اخبار داغ

پژوهشگر دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس:

سهام عدالت با این رویه اصلاً قابل تعریف نیست/ دولت در اجرای سهام عدالت از جامعه شناسان و اقتصاددانان خبره مشورت بگیرد

سهام عدالت با این رویه اصلاً قابل تعریف نیست/ دولت در اجرای سهام عدالت از جامعه شناسان و اقتصاددانان خبره مشورت بگیرد
کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شواری اسلامی گفت: به مسئولان پیشنهاد می دهیم در این زمینه اول ازهمه باید یک گروه مدبرازجامعه شناسان، اقتصاددانان و افراد خبره را دور هم جمع کنند که آیا این طرح الان می تواند پیاده سازی و اجرا شود یا نه؟.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،استاد محمد خانی چهری در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری به مسئله سهام عدالت و دودلی دولت در پرداخت و یا لغو سود آن به مشمولان گفت: در مورد این مسئله باید اول ازهمه از دولت و مدیران اداره کشور پرسید که این موضوع به کجا خواهد کشید؟ و چگونه به جلو خواهد رفت؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

کارشناس ارشد امور گمرکی با بیان اینکه درعلم جامعه شناسی این گونه طرح ها به حوزه عمومی مردم ربط دارد، بیان کرد: در علم جامعه شناسی گفته می شود که اول از همه باید سهام عدالت را تعریف کرد و بعد از آن بگوییم این چه موضوعی است و آیا این واژه که یک واژه انتزاعی است خوشبختی برای جامعه  می آورد یا نه؟

,

خانی چهری با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات ما ندانستن اینگونه واژگان است، تصریح کرد:اول از همه باید تعریف جامعی از سهام را برای مردم بازگو کنیم و بعد بدانیم که آیا این سهام با عدالت جمع می شود.

,

مدرس دانشکده امور اقتصادی با اشاره به این موضوع که در ادبیات اقتصادی و توسعه باید این موضوع را به صورت واحد به جامعه تعریف کنیم، ابراز کرد:ما باید بدانیم که مشکل کجاست و مواضع و داده ها را دریابیم و از طرف دیگر باید به این بنگریم که آیا این اقتصاد در حوزه غرب آسیا و خاورمیانه با توجه به ضریب های جی نی حاضر چگونه بوده و جوابگو است.

,

خانی چهری با تأکید دوباره بر این موضوع که باید اول از همه موضوع مهم سهام و عدالت را به جامعه معرفی کرد، گفت: اعتقاد ما این است که باید اول از همه سهام را تعریف کنیم و اگر این دو کلمه سهام و عدالت در جامعه قابل جمع بودندآن را اجرا کنیم.

,

کارشناس ارشد جامعه شناسی با تأکید بر اینکه در علم اقتصاد باید 25 شاخص مهم در اقتصاد را بازبینی و بعد آن را اجرا کرد، گفت:در این زمینه اول از همه باید بدانیم که رشد توسعه چرا اینقدر فرق می کند،چرا نابرابری ها ایجاد شده است.

,

عضو شورای تخصصی گمرک ایران ادامه داد: در همین زمینه باید از کشورهایی که در این راستا همانند بلژیک و دانمارک که اقتصادی شکوفایی به نام (لگو تاو)دارند توجه کنیم؛ که با این فرضیه اقتصادی توانسته اند اقتصادشان را به گونه ای پیش ببرند که مردم از انها راضی باشند.

,

خانی چهری با بیان این موضوع که سهام عدالت با این رویه اصلاً قابل تعریف نیست، تصریح کرد:در راستای تعریف سهام عدالت اول از همه باید بدانیم که موضوع بر اساس کدام پشتیبانی تعریف شده و بعد نوع سهام از چیست و سوماً باید بدانیم اصلاً این نوع سهام چگونه برای مردم بسته شده است که می توان به عنوان مثال یک قرار داد را اشاره کرد که چگونه آن را بسته ایم و آن را چگونه تعریف کرده ایم.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی با تأکید بر اینکه به عبارت دیگر مفهوم سهام عدالت باید در دکترای جامعه شناسی بازنگری شود،گفت:در ادبیات جامعه شناسی مفهوم(سهام-عدالت)یک سئوال پیچیده است و در ادبیات یعنی ابزار بسیار پچیده و دقیق که باید صورت کارشناسی و پله و پله مورد بازبینی قرار گیرد که این موضوع شاید سالها طول بکشد تا به هدف خود برسد.

,

خانی چهری با بیان اینکه این موضوع مهم در کشورهای اقتصادی با چالش هالی زیادی روبه رو است، گفت:در زمینه سهام و عدالت، اول از همه باید رشد اقتصادی و ادبیات توسعه را با توجه 25 شاخص مهم اقتصادی گفته شده و مفاهیم آن پیش بینی کنیم.

,

پژوهشگر دفتر مطالعات  اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شواری اسلامی ادامه داد: ما به مسئولان پیشنهاد می دهیم در این زمینه اول ازهمه باید یک گروه مدبرازجامعه شناسان، اقتصاددانان و افراد خبره را دور هم جمع کنند که آیا این طرح الان می تواند پیاده سازی و اجرا شود یا نه؟

,

مدرس دانشکده امور اقتصادی و دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه اگر این طرح(سهام-عدالت) را با دقت و فراغ بال مورد بازینی قرار دهیم می توان آن را به گونه های بهتری اجرا کرد، تصریح کرد:همه چیز در این زمینه در دست دولت است که آیا می تواند آن را اجرا کند.

,

محمد خانی چهری مولف کتابهای قانون امور گمرکی و آئیین نامه اجرایی مصوب سال 91-  خدمات گمرکی و بندری –  مدیریت صادرات و واردات است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه