اخبار داغ

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم صورت گرفت؛

برگزاری مراسم سنتی سیاه‌پوشان در آموزشگاه رئیس زاده خلیل‌آباد

برگزاری مراسم سنتی سیاه‌پوشان در آموزشگاه رئیس زاده خلیل‌آباد
مراسم سنتی سیاه‌پوشان برای نخستین بار در سطح آموزشگاه‌های متوسطه اول سطح شهرستان خلیل‌آباد با حضور مسئولان، دانش‌آموزان و اولیاء دانش‌آموزان در دبیرستان رئیس زاده برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، مدارس شهرستان خلیل‌آباد در این روزها حال و هوای محرم و حزن و اندوه بر سید و سالار شهیدان دارد و با شروع ماه محرم دانش‌آموزان مدارس این شهرستان هیئت‌های دانش‌آموزی برپا می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

یکی از سنت‌های همه‌ساله در ایام محرم سیاه‌پوش کردن محوطه مدارس و کلاس‌های درس است که زمینه‌ای برای فراهم کردن عزاداری به‌حساب می‌رود.

,

 

,

شیعه در روزهای معمولی از پوشیدن لباس مشکی حذر دارد ولی همه‌ساله با فرارسیدن دهه اول محرم و روزهای شهادت اهل‌بیت(ع) تمام فضای شهر و جامعه سیاه‌پوش می‌شود و مردم در این ایام به ذکر مصیبت و عزای اهل‌بیت می‌پردازند.

,

 

,

مراسم سیاه‌پوشان نیز یکی از سنت‌های قدیمی در شهرهای مختلف کشور است که ورود ماه محرم و صفر را نشان می‌دهد و در این ماه عزاداران حسینی با حضور در تکایا و هیئت‌های مذهبی به سوگ و عزای سید و سرور شهیدان می‌پردازند.

,

 

,

مراسم سنتی سیاه‌پوشان برای نخستین بار در سطح آموزشگاه‌های متوسطه سطح شهرستان خلیل‌آباد با حضور مسئولان، دانش‌آموزان و اولیاء آنان در دبیرستان رئیس زاده برگزار شد.

,

 

,

دانش‌آموزان در این مراسم حال و هوای خاصی داشته و با برپا کردن مراسم عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی و سیاه‌پوش کردن خود فرارسیدن ماه محرم را گرامی داشتند.

,

 

,

تمام مراحل اجرای مراسم سیاه‌پوشان توسط دانش‌آموزان اداره شد

, تمام مراحل اجرای مراسم سیاه‌پوشان توسط دانش‌آموزان اداره شد,

 

,

حسین عسکر زاده در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار داشت: برای نخستین بار در سطح آموزشگاه‌های متوسطه اول سطح شهرستان خلیل‌آباد مراسم سیاه‌پوشان دانش‌آموزی برگزار شد.

,

 

,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم سیاه‌پوشان سابقه زیادی در سطح هیئت‌های مذهبی سطح کشور دارد و می‌تواند در اقشار مختلف مردم به‌خصوص دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته باشد.

,

 

,

معاون پرورشی آموزشگاه رئیس زاده خلیل‌آباد با اشاره به اهداف برگزاری مراسم سیاه‌پوشان در بین دانش‌آموزان تصریح کرد: آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با اهداف سید و سالار شهیدان در قیام کربلا به‌صورت سمعی و بصری و نمادین نیز ازجمله اهداف برگزاری این مراسم بود.

,

 

,

ایجاد دغدغه در دانش‌آموزان برای درک سیاه‌پوش شدن حائز اهمیت است

, ایجاد دغدغه در دانش‌آموزان برای درک سیاه‌پوش شدن حائز اهمیت است,

 

,

وی همچنین بیان کرد: اینکه تمام دانش‌آموزان در برگزاری این مراسم دخیل هستند بسیار حائز اهمیت است و تمام مراحل اجرای این برنامه نظیر مداحی، مجری‌گری، آغاز عزاداری، موزیک و غیره توسط دانش‌آموزان اجرا شد و این به‌نوعی تأثیرگذاری مطلوبی در روحیه آنان خواهد داشت.

,

 

,

عسکر زاده بابیان اینکه دعوت از اولیاء و مسئولان به این منظور است که ارزش کار دانش‌آموزان بیشتر نشان داده شود و دانش‌آموزان به ارزش کار خود پی ببرند، عنوان کرد: مداح این مراسم یک دانش‌آموز بود ولی قطرات اشک بر روی گونه حاضران در مراسم نمایان بود این بسیار برای ما اهمیت دارد که صفا و پاکی نیت این دانش‌آموزان مشخص بود و می‌توان بدون هزینه‌های زیاد برای مداح و غیره تأثیرگذاری مطلوب را داشت.

,

 

,

وی با تأکید بر اینکه ایجاد دغدغه در دانش‌آموزان برای این تغییر بسیار حائز اهمیت بود که الحمدالله میسر شد، بیان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان متقاضی تعویض لباس در این مراسم بودند و دغدغه خاصی برای دانش‌آموزان ایجاد شد که تعویض لباس رسمی به لباس عزای امام حسین (ع) برای دانش‌آموز مهم شده بود.

,

 

,

هیئت‌امنای تکایا و هیئت‌های مذهبی از استعداد و انرژی دانش‌آموزان استفاده کنند

, هیئت‌امنای تکایا و هیئت‌های مذهبی از استعداد و انرژی دانش‌آموزان استفاده کنند,

 

,

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: آموزشگاه رئیس زاده در سال گذشته تنها هیئت منسجمی بود که در روز «احلی من العسل» از مدرسه به آموزش‌وپرورش و سطح شهر رفت و این بسیار جالب‌توجه بود و هیئت دانش‌آموزی رئیس زاده پیشانی کار را در دست داشتند.

,

 

,

وی همچنین ابراز کرد: طبق سنوات سال‌های گذشته مراسم عزاداری در دهه اول محرم در دبیرستان رئیس زاده برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

,

 

,

عسکر زاده بابیان اینکه باید در هیئت‌های مذهبی از انرژی و استعداد دانش‌آموزان استفاده شود، اظهار کرد: دانش‌آموزان طرح‌هایی در ذهن خود دارند که به دلیل دغدغه‌های خاص بزرگ‌ترها در ذهن آن‌ها وجود ندارد.

,

 

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هیئت‌های مذهبی اغلب افرادی مداحی می‌کنند که بالای 50 سال سن دارند چقدر خوب است که مداحان ما از دوره دانش‌آموزی را در کنار خود داشته باشند تا این دانش‌آموزان در کنار شور حسینی به شعور حسینی هم‌دست پیدا کنند و هرکدام بتوانند در آینده یک هیئت را اداره کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه