اخبار داغ

یادداشت/

قمه زنی؛وهنِ شیعه و معارف حسینی

قمه زنی؛وهنِ شیعه و معارف حسینی
بزرگداشت عاشورا همواره مورد تأکید علما و مراجع جهان اسلام بوده و این مهم از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین اگر ما می‌خواهیم که محرم و واقعه عاشورا بزرگ داشته شود، باید شعائر حسینی را در عاشورا و محرم حفظ کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، هر سال مردم به صورت خودجوش در تکایا، حسینیه‌ها و مساجد شهر به استقبال این ماه حزن و اندوه می‌روند و اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کنند، و هر کسی به هر طریقی، عشق و علاقه خود را به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) نشان داده و به سهم خود قدمی در این راه بر می‌دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

مباحث مختلفی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) مطرح می‌شود از جمله آشنایی با تاریخ اسلام و سیره صحیح اهل بیت(ع) که در این رابطه، خطبا و منبریان باید به این موارد توجه کنند. همچنین توجه به مسائل روز دنیا، عبرت‌های عاشورایی و حفظ شعائر حسینی از جمله بحث‌های مهم در ماه محرم و صفر است که باید مطرح شود.

,

محققین، محدثین، تاریخ‌نویسان و مفسرین از قرون اولیه اسلام تاکنون تلاش می‌کردند که تاریخ و سیره صحیحی از ائمه(ع) را به مردم معرفی کنند که مهم‌ترین آثاری که در بحث تاریخ ائمه(ع) داریم، مربوط به اوایل غیبت کبری و زمان حیات شیخ مفید(ره) است.

,

خطبا و منبریان در بیانات خود از منابع معتبر و صحیح استفاده کنند

, خطبا و منبریان در بیانات خود از منابع معتبر و صحیح استفاده کنند, خطبا و منبریان در بیانات خود از منابع معتبر و صحیح استفاده کنند,

مرحوم شیخ مفید، یکی از شخصیت‌های مهم شیعه در قرن ۴ هجری قمری در بغداد است که مجموعه آثار و تألیفات زیادی از ایشان به جای مانده است. یکی از بهترین آثار تاریخی وی، «الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» است که دوره کاملی از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) را شامل می‌شود.

,

همچنین علمای دیگر از جمله مرحوم شیخ کلینی و مرحوم شیخ صدوق، احادیث و روایات شیعی در رابطه با بحث‌های مختلف علوم قرآنی، امامت، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) را در کتاب‌های خود از جمله اصول کافی، عیون اخبار الرضا(ع)، توحید و ... جمع‌آوری کردند.

,

در دوره‌های بعد که دوره متأخرین است، آثار و کتاب‌هایی ارائه شده است که بخشی از آن مربوط به اهل سنت است، برخی علمای اهل سنت نیز در زمینه تاریخ اهل بیت(ع) تلاش‌هایی کردند و بسیاری از حقایق مربوط به اهل بیت(ع) در کتب اهل سنت است، به عنوان مثال طبری یکی از علمای اهل سنت است که در تاریخ طبری بسیاری از مباحث مربوط به اهل بیت(ع) را جمع‌آوری کرده است.

,

همچنین سبط ابن جوزی (متوفی ۶۵۴ هـ) در کتاب «تذکرة الخواص»، ابوالفرج اصفهانی (م ۳۵۶ هـ) در کتاب «مقاتل الطالبیین» و ابن سعد (م ۲۳۰ هـ) در کتاب «الطبقات الکبری» از جمله شخصیت‌های برجسته اهل سنت هستند که مباحثی را درباره اهل بیت(ع) جمع‌آوری کردند.

,

در دوره‌های معاصر نیز علما و اندیشمندان، آثار بسیار قابل توجهی درباره اهل بیت(ع) و واقعه عاشورا تألیف کردند. از جمله محث معروف معاصر مرحوم شیخ عباس قمی (ره) صاحب کتاب «منتهی الآمال» و «نفس المهموم» و آثار دیگر که نویسندگان، خطبا و منبریان باید در زمینه تاریخ و سیره امام حسین (ع) و حوادث مربوط به عاشورا به این منابع معتبر و صحیح توجه کنند و در بیانات خود از نوشته‌ها و روایات ضعیف استفاده نکنند. کتاب «تاریخ و مقتل جامع سید الشهداء (ع)» که با همت جمعی از نویسندگان حوزوی زیر نظر استاد محقق مهدی پیشوایی در ۲ جلد گردآوری شده نیز می‌تواند منبع قابل اعتمادی برای گویندگان منابر حسینی باشد.

,

کتاب «وقعة الطف» یکی از کامل‌ترین، صحیح‌ترین و معتبرترین مقتل‌ها

, کتاب «وقعة الطف» یکی از کامل‌ترین، صحیح‌ترین و معتبرترین مقتل‌ها, کتاب «وقعة الطف» یکی از کامل‌ترین، صحیح‌ترین و معتبرترین مقتل‌ها,

 یکی از منابع مربوط به واقعه عاشورا که در دوره معاصر جمع‌آوری شده است، کتاب «مقتل الحسین (ع)» نوشته ابومخنف (م ۱۵۷ هـ) است که جزو صحیح‌ترین روایات واقعه عاشورا و کتاب با ارزشی است. این کتاب سال‌ها به صورت‌های مختلف بدون تحقیق چاپ می‌شد، اما مورد توجه واقع نمی‌شد، تا زمانی که استاد محقق شیخ محمدهادی یوسفی غروی، پژوهشگر معاصر، این کتاب را تحقیق و تصحیح کردند و با عنوان کتاب «وقعة الطف» توسط دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر و از سوی جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت. یک نوبت هم با اصلاحات جدید از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در ایران و لبنان منتشر گردید و به برخی از زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی منتشر شده و به زبان های اردو و ترکمانی نیز در دست ترجمه است.

,

امروز کتاب «وقعة الطف» یکی از کامل‌ترین و صحیح‌ترین کتاب‌های تحقیق شده است و جزو معتبرترین مقتل ها است، به طوری که واقعیات و حقایق در این کتاب نقل شده و از جعلیات، خرافات و دروغ، به دور است. بنابراین توصیه می‌شود که منبریان و خطبای جامعه، مباحث مربوط به مقتل و تاریخ عاشورا را از این کتاب ارزشمند برای مردم ارائه کنند و از منابع نامعتبر استفاده نکنند.

,

اهمیت حفظ شعائر حسینی در جامعه

, اهمیت حفظ شعائر حسینی در جامعه, اهمیت حفظ شعائر حسینی در جامعه,

بزرگداشت عاشورا همواره مورد تأکید علما و مراجع جهان اسلام بوده و این مهم از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین اگر ما می‌خواهیم که محرم و واقعه عاشورا بزرگ داشته شود، باید شعائر حسینی را در عاشورا و محرم حفظ کنیم.

,

مقتل‌خوانی، تعزیه‌خوانی، دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی، سیاه‌پوش کردن منازل و اماکن عمومی و نذری‌هایی که توسط مردم داده می‌شود، از جمله مباحث شعائر حسینی است که همه این‌ها باید مهم داشته شود. در این مورد مداحان، تعزیه‌خوانان، مسئولین هیات مذهبی و حسینیه‌ها و عموم مردم در کوچه و بازار و منازل مسئولیت دارند، مبادا حرمت‌شکننی کنند که بجای کسب ثواب، خدای ناکرده مرتکب گناه شوند!

,

احادیث و متون معتبر در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی نصب شود

, احادیث و متون معتبر در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی نصب شود, احادیث و متون معتبر در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی نصب شود,

اگر ما بخواهیم امام حسین(ع) و عاشورا را زنده بداریم، باید توجه کنیم که در عزاداری‌های خود دچار برخی اشتباهاتی که امروز در جامعه مطرح است نشویم، از جمله اینکه از احادیث و نوشته‌جات معتبر در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی استفاده شود و به هر نوشته ضعیفی که در کتاب‌های مختلف آمده، استناد نشود. همچنین بر روی عَلَم و کُتل‌های عزاداری، نوشته‌هایی از ائمه اطهار(ع) نوشته می‌شود که توصیه بر این است که از نوشته‌های صحیح و معتبر استفاده شود تا مورد توجه مردم قرار گیرد.

,

در مراسم عزاداری ممکن است که سینه زنی، زنجیرزنی، شیپور و طبل زده شود که نباید مورد اذیت و آزار دیگران باشد، اگر صدای این وسائل باعث اذیت بیماران و همسایگان شود، به جای این که شعائر حسینی را تبلیغ کنند و مورد تقرب و ثواب قرار بگیرند، گناه برای آنها نوشته می‌شود. همچنین زخمی و خونی شدن در زنجیرزنی، مورد ترویج شعائر حسینی نیست و باید از این اعمال، پرهیز شود و در دادن نذری نیز نظافت را رعایت کنند.

,

آیا تبیین واقعه عاشورا به تقریب بین مذاهب اسلامی لطمه وارد می‌کند؟

, آیا تبیین واقعه عاشورا به تقریب بین مذاهب اسلامی لطمه وارد می‌کند؟, آیا تبیین واقعه عاشورا به تقریب بین مذاهب اسلامی لطمه وارد می‌کند؟,

یکی از نکاتی که باید در ایام محرم به آن توجه شود و در مجامع عمومی مطرح شود مسائل جهان اسلام است؛ هر سال در دنیا و به ویژه در جهان اسلام، اتفاقاتی رخ می‌دهد که مسلمانان نباید نسبت به این مسأله بی‌تفاوت باشند، به عنوان مثال امروز، جهان اسلام، مبتلا به اختلافات میان شیعه و سنی است؛ اگر به تاریخ و سیره ائمه اطهار(ع) توجه کنیم، می‌بینیم که وحدت بین شیعه و سنی در زمان ائمه اطهار(ع) نیز مطرح بوده است. و امروز نیز وحدت مسلمانان مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله) و دیگر مراجع عظام و علماست؛ بنابراین خطبا، مداحان و منبریان نباید مطالبی بیان کنند که ضد وحدت مسلمانان باشد.

,

امروز به دلیل گستردگی رسانه و ارتباطات در جهان، کوچکترین توهین یا صحبتی باعث ایجاد عکس‌العمل شدید از سوی برخی مسلمانان اهل سنت شود که ممکن است به تقریب بین مذاهب اسلامی لطمه وارد کند، البته ممکن است افرادی سوال کنند که برای ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی نباید واقعه عاشورا تبیین شود، در حالیکه اهل سنت، عمدتا یزید و معاویه را قبول ندارند. زیرا معاویه و یزید از حدود شرعی تجاوز کرده بودند و مرتکب اعمالی شدند که با سیره رسول خدا (ص) سازگار نبوده است و آنها جزء حکّام فاسق و فاجر محسوب می‌شوند. امام حسین (ع) هم با او بیعت نکرد و بر علیه حاکمیت فاسد او قیام نمود.

,

مهم‌ترین شعارهای تشیع انگلیسی، شعارهای ضد وحدت است

, مهم‌ترین شعارهای تشیع انگلیسی، شعارهای ضد وحدت است, مهم‌ترین شعارهای تشیع انگلیسی، شعارهای ضد وحدت است,

 یکی از مسائل مهم جهان اسلام، مسأله مهدویت و بحث مدعیان دروغین مهدویت است، امروز عده‌ای از منحرفین، مدعی مهدویت و فرزند امام زمان(عج) هستند، مانند «احمدالحسن» که ادعای یمانی بودن می‌کند یا «سید صرخی» که در عراق ادعای مهدویت می‌کند!؟ بنابراین گویندگان و منبریان حسینی باید این مسائل را برای مردم بازگو کنند تا مبادا برخی افراد جذب این مدعیان شوند، همچنین اقشار مختلف مردم باید آگاه باشند و بدانند که این افراد از سوی رسانه‌های استکباری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

,

یکی از مسائلی که سال‌های گذشته توسط مقام معظم رهبری (مدظله) مطرح شد، بحث اسلام ناب محمدی(ص) و تشیع انگلیسی بود؛ متأسفانه عده‌ای از مدعیان شیعه که برخی از آنان نیز در حوزه‌های علمیه تحصیل کردند، وابسته به جریان‌هایی هستند که مسائلی را به تشیع نسبت می‌دهند که مورد قبول مراجع و علما نیست.

,

مهم‌ترین شعارهای تشیع انگلیسی، شعارهای ضد وحدت است، به طوری که طرفداران تشیع انگلیسی، وحدت بین مذاهب اسلامی را قبول ندارند و فعالیت‌های آنها در راستای بر هم زدن تقریب بین مذاهب اسلامی است.

,

امروز، قمه زنی مورد وهنِ شیعه و معارف حسینی است

, امروز، قمه زنی مورد وهنِ شیعه و معارف حسینی است, امروز، قمه زنی مورد وهنِ شیعه و معارف حسینی است,

طرفداران تشیع انگلیسی دچار برخی خلاف‌ها از جمله قمه‌زنی می‌شوند که مورد تأیید مراجع نیست، قمه‌زنی در گذشته در سطح خاصی و به صورت محدود اجرا می‌شد، اما امروز، قمه زنی از نظر تمام علما و مراجع، حرام است و مورد وهنِ شیعه و معارف حسینی است.

,

کتاب‌هایی در زمینه موضوع «قمه زنی» تألیف شده است، از جمله کتاب «قمه زنی، آبروداری یا آبروریزی شیعه» محمود یزدانی و همچنین کتاب «قمه زنی سنت یا بدعت» نوشته مهدی مسائلی از جمله کتاب‌هایی است که منبریان و خطبا می‌توانند آن‌ها را به مردم معرفی کنند.

,

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع)

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه