اخبار داغ

روایتی از یک ازدواج عاشقانه؛

17 سال اختلاف سنی مانع خوشبتی آن ها نشد!

17 سال اختلاف سنی مانع خوشبتی آن ها نشد!
روایت امروز ما روایت یک ازدواج عاشقانه و آگاهانه است که با وجود 17 سال اختلاف سنی بین زوجین، می توان آن را موفق ترین ازدواج تاریخ دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بوتیا نیوز آن روز ازل که پادشاهی عالم را پیشکش حیدر صفدر، علی کردند، کسی را لایق وصالش نیافتند و کرسی ملوکانه بی ملکه می ماند که سرچشمه عصمت، معدن عفت، تفسیر کوثر، مادر ولایت، بانوی عوالم ، محبوبه الله فاطمه زهرا از نور پیامبر اطهر، تجلی یافت تا عدل علی، رسالت نبی و سایه ولی از سر مردم کم نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , بوتیا نیوز,

آری جز علی هم کفوی برای عفت فاطمه نبود و جز فاطمه کسی سزاوار غیرت علی نبود، آسمان را نمی دانم زمینیان همه امروز را به میمنت این پیوند آسمانی جشن گرفته اند، سالروز ازدواجی با برکت که ثمره آن، اسوه های تاریخ شدند و برای همیشه بشریت را مدیون خود کردند.

,

شاید همه شما بارها ماجرای ازدواج، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، این دو اسوه تاریخ را خوانده باشید اما این ازدواج پربرکت ویژگی هایی را در خود نهفته دارد که شاید همان کلید مشکل گشای ازدواج جوانان عصر حاضر باشد.

,

یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز همین مسئله ازدواج و ترویج فرهنگ های غلط در این باب است که عرصه را بر جوانان تنگ کرده  و مجبورند به دلایلی ازدواج خود را عقب بیندازند و یا فکر ازدواج را برای همیشه از ذهن خود بیرون کنند.

,

محمد تقی قادری نویسنده کتاب « من فاطمه هستم » است، استاد دانشگاه های قم و دکترای معارف، به نظرم گزینه مناسبی بود برای صحبت کردن در این خصوص، چرا که هم ارتباطش با نسل جوان امروز خوب است و تا حد زیادی آن ها را می شناسد و هم به خوبی بر گنجینه پنهان این ازدواج آسمانی واقف است.

,

آیا تعمیم دادن زندگی امامان معصوم به زندگی های عصر حاضر درست است؟

, آیا تعمیم دادن زندگی امامان معصوم به زندگی های عصر حاضر درست است؟, آیا تعمیم دادن زندگی امامان معصوم به زندگی های عصر حاضر درست است؟,

برخی معتقدند که نحوه زندگی امامان معصوم در همان برهه از زمان و با توجه به شرایط آن روز بوده است و تعمیم دادن آن به عصر حاضر و زندگی امروز غلط است، شاید بهتر است این مصاحبه خواندنی را با همین سوال آغاز کنیم.

,

محمد تقی قادری در گفت و گو با بوتیا نیوز  اظهار کرد: وقتی که اسوه بودن معصومین را مطرح می کنیم مقصود این است که محتوا، روح، حقیقت رفتار و گفتار آن ها را الگوی زندگی خودمان قرار دهیم نه در همان قالبی که شکل گرفته است.

, بوتیا نیوز, بوتیا نیوز,

این استاد دانشگاه افزود: مثلا حضرت علی و حضرت فاطمه در یک خانه گلی کوچک زندگی می کردند، روی پوست گوسفند می نشستند و حضرت زهرا از چادری از لیف خرما استفاده می کردند ولی منظور از الگو گرفتن این نیست که ما در عصر کنونی بخواهیم در یک خانه گلی زندگی کنیم اینجا منظور این است که ساده زیستی و بی تکلف بودن زندگی آن ها را الگو قرار دهیم و حجاب که یک الگوی تمام عیار است برای زن ها الگو قرا بگیرد .

,

17 سال تفاوت سنی هم نتوانست مانع ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه شود

, 17 سال تفاوت سنی هم نتوانست مانع ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه شود, 17 سال تفاوت سنی هم نتوانست مانع ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه شود,

قادری با بیان ویژگی های برجسته ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه عنوان کرد: در ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد که اگر در هر کدام از آن ها تعمق کنیم می تواند الگویی برای نسل جوان امروز و مسئله ازدواج آنان باشد.

,

وی در ادامه با برشمردن  اولین ویژگی منحصر به فرد این ازدواج گفت: اولین ویژگی ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه را می توان تفاوت سنی زیاد آن ها نام برد، عده ای معتقدند حضرت زهرا در 9 سالگی و حضرت علی حدود 23 تا 25 سال ازدواج کردند و اگر این را بپذیریم ین زوج و زوجه 17 سال تفاوت سنی وجود دارد.

,

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: قول دیگری نیز وجود دارد که حضرت زهرا در زمان ازدواج 17 سال سن داشته اند و طبق آن نیز حدود 7 تا 9 سال بین زوجین اختلاف سنی وجود دارد و جالب اینجاست که با این تفاوت سنی می بینیم ازدواج در ایده آل ترین شرایط انجام می شود و از این خانواده بهترین اولاد تاریخ تربیت می شوند.

,

ازدواج با دختری شایسته با وجود اختلاف سنی زیاد، می تواند ازدواج موفقی باشد

, ازدواج با دختری شایسته با وجود اختلاف سنی زیاد، می تواند ازدواج موفقی باشد, ازدواج با دختری شایسته با وجود اختلاف سنی زیاد، می تواند ازدواج موفقی باشد,

شاید این سوال برای خیلی از شما پیش بیاید که با وجود این اختلاف سنی چگونه این ازدواج محقق شد و اگر این اختلاف سنی بین دختر و پسری که امروز می خواهند با هم ازدواج کنند باشد، در آینده برای آن ها مشکلی پیش نمی آید؟ این سوالات به ذهن من هم خطور کرد و آن ها را با استاد قادر در میان گذاشتم که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

,

قادر پاسخ این سوالات را در دومین ویژگی استثنایی ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه دانست و بیان کرد: ویژگی که مسئله تفاوت سنی را حل می کند این است که آنچه که برای حضرت علی مهم بود و به خاطر آن تا سن 25 سالگی ازدواج نکرد این بود که امام دنبال همسر شایسته ای می گشت نه فقط صرف اینکه ازدواجی کرده باشد.

,

وی ادامه داد: از طرف دیگر نیز حضرت زهرا با اینکه خواستگارهای فراوانی داشت در همین سن کم تمکین در ازواج  نمی کرد و خواستگار ها را پس می زد و به دنبال انتخاب شایسته ای بود.

,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: لذا تفاوت سنی نمی تواند آن قدر مانع باشد که دختر و پسری با هم ازدو.اج نکنند بلکه از ویژگی هایی که می تواند برای دختران و پسران الگو باشد این است که دختر و پسر صرفا به دنبال ازدواج نباشند بلکه به دنبال تولید نسل صالح باشند و این در صورتی اتفاق می افتد که دختر یا پسر همسر شایسته ای داشته باشند.

,

 و اما ماجرای شیرین ازدواج حضرت زهرا با حضرت علی...

,  و اما ماجرای شیرین ازدواج حضرت زهرا با حضرت علی...,  و اما ماجرای شیرین ازدواج حضرت زهرا با حضرت علی...,

قادری در ادامه به خواستگاران زیاد حضرت زهرا اشاره و خاطر نشان کرد: در ازدواج حضرت زهرا آمده است که ابتدا خلیفه اول و دوم یکی پس از دیگری به خواستگاری ایشان آمدند ولی حضرت زهرا نپذیرفت در حالی که آن ها موقعیت اجتماعی خوبی داشتند و اگر این ازدواج انجام می شد در جزیره العرب این تفاوت سنی مهم نبود.

,

وی عنوان کرد: بعد از خلیفه اول و دوم، خلیفه سوم و عبدالله بن عوف به خواستگاری حضرت زهرا آمدند و آن ها مهریه بالا از جمله صد شتر گران قیمت و ده هزار دینار را مطرح کردند ولی هیچ کدام از این ها نتوانست حضرت زهرا را قانع کند و آن ها را رد کرد.

,

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: اما وقتی حضرت علی به خواستگاری حضرت زهرا آمد با اینکه حضرت علی از نظر موقعیت زندگی زیر صفر بود و هیچ چیز مادی نداشت ولی حضرت زهرا استقبال کرد به گونه ای که پیامبر اکرم خوشحال شد که دخترش این چنین انتخاب شایسته ای دارد.

,

مهریه دختر شخصیت اول جهان اسلام چه بود؟

, مهریه دختر شخصیت اول جهان اسلام چه بود؟, مهریه دختر شخصیت اول جهان اسلام چه بود؟,

قادری مهریه حضرت زهرا را ویژگی سوم و منحصر به فرد این ازدواج موفق برشمرد و تصریح کرد: امروز بحران و دلیل عقیم ماندن ازدواج های امروزی همین مسئله مهریه است ولی می توان با الگو گیری از ازدواج حضرت فاطمه این مشکل را به راحتی حل کرد.

,

وی افزود: وقتی حضرت علی و حضرت زهرا می خواستند ازدواج کنند چون دختر پیامبر اکرم شخصیت اول جهان بود همه انتظار داشتند که مهریه سنگین بگذارند و از طرفی چون پیغمبر الگو و اسوه بو عده ای هم انتظار داشتند که اصلا مهریه ای برای حضرت زهرا در نظر نگیرند.

,

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیغمبر اکرم نه مهریه را پس می زند که یک مسئله عرفی است و نه آن قدر سنگین قرار می دهند که مانع ازدواج باشد، بلکه  پیغمبر به حضرت علی می گوید شما چه چیزی را می توانید مهریه قرار دهید حضرت علی می گوید من شمشیر، شتر آبتش و زره دارم، هر کدام را می خواهید به عنوان مهریه می پردازم.

,

مهریه های بالا عاملی که ازدواج را به بن بست می رساند

, مهریه های بالا عاملی که ازدواج را به بن بست می رساند, مهریه های بالا عاملی که ازدواج را به بن بست می رساند,

قادری خاطر نشان کرد: اینجا پیغمبر می فرمایند طبیعی است که شمشیر وسیله ای برای جهاد است و شتر نیز وسیله نیاز شماست پس میتوانید زره را مهریه کنید و این گونه ازدواج را آسان کرد ولی همین موانع در ازدواج های امروزی آن را به تاخیر می اندازد و در نهایت ازدواج به بن بست می رسد.

,

وی از نوع و کیفیت مهریه های امروز گلایه کرد و توضیح داد: متاسفانه مهریه های امروز فقط برای گرو کشی است یعنی معتقدند اگر اختلافی پیدا شد زن بتواند از این مهریه  بر علیه مرد استفاده کند در حالی این تفکر غلط است.

,

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تشریح کرد: پیامبر همان زرهی که مهریه حضرت زهرا بود را به اصحاب داد و فرمود که آن را بفروشید و با پول به دست آمده از آن 18 قلم جهیزیه برای حضرت زهرا خریداری کردند که خانواده  ها همین مسئله را میتوانند الگویی برای خود قرار دهند.

,

عروسی حضرت علی و فاطمه کجا و عروسی های سنگین امروزی کجا

, عروسی حضرت علی و فاطمه کجا و عروسی های سنگین امروزی کجا, عروسی حضرت علی و فاطمه کجا و عروسی های سنگین امروزی کجا,

نحوه برگزاری عروسی حضرت زهرا و حضرت علی ویژگی چهارم این ازدواج موفق بود که قادر به آن اشاره کرد و گفت:  وقتی ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی انجام شد پیغمبر اکرم دستور داد تا ولیمه بدهند و ولیمه ان ها هم به این صورت بود که حضرت علی در مسجد اعلام کرد که ما ولیمه می دهیم و سپس در یک اتاق کوچک که ده نفر ظرفیت داشت این کار را انجام داد یعنی مردم ده نفر ده نفر غذا می خوردند و می رفتند.

,

وی بیان کرد: جشن عروسی هم همراه باشادی بود و همسران پیغمبر موظف شدند که آن جا شعر بخوانند و آن جلسه را شاد نگه دارند تا همه از این پیوند آسمانی مطلع شوند لذا اگر این ویژگی های استثنایی را در نظر بگیریم الگویی برای جوانان و نسل های آینه ما خواهد بود.

,

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: عروسی های امروز دو مشکل اساسی دارد یکی اینکه آن قدر این عروسی ها سنگین برگزار می شود که خانواده ها به محض اینکه به فکر ازدواج می افتند پس می زنند .

,

قادری در پایان مطرح کرد: از طرف دیگر این عروسی های سنگین آفت بزرگی دارد و آن این است که به جای اینکه ورد به زندگی مشترک همراه با معنویت باشد آلودگی و مفاسد را به دنبال دارد و نوعی معصیت در یک محیط خانوادگی است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه