اخبار داغ

کارگران، قربانیان رویه سرمایه داری؛

تولید ملی به شرط خوردن چاقو!

تولید ملی به شرط خوردن چاقو!
نیروی انسانی و رضایت شغلی در کنار سلامت روانی و جسمی از شروط توفیق در تولید داخلی است و اگر بخواهیم به سر منزل مقصود برسیم باید بدانیم که از اقتصاد بیمار، کارگر بیمار و مدیران فاسد نمی‌توان انتظار تولید داشت؛ خواه با کیفیت خواه بی کیفیت و اگر تولیدی اتفاق بیفتد بی‌شک قربانی، کسی نخواهد بود جز کارگر، چرا که همیشه در تاریخ پشت‌ کارفرما و اقتصاد به هم گرم بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول؛ یلدا محمدی/ بعد از مطرح شدن بحث خصوصی سازی در دولت سازندگی و ادامه و تحقق یافتن آن در دولتهای بعدی، شرکت‌های خصوصی به رشد روزافزون رسیدند و بعضی کارفرمایان به وظایف خود در قبال کارگران‌شان عمل نکردند، چرا که نظارتی بر خود نمی‌دیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

طبق قانون کار باید بعد از 20 سال کار در محیط آلوده کاری به کارگران سختی کار داده و آنها را بازنشسته کرد، اما آنجا که این فرآیند بازنشستگی با رشوه دادن کارفرما به کارمندان بیمه -آن هم بیمه های معروف- نادیده گرفته می‌شود و دیگر حقوق کارگر همچون فنی بودن او را هم به کارگر ساده تنزل می‌دهند و شیر را از سرفصل غذایی مصوب کارخانه خارج می‌کند، خصوصی‌سازی معنای عجیبی پیدا می‌کند و به جای خارج شدن از انحصار مالی دولت، از تمام انحصارها و نظارت‌ها خارج می‌شود!

,

کارگر با 26 سال کار در محیط آلوده با علائم مشکوکی از یک بیماری روبه رو، و به بیمارستانی در شیراز منتقل می‌شود و در آنجا پزشکان تشخیص سرطان می‌دهند و علت آن را هم آلودگی بالای محیط کاری عنوان می‌کنند. شرکت خصوصی با همکاری و همدستی بیمه، کارگر را از کارافتاده اعلام کرده و او را به صورت مستمری‌بگیر از کار بازنشسته می‌کنند، در حالی که حقوق کمتری از یک بازنشسته دریافت می‌کند. (معادل 950 هزار تومان)

,

در این میان، وعده و وعیدهای دولت برای حل بحران‌های کشور در زمینه تحریم‌ها به طور عکس جواب می‌دهد و داروهایی که در تحریم نبوده‌اند نیز در لیست تحریم قرار می‌گیرند و داروی شیمی درمانی کارگر مذکور از 250 به 800 هزار تومان افزایش قیمت می‌یابد و بتن برجام در سرنگ بیماران شیمی‌درمانی هم نفوذ می‌کند.

,

دولت یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری برای کمک به قشر کم‌درآمد، به افزایش حقوق مستمری‌بگیران زیر یک میلیون تومان می‌پردازد و حدود صدو پنجاه هزار تومان به حقوق آنها اضافه می‌کند در حالی که به شدت پیگیر مسئله خصوصی‌سازی است!

,

اما به هرحال معادله ها به نفع کارگر کارخانه خصوصی نخواهد بود و فشارهای روحی و جسمی ناشی از تأثیرات شیمی درمانی، عوارضی چون کم حوصلگی و ضعف جسمی را در او ایجاد می‌کند و کارگری که تمام عمر خویش را صرف تولید ملی این کشور کرده است و وجدان کاری‌اش زبانزد همکاران اوست، حالا باید از صفر شروع کند و به دنبال کار باشد تا بتواند امرار معاش کند! چرا که حقوق مستمری او تنها کفاف هزینه درمانی‌اش را می‌دهد و طبق قانون بیمه، کارگر دیگر نمی‌تواند در محل کار قبلی که از آن بازنشسته شده است مشغول به کار شود و باید به دنبال شغل و شاید آموختن حرفه جدیدی باشد!

,

بار فرزندان بیکار و در شرف ازدواج او هم در این معادله سنگینی می‌کند و شرایط فرزندان این کارگر با فرزندان آن کارفرما تفاوتشان از زمین تا ماه گردون است. انباشته‌های کارفرما، خطوط ترانزیت بین المللی و تعداد دیگری از کارخانه‌ها در دیگر شهرهای کشور است و ذخیره و پس‌انداز کارگر باید صرف بیماری شود و اینها مولود عدالتی است که خصوصی‌سازی بدون نظارت ایجاد کرده است.

,

در این میان داستان حقوق ضایع شده از کارگری که تمام عمر خود را با دستانی پاک برای کشورش صرف کرده، اما دستمزدی جز بیماری و شروع دوباره کار نصیبش نشده است، درس عبرتی می شود برای دیگر فرزندان و کارگرانی که او را می‌شناسند و این گونه است که آبرویی برای زحمت برای تولید داخلی و شرکت خصوصی باقی نمی‌مانند تا چیزی به نام صداقت یا تلاش برای تولید ملی و افزایش کیفیت ارزش داشته باشد، چرا که در اقتصاد سرمایه داری و در داستان خصوصی‌سازی، آنچه انتهای صافی عمر باقی می‌ماند بیماری است و نگاه نیازمند خانواده!

,

نیروی انسانی و رضایت شغلی در کنار سلامت روانی و جسمی از شروط توفیق در تولید داخلی است و اگر بخواهیم به سر منزل مقصود برسیم باید بدانیم که از اقتصاد بیمار، کارگر بیمار و مدیران فاسد نمی‌توان انتظار تولید داشت؛ خواه با کیفیت خواه بی کیفیت و اگر تولیدی اتفاق بیفتد بی‌شک قربانی، کسی نخواهد بود جز کارگر، چرا که همیشه در تاریخ پشت‌ کارفرما و اقتصاد به هم گرم بوده است.

,

نقطه اشتراک دولتها در این جنایت آرام و در سکوت، اجرای نادرست خصوصی‌سازی است و سکوت در برابر آن هم از خود این جنایت کمتر نخواهد بود. کوچکترین تغییر در سیاست های اقتصادی_خصوصی سازی_ و بین المللی_برجام_ می تواند چنین فجایعی را در یک زندگی به بار آورد که شاید در خواب و مخیله مسئولان کاخ‌نشین هم خطور نکند.

,

و چه کسی این رنج عظیم را درک می‌کند مگر رهبر انقلاب که در پیام تبریک نوروز سال 96 با چهره‌ای افروخته از غم و نگاهی مالامال از شرمساری از قشر ضعیف جامعه عذرخواهی می‌کند و بار غم کم‌کاری مسئولان را بر دوش می‌کشد، انگار که او می‌داند این کارگر به چه سختی سال‌های کهنه‌اش را نو می‌کند و در تمام سخنانش در اولویت قرار گرفتن اقتصاد و قشر ضعیف را به مسئولان گوشزد می‌کند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه