اخبار داغ

استقلال کردستان عراق و چالش های اقتصادی پیش رو

استقلال کردستان عراق و چالش های اقتصادی پیش رو
یکی از مهمترین برنامه های کشور های غربی در این راه ایجاد گروهک های تروریستی و هدایت آنان به منطقه خاورمیانه بویژه عراق و سوریه بود تا از این راه بتوانند دو کشور را به کشورهای کوچکتر تقسیم و در نهایت سبب تضعیف محور مقاومت در منطقه شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس،منطقه خاورمیانه امروزه به عنوان پراشوب ترین منطقه جهان به شمار می آید و بسیاری از کشور های این منطقه مهم و حساس جهانی اکنون یا درگیر جنگ های داخلی و مبارزه با گروهای افراطی حامی غرب همچون داعش هستند و یا بر سر آرمان های خود در حال جدال با کشورهای مرتجع عربی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

این اشوب ها در حالی است که خاورمیانه به دلیل برخورداری از موقعیت خاص خود همیشه مورد توجه کشورهای غربی بوده و آنان سعی کردند با نفوذ در این منطقه منافع خود را تامین کنند.

,

اعمال نفوذ و تسلط بر کشورهای منطقه و همچنن تغییر نقشه خاورمیانه (ایجاد کشور های کوچک وابسته) همیشه جز اولیت های کشور های فرامنطقه ای بوده است و برای رسیدن به این هدف از تمامی ابزار های قدرتمند خود استفاده کردند.

,

عراق و سوریه از جمله کشورهایی در منطقه هستند که جمعیت کرد زیادی را در خود جای داده اند جمعیتی که از گذشته تا به امروز با دولت های مرکزی خود در چالش بودند و همین امر سبب شد تا ایده پردازان غربی به دنبال نقشه ای های گوناوگونی برای تقسیم این کشورها بیفتند.

,

یکی از مهمترین برنامه های کشور های غربی در این راه ایجاد گروهک های تروریستی و هدایت آنان به منطقه خاورمیانه بویژه عراق و سوریه بود تا از این راه بتوانند دو کشور را به کشورهای کوچکتر تقسیم و در نهایت سبب تضعیف محور مقاومت در منطقه شوند.

,

در این میان حمایت از استقلال کردستان عراق به خاطر شرایط جغرافیایی و همچنین منطقه ای اش در راس اقدامات کشور های غربی همچون امریکا و رژیم صیهونیستی قرار گرفت هرچند به خاطر تعاملات سیاسی امریکایها حمایت خود را تا کنون علنی نکردند ولی اصلی ترین محرک ندای این جدای از سوی رهبران کردستان عراق را می توان امریکا دانست.

,

با نگاهی به وضعیت جغرافیایی کردستان عراق می توان به خوبی از دلایل حمایت های پشت پرده امریکا و حامیان دیگر ان از استقلال کردستان آگاه شد، منطقه ای حساس در قلب خاورمیانه با کمترین صنایع مولد که می تواند بهترین دلایل برای  وابسته کردن یک کشور باشد.

,

بخش عمده‌ای از درآمدهای اقلیم کردستان از طریق فروش نفت، داد و ستد عمدتا قاچاق اعم از سوخت، لوازم خانگی، پوشاک و  همچنین صنعت گردشگری، تامین می شود که هیچگاه این منابع نمی تواند برای اداره کشوری مستقل کافی باشند هرچند سیاستمداران کردستان عراقی روی کرکوک و نفت آن نیز که اکنون مورد مناقشه عرب ها و کردها است حساب ویژه ای باز کردند که در صورت موفقیت در اداره کرکوک باز  اقلیم امکانات لازم جهت استخراج و یا صادرات کافی نفت را ندارد.

,

با نگاه کنونی به وضعیت اقلیم کردستان و حضور بیش از ۲ میلیون آواره فراری از دست داعش و همچنین کاهش جهانی قیمت نفت وضعیت اقتصادی این منطقه از عراق در حال ورشکستگی است ولی باید حمایت های پشت پرده محکمی از رهبران سیاسی کردستان عراق باشد که بدون هیچ تردیدی بر برگزاری رفراندوم استقلال در موقع مقرر تاکید دارند.

,

بی گمان اکنون بعضی از سیاستمداران کردستان عراق که ندای جدای از عراق به واسطح حمایت های غربی را سر دادند با این وضعیت اقتصادی و بحران‌های پیش رو، تنها با انجام همه‌پرسی نمی توانند مشکلات عدیده منطقه خود را بر طرف کند  هیچگاه تنها با حمایت امریکا و رژیم صیهونیستی قادر به اعلام استقلال نخواهد بود و در این راه مشکلات عدیده اقتصادی گریبان گیر مردم آن خواهد شد.

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه