اخبار داغ

فروش داروهای قاچاق در مطب برخی پزشکان

فروش داروهای قاچاق در مطب برخی پزشکان
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: بیشترین داروهای قاچاق از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور ما وارد می‌شوند که مرزهای شرقی کشور ما مهد تولید داروهای قاچاق به شمار می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص ضررهایی که داروهای قاچاق به اقتصاد داروخانه‌ها وارد می‌کنند، توضیح داد: این داروها مانند تمام کالاهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به اقتصاد کشور آسیب برسانند که واردات داروهای قاچاق نیز اقتصاد داروخانه‌ها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: معمولاً داروهای قاچاق در سطح داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود و دیده شده که برخی پزشکان در مطب یا برخی از افراد در سالن‌های آرایشی اقدام به فروش غیرقانونی دارو و ملزومات بهداشتی می‌کنند.

,

فاطمی تصریح کرد: بیرون رفتن محصولات سلامت از داروخانه‌ها و دارو و مکمل‌ها می‌توانند ضررهای زیادی به اقتصاد کشور و صنعت دارو وارد کنند.

,

این داروساز در خصوص اقدامات سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از ورود داروهای قاچاق به کشور اظهار داشت: اصولاً اقدامات این سازمان بر مبنای اسناد بالادستی صورت می‌گیرد که نزدیک‌ترین سند بالادستی سازمان غذا و دارو سیاست‌های ملی دارویی ایران بوده که در سال 95 بروزرسانی شده است. 

,

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این سند به آن اشاره شده است، بحث مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی است اما متأسفانه گزارش‌دهی سازمان غذا و دارو در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

,

وی گفت:‌ آخرین گزارش این سازمان سندی تحت عنوان دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی بوده که در 80 صفحه تدوین شده است اما در آن به موضوع اقدامات صورت گرفته برای برخورد با متخلفان و قاچاقچیان دارو هیچ اشاره‌ای نشده است. 

,

فاطمی گفت:‌ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی یک درصد از داروها در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین 20 تا 25 درصد از داروها در کشورهای جهان سوم به صورت قاچاق به دست بیماران می‌رسد. 

,

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص آمار داروهای قاچاق در کشور ما توضیح داد: در این زمینه در کشور ما آمار دقیقی وجود ندارد اما طبق گفته‌های مسئولان آمار داروهای قاچاق در کشور ما به حدود 5 تا 10 درصد می‌رسد.

,

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه در فضای مجازی نیز شاهد فروش غیرقانونی داروها هستیم که آنها به صورت تلفنی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و بیمار هیچگونه اطلاعی از کیفیت آن ندارد لذا لازم است نظارت جدی بر فروش اینگونه داروها صورت گیرد.

,

فاطمی گفت: بیشترین داروهای قاچاق از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور ما وارد می‌شوند و مرزهای شرقی کشور ما مهد تولید داروهای قاچاق به شمار می‌رود.

,

وی ادامه داد:‌ داروی قاچاق به طور کلی یک واژه است که داروهای تقلبی و اصل در آن یافت می‌شود، اما باید توجه کنید که داروهای تقلبی اثرات سوء و جبران‌ناپذیری برای بیمار خواهد داشت.

,

وی در پایان تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود شرایط نگهداری داروهاست، داروهایی که با روش‌های غیرمجاز از طریق دریا یا خشکی به کشور ما وارد می‌شوند معمولا از شرایط نگهداری خوبی برخوردار نیستند و پس از کشف معدوم می‌شوند به دلیل اینکه از شرایط نگهداری خوبی برخوردار نبوده و قابل استفاده نخواهند بود.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه