اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

باشگاهی خصوصی که حیاط خلوت فعالیت های نفتی است/ انحصار واگذاری پروژه های نفتی با نظر "زنگنه و دوستان" در دورهمی های "باشگاه نفت و نیرو"

باشگاهی خصوصی که حیاط خلوت فعالیت های نفتی است/ انحصار واگذاری پروژه های نفتی با نظر  "زنگنه و دوستان" در دورهمی های "باشگاه نفت و نیرو"
برخی از نمایندگان بر این باورند که اقای زنگنه و مسئولان وزارت نفت باشگاه نفت و نیرو را با این هدف افتتاح کردند که نفت و گاز را در دست عده معدودی قرار دهند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "باشگاه نفت و نیروی ایرانیان" از سوی برخی از افراد با سابقه نفتی کشور ، مسئولان وزارت نفت، روسای شرکت های پیمانکار نفتی و مدیران فعال در حوزه انرژی کشور تشکیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در بخش معرفی سایت باشگاه نفت و نیرو ایرانیان در تشریح فعالیت های این باشگاه آمده است که باشگاه نفت و نیرو به عنوان یک سازمان مردم نهاد متشکل از مدیران،کارشناسان ارشد، محققان و صاحبنظران در زمینه­های راهبردی مدیریت، اقتصاد انرژی، فناوری، امور حقوقی و بازرگانی در حوزة نفت و انرژی در قالب فضایی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است.

,

 

,

با مراجعه به سایت باشگاه نفت و نیرو؛ اسامی افرادی آشنا به عنوان هیئت امنای آن به چشم می خورد که عبارتند از: محمد رضا نعمت زاده، بیژن نامدار زنگنه، محمد نهاوندیان، سید ابوالحسن سید خاموشی، مسعود نیلی، محمد ایروانی و محمد ملاکی که به عنوان اعضای اصلی و اکبر ترکان،  فریدون ثقفیان، حبیب امین فر، سید مهدی حسینی و سید مهدی میر معزی به عنوان اعضای علی البدل حضور دارند.

,
 
,

هدف از تأسیس باشگاه نفت و نیرو را در این سایت دیده بانی و اظهار نظر در باره تحولات حوزة نفت و انرژی از یک منظر مستقل و غیر وابسته به دولت عنوان کرده اند. در حالی که بیشتر اعضای شورای عالی باشگاه نفت و نیرو را افراد نام‌آشنایی در وزارت نفت تشکیل می‌دهند، یکی از اهداف راه‌اندازی این سازمان، نقد رفتارهای دولت در حوزه انرژی بیان شده که از آن این تعبیر بر می‌آید که قاضی و مجرم یکی است.

در مراجعه به بخش مأموریت این باشگاه در سایت آن اینگونه آمده است: "ماموریت باشگاه ایجاد بستری مناسب جهت گردهم آمدن و تبادل نظر خبرگان و برجستگان کشور، که در طول سال­ها در فراز و نشیب­های مختلف توانسته ­اند تجربه بیاندوزند و هر یک به نحوی صاحب نظر شوند، می­باشد که موجب ایجاد ارزش و توانی می­شود که کشور (اعم از قوای سه گانه، نهادهای علمی و تحقیقاتی و بخش خصوصی و ... ) در مواردی که لازم بدانند و ضرورت ببینند به راحتی با کارآمدترین، سریع­ترین و بهترین روش می­توانند به آنان دسترسی داشته باشد و عملا این باشگاه می­تواند در حوزه­ فعالیتش در هر موردی که کار بدان ارجاع شود به عنوان یک اتاق فکر، موضوعات ارجاعی را بررسی کرده و نظر بدهد. لذا باشگاه توانایی ذاتی تبدیل شدن به یک اتاق فکر فعال را در هر زمان که اقتضا کند و اعلام نیاز شود، دارا می­باشد."

,
,
, "ماموریت باشگاه ایجاد بستری مناسب جهت گردهم آمدن و تبادل نظر خبرگان و برجستگان کشور، که در طول سال­ها در فراز و نشیب­های مختلف توانسته ­اند تجربه بیاندوزند و هر یک به نحوی صاحب نظر شوند، می­باشد که موجب ایجاد ارزش و توانی می­شود که کشور (اعم از قوای سه گانه، نهادهای علمی و تحقیقاتی و بخش خصوصی و ... ) در مواردی که لازم بدانند و ضرورت ببینند به راحتی با کارآمدترین، سریع­ترین و بهترین روش می­توانند به آنان دسترسی داشته باشد و عملا این باشگاه می­تواند در حوزه­ فعالیتش در هر موردی که کار بدان ارجاع شود به عنوان یک اتاق فکر، موضوعات ارجاعی را بررسی کرده و نظر بدهد. لذا باشگاه توانایی ذاتی تبدیل شدن به یک اتاق فکر فعال را در هر زمان که اقتضا کند و اعلام نیاز شود، دارا می­باشد.",

 

,

حال سوال اینجاست که اعضای اقتصادی کابینه دولت، در وزارت خانه متبوع خود، جایی برای تعریف اتاق فکر ندیده اند که در باشگاهی غیردولتی گردهم آمده اند؟ آیا قرار است باشگاه نفت و نیرو، جای شورای عالی انرژی را بگیرد که عملا تعطیل شده است؟

,

 

,

**واکنش نمایندگان مجلس به ایجاد باشگاه نفت و نیروی ایرانیان

, **واکنش نمایندگان مجلس به ایجاد باشگاه نفت و نیروی ایرانیان, **واکنش نمایندگان مجلس به ایجاد باشگاه نفت و نیروی ایرانیان,

-ابطحی: زنگنه توضیح دهد معاونان و رییس دفترش در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو چه می کنند

, -ابطحی: زنگنه توضیح دهد معاونان و رییس دفترش در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو چه می کنند,

موضوع رانت ها و فساد هایی که در باشگاه نفت و نیرو ایجاد شده است در طول این سال ها واکنش نمایندگان را هم در بر داشته است، سیدمحمد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد نمایدگان به وزرای پیشنهادی و در مخالفت با زنگنه وزیر پیشنهادی نفت با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به اظهارات نماینده لنگرود در مجلس که گفته بود "زنگنه حاضر به واگذاری باشگاه صنعت نفت است"، گفت: بنده اصلا راجع به باشگاه نفت که یک باشگاه فوتبالی است، صحبت نکردم.

,

وی با خواندن این شعر که «خال مه رویان سیاه و دانه فلفل سیاه /  هر دو جانسوزند این کجا و آن کجا»، گفت: باشگاه نفت با باشگاه نفت و نیرو که آقایان دارند، هردو باشگاه هستند، اما این کجا و آن کجا.

,

این نماینده مجلس خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، تصریح کرد: فقط خواستم بگویم که این موضوع را تفهیم کنید.

,

لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده خمینی‌شهر اظهار داشت: از آقای زنگنه می‌خواهم که این موضوع را توضیح دهد.

,

ابطحی با اشاره به اینکه مشکل ما در وزارت نفت در مدیریت استراتژیک است، تصریح کرد: مدیریت خصوصی بر سود بیشتر و مدیریت بخش دولتی بر استفاده از بودجه دولتی است. گره اصلی فسادهای نهادینه شده بر عدم توجه به تعارض منافع است.

, وزارت نفت,

وی با اشاره به اصل ۱۴۱ قانون اساسی تصریح کرد: بر اساس این اصل وزرا و معاونین نمی توانند بیش از یک شغل داشته باشند و حتی در حوزه خصوصی هم نمی توانند در هیات مدیره شرکت ها حضور داشته باشند. از آقای زنگنه می پرسم، شما، معاونان و رییس دفتر شما در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو چه می کنند. درباره تصمیمات رهبردی اصلی این بخشها برای چه ورود می کنند.

, وی با اشاره به اصل ۱۴۱ قانون اساسی تصریح کرد: بر اساس این اصل وزرا و معاونین نمی توانند بیش از یک شغل داشته باشند و حتی در حوزه خصوصی هم نمی توانند در هیات مدیره شرکت ها حضور داشته باشند. از آقای زنگنه می پرسم، شما، معاونان و رییس دفتر شما در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو چه می کنند. درباره تصمیمات رهبردی اصلی این بخشها برای چه ورود می کنند.,

ابطحی با اشاره به توضیحات قبلی خود گفت: درباره شرکت ملی نفت هم سئوالات بسیاری مطرح است که بیانگر تعارض منافع است  بخش تخصصی را به آقای خادمی می سپارم.

,

 

,

-نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: زنگنه در مورد باشگاه خصوصی نفتی توضیح دهد / رانت‌های اطلاعاتی به پیمانکاران و افراد حاضر در این باشگاه اعطا می‌شود

, -نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: زنگنه در مورد باشگاه خصوصی نفتی توضیح دهد / رانت‌های اطلاعاتی به پیمانکاران و افراد حاضر در این باشگاه اعطا می‌شود, -نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: زنگنه در مورد باشگاه خصوصی نفتی توضیح دهد / رانت‌های اطلاعاتی به پیمانکاران و افراد حاضر در این باشگاه اعطا می‌شود,

 

,

در همین رابطه هداست الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  در خصوص باشگاه نفت و نیروی ایرانیان" که از سوی وزیر نفت در سال 94 ایجاد شده است گفت: باشگاه نفت و نیروی ایرانیان از سوی اقای زنگنه ، برخی از دوستانش ، مسئولین وزرات نفت و همچنین برخی از پیمانکارانی که با وزارت نفت همکاری دارند تشکیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ؛ ,

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: اقای ابطحی هنگامی که به عنوان مخالف آقای زنگنه در صحن علنی صحبت می کردند نکاتی را در این باره گفتند؛ ایشان گفتند باشگاهی به نام اندیشه ورزان نفت و نیروی ایرانیان وجود دارد که اقای زنگنه باید به صورت شفاف بیان کند که خودش، معاونانش و رئیس دفترش در این باشگاه چه می کنند،  این باشگاه یک مؤسسه خصوصی بوده که سال 94 افتتاح شده است و تصمیمات راهبردی نفتی در این باشگاه اخذ می شود و مدعی و مدعی علیه نمی توانند یک وکیل داشته باشند چراکه فسادآور است و تکلیف آن باید مشخص شود.

,

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رانت های اطلاعاتی که در این باشگاه به پیمانکاران و افراد حاضر در این باشگاه اعطا می شود اظهارداشت: وقتی مسئولان و مدیران یک وزارتخانه در این باشگاه عضو هستند و مسائل بالادستی نفت در آن مطرح میشود خب معلوم است رانت های اطلاعاتی به این افراد داده می شود و باید اقای زنگنه نسبت به نحوه سازوکار این باشگاه به نمایندگان مردم در مجلس پاسخ دهد.

, وقتی مسئولان و مدیران یک وزارتخانه در این باشگاه عضو هستند و مسائل بالادستی نفت در آن مطرح میشود خب معلوم است رانت های اطلاعاتی به این افراد داده می شود و باید اقای زنگنه نسبت به نحوه سازوکار این باشگاه به نمایندگان مردم در مجلس پاسخ دهد.,

خادمی در ادامه با اظهار بی اطلاعی از نحوه سازوکار این باشگاه عنوان کرد: هنوز نمایندگان اطلاعات دقیقی از نحوه سازوکار این باشگاه در کشور ندارند و کسی هم تا به حال در این خصوص اطلاعاتی را به مجلس ارائه نداده است و ما از اقای زنگنه وزیر نفت می خواهیم تا هرچه زود اطلاعاتی را در این مورد به نمایندگان ارائه نمایند زیرا که نمایندگان اطلاعی از این باشگاه و نحوه فعالیت آن ندارند.

, هنوز نمایندگان اطلاعات دقیقی از نحوه سازوکار این باشگاه در کشور ندارند و کسی هم تا به حال در این خصوص اطلاعاتی را به مجلس ارائه نداده است و ما از اقای زنگنه وزیر نفت می خواهیم تا هرچه زود اطلاعاتی را در این مورد به نمایندگان ارائه نمایند زیرا که نمایندگان اطلاعی از این باشگاه و نحوه فعالیت آن ندارند.,

 

,

-زاکانی: باشگاه نفت و نیرو را افتتاح کردند تا نفت و گاز دست عده معدودی باشد/ ۴ سال در راس کارند اما می‌خواهند به اندازه ۴۰ سال بخورند!

, -زاکانی: باشگاه نفت و نیرو را افتتاح کردند تا نفت و گاز دست عده معدودی باشد/ ۴ سال در راس کارند اما می‌خواهند به اندازه ۴۰ سال بخورند!,
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس نیز درخصوص باشگاه نفت و نیروی ایرانیان گفته بود که باشگاه نفت و نیرو را افتتاح کردند. این باشگاه با این هدف افتتاح شد که نفت و گاز را در دست عده معدودی قرار دهند تا دیگر ملت صاحب این منابع نباشند. سوال ما این است که این ها از چند جا می خواهند بخورند ؟ مگر هاضمه آنها چه قدر کشش دارد واقعیت این است که این ها ۴ سال در راس قرار دارند و می خواهند به اندازه ۴۰ سال بخورند، اما همین ها کف روی آب بوده و رفتنی هستند.
,
 
,
وی در اظهارات دیگری در این باره گفته است:  به واسطه این باشگاه پورسانت‌بگیران قراردادهای کلان کشور، صاحبان انفال و دارایی ملت شده و سرمایه های کشور و مملکت را به بیگانگان می فروشند.
,  به واسطه این باشگاه پورسانت‌بگیران قراردادهای کلان کشور، صاحبان انفال و دارایی ملت شده و سرمایه های کشور و مملکت را به بیگانگان می فروشند.,  به واسطه این باشگاه پورسانت‌بگیران قراردادهای کلان کشور، صاحبان انفال و دارایی ملت شده و سرمایه های کشور و مملکت را به بیگانگان می فروشند.,
 
,
با توجه به اطلاعات موجود در این گزارش در می یابیم که باشگاه نفت و نیروی ایرانیان که از سوی آقای زنگنه و برخی از مسئولان وزارت نفت تشکیل شده تا به نوعی انحصار در واگذاری پروژه های نفتی ایجاد شود و دیگر از سایر شرکت ها و پیمانکاران که در این باشگاه نیستند استفاده نشود؛ لازم به ذکر هر یک از افراد و موسسات حاضر در این باشگاه حق عضویت نیز پرداخت می کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه