اخبار داغ

۵ گام برای خرید بی‌دردسر "خودروی کارکرده"

۵ گام برای خرید بی‌دردسر "خودروی کارکرده"
روند معامله خودرو دست‌ دوم به گونه‌ای است که برای یک معامله قانونی و قابل اعتماد باید تمام آن‌ها را پشت‌سر بگذارید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا اولین گام گرفتن برگه تأیید سلامت فنی از کار‌شناسان مستقر در مراکز خرید و فروش خودرو دست‌دوم است. 

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


پس از آن باید حتما برای معامله‌تان یک قولنامه کتبی بنویسید و بخشی از هزینه خودرو را بپردازید تا سایر مراحل تعویض پلاک و انتقال سند را انجام دهید. 
 
در مرحله بعدی که انتقال قطعی سند انجام می‌شود، باید یک سری مدارک را از فروشنده تحویل بگیرید و با او تسویه کنید. در این‌جا برخی از نکات مهم در خرید خودرو دست‌دوم را ذکر می‌کنیم: 
 
قولنامه بنویسید: 

تحت هیچ شرایطی نپذیرید که پولی را بدون قولنامه کتبی به فروشنده بدهید حتی اگر فروشنده به شما بگوید در ازای دریافت مبلغ خودرو به شما وکالت محضری می‌دهد، این کار را انجام ندهید زیرا وکالت محضری از نظر قانونی پرداخت وجه خرید را تضمین نمی‌کند و فروشنده می‌تواند مدعی شود شما به او پولی نپرداخته‌اید. 

علاوه بر این اگر وکالتنامه به صورت بلاعزل تنظیم نشود، فروشنده می‌تواند وکالت خود را پس بگیرد و از نظر قانون او مالک خودرو است. 
 
مشخصات را تطبیق دهید: 

هنگام تنظیم قولنامه شماره شاسی خودرو و مدارک آن را با اطلاعات درج شده در قولنامه تطبیق دهید. بعضی از فروشندگان خودروی دیگری به شما نشان می‌دهند و هنگام تنظیم قولنامه مشخصات یک خودرو معیوب یا مشکل‌دار را درج می‌کنند. 
 
کمترین ودیعه را بدهید: 

اگر تا پای قرارداد رفته‌اید و هنوز تردید دارید یا درباره سلامت فنی خودرو اطمینان کافی ندارید بهتر است کمترین پیش‌پرداخت ممکن را بدهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در صورت فسخ معامله، خسارت کمتری بدهید یا در صورت مواجه شدن با دردسر، ضرر کمتری به شما وارد شود. 
 
مدارک لازم برای تعویض پلاک: 

مدارکی که باید هنگام تعویض پلاک به همراه داشته باشید شامل این موارد است: اصل اسناد هویتیتان مانند شناسنامه و کارت‌ملی، کارت خودرو، برگ تسویه‌حساب جرایم راهنمایی و رانندگی که فروشنده باید آن را تسویه کند و به خریدار بدهد، نشانی دقیق پستی و کدپستی خریدار، اگر متولد شهری به جز محل سکونتتان هستید، باید مدرک اثبات سکونت در شهری راکه در آن معامله انجام می‌شود، به همراه داشته باشید. مدارک مورد قبول دفترچه بیمه‌درمانی یا سند ملکی یا اجاره‌نامه است. 
 
سند را انتقال دهید: 

بعد از آن‌که تعویض پلاک انجام شد، برگ‌سبز خودرو به شما تحویل داده می‌شود اما این برگ به معنای مالکیت قطعی شما بر خودرو نیست و باید هرچه زود‌تر برای تنظیم سند قطعی به محضر بروید. در محضر، برگ‌سبز خودرو، اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت‌ملی، برگ تسویه عوارض شهرداری که پرداخت آن به عهده فروشنده است و قولنامه خودرو نیاز است. 

در محضر فروشنده از شما باقیمانده پول خرید خودرو را دریافت می‌کند و در ازای آن برگ تسویه عوارض و کارت‌سوخت را به خریدار تسلیم و برگه انتقال سند به خریدار را امضا می‌کند. این مرحله آخرین مرحله معامله قانونی خودرو است و سند خودرو به صورت رسمی به نام شما درمی‌آید. 

بعضی از هزینه‌های تشریفات قانونی مانند کارمزد محضردار یا هزینه تنظیم قولنامه به عهده فروشنده است و هزینه‌های تعویض پلاک را خریدار باید بپردازد. 

البته طی سال‌های اخیر میان راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد درباره تنظیم سند خودرو اختلاف‌نظر وجود دارد. بنابراین پلیس اعتقاد دارد که برگ‌سبز خودرو سند نهایی خودرو است و دیگر نیازی به محضر نیست ولی سازمان ثبت تأکید می‌کند که سند خودرو باید در محضر تنظیم شود.

انتهای پیام/


منبع:جام جم سرا

,
,
,
,
,
, قولنامه بنویسید: ,
,
,
,
,
,
, مشخصات را تطبیق دهید: ,
,
,
,
, کمترین ودیعه را بدهید: ,
,
,
,
, مدارک لازم برای تعویض پلاک: ,
,
,
,
, سند را انتقال دهید: ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه