اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:

تولیدات دام و طیور استان فاقد باقی مانده های دارویی است/ از نظام نسخه نویسی دامپزشکی رضایت ندارم

تولیدات دام و طیور استان فاقد باقی مانده های دارویی است/ از نظام نسخه نویسی دامپزشکی رضایت ندارم
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه تولیدات دام و طیور استان هیچ گونه باقی مانده دارویی ندارند گفت: در حفظ سلامت شهروندان با هیچ کس تعارف نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرآت؛ محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت به سوالات خبرنگار این شبکه پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت, شبکه اطلاع رسانی مرآت ,

پس از انتشار بخش اول گفتگوی خبرنگار مرآت با مدیرکل دامپزشکی استان در روزهای گذشته، اینک بخش دوم و پایانی این گفتگو منتشر می شود.

, بخش اول,

سعیدی در این بخش پیرامون تولیدات دارویی استان، نظام نسخه نویسی دامپزشکی و معدوم سازی گوشت های آلوده اظهار نظر کرده است.

,

متن بخش دوم و پایانی این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- وضعیت تولید دارو و ملزومات مراکز دامی در استان سمنان چگونه است؟

, مرآت- وضعیت تولید دارو و ملزومات مراکز دامی در استان سمنان چگونه است؟,

سعیدی- معتقدم یکی از توانمندی ها و نقاط قوت بخش تولید در کشور مربوط به همین حوزه است. قبل از انقلاب فقط 5 درصد از داروهای دامی در داخل تولید می شد و 95 درصد آن نیز از خارج کشور تامین می شد. خوشبختانه این نسبت پس از انقلاب، معکوس شد یعنی در حال حاضر کمتر از 5 درصد از داروهای دامی وارداتی است.

,

باعث افتخار است که بگویم استان سمنان به تنهایی حدود 40 درصد از داروهای دامی کشور را تامین می کند و 8 واحد فعال در استان سمنان دراین بخش فعالیت می کنند که 3 واحد آن استانداردهای بین المللی را نیز اخذ کرده اند. قطعا این واحدها هم به لحاظ پدافند غیرعامل، هم به لحاظ ارزآوری و هم به لحاظ قطع وابستگی، نقش بسیار مهمی در این بخش ایفا می کنند.

,

همچنین تلاش می کنیم خطوط تولیدی جدیدی را با حضور سرمایه گذاران در این بخش ایجاد کنیم و حتی امیدواریم سرمایه گذاران را برای تولید واکسن های دامی در استان متقاعد نماییم.

,

یکی از نکاتی که در این بخش الزامی است به روز بودن تولیدات دارویی بخش دام است چراکه بیماری ها و ویروس های دامی هوشمند عمل می کنند. در حال حاضر انواع قرص ها، پمادها، داروهای تزریقی، محلولها و پودرها در استان سمنان تولید می شود.

,

, ,

مرآت- آماری از اقدامات انجام شده در دامپزشکی استان طی دولت یازدهم در اختیار دارید؟

, مرآت- آماری از اقدامات انجام شده در دامپزشکی استان طی دولت یازدهم در اختیار دارید؟,

سعیدی- در این مدت بیش از 357 میلیون نوبت سر، پوشش بهداشتی دام و طیور شامل واکسیناسیون و مراقبت انجام شده است. همچنین در پوشش بهداشتی دام در برابر بیماری های قابل انتقال از دام به انسان نیز بیش از 10 میلیون و 854 هزار نوبت سر اجرایی شده است.

,

در این مدت بیش از 57 میلیون و 400 هزار مورد کنترل کیفی و بهداشتی از مراکز تولید، تهیه، توزیع و عرضه فرآورده های خام دام، طیور و شیلات صورت گرفته است.

,

در حوزه آبزیان، زنبور عسل و پرورش طیور نیز بیش از 61 هزار مورد انواع کنترل های بهداشتی و مراقبتی انجام شده است.

,

در چهارسال گذشته بیش از 61 میلیون و 800 هزار عدد انواع دارو و مواد بیولوژیک تولید شد که به صادرات 40 میلیون دلاری این محصولات انجامید. همچنین در بخش های مرتبط با دامپزشکی استان بیش از 400 فرصت شغلی پایدار ایجاد شد که عمده آنها به رشته های تخصصی دامپزشکی و نیز حمل و نقل دام و طیور مربوط می شود.

,

لازم به ذکر است در چهارسال گذشته اقدام ویژه ای در دامپزشکی استان انجام شد که در نهایت در سطح ملی نیز به اجرا رسید و آن هم طراحی سامانه عملیات بهداشتی بود که با هدف تحقق دولت الکترونیک صورت گرفت. مستحضر هستید که بسیاری از فعالان بخش دام و طیور برای اخذ گواهی های مورد نیاز خود به دامپزشکی مراجعه می کنند که خوشبختانه پس از طراحی این سامانه، افراد می توانند از درون منازل خود نیز نسبت به ثبت درخواست مدنظر و اخذ گواهی ها اقدام کنند. در سال 95 کدملی بیش از 11 هزار نفر از فعالان بخش دام و طیور استان در این سامانه ثبت شد که قطعا صرفه جویی در وقت و انرژی را به همراه داشته است.

,

, ,

مرآت- در خصوص شناسایی و مهار آنفلوانزای پرندگان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

, مرآت- در خصوص شناسایی و مهار آنفلوانزای پرندگان چه اقداماتی صورت گرفته است؟,

سعیدی- ابتدا به این نکته اشاره کنم که استان سمنان در چند اپیدمیِ بیماری آنفلوانزای پرندگان در سنوات گذشته بویژه سالهای 89، 94 و 95 سربلند بیرون آمده است و خوشبختانه شاهد هیچ گزارشی در این خصوص نبودیم و صنعت طیور ما از این تهدیدات کاملا حفظ شد.

,

در حال حاضر هم فصل مهاجرت پرندگان را داریم و در ماههای آینده ممکن است پرندگان آزادپرواز وارد کشور شوند و ویروس هایی را به همراه خود بیاورند لذا لازم است با تمام توان به تولیدکنندگان و بویژه روستاییانی که اقدام به نگهداری طیور می کنند اطلاع رسانی کنیم تا خدای نخواسته این بیماری در سطح روستاها و یا صنایع مرتبط رخ ندهد.

,

یک نگرانی هم در خصوص انتقال این بیماری توسط حاملین غیرمجاز طیور بومی وجود دارد که به صورت غیرمجاز اقدام به دست فروشی جوجه های رنگی و سایر ماکیان می کنند که تلاش کرده ایم با این محموله ها برخورد کنیم. در روزهای گذشته محموله ای شامل 4 هزار قطعه طیور رنگی معدوم سازی شد. در ماه گذشته نیز چند محموله سایر ماکیان شامل بلدرچین براساس ظن انتقال بیماری معدوم شدند.

,

مرآت- نظام نسخه نویسی بخش دامپزشکی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

, مرآت- نظام نسخه نویسی بخش دامپزشکی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟,

سعیدی- اگر بخواهم صادقانه عرض کنم باید بگویم از آن رضایت ندارم. متاسفانه نظام جامعی در این خصوص برقرار نیست. طبق قانون هرگونه فروش ملزومات دامی فقط باید توسط داروخانه ها انجام شود که این داروخانه ها در زنجیره های تحت نظارت ما قرار دارند. متاسفانه گاها دلالان و برخی افراد که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند نسبت به فروش داروهای دامی اقدام می کنند و از آن طرف نیز خود دامداران به اندازه مطلوب به این ضوابط توجه نمی کنند که لازم است توجه بیشتری به ساز و کارهای پیش بینی شده داشته باشند.

,

, ,

مرآت- در خصوص پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ چه اقداماتی انجام داده اید؟

, مرآت- در خصوص پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ چه اقداماتی انجام داده اید؟,

سعیدی- در طرح ویژه ای به صورت ماهانه چند واحد گوشتی بزرگ بدون اینکه مطلع باشند انتخاب می شوند و به صورت سرزده از گوشت مرغ آنها نمونه گیری می کنیم و اگر ردپای مصرف دارو در گوشت مرغ وجود داشته باشد مستندات لازم و نسخه دامپزشک را از آن واحد می خواهیم و حتی مواردی را داشتیم که تا 40 روز به تولیدکننده اجازه بارگیری داده نشده است.

,

خوشبختانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که هیچ گونه دارویی در بازه های زمانی ممنوعه در تولیدات این بخش مصرف نمی شود و حتی مرغ بدون آنتی بیوتیک هم در برخی واحدها تولید شده است که روانه بازار می شود. این را هم عرض کنم که بسیاری از واحدهای تولیدکننده گوشت مرغ زیرساختهای لازم برای تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک را دارند اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی این کار با حجم پایینی انجام می شود.

,

در مجموع وضعیت استان از لحاظ باقی مانده های دارویی در بین تولیدات دام و طیور و فرآورده های آنها شامل شیر، تخم مرغ و ...مناسب است و مشکل خاصی وجود ندارد چراکه سطح نظارت ها و نمونه گیری های دامپزشکی استان مطلوب است.

,

به جرات و با ارائه مستندات می گویم که تولیدات دام و طیور استان سمنان فاقد باقی مانده های دارویی است. این را هم بدانید که چنانچه باقی مانده دارویی در این محصولات وجود داشته باشد عوارض خطرناکی نظیر اختلالات ژنتیکی، افسردگی، کاهش مقاومت بدن در برابر سرطان ها و ... را درپی خواهد داشت.

,

مرآت- در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.

, مرآت- در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.,

سعیدی- ضمن تشکر از شما و همکارانتان، لازم است به مردم عزیز استان سمنان بار دیگر این اطمینان را بدهم که با نظارت های مستمر اداره کل دامپزشکی استان و همکاری سایر دستگاهها به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد سلامت مردم به خطر بیافتد چراکه این موضوع را وظیف ذاتی خود می دانیم.

,

همچنین شهروندان عزیز استان از طریق تماس با سامانه پاسخگوی این اداره کل به شماره 1512 به صورت 24 ساعته می توانند گزارشات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای پیگیری به ما معکس کنند.

,

 

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه