اخبار داغ

تولید 20 هزار تن کشمش مرغوب در شهرستان خلیل‌آباد / 80 درصد انگور تولیدی شهرستان به کشمش تبدیل شد

تولید 20 هزار تن کشمش مرغوب در شهرستان خلیل‌آباد / 80 درصد انگور تولیدی شهرستان به کشمش تبدیل شد
در سال جاری بیش از 95 هزار تن انگور در شهرستان خلیل‌آباد برداشت و 80 درصد انگور تولیدی تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری در داخل و خارج کشور شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، کار برداشت انگور از تاکستان‌های خلیل‌آباد به پایان رسید و بیش از 95 هزار تن انگور از سطح 6 هزار هکتار از باغات خلیل‌آباد در سال جاری برداشت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

در سال گذشته 45 درصد خسارت به دلیل سرمای ناگهانی هوا به باغات انگور وارد شد که طی بررسی‌های صورت گرفته مبلغ این خسارت 798 میلیارد ریال برآورد شد.

,

 

,

برداشت انگور همه‌ساله از اوایل تیرماه از باغات شروع می‌شود و 80 درصد انگور تولیدشده تبدیل به کشمش شامل کشمش سبز قلمی، کشمش دودی، طیفی، کالیفرنی (طلایی) و مویز و مابقی صرف تازه خوری می‌شود.

,

 

,

انگور برای مصرف تازه خوری به شهرستان‌های داخل کشور ازجمله مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و کشورهای خارج کشور ازجمله روسیه صادرشده است و مابقی جهت تهیه کشمش استفاده می‌شود.

,

 

,  ,

23 رقم انگور در شهرستان خلیل‌آباد وجود دارد

, 23 رقم انگور در شهرستان خلیل‌آباد وجود دارد,

در شهرستان خلیل‌آباد بیش از 23 رقم انگور شناسایی‌شده که ارقام انگور مناسب جهت تهیه کشمش در خلیل‌آباد شامل ارقام بی‌دانه مانند پیکامی و عسکری هست و از ارقام دانه‌دار مانند سبز مال، ریش‌بابا و رزقی محصولاتی نظیر طیفی و مویز تهیه می‌شود.

,

 

,

برای تهیه کشمش نیاز به بارگاه بهداشتی هست که از تهویه مناسبی برخوردار باشد و با توجه به مسائل بهداشتی خشک‌کردن کشمش و کیفیت بهتر اکثر باغداران از مصالح فلزی، سیم مفتولی، آجر و سیمان جهت ساخت بارگاه بهداشتی و نصب فن استفاده می‌کنند.

,

 

,

روش غالب تهیه کشمش در شهرستان خلیل‌آباد

, روش غالب تهیه کشمش در شهرستان خلیل‌آباد,

, , ,

انگورهای بی‌دانه شامل پیکامی و عسکری بوده که از آن کشمش سبز قلمی تهیه می‌شود و از انگورهای دانه‌دار برای تهیه طیفی و مویز استفاده می‌شود.

,

 

,

برای تهیه کشمش از امولسیون سرد استفاده می‌شود که مخلوطی از درصدهای معین کربنات پتاسیم و روغن کشمش (روغن استرالیایی) هست و مقدار یک لیتر روغن با 2.5 کیلوگرم کربنات پتاسیم در 100 لیتر آب مخلوط می‌کنند و انگور را بعد از برداشت و تمیز کردن، به این محلول (مدت 20 تا 30 ثانیه بسته به نوع انگور) آغشته می‌کنند و سپس آن‌ها را روی رشته‌های سیم مفتولی داخل بارگاه بهداشتی آویزان می‌نمایند تا خشک شود.

,

 

,

به این روش کشمش سبز تولید می‌شود و در صورت نیاز می‌توان از گاز گوگرد برای تهیه کشمش دودی استفاده کرد. در این روش پودر گوگرد را داخل سینی کوچکی ریخته و آن را آتش می‌زنند. برای همگن شدن پخش گوگرد دریچه‌هایی در بارگاه تعبیه‌شده که با باز و بسته نمودن تدریجی آن جریان هوا در داخل بارگاه برقرار می‌شود.

,

 

,

لزوم تغییر در ساختار برخی بارگاه‌های قدیمی تولید کشمش / کشمش خلیل‌آباد از لطافت خاصی برخوردار است

, لزوم تغییر در ساختار برخی بارگاه‌های قدیمی تولید کشمش, / کشمش خلیل‌آباد از لطافت خاصی برخوردار است,

, , ,

مجید طاهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی در خصوص کیفیت کشمش شهرستان خلیل‌آباد اظهار داشت: کشمش تولیدشده در این منطقه دارای لطافت خاصی هست که با سایر کشمش‌های دیگر مناطق متفاوت هست.

,

 

,

وی بابیان اینکه تفاوت کشمش تولیدی باعث شده ازلحاظ انبارداری و صادرات دارای مشکلاتی باشد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید درزمینهٔ فرآوری و تولید و بسته‌بندی جدید کشمش و موردپسند بازارهای جهانی چاره‌ای اندیشیده شود.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی از وجود 5 واحد بهداشتی سورت و بسته‌بندی کشمش دارای مجوز در شهرستان خبر داد و تصریح کرد: ولی این واحدها جوابگوی حجم تولید بالای کشمش نیستند.

,

 

,

وی همچنین در پایان ضمن تأکید بر لزوم تغییر در ساختار برخی بارگاه‌های قدیمی تولید کشمش در این شهرستان با توجه به اهمیتی که تولید بهداشتی محصول دارد، اذعان کرد: تخصیص تسهیلات بانکی جهت احداث بارگاه بهداشتی که از مصالح آجر، سیمان، آهن و موزاییک ساخته شود، موردنیاز شهرستان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه