همچنین بحث ایجاد مخازن در منطقه ویژه ماهیرود نیز مطرح شده است که اتفاق بسیار خوبی است.

,

 

,

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خراسان جنوبی تمام امید استان به بحث تجارت و صادرات است، افزود: بزرگترین تولید کننده شیشه کشور نیز درحال احداث سوله ای با مساحت شش هزار متر در مرز ماهیرود است که اتفاق بی نظیری است.

,

 

,

رئیس گمرک ماهیرود با تاکید براینکه بازار افغانستان بازار بسیار مناسبی است، گفت: این بازار بصورت دائمی نیست و اگر به درستی از این ظرفیت استفاده نشود این فرصت از دست خواهد رفت و همه باید با همکاری مضاعف و به دور از بحث ها و مسائل سیاسی جهت پیشرفت استان اقدام کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه