اخبار داغ

گزارش ویژه دانا از حلقه مفقوده پرونده های نفتی/

رفیق، شریک و همکار مهدی هاشمی کجاست؟/سرنوشت نامعلوم عباس یزدان‌پناه

رفیق، شریک و همکار مهدی هاشمی کجاست؟/سرنوشت نامعلوم عباس یزدان‌پناه
در حالی که پرونده های بین المللی نفتی ایران در حال بررسی بود به ناگاه عباس یزدان‌پناه، رفیق و همکار مهدی هاشمی مفقود می شود و در ظاهر سرنخ های این پرونده ها از بین می رود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، چندی پیش مطلبی در خصوص پرونده های نفتی ایران در دادگاه های بین الملل و همچنین میزان پیشروی این پرونده ها صحبت شد که در این خصوص به رابطه میان عباس یزدان پناه به عنوان یکی از افراد مطلع و دوست و همکار مهدی هاشمی در این پرونده پرداخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مهدی هاشمی,

اهمیت یزدان پناه زمانی مشخص شد که وی پس از اعترافات اولیه به طرز مشکوکی ناپدید شد.

,

مطالب قبلی در این خصوص را در اینجا بخوانید:

, اینجا,

اهمیت بیشتر عباس یزدان پناه به نقش او در انتقال میلیون ها دلار تحت عنوان کمیسیون و یا حق مشاور به مقامی در وزارت نفت (مهدی هاشمی) در دوران ریاست جمهوری خاتمی باز می گردد.

, مهدی هاشمی,
ارتباط دیگرعباس یزدان پناه با مهدی هاشمی رفسنجانی، مربوط به پرونده هوشنگ بوذری در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی است؛ هوشنگ بوذری یکی از فعالان نفتی آن دوره بود که به دلایلی توسط وزارت اطلاعات دستگیر و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت.
, مهدی هاشمی رفسنجانی,
یکی از اصلی ترین دلایل دستگیری بوذری به اعمال نفوذ مهدی هاشمی در وزارت اطلاعات مربوط می‌شد؛ مهدی هاشمی برای اینکه بتواند در حوزه نفت بدون رقیب فعالیت کند، بوذری را از این طریق کنار زد.
, مهدی هاشمی, مهدی هاشمی,
در پی این اقدام، هوشنگ بوذری بیانیه‌ای علیه مهدی هاشمی نوشت و در فضای مجازی منتشر کرد که پای عباس یزدان پناه از اینجا به ماجرا باز می شود؛ به طوری که یزدان پناه در دفاع از مهدی هاشمی جوابیه ای را در تاریخ 18 نوامبر 2010 در سایت معاند خودنویس منتشر کرد.
, مهدی هاشمی, مهدی هاشمی,
بعدها سایت خودنویس اعتراف کرد: «شخص مهدی هاشمی رفسنجانی این متن را تهیه و برای عباس یزدان پناه ارسال کرده تا وی منتشر کننده آن باشد.»
, بعدها سایت خودنویس اعتراف کرد: «شخص , مهدی هاشمی, رفسنجانی این متن را تهیه و برای عباس یزدان پناه ارسال کرده تا وی منتشر کننده آن باشد.»,
از سوی دیگر یکی از وکلای مهدی هاشمی از عباس یزدان‌پناه به عنوان دوست و رازدار همیشگی مهدی یاد کرده و بر اساس جملات و عناوینی که توسط آتنا همسر عباس یزدان‌پناه عنوان شده، دوستی، شراکت و ارتباط مهدی هاشمی با یزدان پناه ریشه دیرینه داشته است؛ این در حالی است که خانواده مهدی هاشمی این امر را تکذیب کرده بودند.
 
در ادامه به شرح ماجرای مفقود شدن عباس یزدان پناه بلافاصله بعد از ادای شهادت وی در پرونده کرسنت پرداخته شده است:
به گفته آتنا، همسر عباس یزدان پناه، وی در 25 ژوئن ساعت 17:30 محل کار خود را به قصد منزل ترک می کند این کاری بوده که به طور معمول در ده سال گذشته انجام می داده است.
همسر وی عنوان می کند در حدود ساعت 19:00 همان روز وقتی با شوهرش تماس می‌گیرد متوجه می‌شود که تلفن همراه وی خاموش است، وی تلاش می کند تا با تماس با نزدیکان و آشنایان در همان شب همسرش را بیابد اما توفیقی حاصل نمی کند به همین دلیل روز چهارشنبه بیست و ششم ژوئن پلیس امارات و وکیل همسرش را در انگلیس در جریان می گذارد تا جست‌وجوی دوست دوران یازده سالگی و هم کلاسی مهدی هاشمی رفسنجانی که یک بار توانسته است هم خودش و هم مهدی هاشمی را در پرونده استات اویل تبرئه نماید، آغاز شود.
اما شاید اگر این دوست و شریک دیرینه مهدی هاشمی رفسنجانی مفقود نمی شد این بار اتفاق دیگری می افتاد و آن اثبات اتهامات مهدی هاشمی و روشن شدن نقاط تاریک موجود در پرونده کرسنت بود که شاید به نفع جمهوری اسلامی ایران و به ضرر مهدی هاشمی و دیگران تمام می‌شد.
خلاصه می توان مهدی هاشمی رفسنجانی را یکی از کسانی دانست که زیاد از مفقود شدن عباس یزدان پناه ناراحت نشده است. چون وقتی در حال ارزیابی ابعاد این رخداد هستیم نمی‌توانیم از مهدی هاشمی رفسنجانی یاد نکنیم؛ کسی که از دوران کودکی با او در ارتباط بوده، سال‌ها با هم در تماس بوده اند و ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.
البته گفته می‌شود در سال ۱۹۹۳ میلادی دلخوری بین این دو دوست قدیمی به وجود آمد، اما بعدها این ارتباط کما فی سابق ادامه پیدا کرد. در آن زمان شایع شد که عباس یزدان‌پناه در لندن یک منزل دو میلیون پوندی خریداری کرد و بر سر مسایل مالی بین او و مهدی هاشمی اختلاف رخ داد، تا جایی که «حسین یزدان‌پناه» برادر او در ایران به دوستانش گفته بود که مهدی هاشمی رفسنجانی، عباس را حتی تهدید به مرگ کرده است. اما بعد میانه بهم خورده به آشتی می‌انجامد و رابطه این 2 دوست دوران نوجوانی در ابعاد مختلف ادامه می‌یابد.
ماحصل این آشتی دوباره، دو قرارداد جنجالی شد که پای یک بازیگر مهم دیگر را نیز به این روابط گشود؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت محمد خاتمی و روحانی! رقیب‌های نفتی و دلالانی که نگران درآمد هایشان از پول‌های نفتی ایران بودند نیز احتمالاً  از مفقود شدن عباس یزدان‌پناه ناراحت نشده اند.
یکی دیگر از اتفاقاتی که بعد از مفقود شدن یزدان‌پناه رخ داد قتل «حسین احمد نجدی» بانک‌دار ایرانی تبار و بنیان‌گذار یکی از بانکهای مشهور مالزیایی به نام «AM BANK» در ۲۹ ژوئن بود. حسین احمد نجدی یک بانکدار ایرانی بود و برخی منابع تایید نشده اظهار می‌کنند او در انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی ایران پس از افزایش تحریم‌ها و محدودیت بانک‌های ایرانی نقش داشته است.
اگرچه این موضوع قابل تایید نیست اما این شرایط رقابت سنگینی را بین دست‌اندرکاران حوزه «نفت شویی – پول شویی» ایجاد کرده است، که هم از مفقود شدن عباس یزدان پناه و هم حذف این بانکدار ایرانی نهایت سوءاستفاده را کردند.
به طور خلاصه می توان گفت در پنج آگوست پلیس انگلستان به خانواده عباس یزدان‌پناه که مقیم انگلستان هستند اعلام می‌کند که عباس یزدان پناه در جریان یک آدم ربایی کشته شده است اما دلیلی برای این ادعای خود ارائه نمی کند.
در تاریخ هفت آگوست بی بی سی فارسی خبر کشته شدن عباس یزدان‌پناه و پیدا شدن جنازه وی را در فجیره از شیخ نشین‌های امارات اعلام می کند، اما منبع خبر خود را ذکر نمی کند شنیده ها حکایت از این دارد که دو ساعت قبل از اعلام این خبر، وزارت خارجه انگلیس در تماسی با همسر عباس یزدان پناه اعلام می کند که تا ساعاتی دیگر خبری مبنی بر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه در دوبی از سوی رسانه‌ها اعلام خواهد شد، لیکن این خبر قابل  اعتماد نبوده و درست نیست. 
در تاریخ ده آگوست دولت امارات خبر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه را تکذیب می کند خبری که دو روز قبل از این تاریخ معاونت وزارت خارجه انگلیس دروغ بودن آن را به اطلاع خانواده عباس یزدان پناه رسانده بود. وقتی که همسر یزدان پناه از مدیر بی بی سی فارسی در مورد منبع خبر مربوط به پیدا شدن جسد همسرش سوال می کند مدیر این شبکه وزارت خارجه انگلیس را منبع این خبر اعلام می کند.
چند روز بعد ضاحی خلفان تمیم، معاون رئیس پلیس دوبی اعلام کرد 3 نفر در خصوص مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده اند که در آستانه نابود کردن بقایای وسایل متعلق به فرد ربوده شده بودند؛ اما دستگاه‌های امنیتی، آن ها را تحت تعقیب قرار دادند و آنان را دستگیر کردند. خلفان گفته بود متهمان در پی گرفتن جشن پیروزی پایان عملیات خود بودند که توسط نیروهای پلیس دبی دستگیر شدند.
 
چندی بعد از این موضوع سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد انتشار خبری مربوط به این که نیروهای امنیتی امارات 3 مظنون به ربودن عباس یزدان‌پناه را بازداشت کرده‌اند، گفت: ما نیز این اخبار را از رسانه‌ها شنیده‌ایم و تاکنون به صورت رسمی از سوی طرف اماراتی پیرامون آن گزارشی دریافت نکرده‌ایم و در انتظار دریافت جزییات مربوط به آن از سوی جهات رسمی دولت امارات هستیم.
بعد از انتشار این اخبار خبر دیگری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که عنوان می‌کرد یکی از نفراتی که در خصوص پرونده مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده بودند طی بازجوئی به طرز مشکوکی فوت کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ 22 / 8/ 1392 در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت یزدان‌پناه گفت: «اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته درباره مفقود شدن عباس یزدان پناه مقیم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع رسانی نسبت به سرنوشت وی شد.
متعاقبا در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است.»
وی تأکید کرد: «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این
پرونده به نفع ایران تمام شود. »
به گفته یکی از نزدیکان عباس یزدان پناه، وی چند هفته قبل از ناپدید شدنش به کشور انگلستان سفر کرد تا شکواییه اش از سازمان دولتی SFO (سازمان بررسی تخلف های بزرگ تجاری) انگلستان را که در سال 2003 به دلیل اتهام های مرتبط با پرونده های بزرگ مالی، مدارک و کامپیوتر های دفترش را ضبط کرده بود، نزد یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس به نام لیام فاکس نماینده مجلس و وزیر دفاع سابق انگلستان ببرد.
شکواییه ای که شاید نشان می داد دولت انگلیس و ایادی داخلی و خارجی اش به چه صورت و از چه راهی در قراردادهای نفتی اعمال نفوذ می کنند و در پوششی حقوقی منافع ملی کشورمان را با خطر مواجه می سازند.
دولت انگلیس علیرغم ارسال و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص عباس یزدان پناه، از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح روشنی در خصوص این تبعه انگلستان خودداری می کند.
 
بررسی سیر وقایع صورت گرفته از ابتدای مفقود شدن عباس یزدان پناه یزدی تا کنون نشان دهنده این واقعیت است که تناقضات اخبار ارائه شده مرتبط با وی از سوی رسانه ها و مقامات انگلیسی موجب مخدوش شدن اطلاعات یزدان‌پناه در خصوص فسادهای اقتصادی وی و مرتبطین عباس یزدان پناه شده است.
از این رو لازم است که مقامات انگلیسی پاسخگوی آثار و تبعات اعلام و انتشار اخبار تایید نشده در خصوص در رسانه های رسمی انگلیس نظیر بی بی سی باشند و اینکه چرا پلیس انگلستان در خصوص علت انتشار خبر غیر واقعی مربوط به پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه از سوی مقامات و رسانه های رسمی این کشور تحقیقات لازم را صورت نداده است؟
 
همچنین باید مشخص شود که دلیل تاخیر چند ماهه در مشخص شدن وضعیت عباس یزدان پناه که تبعه انگلیس می باشد چیست؟ و اینکه چرا دولت انگلیس با اعمال فشار سیاسی به دولت امارات، اقدام مناسبی در جهت حمایت از حقوق تبعه خود، برای تسریع در روند تکمیل تحقیقات و مشخص شدن نتیجه در خصوص واقعه ای که در این کشور رخ داده است، صورت نمی دهد؟
 
و نهایتا اینکه چه فردی و افرادی در صورت پیدا شدن عباس یزدان پناه در جمهوری اسلامی ایران ضرر خواهند کرد؟ و چرا دوست و شریک اقتصادی وی که از یازده سالگی و از دورانی که با یکدیگر هم کلاسی بودند و تمام شواهد و قرائن این امر را اثبات می کند هیچ اقدامی برای پیدا شدن عباس یزدان پناه نمی کند؟ این در حالی است که بی شک دوستی و همکاری عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی رفسنجانی تا روز بیست و پنجم ژوئن 2013 و تا قبل از ساعت 17:30 ادامه داشته است.
اکنون با روندی که قوه قضائیه در پیش گرفته است می توانیم امیدوار باشیم گره‌های پرونده‌های نفتی بزرگ در کشور باز شود و در این میان معمای پیچیده مفقود شدن یکی از شاهدان بزرگ این پرونده‌ها حل شود.
 
انتهای پیام/
,
از سوی دیگر یکی از وکلای مهدی هاشمی از عباس یزدان‌پناه به عنوان دوست و رازدار همیشگی مهدی یاد کرده و بر اساس جملات و عناوینی که توسط آتنا همسر عباس یزدان‌پناه عنوان شده، دوستی، شراکت و ارتباط مهدی هاشمی با یزدان پناه ریشه دیرینه داشته است؛ این در حالی است که خانواده مهدی هاشمی این امر را تکذیب کرده بودند.
, مهدی هاشمی, مهدی هاشمی , مهدی هاشمی,
 
,
در ادامه به شرح ماجرای مفقود شدن عباس یزدان پناه بلافاصله بعد از ادای شهادت وی در پرونده کرسنت پرداخته شده است:
, در ادامه به شرح ماجرای مفقود شدن عباس یزدان پناه بلافاصله بعد از ادای شهادت وی در پرونده کرسنت پرداخته شده است:,
به گفته آتنا، همسر عباس یزدان پناه، وی در 25 ژوئن ساعت 17:30 محل کار خود را به قصد منزل ترک می کند این کاری بوده که به طور معمول در ده سال گذشته انجام می داده است.
,
همسر وی عنوان می کند در حدود ساعت 19:00 همان روز وقتی با شوهرش تماس می‌گیرد متوجه می‌شود که تلفن همراه وی خاموش است، وی تلاش می کند تا با تماس با نزدیکان و آشنایان در همان شب همسرش را بیابد اما توفیقی حاصل نمی کند به همین دلیل روز چهارشنبه بیست و ششم ژوئن پلیس امارات و وکیل همسرش را در انگلیس در جریان می گذارد تا جست‌وجوی دوست دوران یازده سالگی و هم کلاسی مهدی هاشمی رفسنجانی که یک بار توانسته است هم خودش و هم مهدی هاشمی را در پرونده استات اویل تبرئه نماید، آغاز شود.
, مهدی هاشمی, مهدی هاشمی,
اما شاید اگر این دوست و شریک دیرینه مهدی هاشمی رفسنجانی مفقود نمی شد این بار اتفاق دیگری می افتاد و آن اثبات اتهامات مهدی هاشمی و روشن شدن نقاط تاریک موجود در پرونده کرسنت بود که شاید به نفع جمهوری اسلامی ایران و به ضرر مهدی هاشمی و دیگران تمام می‌شد.
, مهدی هاشمی رفسنجانی, مهدی هاشمی, مهدی هاشمی ,
, ,
خلاصه می توان مهدی هاشمی رفسنجانی را یکی از کسانی دانست که زیاد از مفقود شدن عباس یزدان پناه ناراحت نشده است. چون وقتی در حال ارزیابی ابعاد این رخداد هستیم نمی‌توانیم از مهدی هاشمی رفسنجانی یاد نکنیم؛ کسی که از دوران کودکی با او در ارتباط بوده، سال‌ها با هم در تماس بوده اند و ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.
, مهدی هاشمی رفسنجانی, مهدی هاشمی رفسنجانی ,
البته گفته می‌شود در سال ۱۹۹۳ میلادی دلخوری بین این دو دوست قدیمی به وجود آمد، اما بعدها این ارتباط کما فی سابق ادامه پیدا کرد. در آن زمان شایع شد که عباس یزدان‌پناه در لندن یک منزل دو میلیون پوندی خریداری کرد و بر سر مسایل مالی بین او و مهدی هاشمی اختلاف رخ داد، تا جایی که «حسین یزدان‌پناه» برادر او در ایران به دوستانش گفته بود که مهدی هاشمی رفسنجانی، عباس را حتی تهدید به مرگ کرده است. اما بعد میانه بهم خورده به آشتی می‌انجامد و رابطه این 2 دوست دوران نوجوانی در ابعاد مختلف ادامه می‌یابد.
ماحصل این آشتی دوباره، دو قرارداد جنجالی شد که پای یک بازیگر مهم دیگر را نیز به این روابط گشود؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت محمد خاتمی و روحانی! رقیب‌های نفتی و دلالانی که نگران درآمد هایشان از پول‌های نفتی ایران بودند نیز احتمالاً  از مفقود شدن عباس یزدان‌پناه ناراحت نشده اند.
یکی دیگر از اتفاقاتی که بعد از مفقود شدن یزدان‌پناه رخ داد قتل «حسین احمد نجدی» بانک‌دار ایرانی تبار و بنیان‌گذار یکی از بانکهای مشهور مالزیایی به نام «AM BANK» در ۲۹ ژوئن بود. حسین احمد نجدی یک بانکدار ایرانی بود و برخی منابع تایید نشده اظهار می‌کنند او در انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی ایران پس از افزایش تحریم‌ها و محدودیت بانک‌های ایرانی نقش داشته است.
اگرچه این موضوع قابل تایید نیست اما این شرایط رقابت سنگینی را بین دست‌اندرکاران حوزه «نفت شویی – پول شویی» ایجاد کرده است، که هم از مفقود شدن عباس یزدان پناه و هم حذف این بانکدار ایرانی نهایت سوءاستفاده را کردند.
به طور خلاصه می توان گفت در پنج آگوست پلیس انگلستان به خانواده عباس یزدان‌پناه که مقیم انگلستان هستند اعلام می‌کند که عباس یزدان پناه در جریان یک آدم ربایی کشته شده است اما دلیلی برای این ادعای خود ارائه نمی کند.
در تاریخ هفت آگوست بی بی سی فارسی خبر کشته شدن عباس یزدان‌پناه و پیدا شدن جنازه وی را در فجیره از شیخ نشین‌های امارات اعلام می کند، اما منبع خبر خود را ذکر نمی کند شنیده ها حکایت از این دارد که دو ساعت قبل از اعلام این خبر، وزارت خارجه انگلیس در تماسی با همسر عباس یزدان پناه اعلام می کند که تا ساعاتی دیگر خبری مبنی بر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه در دوبی از سوی رسانه‌ها اعلام خواهد شد، لیکن این خبر قابل  اعتماد نبوده و درست نیست. 
در تاریخ ده آگوست دولت امارات خبر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه را تکذیب می کند خبری که دو روز قبل از این تاریخ معاونت وزارت خارجه انگلیس دروغ بودن آن را به اطلاع خانواده عباس یزدان پناه رسانده بود. وقتی که همسر یزدان پناه از مدیر بی بی سی فارسی در مورد منبع خبر مربوط به پیدا شدن جسد همسرش سوال می کند مدیر این شبکه وزارت خارجه انگلیس را منبع این خبر اعلام می کند.
چند روز بعد ضاحی خلفان تمیم، معاون رئیس پلیس دوبی اعلام کرد 3 نفر در خصوص مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده اند که در آستانه نابود کردن بقایای وسایل متعلق به فرد ربوده شده بودند؛ اما دستگاه‌های امنیتی، آن ها را تحت تعقیب قرار دادند و آنان را دستگیر کردند. خلفان گفته بود متهمان در پی گرفتن جشن پیروزی پایان عملیات خود بودند که توسط نیروهای پلیس دبی دستگیر شدند.
 
چندی بعد از این موضوع سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد انتشار خبری مربوط به این که نیروهای امنیتی امارات 3 مظنون به ربودن عباس یزدان‌پناه را بازداشت کرده‌اند، گفت: ما نیز این اخبار را از رسانه‌ها شنیده‌ایم و تاکنون به صورت رسمی از سوی طرف اماراتی پیرامون آن گزارشی دریافت نکرده‌ایم و در انتظار دریافت جزییات مربوط به آن از سوی جهات رسمی دولت امارات هستیم.
بعد از انتشار این اخبار خبر دیگری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که عنوان می‌کرد یکی از نفراتی که در خصوص پرونده مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده بودند طی بازجوئی به طرز مشکوکی فوت کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ 22 / 8/ 1392 در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت یزدان‌پناه گفت: «اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته درباره مفقود شدن عباس یزدان پناه مقیم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع رسانی نسبت به سرنوشت وی شد.
متعاقبا در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است.»
وی تأکید کرد: «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این
پرونده به نفع ایران تمام شود. »
به گفته یکی از نزدیکان عباس یزدان پناه، وی چند هفته قبل از ناپدید شدنش به کشور انگلستان سفر کرد تا شکواییه اش از سازمان دولتی SFO (سازمان بررسی تخلف های بزرگ تجاری) انگلستان را که در سال 2003 به دلیل اتهام های مرتبط با پرونده های بزرگ مالی، مدارک و کامپیوتر های دفترش را ضبط کرده بود، نزد یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس به نام لیام فاکس نماینده مجلس و وزیر دفاع سابق انگلستان ببرد.
شکواییه ای که شاید نشان می داد دولت انگلیس و ایادی داخلی و خارجی اش به چه صورت و از چه راهی در قراردادهای نفتی اعمال نفوذ می کنند و در پوششی حقوقی منافع ملی کشورمان را با خطر مواجه می سازند.
دولت انگلیس علیرغم ارسال و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص عباس یزدان پناه، از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح روشنی در خصوص این تبعه انگلستان خودداری می کند.
 
بررسی سیر وقایع صورت گرفته از ابتدای مفقود شدن عباس یزدان پناه یزدی تا کنون نشان دهنده این واقعیت است که تناقضات اخبار ارائه شده مرتبط با وی از سوی رسانه ها و مقامات انگلیسی موجب مخدوش شدن اطلاعات یزدان‌پناه در خصوص فسادهای اقتصادی وی و مرتبطین عباس یزدان پناه شده است.
از این رو لازم است که مقامات انگلیسی پاسخگوی آثار و تبعات اعلام و انتشار اخبار تایید نشده در خصوص در رسانه های رسمی انگلیس نظیر بی بی سی باشند و اینکه چرا پلیس انگلستان در خصوص علت انتشار خبر غیر واقعی مربوط به پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه از سوی مقامات و رسانه های رسمی این کشور تحقیقات لازم را صورت نداده است؟
 
همچنین باید مشخص شود که دلیل تاخیر چند ماهه در مشخص شدن وضعیت عباس یزدان پناه که تبعه انگلیس می باشد چیست؟ و اینکه چرا دولت انگلیس با اعمال فشار سیاسی به دولت امارات، اقدام مناسبی در جهت حمایت از حقوق تبعه خود، برای تسریع در روند تکمیل تحقیقات و مشخص شدن نتیجه در خصوص واقعه ای که در این کشور رخ داده است، صورت نمی دهد؟
 
و نهایتا اینکه چه فردی و افرادی در صورت پیدا شدن عباس یزدان پناه در جمهوری اسلامی ایران ضرر خواهند کرد؟ و چرا دوست و شریک اقتصادی وی که از یازده سالگی و از دورانی که با یکدیگر هم کلاسی بودند و تمام شواهد و قرائن این امر را اثبات می کند هیچ اقدامی برای پیدا شدن عباس یزدان پناه نمی کند؟ این در حالی است که بی شک دوستی و همکاری عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی رفسنجانی تا روز بیست و پنجم ژوئن 2013 و تا قبل از ساعت 17:30 ادامه داشته است.
اکنون با روندی که قوه قضائیه در پیش گرفته است می توانیم امیدوار باشیم گره‌های پرونده‌های نفتی بزرگ در کشور باز شود و در این میان معمای پیچیده مفقود شدن یکی از شاهدان بزرگ این پرونده‌ها حل شود.
 
انتهای پیام/
,
البته گفته می‌شود در سال ۱۹۹۳ میلادی دلخوری بین این دو دوست قدیمی به وجود آمد، اما بعدها این ارتباط کما فی سابق ادامه پیدا کرد. در آن زمان شایع شد که عباس یزدان‌پناه در لندن یک منزل دو میلیون پوندی خریداری کرد و بر سر مسایل مالی بین او و مهدی هاشمی اختلاف رخ داد، تا جایی که «حسین یزدان‌پناه» برادر او در ایران به دوستانش گفته بود که مهدی هاشمی رفسنجانی، عباس را حتی تهدید به مرگ کرده است. اما بعد میانه بهم خورده به آشتی می‌انجامد و رابطه این 2 دوست دوران نوجوانی در ابعاد مختلف ادامه می‌یابد.
, مهدی هاشمی,
ماحصل این آشتی دوباره، دو قرارداد جنجالی شد که پای یک بازیگر مهم دیگر را نیز به این روابط گشود؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت محمد خاتمی و روحانی! رقیب‌های نفتی و دلالانی که نگران درآمد هایشان از پول‌های نفتی ایران بودند نیز احتمالاً  از مفقود شدن عباس یزدان‌پناه ناراحت نشده اند.
, بیژن نامدار زنگنه,
یکی دیگر از اتفاقاتی که بعد از مفقود شدن یزدان‌پناه رخ داد قتل «حسین احمد نجدی» بانک‌دار ایرانی تبار و بنیان‌گذار یکی از بانکهای مشهور مالزیایی به نام «AM BANK» در ۲۹ ژوئن بود. حسین احمد نجدی یک بانکدار ایرانی بود و برخی منابع تایید نشده اظهار می‌کنند او در انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی ایران پس از افزایش تحریم‌ها و محدودیت بانک‌های ایرانی نقش داشته است.
, «حسین احمد نجدی»,
اگرچه این موضوع قابل تایید نیست اما این شرایط رقابت سنگینی را بین دست‌اندرکاران حوزه «نفت شویی – پول شویی» ایجاد کرده است، که هم از مفقود شدن عباس یزدان پناه و هم حذف این بانکدار ایرانی نهایت سوءاستفاده را کردند.
به طور خلاصه می توان گفت در پنج آگوست پلیس انگلستان به خانواده عباس یزدان‌پناه که مقیم انگلستان هستند اعلام می‌کند که عباس یزدان پناه در جریان یک آدم ربایی کشته شده است اما دلیلی برای این ادعای خود ارائه نمی کند.
در تاریخ هفت آگوست بی بی سی فارسی خبر کشته شدن عباس یزدان‌پناه و پیدا شدن جنازه وی را در فجیره از شیخ نشین‌های امارات اعلام می کند، اما منبع خبر خود را ذکر نمی کند شنیده ها حکایت از این دارد که دو ساعت قبل از اعلام این خبر، وزارت خارجه انگلیس در تماسی با همسر عباس یزدان پناه اعلام می کند که تا ساعاتی دیگر خبری مبنی بر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه در دوبی از سوی رسانه‌ها اعلام خواهد شد، لیکن این خبر قابل  اعتماد نبوده و درست نیست. 
در تاریخ ده آگوست دولت امارات خبر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه را تکذیب می کند خبری که دو روز قبل از این تاریخ معاونت وزارت خارجه انگلیس دروغ بودن آن را به اطلاع خانواده عباس یزدان پناه رسانده بود. وقتی که همسر یزدان پناه از مدیر بی بی سی فارسی در مورد منبع خبر مربوط به پیدا شدن جسد همسرش سوال می کند مدیر این شبکه وزارت خارجه انگلیس را منبع این خبر اعلام می کند.
چند روز بعد ضاحی خلفان تمیم، معاون رئیس پلیس دوبی اعلام کرد 3 نفر در خصوص مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده اند که در آستانه نابود کردن بقایای وسایل متعلق به فرد ربوده شده بودند؛ اما دستگاه‌های امنیتی، آن ها را تحت تعقیب قرار دادند و آنان را دستگیر کردند. خلفان گفته بود متهمان در پی گرفتن جشن پیروزی پایان عملیات خود بودند که توسط نیروهای پلیس دبی دستگیر شدند.
 
چندی بعد از این موضوع سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد انتشار خبری مربوط به این که نیروهای امنیتی امارات 3 مظنون به ربودن عباس یزدان‌پناه را بازداشت کرده‌اند، گفت: ما نیز این اخبار را از رسانه‌ها شنیده‌ایم و تاکنون به صورت رسمی از سوی طرف اماراتی پیرامون آن گزارشی دریافت نکرده‌ایم و در انتظار دریافت جزییات مربوط به آن از سوی جهات رسمی دولت امارات هستیم.
بعد از انتشار این اخبار خبر دیگری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که عنوان می‌کرد یکی از نفراتی که در خصوص پرونده مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده بودند طی بازجوئی به طرز مشکوکی فوت کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ 22 / 8/ 1392 در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت یزدان‌پناه گفت: «اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته درباره مفقود شدن عباس یزدان پناه مقیم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع رسانی نسبت به سرنوشت وی شد.
متعاقبا در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است.»
وی تأکید کرد: «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این
پرونده به نفع ایران تمام شود. »
به گفته یکی از نزدیکان عباس یزدان پناه، وی چند هفته قبل از ناپدید شدنش به کشور انگلستان سفر کرد تا شکواییه اش از سازمان دولتی SFO (سازمان بررسی تخلف های بزرگ تجاری) انگلستان را که در سال 2003 به دلیل اتهام های مرتبط با پرونده های بزرگ مالی، مدارک و کامپیوتر های دفترش را ضبط کرده بود، نزد یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس به نام لیام فاکس نماینده مجلس و وزیر دفاع سابق انگلستان ببرد.
شکواییه ای که شاید نشان می داد دولت انگلیس و ایادی داخلی و خارجی اش به چه صورت و از چه راهی در قراردادهای نفتی اعمال نفوذ می کنند و در پوششی حقوقی منافع ملی کشورمان را با خطر مواجه می سازند.
دولت انگلیس علیرغم ارسال و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص عباس یزدان پناه، از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح روشنی در خصوص این تبعه انگلستان خودداری می کند.
 
بررسی سیر وقایع صورت گرفته از ابتدای مفقود شدن عباس یزدان پناه یزدی تا کنون نشان دهنده این واقعیت است که تناقضات اخبار ارائه شده مرتبط با وی از سوی رسانه ها و مقامات انگلیسی موجب مخدوش شدن اطلاعات یزدان‌پناه در خصوص فسادهای اقتصادی وی و مرتبطین عباس یزدان پناه شده است.
از این رو لازم است که مقامات انگلیسی پاسخگوی آثار و تبعات اعلام و انتشار اخبار تایید نشده در خصوص در رسانه های رسمی انگلیس نظیر بی بی سی باشند و اینکه چرا پلیس انگلستان در خصوص علت انتشار خبر غیر واقعی مربوط به پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه از سوی مقامات و رسانه های رسمی این کشور تحقیقات لازم را صورت نداده است؟
 
همچنین باید مشخص شود که دلیل تاخیر چند ماهه در مشخص شدن وضعیت عباس یزدان پناه که تبعه انگلیس می باشد چیست؟ و اینکه چرا دولت انگلیس با اعمال فشار سیاسی به دولت امارات، اقدام مناسبی در جهت حمایت از حقوق تبعه خود، برای تسریع در روند تکمیل تحقیقات و مشخص شدن نتیجه در خصوص واقعه ای که در این کشور رخ داده است، صورت نمی دهد؟
 
و نهایتا اینکه چه فردی و افرادی در صورت پیدا شدن عباس یزدان پناه در جمهوری اسلامی ایران ضرر خواهند کرد؟ و چرا دوست و شریک اقتصادی وی که از یازده سالگی و از دورانی که با یکدیگر هم کلاسی بودند و تمام شواهد و قرائن این امر را اثبات می کند هیچ اقدامی برای پیدا شدن عباس یزدان پناه نمی کند؟ این در حالی است که بی شک دوستی و همکاری عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی رفسنجانی تا روز بیست و پنجم ژوئن 2013 و تا قبل از ساعت 17:30 ادامه داشته است.
اکنون با روندی که قوه قضائیه در پیش گرفته است می توانیم امیدوار باشیم گره‌های پرونده‌های نفتی بزرگ در کشور باز شود و در این میان معمای پیچیده مفقود شدن یکی از شاهدان بزرگ این پرونده‌ها حل شود.
 
انتهای پیام/
,
اگرچه این موضوع قابل تایید نیست اما این شرایط رقابت سنگینی را بین دست‌اندرکاران حوزه «نفت شویی – پول شویی» ایجاد کرده است، که هم از مفقود شدن عباس یزدان پناه و هم حذف این بانکدار ایرانی نهایت سوءاستفاده را کردند.
,
به طور خلاصه می توان گفت در پنج آگوست پلیس انگلستان به خانواده عباس یزدان‌پناه که مقیم انگلستان هستند اعلام می‌کند که عباس یزدان پناه در جریان یک آدم ربایی کشته شده است اما دلیلی برای این ادعای خود ارائه نمی کند.
,
در تاریخ هفت آگوست بی بی سی فارسی خبر کشته شدن عباس یزدان‌پناه و پیدا شدن جنازه وی را در فجیره از شیخ نشین‌های امارات اعلام می کند، اما منبع خبر خود را ذکر نمی کند شنیده ها حکایت از این دارد که دو ساعت قبل از اعلام این خبر، وزارت خارجه انگلیس در تماسی با همسر عباس یزدان پناه اعلام می کند که تا ساعاتی دیگر خبری مبنی بر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه در دوبی از سوی رسانه‌ها اعلام خواهد شد، لیکن این خبر قابل  اعتماد نبوده و درست نیست. 
,
در تاریخ ده آگوست دولت امارات خبر پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه را تکذیب می کند خبری که دو روز قبل از این تاریخ معاونت وزارت خارجه انگلیس دروغ بودن آن را به اطلاع خانواده عباس یزدان پناه رسانده بود. وقتی که همسر یزدان پناه از مدیر بی بی سی فارسی در مورد منبع خبر مربوط به پیدا شدن جسد همسرش سوال می کند مدیر این شبکه وزارت خارجه انگلیس را منبع این خبر اعلام می کند.
,
چند روز بعد ضاحی خلفان تمیم، معاون رئیس پلیس دوبی اعلام کرد 3 نفر در خصوص مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده اند که در آستانه نابود کردن بقایای وسایل متعلق به فرد ربوده شده بودند؛ اما دستگاه‌های امنیتی، آن ها را تحت تعقیب قرار دادند و آنان را دستگیر کردند. خلفان گفته بود متهمان در پی گرفتن جشن پیروزی پایان عملیات خود بودند که توسط نیروهای پلیس دبی دستگیر شدند.
,
 
,
چندی بعد از این موضوع سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد انتشار خبری مربوط به این که نیروهای امنیتی امارات 3 مظنون به ربودن عباس یزدان‌پناه را بازداشت کرده‌اند، گفت: ما نیز این اخبار را از رسانه‌ها شنیده‌ایم و تاکنون به صورت رسمی از سوی طرف اماراتی پیرامون آن گزارشی دریافت نکرده‌ایم و در انتظار دریافت جزییات مربوط به آن از سوی جهات رسمی دولت امارات هستیم.
,
بعد از انتشار این اخبار خبر دیگری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که عنوان می‌کرد یکی از نفراتی که در خصوص پرونده مفقود شدن عباس یزدان پناه دستگیر شده بودند طی بازجوئی به طرز مشکوکی فوت کرده است.
,
 
,
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ 22 / 8/ 1392 در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت یزدان‌پناه گفت: «اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته درباره مفقود شدن عباس یزدان پناه مقیم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع رسانی نسبت به سرنوشت وی شد.
,
متعاقبا در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است.»
,
وی تأکید کرد: «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این
,
پرونده به نفع ایران تمام شود. »
,
به گفته یکی از نزدیکان عباس یزدان پناه، وی چند هفته قبل از ناپدید شدنش به کشور انگلستان سفر کرد تا شکواییه اش از سازمان دولتی SFO (سازمان بررسی تخلف های بزرگ تجاری) انگلستان را که در سال 2003 به دلیل اتهام های مرتبط با پرونده های بزرگ مالی، مدارک و کامپیوتر های دفترش را ضبط کرده بود، نزد یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس به نام لیام فاکس نماینده مجلس و وزیر دفاع سابق انگلستان ببرد.
,
شکواییه ای که شاید نشان می داد دولت انگلیس و ایادی داخلی و خارجی اش به چه صورت و از چه راهی در قراردادهای نفتی اعمال نفوذ می کنند و در پوششی حقوقی منافع ملی کشورمان را با خطر مواجه می سازند.
,
دولت انگلیس علیرغم ارسال و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص عباس یزدان پناه، از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح روشنی در خصوص این تبعه انگلستان خودداری می کند.
,
 
,
بررسی سیر وقایع صورت گرفته از ابتدای مفقود شدن عباس یزدان پناه یزدی تا کنون نشان دهنده این واقعیت است که تناقضات اخبار ارائه شده مرتبط با وی از سوی رسانه ها و مقامات انگلیسی موجب مخدوش شدن اطلاعات یزدان‌پناه در خصوص فسادهای اقتصادی وی و مرتبطین عباس یزدان پناه شده است.
,
از این رو لازم است که مقامات انگلیسی پاسخگوی آثار و تبعات اعلام و انتشار اخبار تایید نشده در خصوص در رسانه های رسمی انگلیس نظیر بی بی سی باشند و اینکه چرا پلیس انگلستان در خصوص علت انتشار خبر غیر واقعی مربوط به پیدا شدن جسد عباس یزدان پناه از سوی مقامات و رسانه های رسمی این کشور تحقیقات لازم را صورت نداده است؟
,
 
,
همچنین باید مشخص شود که دلیل تاخیر چند ماهه در مشخص شدن وضعیت عباس یزدان پناه که تبعه انگلیس می باشد چیست؟ و اینکه چرا دولت انگلیس با اعمال فشار سیاسی به دولت امارات، اقدام مناسبی در جهت حمایت از حقوق تبعه خود، برای تسریع در روند تکمیل تحقیقات و مشخص شدن نتیجه در خصوص واقعه ای که در این کشور رخ داده است، صورت نمی دهد؟
,
 
,
و نهایتا اینکه چه فردی و افرادی در صورت پیدا شدن عباس یزدان پناه در جمهوری اسلامی ایران ضرر خواهند کرد؟ و چرا دوست و شریک اقتصادی وی که از یازده سالگی و از دورانی که با یکدیگر هم کلاسی بودند و تمام شواهد و قرائن این امر را اثبات می کند هیچ اقدامی برای پیدا شدن عباس یزدان پناه نمی کند؟ این در حالی است که بی شک دوستی و همکاری عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی رفسنجانی تا روز بیست و پنجم ژوئن 2013 و تا قبل از ساعت 17:30 ادامه داشته است.
, مهدی هاشمی,
اکنون با روندی که قوه قضائیه در پیش گرفته است می توانیم امیدوار باشیم گره‌های پرونده‌های نفتی بزرگ در کشور باز شود و در این میان معمای پیچیده مفقود شدن یکی از شاهدان بزرگ این پرونده‌ها حل شود.
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه