اخبار داغ

یادداشت؛

غده سرطانی قمار در فضای مجازی

غده سرطانی قمار در فضای مجازی
چرا با وجود اینکه آمارها نشان می دهد 96 درصد از جرایم حوزه سایبری در تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ صورت می گیرد، اما باز هم این جنگ افزارهای اینترنتی_صهیونیستی همچنان آزادانه در فضای مجازی کشورمان جولان می دهند و قربانی می گیرند و در مقابل، مسئولان دولتی در وزارت ارتباطات با افتخار از مقاومت خود در برابر فیلترینگ تلگرام سخن می گویند؟! و پلیس فتا همچنان هیچ برنامه ای برای مقابله با این تهدید بزرگ ندارد؟! و مسئولان شورای عالی فضای مجازی در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تعلل می ورزند و اجازه می دهند اینچنین جوانان عزیز ما قربانی شوند؟! به راستی چرا؟...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.1 اى کسانى که ایمان آورده‏ اید شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دورى گزینید، باشد که رستگار شوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 1, .,

قمار به معنای به دست آوردن اموال دیگران، به قیمت قربانی کردن مال، شرف و ناموس، به اسم تفریح و بازی است؛ که البته این بازی در اسلام حرام و قمار باز همیشه بازنده است.

,

عقلای جهان نیز این ناهنجاری اجتماعی را که آثار سوء مادی و معنوی، فردی و اجتماعی فراوانی دارد به عنوان یک جرم تلقی کردند و مجازات خاصی نیز برای آن تعیین نموده اند. به طوری که در جوامع غیر اسلامی و حتی بی دین نیز، قمار بازی به عنوان یکی از عوامل افسردگی و بیماری های روانی با محدودیت بسیار جدی مواجه است.

,

اما متأسفانه در ایران مدتهاست که برای قمار کردن دیگر نیازی به پنهان کاری و رفتن به زیرزمین ها و یا قهوه خانه های خاص نیست! چرا که این دسته بازی های مضر و حرام وارد فضای مجازی شده و به حدی پیشرفت کرده که به زودی تبدیل به نوعی اعتیاد در میان جوانان خواهد شد. چرا که در اینگونه بازی های قمار، افراد چه ببرند و چه ببازند، همچنان به بازی ادامه می دهند و حاضر به ترک آن نخواهند بود. آنان که می بازند برای جبران ضرر و برگرداندن مال خود ادامه می دهند و آنهایی که می برند به طمع به دست آوردن مال بیشتر در این منجلاب فرو می روند. در هر صورت، سود سرشار این بازی ها نصیب گردانندگان سایت ها و کانال های قماربازی می شود. در واقع باید گفت قمار شغل است اما نه برای آنان که بازی می کنند!

,

بازی های قمار در کشورهای غیر اسلامی با محدودیت های خاص مجاز است، اما این مسئله در ایران اسلامی، جزء موضوعات مجرمانه به حساب می آید و طبق قانون مجازات اسلامی مواد (۷۰۵ تا ۷۱۱) و ماده ۵۶۴ قانون مدنی، قمار و شرط ‌بندی جرم بوده و دایرکنندگان و شرکت‌کنندگان در این‌گونه بازی ها و مسابقات به استناد به مواد فوق‌الذکر مجرم محسوب می‌شوند.   

,

از یک طرف، به علت رها شدگی و غیر قابل کنترل بودن فضای مجازی و با توجه به تبلیغات اغواگرایانه و آموزش های گسترده ای که در کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام انجام می شود (آموزش پوکر، بازی پوکر با پول واقعی، پولدار شدن در کمتر از یک روز، آنلاین میلیونر شوید و...) و دسترسی آسان جوانان به این کانال ها و صفحات، هر روز تعداد بیشتری از جوانان به سبب کنجکاوی وارد فضاهایی می شوند که دیگر قادر به رها شدن از آن نیستند. و از طرفی دیگر نیز، کم کاری مسئولان و شورای عالی فضای مجازی، در ساماندهی و مدیریت این فضا و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، باعث شده تا همچنان هر روز با آسیب های جدیدی مواجه شویم؛ تا جایی که پرونده های مجرمانه در فضای مجازی با رشد قابل تأملی روبرو شده اند. اما همچنان قمارخانه های آنلاین شبانه روز پیش چشم مسئولان باز است و قماربازان و کلاهبرداران خیالشان از جانب نهادهای نظارتی امنیتی راحت است!

,

هنگامی که کاربران و بازیکنان برای ورود به بازی ‌های قمار، شماره کارت و رمز دوم اینترنتی‌ را وارد می کنند تا واریز و پرداخت پول، هنگام برد و باخت‌شان به صورت خودکار در حساب‌ های بانکی انجام شود، نمی دانند که ممکن است به راحتی از حساب بانکی آنان کلاهبرداری شود! مسئولان این دسته از سایت ‌ها به راحتی به اطلاعات حساب اینترنتی بانکی اعضا دسترسی دارند. و افراد مالباخته نیز از ترس اینکه شرط‌بندی جرم است و در ضمن پول اندکی نیز از آن‌ها سرقت می شود، از شکایت خودداری می‌کنند. لذا کلاهبرداران به آسانی و بدون هیچ مزاحمتی به دزدی خود ادامه می دهند. این راهکار ساده و بی‌ دردسر کلاهبرداری موجب شده تا هر روز سایت ‌های تازه‌ای در حوزه قمار آنلاین مانند قارچ، در فضای مجازی رشد کنند. البته قابل ذکر است که بر اساس ماده ۵۲ قانون جرایم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه ‌های اینترنتی برخورد کند و دست پلیس در این رابطه کاملا باز است و امکان رسیدگی وجود دارد. در سال گذشته رئیس پلیس فتا اعلام کرد تا کنون 3323 کانال در حوزه قمار بازی مجازی شناسایی شده اند و بیش از 248 پرونده وجود دارد و تعداد زیادی دستگیر شده اند و پول‌های زیادی نیز بلوکه شده است؛ اما علی رغم این گزارشات، نه تنها سایت های اصلی پوکر فعال است و فیلتر نیستند بلکه حتی فیلم آموزشی پوکر را می توان به آسانی از سایت های مجاز دانلود کرد!!!

,

آیا دست های پنهانی پشت این ماجراست؟! آیا این نشان از همکاری برخی مسئولان در پشت پرده نیست؟! این پول های کلان میلیاردی به کجا می رود؟! آیا مواردی اینچنینی که موجب اخلال گسترده در نظام پولی_مالی کشور می شود مصداق افساد فی الارض نیست و آیا مجازات مفسد فی الارض طبق قانون اعدام نیست؟؟؟!!!

,

اما قسمت دردناک و غم انگیز این ماجرا آنجاست! که بانک های جمهوری اسلامی ایران با تمام قدرت و امکانات با اینگونه سایت ها همکاری می کنند و قوه قضائیه بسیار منفعلانه برخورد می کند!!! چرا درگاه بانکی در اختیار این سایت ها قرار می گیرد؟! چرا این پول های نجس حاصل از قمار را با پول پاک این ملت در هم می آمیزند؟! 

,

چرا با وجود اینکه پلیس فتا خود به این موضوع اذعان دارد که افزایش وقوع جرایم در شبکه ‌های اجتماعی موبایلی و خصوصا نجس افزار تلگرام بسیار زیاد است و آمارها نشان می دهد 96 درصد از جرایم حوزه سایبری در تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ صورت می گیرد، اما باز هم این جنگ افزارهای اینترنتی_صهیونیستی همچنان آزادانه در فضای مجازی کشورمان جولان می دهند و قربانی می گیرند و در مقابل، مسئولان دولتی در وزارت ارتباطات با افتخار از مقاومت خود در برابر فیلترینگ تلگرام سخن می گویند؟! و پلیس فتا همچنان هیچ برنامه ای برای مقابله با این تهدید بزرگ ندارد؟! و مسئولان شورای عالی فضای مجازی در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تعلل می ورزند و اجازه می دهند اینچنین جوانان عزیز ما قربانی شوند؟! به راستی چرا؟...

,

حال که مسئولان ما جوانان پاک ما را در آغوش گرگ ها رها کرده اند، خانواده ها و پدران و مادران و مربیان عزیز و دلسوز این آب و خاک می بایست به فرزندان خود یادآوری کنند که قماربازی چه از نظر شرعی و چه از نظر قانونی یک گناه و خلافِ بزرگ محسوب می شود، که جز ضرر و زیان حاصلی نداشته و نخواهد داشت.  و نباید اجازه دهند که این دشمنان تشنه به خون ملت ما، به این وسیله، هم جوانانمان را قربانی کنند و هم پول هنگفتی به جیب زنند.

,

فراموش نکنید! قمار انسان را از یاد خدا غافل می کند و از مهم ترین علل و عوامل بدبختی و شقاوت بشر در زندگی، فراموش کردن یاد خداوند است. وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى.2و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى ‏کنیم.

, 2,

ریحانه سادات اتابکی؛ کارشناس فضای مجازی

,

.......................................................

,
  1. مائده 90
  2. طه 124
,
  • مائده 90
  • ,
  • طه 124
  • ,

     

    ,

     

    ]

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه