اخبار داغ

هنرمند جوان همدانی:

هنرمندِ آرمانگرا هنر خود را در تبلور عقایدِ مقدس به خدمت میگیرد/هنر میتواند آثار جنایات حقوق بشری را به نمایش بگذارد

هنرمندِ آرمانگرا هنر خود را در تبلور عقایدِ مقدس به خدمت میگیرد/هنر میتواند آثار جنایات حقوق بشری را به نمایش بگذارد
هنرمند جوان همدانی گفت: هنرمندِ آرمانگرا می‌تواند هنر خود را در تبلور باورها و عقاید مقدس، به خدمت درآورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، دهخدا هنر را آن درجه از کمال آدمی می داند که هشیاری و فراست و فضل و دانش را دربردارد و نمود آن، صاحب هنر را برتر از دیگران مینماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) نیز هنر را یک موهبت الهی و یک حقیقت بسیار فاخر دانسته و عنوان می دارد: به طور طبیعی کسی که این موهبت از سوی پروردگار- مثل همه ثروتهای دیگر- به او داده شده است، باید بار مسئولیتی را هم برای خودش قائل باشد؛ یعنی داده‌های خدا همراه با انجام تکلیفهاست.

,

 

,

این تکلیفها لزوماً‌ همه دینی و شرعی نیست؛ تکلیف‌هایی است که بسیاری از آنها از دل انسان برمی‌خیزد.

,

 

,

وقتی شما چشم دارید، این نعمتی است که بعضی افراد آن را ندارند؛ اما این چشم به‌طورطبیعی غیر از لذتها و برخورداریهایی که به شما می‌دهد، تکلیفی را هم بر دوش شما می گذارد- «چون می بینی که نابینا و چاه است»- این تکلیف به خاطر چشمی است که شما دارید.

,

 

,

لازم نیست که دین به آدم بگوید، یا یک آیه قرآن درباره اش نازل شده باشد؛ این را دل شما می‌فهمد.

,

 

,

از دیدگاه آیت الله خامنه ای هنر مهمترین وسیله برای گسترش یک فکر درست یا نادرست است.

,

 

,

مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان همدان در ارتباط با نقش هنر جهت بیان آرمانها اینگونه اظهار کرد: قطعا ما برای جذاب بودن و ماندگار شدن هر فعالیت فرهنگی باید کار هنرمندانه ای ارائه بدهیم.

,

 

,

, ,

برای جذاب و ماندگار شدن هر فعالیتی نیاز به کار هنرمندانه است

,

 

,

فاضل عبادی منش با اشاره به این مسئله که یکی از تاثیرگذارترین راهها در بیان جنایات حقوق بشر آمریکایی تصریح نمود: در این زمینه از جمله اقدامات صورت گرفته توسط اداره ارشاد استان، برگزاری نمایشگاه هایی از هنرهای تجسمی هنرمندان همدانی بوده است.

,

 

,

وی در پایان سخنان خود گفت: کار ما حمایت و هدایت و برنامه ریزی فرهنگی است؛ نمونه آن همین فعالیت های رسانه ای است که توسط شما اصحاب رسانه انجام می شود.

,

 

,

, ,

به سراغ دو تن از اهالی هنر در همدان رفتیم تا در رابطه با اثرگذاری هنر بر آرمانهای بشری و نیز نقشی که در بازنمایی جنایات حقوق بشر آمریکایی ایفا کرده و تاثیرات آن بر مقاومت اسلامی جویا شویم که در ادامه شاهد این گفتگوها خواهید بود:

,

 

,

 مصطفی شیرمحمدی متولد 1363 شهرستان کبودرآهنگ است. وی از سال 1381 رسما فعالیت حرفه ای خود در زمینه هنر عکاسی را با کار در رسانه های خبری آغاز نموده و تا به امروز این همکاری را ادامه داده است.

,

 

,

, ,

 

,

شیرمحمدی با اشاره به پروژه ها و تحقیقات انجام شده خود در زمینه هنر عکاسی گفت: در سال 2015 لیسانس افتخاری هنر از آکادمی رلیانس فرانسه را دریافت کردم و با سعی و تلاش بیشتر و تالیف کتاب "کارکرد عکس در رسانه" و نیز برپایی نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعدد و شرکت در مسابقات ملی و بین المللی در سال 2017 موفق به کسب مدرک معادل کارشناسی ارشد در رشته پژوهش های هنر با گرایش عکاسی از کالج ملی گرجستان شدم.

,

 

,

هنر در مفهوم کلی خود، زبان ذهن آدمی است

,

 

,

این هنرمند همدانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با نقش هنر در بیان آرمانها گفت:

,

بجز هنر که تاج سر آفرینش است

,

بنیاد هیچ منزلتی ماندگار نیست

,

هنر در مفهوم کلیِ خود، زبان ذهن آدمی است؛ برخی افراد در بیان ذهنیت خود خوش‌بیان هستند، اینان هنرمند نامیده می شوند. هنرمندِ آرمانگرا می‌تواند هنر خود را در تبلور باورها و عقاید مقدس به خدمت درآورد و چارچوب هنری خود را معطوف به متجلی کردن تصویر آرمانِ مدنظر کند.

,

وی در ادامه توضیح داد: هنر باید وسیله‌ای باشد که آرمانها را به درستی به مخاطبان القا کند و مُبلغ راستگوی اهداف آرمانی باشد.

,

 

,

هنر وسیله القاء آرمان ها به مخاطب

,

 

,

این هنرمند عکاس در رابطه با نقش هنر در بازنمایی جنایات حقوق بشر آمریکایی، چنین گفت: هنر می‌تواند در هر زمینه‌ای که هست آثار جنایات حقوق بشری و ظلم‌های صورت گرفته به جامعه بشری را از میان هزاران فعل و انفعال بیرون بکشد و آنها را پر رنگ جلوه داده و به نمایش بگذارد، حال سوال اینجاست؟آیا هنر به تنهایی در نیل به این هدف قدرت کافی را دارد؟ من می‌خواهم بگویم بلی - اتفاقا هنر قدرتمندترین وسیله برای بازتاب جنایتهای صورت گرفته است.

,

 

,

, ,

از جمله آثار این هنرمند جوان همدانی این عکس است که از هتل های معروف و مجلل سابق سامرا که در حال حاضر آشیانه تک تیراندازِ داعش شده بود، گرفته شده؛ البته با تمام ویرانی ها و خسارتی که به آن وارد شده در نهایت توسط نیروهای "حشدالشعبی" بازپس گرفته شد.

,

 

,

هنر قدرتمندترین وسیله  نمایش جنایات صورت گرفته آمریکا

,

 

,

شیرمحمدی افزود: آنجا که تصویر خرابیهای مادی، معنوی و روانی جنگهای صورت گرفته با پشتیبانی آمریکا را بازبینی میکنیم در می یابیم که هنر تنها وسیله ثبت این جنایتها در تاریخ معاصر و آینده است.

,

 

,

, ,

عکس از مصطفی شیرمحمدی

,

اینجا سامرا؛ اصلی‌ترین و لوکس‌ترین خیابان این شهر قبل از حضور نیروهای آمریکایی در عراق. این عکس بیانگر حمایتهای استکبار آمریکایی از گروه تروریستی داعش است. 

,

 

,

این هنرمند است که باید نقش آفرین باشد... 

,

 

,

وی با اشاره به اینکه آنچه نقش آفرینی می کند هنر نیست بلکه هنرمند است، اظهار کرد: به نظرم هنرمندان به اقتضای زمان و مکان و پیدایش فرصتها به وظیفه خود کم یا بیش، به درستی عمل کرده اند.

,

 

,

 آیا مسئولان در پشتیبانی از هنرمندان به درستی عمل کرده اند؟!

,

 

,

شیرمحمدی ادامه داد: بهتر است بپرسیم آیا مسئولانِ امر به وظایف خود در پشتیبانی هنرمندان به درستی عمل کرده اند یا خیر؟ البته نمیخواهم پاسخ این سوال را بدهم چراکه بهتر است پاسخ این سوال را واگذار کنیم به وجدان خواص و مسئولان در ادوار مختلف.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

این هنرمند همدانی با اشاره به نقش هنر در مقاومت اسلامی، تصریح کرد: هنر می تواند انبار مهمات خوبی برای تبیین مقاومت اسلامی مهیا کند، اما چگونگی بهره برداری از این انبار مهمات بسیار مهم است، اینکه کسی بتواند از این مهمات هنری در جای خود و در زمان مناسب و با اندازه چاشنی مناسب استفاده مطلوب داشته باشد، خیلی مهم است.

,

 

,

هنر انبار مهماتی برای تبیین مقاومت اسلامی

,

 

,

وی در ادامه افزود: به نظر میرسد در عرصه های مختلف و متعددِ هنری، در مملکت اسلامی ایران پدیده‌های مقتدری داریم اما یک جریان متحد که بتواند با صرف هزینه عقلانی، هنر را در خدمت تبیین اهداف مقاومت اسلامی دربیاورد برای من جای شک و شبهه بسیاری را باز میگذارد... که امیدوارم پتانسیل های موجود در عرصه هنر را دریابند.

,

 

,

نقش مکمل هنر در بیان آرمانها

,

 

,

محمود خدایوندی 36 سال دارد. وی فارغ التحصیل رشته هوافضا و مترجمی زبان انگلیسی بوده و 5 سالی است که به هنر عکاسی روی آورده است.

,

خدایوندی گفت: از آنجایی که هر ملتی دارای آرمانهایی است که عموما پاک و انسان دوستانه هستند و با زبان شفاهی و یا مکتوب نمی توان جایگاه آنها را بیان و حق مطلب را ادا کرد؛ بنابراین زبان تصویر و هنر است که می تواند نقش مکمل را ایفا نموده و به بیان آرمانها بپردازد.

,

 

,

, , ,

 

,

این هنرمند 36 ساله با بیان اینکه هنر ارتباط مستقیمی با عواطف و ارزشهای انسانی دارد، اظهار کرد: آمریکا که خود داعیه دفاع از حقوق بشر را دارد ولی حامی جنایات سازمان یافته علیه مردم مظلوم جهان است.

,

 

,

هنر یک شاهد عینی است در ثبت جنایات آمریکایی

,

 

,

وی افزود: هنر می تواند به عنوان یک شاهد عینی در ثبت این جنایات و تناقضات و رساندن آن به جامعه جهانی بی هیچ تحریفی اثرگذار باشد.

,

 

,

, ,

 

,

خدایوندی با اشاره به اینکه در دنیای امروز هر امری حتی اقتصاد، متاثر از سیاست و در سطح جهانی نیز  دستخوش دخالت قدرتهای بزرگ است، عنوان کرد: از آنجا که مساله حقوق بشر خود ابزاری برای توجیه این دخالتهاست، لیکن از این قاعده مستثنی نیست.

,

 

,

وی در ادامه به نقش هنر خصوصا نقش فتوژورنالیستها در نمایاندن حقوق بشر اشاره کرد و گفت: هنر نیز در جایگاه فردی و توسط هنرمندان، خصوصا هنرمندانِ عکاس و به ویژه عکاسان خبری و همچنین  در سطح سازمانهای بشردوستانه به خوبی توانسته نقش خود را  در این باره ایفا نماید اما به نظر می رسد در مجامعی که دم از حقوق بشر می زنند و مدعی دفاع از حقوق بشر هستند هنوز در برخورد با این مسائل محافظه کارانه و نیز سودجویانه برخورد می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه