اخبار داغ

واقعیت‌های اجرای یک تصمیم؛

پیامدهای قرار گرفتن گندم 4 استان در بورس/ چرا میزان قابل توجهی گندم در بورس خریداری نشد؟

پیامدهای قرار گرفتن گندم 4 استان در بورس/ چرا میزان قابل توجهی گندم در بورس خریداری نشد؟
در حالی دولت امسال تصمیم گرفت با هدف کاهش بار مالی تحمیلی بر دوش دولت، شفافیت معاملاتی و عرضه محصولات براساس استانداردهای تعیین شده در بورس برای افزایش کیفیت، سیاست عرضه گندم در بورس را اجرا کند اما این طرح با کمبودها و مشکلاتی روبرو شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; سیاست عرضه گندم در بورس امسال در چهار استان زنجان، اردبیل، خراسان شمالی، مرکزی اجرا شد، با توجه به اینکه قیمت جهانی گندم حدود 900 تومان است قرار است مابه التفاوت قیمت جهانی و قیمت خرید تضمینی را دولت پرداخت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

به گفته برخی کارشناسان عرضه گندم در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی مزایای فراوانی برای بخش کشاورزی به دنبال دارد اما برخی دیگر نیز این امر را به صلاح کشاورزی نمی‌دانند و معتقدند این طرح باید پخته‌تر اجرا شود.

,

موافقان معتقدند که دولت با اجرای این طرح دیگر مجبور نیست گندم یا هر محصول دیگری را با هر درجه‌ای از کیفیت خریداری کند و دیگر مزایای اجرای این سیاست را برای تولیدکنندگان بخش‌کشاورزی، کاهش بار مالی تحمیلی بر دوش دولت به کمک ابزارهای نوین مالی می‌دانند یعنی دولت می‌تواند با کنارگذاشتن امور تصدی گری به امور حاکمیتی خود بپردازد.

,

با این حال بعد از اجرای این ساسیت به سراغ محمد ایزدی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14رفتیم تا بیشتر از جزئیات عرضه گندم در بورس باخبر شویم.

,

موج رسا: امسال شاهد عرضه گندم استان زنجان به همراه 3 استان دیگر در بورس بودیم نظر شما به عنوان مسئولی که سالها در این سیستم حضور داشتید، چیست؟

,

محمد ایزدی: امسال ما جزو 4 استان پایلوت کشور برای ارائه گندم از طریق بورس بودیم، این ساز و کار خیلی دیر ابلاغ شد یعنی زمانی بود که 16 هزار تن گندم را تا 21 تیرماه از طریق غیربورسی خرید کرده بودیم.

,

به ما اعلام شد که از ساعت 24 روز 21 تیرماه نباید فایلهای خرید گندم را به بانک عامل یعنی بانک کشاورزی ببریم و بایستی به کارگزاری بورس داده شود، اولا باید گفت که این سازوکار دیر اعلام شد و از طرفی برای خود ما نیز مسجل نشده که چرا این چهار استان زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و مرکزی انتخاب شدند.

,

موج رسا: یعنی شما این تصمیم را علمی و اصولی نمی‌دانید؟

,

ایزدی: زمانی که یک تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعی بزرگی مانند این انجام می‌شود نحوه نمونه‌گیری در جامعه آماری خیلی مهم است که چگونه انجام شود، در خصوص عرضه گندم در بورس استانهای شاخص و بزرگ به دلیل تصمیم دقیقه آخری لحاظ نشدند.

,

استانهای فارس، خوزستان و گلستان استانهای شاخص در تولید گندم هستند، این چهار استانی که امسال انتخاب شدند از استانهای سردسیری هستند که گندم آنها در روزهای پایانی وارد بازار خرید و فروش می‌شود، قرار بود یکسری تصمیم‌گیری‌ها توسط خود استانها صورت گیرد.

,

تصمیم گرفته شده در استان زنجان این بود که مراکز خاصی داخل بورس قرار گیرند نه همه مراکز که در این راستا ما در استان زنجان طی جلساتی که با جهاد کشاورزی داشتیم قرار بر این بود که اتحادیه‌های تعاونی روستایی در داخل بورس قرار گیرند چرا که دنبال این بودیم تا این مراکز به دلیل اینکه چندمنظوره هستند، زودتر تخلیه شوند.

,

ایزدی با بیان اینکه خرید گندم در بورس در راستای اجرای سیاست خرید به قیمت تضمینی بود، عنوان کرد: سپرده کالایی و عرضه فیزیکی دو روش پیش بینی شده در خرید بورسی است که امسال برای سپرده کالایی دیگر وقتی باقی نمانده بود یعنی در سپرده کالایی هر کشاورز باید برای خود کد کارگزاری دریافت کند که این خود به یک پروسه چند ماهه نیاز دارد.

,

موج رسا: عرضه فیزیکی با چه مشکلاتی روبرو شد؟

,

ایزدی: عرضه فیزیکی نیز به صورت کامل انجام نشد، در عرضه فیزیکی بورس انبارهای مدنظر و استاندارد که محدود هستند را اعلام می‌کند که این اتفاق هم نیفتاد و گفتند همه انبارها از نظر ما قابل قبول است یعنی کار علمی و اصولی انجام نشد.

,

موج رسا: اینکه گفته می‌شود به غیر از این 4 استان ما شاهد عرضه گندم سایر استانها در بورس بودیم، صحیح است؟

,

ایزدی: قولی که اول به این چهار استان دادند این بود که فقط اینها در بورس قرار بگیرند و این اجازه به بقیه استانها داده نشود یعنی مصارف صنف و صنعت کل کشور از این چهار استان خرید شود، اگر این اتفاق می‌افتاد ما خیلی بیشتر از این فروش داشتیم اما این کار هم نشد و استانهای دیگر را همزمان با ما در بورس قرار دادند ما در سیستم یزد، فارس و دیگر استانها را می‌دیدیم.

,

موج رسا: میزان خرید و پرداختها در اوایل چگونه بود؟

,

ایزدی: تا 24 مرداد ماه که این اتفاق می‌افتاد تنها 7 میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده بود،7200 تن از 160 هزار تن گندم استان زنجان تا این تاریخ در بورس خرید شده بود، ضمن اینکه ما قانونی در انبارها داریم که اولین ورودی باید اولین خروجی باشد که خرید بورسی برخلاف این بود یعنی گندمهای سال 95 باید همچنان در انبارها می‌ماند و فقط گندم سال 96 به فروش می‌رسید.

,

مسئله مهمتر این بود که عدد قابل توجهی در بورس خریداری نشد به نظرم دلیل آن این بود که استانهایی که گندم آبی خوبی دارند در بورس قرار داده شد و مشتری نیز به سمت گندم باکیفیت‌تر رفت.

,

موج رسا: اینکه اوایل میزان کمی از مطالبات پرداخت شد یک نوع نگرانی در این خصوص ایجاد نکرده بود؟

,

ایزدی: چرا ما این موضوع را با استاندار محترم زنجان نیز مطرح کردیم که ایشان نیز نگران این موضوع بودند، بعد از وقت اداری روز 24 مرداد ماه ابلاغ شد که تا 8.30 روز 25 مرداد ماه باید هرچه خرید شده در سامانه بانک کارگزاری کنید که ما حدود 160 هزار تن گندم در استان زنجان داشتیم که با تلاش همه همکاران و همراهی بانک کشاورزی استان کار سه هفته‌ای را عصر روز 25 مرداد ماه یعنی کمتر از 24 ساعت تمام کردیم و میزان پرداختها به 102 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید یعنی 50 درصد پول کل خرید تا آن تاریخ به حساب کشاورزان واریز شد.

,

از تاریخ مذکور تاکنون مبلغ جدیدی به حساب کشاورزان واریز نشده است، درخواست ما در حال حاضر متوقف کردن خرید گندم از طریق بورس می باشد چرا که از 19 شهریور ماه به بعد سامانه خرید گندم در کشور از طرف تهران(شرکت بازرگانی دولتی ایران) بسته شده و در حال حاضر تنها دو مرکز ملکی ادامه خرید گندم را در استان انجام می دهند بنابراین اگر قرار بر این باشد که روند خرید بورسی ادامه یابد گندم سال 96 مراکز خرید استان در صورت انتقال به مقاصد حمل و در صورت خرید از طریق بورس استانهای پایلوت را دچار مشکل خواهد کرد.

,

موج رسا: گویا خالی کردن انبارها و فروش همزمان در بورس نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود، این موضوع را تایید می‌کنید؟

,

ایزدی: مشکل بعدی ما همین بود که انبارهای تعاونی ما باید تخلیه شوند و ما تمام ساز و کارها را آماده کردیم و حتی از استانهای دیگر برای ما برنامه حمل آمده و ما قیمت گذاری و کرایه حمل را نیز پیش بینی کردیم اما به دلیل مشکل فوق نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم چرا که همین چند روز حدود 500 تن از انبارهای صائین قلعه و سهرین خریداری شد یعنی اگر این اتفاق ادامه پیدا کرده و انبارها را خالی و به استانهای دیگر ارسال کنیم باید جواب خریداریکه از بورس خرید کرده را نیز بدهیم.

,

یعنی به خاطر اینکه این انبارهای اتحادیه تعاونی بتوانند خرید کود و غیره را انجام دهند باید گندمها را خالی کنند و اگر ما این گندمها را انتقال دهیم و خرید بورسی همچنان ادامه یابد(ماده 33) مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

,

مدیران این چهار استان به دلیل ناهماهنگی‌ها با مشکلات زیادی روبرو شدند، بیشترین مشکل را استان زنجان داشت چرا که در زمان ابلاغ مقدار خیلی کمی خرید کرده بود اما بقیه استانها در اواخر خریدشان بودند.

,

موج رسا: چه توصیه برای سال آینده در صورت تداوم این تصمیم دارید؟

,

ایزدی: امیدواریم برای سال آینده فکر اساسی و اصولی در این خصوص انجام شود، سال آینده در این تصمیم بهتر است استانهای گرمسیر و سردسیر در کنار هم لحاظ شوند و نمی‌توان امسال در مورد موفقیت یا شکست این تصمیم نتیجه گرفت، این تصمیم امسال باتاخیر و دیرهنگام ابلاغ شد و از طرفی نحوه انتخاب این 4 استان نیز مشخص نیست.

,

گفت‌وگو از علی الماسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه