اخبار داغ

سامانه موشکی محراب؛ مدافع قدرتمند و ایرانی ناوشکن‌های غول پیکر

سامانه موشکی محراب؛ مدافع قدرتمند و ایرانی ناوشکن‌های غول پیکر
نصب سامانه موشکی محراب روی دو ناوشکن غول پیکر جماران 1 و جماران 2 یا همان دماوند، این سامانه را به عنوان مدافعی قدرتمند برای این ناوها تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، «سراج24»، رزمایش دریایی نیروی دریایی ارتش در سال 90؛ آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان. "یک فروند موشک ناشناس به نام محراب از روی ناوچه نداجا با موفقیت شلیک می شود."

, شبکه اطلاع رسانی دانا, سراج24,
 
,
این خبری بود که در 11 دی ماه سال 90 توسط رسانه های داخلی از آب های جنوب کشور مخابره شد و بلافاصله در رسانه های جهان انعکاس یافت.
,
 
,
از آنجایی که این موشک، یک موشک دریاپایه بود و از قابلیت به روزی بهره می برد، بازتاب زیادی در رسانه های جهان داشت.
,
 
,
**** موشک محراب
,
 
,
"محراب" یک سامانه موشکی سطح به هوای بسیار دقیق است که روی ناوها و ناوچه های ارتش نصب و در سال 90 برای نخستین بار رونمایی و با موفقیت، تست عملیاتی شد.
,
  
,
موشک محراب، یک موشک میان برد است که با بسیاری از سامانه های موشکی سطح به هوا، تفاوت اساسی دارد. از مهمترین ویژگی های این موشک، این است که محراب قادر است با جنگ الکترونیکی دشمن نیز مقابله کند.
,
 
,
, ,
 
,
در واقع، موشک محراب از یک سامانه "ضدسامانه‌های راداری" و البته هوشمند برخوردار است که در صورت تلاش دشمن برای ارسال سیگنال های اخلاگر و آغاز یک جنگ الترونیکی برای منحرف کردن موشک، محراب هدف اولیه خود را رها کرده و با تشخیص و رهگیری مبدا ارسال کننده سیگنال های اخلالگر، به سوی آن تغییر مسیر داده و آن سامانه ها را هدف قرار می دهد.
,
 
,
در صورت عدم وجود سیگنال های اخلالگر، موشک محراب با استفاده از امواج بازتاب یافته از هدف که توسط رادار متعلق به نیروهای خودی ارسال شده و توسط موشک دریافت می شود، ضمن مبدأیابی امواج بازتاب یافته، به سمت هدف هدایت می شود تا آن را مورد اصابت قرار دهد. این موشک از سوخت جامد برای حرکت به سمت اهداف استفاده می کند.
,
 
,
محراب، از یک لانچر معروف و بسیار شبیه مدل آمریکایی موشک استاندارد بهره می برد البته علاوه بر این لانچر، محراب قادر است که از روی لانچرهای جعبه ای نیز شلیک شود.
,
 
,
این موشک تا کنون فقط روی ناوچه ها و ناوهای ارتش نصب و در رزمایش ها تست عملیاتی شده است و معلوم نیست که آیا، قرارگاه پدافند هوایی ارتش نیز به این موشک پدافندی مجهیز هست یا خیر.
,
 
,
ماموریت اصلی موشک محراب، مقابله با اهداف مهاجم هوایی اعم از بالگردها، پهپادها و جنگنده ها در فواصل میان برد و انهدام آنهاست.
,
 
,
 لحظه شلیک موشک محراب از روی ناوچه گرز
,
, ,
 لحظه شلیک موشک محراب از روی ناوچه گرز
,
 
,
موشک محراب برخلاف مدل آمریکایی اش که فقط قادر است در قالب سطح به هوا یا بلعکس و یا زمین به زمین علیه اهداف مهاجم انجام وظیفه کند، ارتقا یافته و از قابلیت همزمان بکارگیری به عنوان یک موشک زمین به زمین یا زمین به هوا بهره می برد.
,
 
,
در واقع می توان موشک محراب را نمونه مشابه موشک صیاد 2 یا برادر کوچکتر این موشک دانست ولی بررسی تصاویر منتشره نشان می دهد که احتمالا، محراب نسبت به صیاد از وزن کمتر و حجم کوچکتری برخوردار است.
,
 
,
صیاد 2 یک سامانه موشکی پدافندی و زمین به هواست که از قدرت بالایی برخوردار است. در توان راداری و عملیاتی این موشک، همین بس که قرار است به زودی نمونه هایی از سامانه های موشکی قدرتمند اس 200، به موشک های صیاد2 تجهیز شوند.
,
 
,
*** موشک استاندارد؛ مدل اولیه و آمریکایی محراب ایرانی
,
 
,
موشک استاندارد یا همان ریم، ساخت آمریکاست و این روزها با گسترش خط تولید و ارتقا مدل، توسط وزارت دفاع این کشور، در چند مدل مختلف از جمله سطح به سطح، سطح به هوا و هواپایه تولید شده است. ایران، پیش از وقوع انقلاب اسلامی تعدای از مدل موشک ریم 66 را خریداری کرده و از آمریکا تحویل گرفت.
,
 
,
موشک آمریکایی  استاندارد روی عرشه یک ناو
,
, ,
موشک آمریکایی  استاندارد روی عرشه یک ناو
,
 
,
مدل های خریداری شده، موشک های سطح به هوایی بودند که بلافاصله روی برخی ناوهای ارتش نصب شدند. اما با وقوع انقلاب اسلامی و پس از جنگ تحمیلی، کار روی این موشک ها به منظور ارتقا و تولید نمونه بومی سازی شده، آغاز شد و اولین نمونه از موشک استاندارد ایرانی با نام موشک محراب در خلال رزمایش دریایی ولایت 90 در آب های جنوبی کشور، رونمایی و با موفقیت تست شد.
,
 
,
موشکی که ایران پیش از انقلاب از آمریکا خریداری کرده بود از مدل RIM-66A-M1 بود. این مدل از موشک های استاندارد، بردی حدود 70 کیلومتر داشتند و در واقع جزو مدل های اولیه موشک استاندار محسوب می شدند چرا که کشور سازنده موشک استاندارد، در مدل های بعدی توانست برد این موشک ها را به بیش از 3 برابر ارتقا دهد.
,
 
,
در عین حال، با توجه به اینکه امکان هواپایه شدن یک مدل از موشک های استاندارد توسط آمریکا هواپایه شده اند، این گمان می رود که متخصصان کشورمان نیز با تغییر سامانه های موشک، بتوانند در آینده "محراب هواپایه" را نیز تولید کنند. البته تاکنون هیچ مقامی در نیروهای مسلح سخنی از هواپایه شدن موشک محراب سخن نگفته است.
,
 
,
*
, ,
 موشک محراب در حال آماده سازی روی لانچر
,
 
,
از سوی دیگر، ارتش اعلام کرده که درصدد ارتقا موشک محراب است، چیزی که امیر بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره آن گفته بود:  این نیرو در حال حاضر در بحث دفاع نقطه‌ای در پدافند نزدیک هیچ مشکلی ندارد و موشک‌های محراب و رعد که در رزمایش های گذشته مورد استفاده قرار گرفت، در بحث دفاع با بردهای میانه است که به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم و آنها را مورد آزمایش قرار دادیم و این موشک‌ها بر روی شناورهای نداجا نصب شده است و این آزمایشها برای ارتقای آنها است.
,
 
,
حالا ایران توانسته پروژه موشکی محراب را به تولید انبوه رسانده و روی بسیاری از ناوها و ناوچه هایش نصب کند. در آخرین نمونه نیز ناوشکن دماوند یا همان جماران 2 که این روزها مشغول گذراندن تست های عملیاتی سامانه ها و تجهیزات خود در آب های دریای خزر است، به این سامانه موشکی پیشرفته مجهز شده  و قرار است به زودی با حضور فرماندهان ارتش، رسما به ناوگان نیروی دریایی ارتش در شمال، ملحق شود. پیشتر نیز، ناوشکن جماران 1 که در آب های جنوبی کشور و در اختیار نیروی دریایی ارتش است، به این سامانه موشکی مجهز شده بود.
,
 
,
 
,
شاید علت اصلی در تجهیز این دو ناوشکن به این موشک های پدافندی، قدرت بالا، سرعت مناسب و بهره گیری از رادرهای پیشرفته باشد، چرا که اصولا ناوشکن های غول پیکر به علت سرعت پایین و حجم بزرگشان، باید از پدافند بالایی هم استفاده کنند لذا سامانه موشکی و پدافندی محراب روی این دو ناوشکن عظیم الجثه نصب شده اند تا ناوشکن با استفاده از این سامانه بتواند در مقابل موشک های کروز، پرنده های مهاجم و حتی سطحی های دشمن، مقابله کند.
,
 
,
 
,
 موشک محراب، نصب شده روی ناوشکن دماوند
,
, ,
 موشک محراب، نصب شده روی ناوشکن دماوند
,
 
,
تجهیز این دو ناوشکن غول پیکر به سامانه موشکی محراب، نشان دهنده قابلیت های تدافعی و پدافندی بالای این موشک و اعتماد بالای مقامات نظامی کشورمان به این قابلیت هاست.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه