اخبار داغ

آیین عزاداری مهدیشهری ها در ماه های محرم و صفر

آیین عزاداری مهدیشهری ها در ماه های محرم و صفر
یکی از آیین های عزاداری مردم مهدیشهر، سنت دیرینه و قدیمی اقامه دو ماه عزاداری محرم و صفر در این شهر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، مردم مهدیشهر چند روز مانده به آغاز محرم با سیاهپوش کردن تکایا، مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی، خود را برای ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدا حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش آماده می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

مرکز و ثقل عزاداری در مهدیشهر در حسینیه اعظم برپا می شود و طبق سنتی قدیمی عزاداری در این مکان از شب اول محرم آغاز و تا دو ماه محرم و صفر و شب ربیع الاول ادامه می یابد. شب ها همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، سخنرانی، قرائت زیارت امام حسین(ع)، مداحی و شب های جمعه سینی زنی برای عموم و صبح ها نیز قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی در دهه اول و نیز بعد از تاسوعا وعاشورا، مراسم دعا و قرآن خوانی ویژه بانوان تا آخر ماه صفر برگزار می شود.

,

علاوه بر حسینیه اعظم بسیاری از هیئات و مساجد مهدیشهر نیز از شب اول محرم مراسم عزاداری و سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) را برپا می کنند.

,

یکی از آیین های زیبایی که در مهدیشهر وجود دارد این است که بعد از ایام تاسوعا و عاشورا، عزاداری در این شهر پایان نمی یابد و علاوه بر حسینیه اعظم که سالیان سال سنت دوماه عزاداری را حفظ کرده،در هر یک دهه ماه محرم و سپس صفر، حداقل یک هیئت مذهبی در سطح شهر به اقامه عزا می پردازند و بدین گونه در تمامی دهه های محرم و صفر نه در یک نقطه بلکه در چند نقطه عزاداری برپا است که این موضوع دینداری مردم این شهر و عشق به اهل بیت(ع) را می رساند.  

,

هر چند در حال حاضر در بسیاری از شهرها ممکن است دو ماه عزاداری محرم و صفر برپا باشد اما دو ماه عزاداری سید الشهدا در مهدیشهر از گذشته های دور یک سنت بوده و شاید همزمان با احداث حسینیه اعظم که قدمت آن به بیش از 650 سال می رسد، دو ماه عزاداری در این شهر برپا بوده است که یک ویژگی منحصر به فرد در عزاداری مردم این شهر است.

,

عزاداری و سوگواری مردم مهدیشهر در تکایا و مساجد و هیئت ها خلاصه نمی شود بلکه شورعزای حسینی را با حرکات دستجات عزاداری به خیابان ها و کوچه ها می آورند و شوانگیزترین عزاداری را در دهه اول محرم از هفتم تا روز عاشورا، برپا می کنند. عزاداری یکپارچه و منسجم تمامی هیئت های عزاداری با حرکت دستجات سینه زنی و زنجیر زنی و علم کشی و حرکت نخل منحصر به فرد این شهر که در هر روز با آیین های خاص و زیبایی انجام می شود،  از منحصر به فرد ترین و بهترین عزاداری ها در استان سمنان می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه