اخبار داغ

سفیر سابق ایران در افغانستان تاکید کرد؛

تعلل عمدی نظامیان افغانستان در «میرزا اولنگ»/ آمریکا و انگلیس به دنبال ناامنی شمال افغانستان هستند

تعلل عمدی نظامیان افغانستان در «میرزا اولنگ»/ آمریکا و انگلیس به دنبال ناامنی شمال افغانستان هستند
سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: طالبان نمی توانند در یک مدت کوتاه منطقه «میرزا اولنگ» را شناسایی کند لذا داعش و طالبان از مدت ها قبل طرح حمله به این منطقه را داشته اند که بر اساس شواهد موجود این تعلل عمدی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فدا حسین مالکی در گفتگو با صبح توس، ضمن اشاره به جنایت‌های داعش و طالبان و کشتار شیعیان در میرزا اولنگ افغانستان، اظهار کرد: این اقدامی که در کشور افغانستان اتفاق افتاد و به‌موجب آن بسیاری از مردم بی‌گناه به شهادت رسیدند، باید از مسیر اقدامات طالبان موردبررسی قرار بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

وی افزود: دیدیم که آمریکایی‌ها و ترامپ گفتند که می‌خواهیم امنیت افغانستان را به غیر از نیروهای نظامی بدهیم یعنی درواقع به شرکت‌های خصوصی نظامی بسپاریم؛ این تجربه تلخی بوده که درگذشته نیز تجربه‌شده است.

, .,

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به تعللی که در امدادرسانی نظامی به مردم این منطقه وجود داشته است، عنوان کرد: علت این تعلل که از سوی ناتو، آمریکایی‌ها و حتی نیروهای دولتی افغانستان بود، به دلیل این بود که می‌دانستند منطقه شمال افغانستان یک منطقه حساس است و ولایات آن منطقه فارسی‌زبان هستند.

, .,

وی ادامه داد: این اقدام یک استراتژی کهنه‌ای بوده است که درگذشته توسط انگلیسی‌ها دنبال می‌شد زیرا علاوه بر سکونت شیعیان، این منطقه امن‌ترین منطقه افغانستان بوده و کمترین حوادث تروریستی را تجربه کرده است.

, .,

مالکی با بیان اینکه امنیت این منطقه به دلیل همسایگی با کشورهایی مانند ترکمنستان و همچنین به دلیل موقعیت ارضی، همیشه فضا برای کسب‌وکار فراهم بوده است، گفت: درگذشته انگلیس و آمریکا با همکاری یکدیگر به دنبال نا امنی شمال افغانستان بوده‌اند لذا این گمان که یک تعلل ساده در امداد نظامی به این منطقه بوده است قابل‌پذیرش نیست و در پی آن اتفاقاتی است که باید بررسی و برملا شوند.

, .,

وی با بیان اینکه این اقدام باید در رسانه‌ها موردبحث و بررسی قرار می‌گرفت و خط بطلانی بر سیاست‌های غلط آمریکا در آن منطقه می‌کشید، بیان کرد: متأسفانه این شیعه کشی نه‌تنها در بایکوت خبری رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت، بلکه بسیاری از رسانه‌های داخلی و جهان اسلام از کنار آن به‌سادگی گذشتند.

, .,

سفیر سابق ایران در افغانستان با تأکید بر اینکه داعش بعد از شکست‌هایی که در سوریه و عراق خورده و انزوای او در این مناطق موجب حضور در افغانستان و فعالیت‌های تروریستی در این کشور شده است، ابراز کرد: داعش و طالبان اگرچه از نظر انگیزه برای کشت و کشتار یکی باشد اما استراتژی متفاوتی دارند، طالبان افغانستان درگیری‌هایی به دلیل سهم خواهی از حکومت است اما تروریست‌های دیگری که وارد این کشور می‌شوند هدف دیگری دارند.

, .,

وی ضمن تأکید بر اینکه داعش از جمهوری اسلامی و کشور روسیه ضربات متعدد و سنگینی خورده است، تأکید کرد: داعش بعدازاین اقدام به دنبال تلافی این ضربات برآمده و کشور افغانستان به دلیل مجاورت با قفقاز برای ضربه به روسیه و ایران بهترین مکان خواهد بود.

, .,

مالکی با اشاره به تحلیل‌های موجود در خصوص علت تعلل حضور نیروهای نظامی در منطقه میرزااولنگ افغانستان، اظهار کرد: این تعلل از سوی همه مقامات افغانستان پذیرفته‌شده و نباید صورت می‌گرفت اما نقطه ابهام‌برانگیز دیگر این است که حتی نیروهای ناتو، آلمان ها و انگلیسی‌های حاضر در منطقه که از تجهیزات مدرن و اشراف اطلاعاتی وسیع‌تری برخوردارند نیز این تعلل را انجام داده‌اند.

, .,

وی با اشاره به اینکه علت این تعلل در حال بررسی از سوی دولت افغانستان، نیروهای نظامی و بزرگان ایالت‌هاست عنوان نمود: توجیه افغانستانی‌ها برای حضور به‌موقع در این منطقه کوهستانی بودن آن است درحالی‌که والی منطقه سرپل این مسائل را رد می‌کند و می‌گوید این تعلل عمدی بوده است لذا هم‌اکنون این موضوع در دست بررسی است.

, .,

سفیر سابق ایران در افغانستان تصریح کرد: تعلل نیروهای نظامی غرب در این ماجرا اقدامی طبیعی است اما به نظر من طالبان نمی‌توانند در یک مدت کوتاه میرزااولنگ را شناسایی کنند لذا داعش و طالبان از مدت‌ها قبل طرح حمله به این منطقه را داشته‌اند که بر اساس شواهد موجود این تعلل عمدی بوده است.

, .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه