اخبار داغ

وزیر فرهنگ و ارشاد:

جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است/ حافظ هستی ساز بود

جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است/ حافظ هستی ساز بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می داند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس صالحی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادروز حافظ افزود: زبان فارسی زبان فرهنگی جهان اسلام است و ابن بتوته در دریای چین غزل سعدی می شنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: حافظ شیراز تلایه دار این فرهنگ است و همگان دیوان او را حفظ کردند و شب تیره یلدا را با آن به سپیده نشاندند.

,

وزیر ارشاد تصریح کرد: اینکه حافظ چگونه ماندگار شد پرسشی است که باید گفت شاعران با قدرت اسطوره سازی ماندگار می شوند، فردوسی با پهلوانان پلی بین طبیعت و جهان اسطوره کشید و حافظ با مسجد و خرابات چنین کیمیاگری می کنند و راه طولانی زمین تا آسمان را طی می کند.

,

صالحی ادامه داد: حافظ گرچه دانشمند است اما با گذاره های ذهنی کار ندارد بلکه به جان می زند و جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می داند.

,

وی تصریح کرد: شعر هستی جدید تولید می کند و حافظ هستی ساز ما بوده و هست و حافظ با جان کار می کند نه با ذهن.

,

وزیر ارشاد تاکید کرد: حافظ معلم زندگی است و در زندگی ما جادارد و درس نامه زندگی ما را حافظ تعلیم داده و او زیست انسانی را با ویژگی خاص به ما تعلیم داد وارستگی از دروغ و ریا، زیست نکته گویی و نکته سنجی زندگی رندانه.

,

صالحی افزود: حافظ گرچه در شادمانگی ریشه در اندیشه خیامی دارد اما دلنگرانی خیامی ندارد و حافظ زیست شادمانه به ما یاد داد، حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشنفکر بوده و امروز هم مانده است.

,

وی ادامه داد: حافظ روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر زمانه های غیر تقویمی است و حافظ با این پلشتی ها درگیر است.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقدهای حافظ جذاب است، گفت: حافظ یک سخندان و سخنور بی بدیل است وآنچنان است که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.

,

صالحی افزود: کل جهان گنجینه واژگان او است و تمام هستی ماده کلام حافظ است از شعر به موسیقی و از آن به شعر می رسد، عمق اندیشگی و قدرت تحلیلگری دیگر ویژگی حافظ است.

,

وی دین داری را دیگر ویژگی حافظ دانست و گفت: حافظ از دین داری بهره فراوان داشت و انس او با قرآن، ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قرآن مناسبت دارد و در حوزه محتوایی نیز حافظ دارای جایگاه و توانمندترین حافظ مفسر قرآن است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه