اخبار داغ

اختلاف درون جناحی جریان اصلاحات بر سر ائتلاف با جریان اعتدال؛

اصلاح طلبان پشت رئیس فراکسیون امید را خالی کردند/ عارف: سال 98 با اعتدال گرایان ائتلاف نمی کنیم/ اصلاح طلبان: ائتلاف می کنیم

اصلاح طلبان پشت رئیس فراکسیون امید را خالی کردند/ عارف: سال 98 با اعتدال گرایان ائتلاف نمی کنیم/ اصلاح طلبان: ائتلاف می کنیم
از اظهار نظرهای اصلاح‌طلبان اینطور برداشت می‌شود که آن‌ها هنوز آمادگی و پایگاه اجتماعی لازم برای حضور مستقل در انتخابات را ندارند؛ بخشی از اصلاحاتی‌ها بر این باورند که حضور مستقل آن‌ها در انتخابات منجر به شکست‌شان خواهد شد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به جرات می‌توان جریان اصلاحات را ناکام‌ترین گروه سیاسی در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر دانست، چرا که هر بار نامزد اصلاح‌طلبان به نفع حسن روحانی کنار کشیده اما روحانی خواسته‌های این جریان سیاسی در انتخاب اعضای کابینه مورد توجه قرار نداده است؛ محمد رضا عارف چهره اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال 92در لحظات آخر به نفع حسن روحانی انصراف داد اما کابینه یازدهم و عملکرد دولت برای اصلاح‌طلبان رضایت‌بخش نبود و آن‌ها به همین دلیل با شرط "استفاده بیشتر از نخبگان اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم" در سال 96 از روحانی حمایت کردند و اسحاق جهانگیری که به عنوان کاندیدا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرده بود به نفع حسن روحانی انصراف داد اما روحانی باز هم به درخواست اصلاح‌طلبان توجهی نکرد و همین موضوع هم باعث شد تا اصلاح‌طلبان علنا در رسانه‌ها از عملکرد روحانی انتقاد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ناکامی اصلاح‌طلبان اما فقط مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود؛ برخی مثل محمد رضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس این روزها از ائتلاف با اعتدالگرایان پشیمان شده‌اند و از ارائه لیست جداگانه توسط اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 98 سخن به میان می‌آورند.

,

ماجرا از آنجا آغاز شد که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در ایام انتخابات مجلس دهم ائتلافی تحت عنوان "لیست امید" را با یکدیگر شکل دادند اما پس از راه‌یابی به مجلس اعتدالی‌ها حاضر نشدند که از تصمیمات فراکسیون امید تبعیت کنند و در ابتدا با عدم حمایت از عارف در انتخابات هیئت رئیسه و پس از آن با تشکیل فراکسیون "اعتدال" راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کردند.

,

اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت از اعتدالگرایان شدند

, اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت از اعتدالگرایان شدند, اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت از اعتدالگرایان شدند,

در همان ایام و در حالی که اصلاح‌طلبان خود را علت اصلی رای آوری اعتدالگرایان می‌دانستند؛ سمیه محمودی عضو فراکسیون اعتدال مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: اینکه گفته شود اعتدالی‌ها با رای اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند صحیح نیست.  

,

 

,

محمودی تصریح کرد: من دور دومی بودم، گزینه اصلاح‌طلب در دور اول انتخابات رای نیاورد و اصلاح‌طلبان مجبور شدند برای اینکه جریان مقابل وارد مجلس نشود، از من حمایت کنند.

,

 

,

وی با بیان اینکه نمی‌شود گفت اعتدالی‌ها رای نداشتند، چرا که وقتی اصلاح‌طلبان خواستند از من حمایت کنند من به آن‌ها گفتم که حمایت شما را به شرطی می‌پذیرم که از یک کاندیدای مستقل حمایت کنید عنوان کرد: اصلاح‌طلبان اگر رای داشتند کاندیدای خودشان در دور اول رای می‌آورد و مجبور به حمایت از معتدلین نمی‌شدند.

,

عارف: سال 98 ائتلاف نمی‌کنیم

, عارف: سال 98 ائتلاف نمی‌کنیم , عارف: سال 98 ائتلاف نمی‌کنیم ,

چندی پیش محمد رضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دوازدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی با تاکید بر اینکه برخی اعضای لیست امید اصلاحات را تا درب مجلس می‌خواستند، گفت: چندی پیش به یکی از دوستان لیست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در لیست امید فلان شهرستان افتخاری برای این لیست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم، ببینیم باز این افراد رای می‌آورند یا خیر!

, !,

رئیس فراکسیون امید چندی بعد هم در گفت‌وگویی صراحتا اعلام کرد که این جریان سیاسی به اندازه کافی نیرو دارد و در انتخابات 98 ائتلاف نخواهد کرد.

,

عارف گفت: الان مساله مهم ما انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی است. پیش بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح طلبانه وارد می شویم یعنی ائتلاف نمی کنیم؛ به اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است انشاالله به این نتیجه برسیم که تایید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم؛ خوشحال هم می‌شویم که تورم نیرو داشته باشیم. در شورای شهر مشکل ما همین بود که به اندازه کافی با نیروهای واجد شرایط که می‌توانستند در لیست ما قرار بگیرند رو به رو بودیم بنابراین کمبود نیرو نخواهیم داشت و طبیعتا می‌توان این لیست را از سراسر کشور بر اساس راهبردی که در آن زمان اعلام خواهد شد ببندیم. پیش بینی من این است که در ۹۸ ائتلافی در کار نخواهد بود.

,

 

,

واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان عارف

, واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان عارف, واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان عارف,

اما این اظهارات عارف چندان هم بی‌حاشیه نبود و بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به سخنان رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان واکنش نشان دادند و آن را نظرات شخصی محمد رضا عارف دانستند، برخی از تداوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان خبر دادند و عده‌ای چون عباس عبدی هم صراحتا اعلام کردند که اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز ائتلاف با اعتدالی‌ها ندارند.

,

محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به سخنان عارف واکنش نشان دادند و آن را نظر شخصی رئیس فراکسیون امید دانست.

,

رهامی نوشت: نظر دکتر عارف درباره چگونگی حضور در انتخابات مجلس یازدهم و عدم ائتلاف نظر شخصی او است نه نظر مجموعه اصلاحات؛ تصمیم نهایی به موقع اعلام می‌شود.

,

 

,

عطریانفر: عارف نظر شخصی خود را بیان کرده است

, عطریانفر: عارف نظر شخصی خود را بیان کرده است, عطریانفر: عارف نظر شخصی خود را بیان کرده است,

 

,

محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، درباره اظهارنظر اخیر محمدرضا عارف مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 با اصولگرایان معتدل ائتلاف نمی‌کنند، اظهار کرد: آقای عارف اظهار نظر شخصی خود را بیان کرده  است و حتی خودشان هم گفته‌اند که نظر شخصی‌شان است.

, .,

وی ادامه داد: درباره وضعیت مشارکت در انتخابات 98 از الان نمی‌توان به ماجرا نگاه کرد و زود است، کمتر از 6 ماه یا یک سال مانده به برگزاری انتخابات، تکلیف احزاب سیاسی و جبهه‌های متعلق به آنان مشخص‌ترمی‌شود.

, .,

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر بتوانیم نقش احزاب را به صورت فراگیر پایدار کنیم، اجازه بدهیم به صورت جدی ایفای نقش کنند، نهادهای مسئول هم رابطه روشنی با احزاب داشته باشند و همچنین از مصونیت‌های حقوقی و قانونی کافی برخوردار باشند، نتیجه این مهم ما را به سمت تقویت احزاب پیش می‌برد.

, .,

عطریانفر گفت: مسلما احزاب همواره باید در قامت هویت سیاسی مستقل خودشان در انتخابات شرکت کنند از این جهت بنده اظهارنظر عارف را تایید میکنم.

, .,

وی افزود: شرایط عمومی ما به گونه‌ای است که نوعا به صورت جبهه‌ای حرکت می‌کنیم و به اقتضای شرایط هم ممکن است برخی ائتلاف‌ها را ایجاد کنیم، چنانچه در انتخابات مجلس پیشین چنین وضعیتی را دیدیم.

, .,

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ائتلاف با اصولگرایان معتدل به نفع اصلاح‌طلبان بوده است، بیان کرد: بحث منافع جریانی و گروهی نمی‌کنیم در هر انتخابات نزدیک شدن‌ها، دور شدن‌ها، همدلی‌، هم‌فکری،کار جمعی کردن و مرز بندی‌هایی که معمولا مطرح می‌کنیم، معطوف به این است که محصول آن خروجی روشنی یعنی تامین منافع مردم باشد، بحث اصلاح طلب و غیر اصلاح‌طلب نداریم، اصلاح طلبان و معتدلین اینگونه فکر می‌کنند.

, .,

 

,

عبدی: ائتلاف با اعتدال بهترین گزینه برای اصلاحطلبان است

, عبدی: ائتلاف با اعتدال بهترین گزینه برای اصلاحطلبان است, عبدی: ائتلاف با اعتدال بهترین گزینه برای اصلاح, طلبان است, ,

 

,

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاحطلب هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا عملکرد جبهه‌ای جریان اصلاحات ایجاب می‌کند که این ائتلاف ادامه یابد یا خیر؟" گفت: ائتلاف بر دو مبنا شکل می‌گیرد. یک مبنا راهبردی و با هدف ایجاد و تشدید جهت‌گیری سیاسی است و دادن یک پیام به جامعه است که ما در برابر یک جناح ثالث متحد هستیم اما یک ائتلاف تاکتیکی هم داریم که کاری به جناح ثالث ندارد. برای اینکه سهم بیشتری به دست آورد ائتلاف می‌کند. فرض کنیم طرف مقابل ٤٠ واحد وزن سیاسی دارد و هر یک از دو طرف ائتلاف هم ٣٠ واحد هستند، وقتی که این دو جدا باشند در برابر رقیب شکست می‌خورند. هرکدام ٣٠ در برابر ٤٠. اما اگر ائتلاف کنند می‌توانند با ٦٠ در برابر ٤٠ پیروز شوند. این ائتلاف تاکتیکی است. در ایران کنونی فکر نمی‌کنم ائتلاف دوم موضوعیت داشته باشد. ائتلاف اول است که اهمیت دارد. به عبارت دیگر اینکه وزن طرف مقابل چه رقم و عددی است مساله اصلی ما نیست. بلکه مساله اصلی این است که هر دو گروه را خطر مشترکی تهدید می‌کند که باید در کنار همدیگر در برابر جناح ثالث متحد شوند و فکر می‌کنم این وضعیت کماکان ادامه دارد. برداشت من این است که در جریان اصلاحات تنوعی وجود دارد که  در شرایط کنونی ائتلاف با اعتدال بهترین گزینه آنان است البته دو سال دیگر را باید منتظر بود و دید چه می‌شود. اگر نخواهند چنین کنند، ممکن است نیروهای خودشان هم به چند بخش تقسیم شوند. بنابراین اگر به عنوان جبهه به آنها نگاه کنیم، نیروهای معتدل کماکان جزو این جبهه محسوب می‌شوند.

, , در جریان اصلاحات تنوعی وجود دارد که  در شرایط کنونی ائتلاف با اعتدال بهترین گزینه آنان است البته دو سال دیگر را باید منتظر بود و دید چه می‌شود., .,

 

,

صادقی:  ائتلاف می‌تواند تداوم یابد

, صادقی:  ائتلاف می‌تواند تداوم یابد, صادقی:  , ائتلاف می‌تواند تداوم یابد,

محمود صادقی عضو فراکسیون امید هم درباره عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ که اخیرا از سوی محمدرضا عارف مطرح شده، اظهار داشت: دیدگاه شخصی بنده این است که ائتلاف می‌تواند تداوم پیدا کند، به شرط این‌که شفاف بوده و طرف‌های ائتلاف به تعهدات پایبند باشند.

, .,

وی افزود: در واقع چارچوب ائتلاف و تعهداتی که اشخاص به عهده می‌گیرند باید شفاف باشد. البته در انتخابات ۹۴ به لحاظ شرایطی که وجود داشت از شفافیت لازم برخوردار نبود و بعضی مواضع و رفتارهایی که اشخاص داشتند دلخوری‌هایی را ایجاد کرده بود.

, .,

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ‌استراتژی و سیاست‌های جدیدش هنوز مورد بحث قرار نگرفته و به اعضاء اعلام شده که دیدگاه‌های خود در خصوص ترکیب و ساختار شورا را ارایه کنند.

, .,

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: تا جایی که من در جریان هستم در مورد انتخابات آینده هنوز بحث رسمی در صحن شورای سیاست‌گذاری انجام نشده و ممکن است در هیأت رئیسه شورا بحث شده باشد و بسیاری از اعضای شورا با آقای دکتر عارف هم نظر باشند، اما در هر حال باید در این زمینه بررسی ها انجام شود و موضوع بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

, .,

 

,

اظهارات عارف درباره عدم ائتلاف بیشتر جنبه نقد دارد

, اظهارات عارف درباره عدم ائتلاف بیشتر جنبه نقد دارد, اظهارات عارف درباره عدم ائتلاف بیشتر جنبه نقد دارد, اظهارات عارف درباره عدم ائتلاف بیشتر جنبه نقد دارد,

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سخنان عارف مبنی بر عدم ائتلاف با اعتدالگرایان در انتخابات سال 98 اظهار داشت: شخصیت های سیاسی با توجه به تجربه‌ها و دیدگاه‌ها، تحلیل و روش پیشنهاد می کنند، نظر آقای عارف هم برپایه‌ی روندها، کارکردها و پیامدهای گذشته بوده است که به نظر من بیشتر جنبه‌ی نقد برخی رویه‌ها و تحول‌های پیش و پس از انتخابات داشته است؛ نقد رویکرد و کارکردها لازم است و باید فضای گفتن و شنیدن نقدها، و توجه به اصلاح امور فراهم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بنده شرایط کنونی را برای تصمیم و اعلام نظر درباره‌‌ی ائتلاف یا نداشتن رویکرد ائتلافی و چگونگی ائتلاف‌های احتمالی، نامناسب و زودهنگام می‌دانم. با توجه به فضا، ضرورت‌ها و آرایش نیروهای سیاسی و اجتماعی ائتلاف‌ها قابل ارزیابی و انجام‌پذیر هستند و در گام‌های گذشته پیروزی‌های ارزشمندی در پی داشته‌اند. کاستی‌ها بیشتر در زمینه و فضای مدیریت دستاوردها بوده که باید تدبیر سازنده ای اندیشیده شود.

,

 

,

از اظهار نظرهای اصلاحطلبان اینطور برداشت میشود که آن‌ها هنوز آمادگی و پایگاه اجتماعی لازم برای حضور مستقل در انتخابات را ندارند؛ بخشی از اصلاحاتی‌ها بر این باورند که حضور مستقل آن‌ها در انتخابات منجر به شکست‌شان خواهد شد و تلاش می‌کنند تا با تلطیف و توجیه سخنان عارف و جبهه گرفتن در مقابل اظهارات او، همچنان اعتدالگرایان و پایگاه اجتماعی آنان را برای خود حفظ کنند.

, , ,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه