اخبار داغ

دود سیگار دختران جوان بر چشمان جامعه / نخ هایی که توسط کودکان زیر 12 سال کشیده می شود

دود سیگار دختران جوان بر چشمان جامعه / نخ هایی که توسط کودکان زیر 12 سال کشیده می شود
یکی از چالش های بزرگ جامعه امروز دخترانی هستند که با استعمال دخانیات روز به روز آمار زنان سیگاری را افزایش می دهند. همچنین تظاهر زنان جوان به کشیدن سیگار موج جدیدی است که با رواج این ناهنجاری اجتماعی شکل گرفته و هر روز بیش از پیش هنجار شکنی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان؛ استعمال دخانیات به عنوان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان شناخته شده است. هرچند آگاهی مردم از خطرات ناشی از استعمال دخانیات بیشتر اما سهل انگاری مردم در استفاده از این مواد موجب شده است در سالهای اخیر  شاهد افزایش گرایش جوانان به ویژه دختران جوان به استعمال دخانیات باشیم. پدیدۀ نوظهوری که دودش به چشم یک نسل و یک جامعه خواهد رفت.
همچنین سن اعتیاد به سیگار در پسران رو به کاهش است و هر روز در سطح شهر پسران نوجوان بسیاری در مسیر مدرسه به سوپرمارکت ها مراجعه میکنند و چند نخ سیگار خریداری میکنند در حالیکه هنوز به سن قانونی نرسیده اند.

خبرنگار شبنم همدان برای تهیه گزارش از این پدیده های تازه  به مغازه های سطح شهر مراجعه کرده و با فروشندگان در مورد مشتریان کم سن و سال دخانیات به گفتگو نشسته است.

کودکان  زیر 12 سالی که مشتری نخ های سیگارند
بیشتر فروشندگان از افزایش تعداد مشتریان پسر زیر 15 سال برای خرید سیگار خبردادند و گفتند: در بین مشتریان افراد زیر 15 سال و حتی 12 سال نیز برای خرید سیگار مراجعه می کنند.
یکی از فروشندگان گفت: از نظر من این نوجوانان سیگار را برای افراد بزرگسال تهیه می کنند و من نیز به عنوان فروشنده سیگار را تحویل آنان می دهم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان؛ ,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

 

,

اینجا فروشندگان خود را به خواب زنده اند
بیشتر فروشندگان سیگار،  از مراجعات مکرر و ساعتهای مراجعه کودکان برای خرید سیگار کاملاً آگاه هستند که مصرف کننده سیگار کیست؟  اما بیشتر آنها  به گونه ای صحبت میکردند  که گویا خود را به خواب زده بودند از این رو  بیدار کردنشان نیز کاری دشوار بود. از سخنانشان  کاملاً آشکار بود که میداند کودکان سیگار را برای مصرف خود میخرند اما سعی می کردند این موضوع را انکار کنند.
از یکی دیگر از فروشندگان سوال کردم آیا شما گمان نمی کنید نباید دخانیات را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داد چون ممکن است آنها برای استفاده خود خرید نمایند ؟

فروشنده سیگار: سیگار فروشی شغل است نه جرم
این فردشنده پاسخ داد : من فروشنده ام و شغل من ایجاب میکند اجناسم را بفروشم. من نمی توانم اجناس مغازه را  با احتمال اینکه ممکن است باعث صدمه و آسیب به دیگران شود نفروشم. مطمئنا اگر بنده به افراد زیر 15 سال سیگار نفروشم افراد دیگری این کار را خواهند کرد. سیگار فروشی شغل است نه جرم.
این فروشنده ادامه داد: این والدین هستند که باید مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند چون امروزه  مواد مخدر به راحتی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می گیرد و هیچ کس دیگری در مورد این کودکان مسئول نیست.

,
,
,
,
,
,
,

, ,

 

,

تنها اعتیاد پسران نوجوان،  معضل جدید جامعه ما نیست بلکه دخترانی که با استعمال دخانیات روز به روز آمار زنان سیگاری را افزایش می دهند نیز یکی از چالش های بزرگ جامعه هستند. تظاهر زنان جوان به کشیدن سیگار موج جدیدی است  که با رواج ناهنجاری های اجتماعی شکل گرفته و هر روز بیش از پیش هنجار شکنی می کند تا جایی که در شهرهای بزرگ و دربین گروههای به ظاهر با فرهنگ نه تنها سیگار کشیدن زنان امری قبیح نیست بلکه مسئله ای عادی و حتی بین دختران جوان مایه مباهات است.
به سراغ تعدادی از این دختران رفتیم و پای صحبت های آنها نشستیم.

هنرنمایی با حلقه های دود مرا به سمت سیگار کشید / دوست داشتم دوستانم تشویقم کنند
لیدا دختر جوان 17ساله ای است که سیگار می کشد. خودش  در مورد اینکه چرا به مصرف سیگار روی آورده است می گوید: من به صورت تفریحی سیگار میکشم و بیشتر سیگارهای خارجی را که نیکوتین بسیار پائینی دارد استفاده می کنم. کمتر یک سال است که سیکار کشیدن را تجربه کرده ام. حدودا چند ماه پیش در یکی از مهمانی های خانوادگی خانم میانسال بسیار جذاب و زیبایی را دیدم که سیگار می کشد و دود آن را به صورت حلقه حلقه بیرون می فرستد. این هنرنمایی او برایم بسیار جالب بود.

,
,
,
,
,

 

,

, ,


دختر نوجوان: اولین باری که سیگار کشیدم حالم بد شد ولی بعد از آن با هر بار استعمال حس بهتری پیدا کردم
فردای ان روز در مدرسه این موضوع را با دوستانم مطرح کردم. یکی از آنها گفت من نیز توانایی انجام چنین کاری را دارم.  برای همین تصمیم گرفتیم برای مشاهده کار او یک قرار تفریحی داشته باشیم. دوست من موفق شد این کار انجام دهد و مورد تشویق دوستانم قرار گرفت. او  به من پیشنهاد داد که من نیز با  چند بار تمرین این مهارت را بدست آورم.  اولین بار هنگام استفاده سیگار حالم بسیار  بد شد ولی در مراتب بعدی حس خوبی پیدا کردم .

دختری که تظاهر به سیگار کشیدن می کند: سیگار کشیدن در بین دوستانم مایه افتخار است
مریم دختر جوان دیگری است که به گفته خودش  سیگار مصرف نمی کند  اما در بین دوستانش تظاهر به استفاده از سیگار می کند . مریم در مورد این کارش میگوید: استفاده از سیگار در بین دوستانم  امری بسیار عادی است و باعث افتخار است من جرات این را ندارم که بین آنها اعتراف کنم سیگار نمیکشم.

اگر دوستانم بفهمند سیگاری نیستم از اعتبار من پیش آنها کاسته می شود
مریم که تأیید دوستانش برای بسیار مهم است ادامه میدهد.  اگر به دوستانم بگویم که من سیگار نمی کشم مطمئنا دیگر مورد قبول آنها واقع نخواهم شد. این دختر نوجوان ادامه می دهد: دوستانم افراد بسیار بذله گو و شوخ طبعی هستند و رفت و آمد با آنان تاثیر بسیار زیادی در روحیه شادابی من داشته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,


مشکلات خانوادگی موجب شد سیگار را به عنوان همدم انتخاب کنم
دختر جوان دیگری مشکلات خانوادگی را عامل روی آوردنش به سیگار میداند و می گوید: وقتی پدر و مادرم از یکدیگر جدا شدند من بسیار افسرده و دلگیر بودم. دوست نداشتم با هیچ کس رفت و آمد کنم و تنهایی را به بودن در جمع ترجیح میدادم. یک روز به اصرار یکی از دوستانم در جمع آنها شرکت کردم و با آنها سیگار کشیدم. به مرور احساس آرامشی را که دنبالش بودم در سیگار پیدا کردم و سیگار تسکین دردهای روحی من شد.

,
,
,

 

,

, ,


در ارتباط با آسیب شناسی استعمال دخانیات در بین دختران و نوجوانان گفتگویی با فرزانه ایزدی کارشناس ارشد  روانشناسی و مدرس دانشگاه انجام دادیم .

ایزدی  در مورد اعتیاد اظهار داشت: اعتیاد یکی از آسیب های مهم اجتماعی است  که از دیر باز تا امروز همه جوامع و ملت ها با آن دست به گریبان هستند.

عادی شدن  استعمال سیگار و قلیان در بین زنان
وی افزود: یکی از مشکلات عظیم کشور در خصوص اعتیاد این است که در ایام گذشته اکثرا مردان به استعمال مواد مخدر روی می آوردند اما امروزه متاسفانه بر اساس آمار منتشر شده زنان نیز به استعمال مواد مخدر روی آورده اند و قبح استعمال مواد مخدر و قلیان  در بین زنان جامعه از بین رفته است.
این روانشناس بیان کرد: اگر شما زنی را در حین استفاده از قلیان در پارک ها و یا اماکن عمومی مشاهده نمایید امری بسیار عادی محسوب می شود اما اگر زنی را در حین ورزش و دویدن در خیابان مشاهده نمایید امری غیر عادی تلقی می شود .
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,


عوامل مؤثر در گرایش دختران به سیگار
کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص عوامل مؤثر در شروع اعتیاد اشاره داشت :عوامل ایجاد اعتیاد به دو دسته عوامل خطر ساز و محافظت کننده تقسیم می شود .عوامل خطر ساز در حیطه خانواده همچون  سوابق مصرف مواد مخدر در بین اعضای خانواده, مشکلات خانوادگی, نگرش و رفتار والدین, پیوند ضعیف بین اعضای خانواده ناشی می شود .زمانی که در یک خانواده بستر استعمال مواد مخدر وجود داشته باشد ناخود آگاه فرد نسبت به استعمال مواد مخدر گرایش پیدا می کند.

روانشناس و مشاور خانواده: فقدان روابط عاطفی بیا اعضای خانواده  موجب گرایش افراد به دخانیات
وی افزود:  نداشتن تعهد و روابط عاطفی بین اعضای خانواده فرد را به استعمال دخانیات سوق می دهد .عوامل محافظت کننده در حیطه مدارس بین گروه همسالان و دانش اموزان بوجود می آید. استعمال سیگار و قرص های نشاط آور در مهمانی های دوستانه, تبلیغات غلط مواد مخدری همچون گُل, حشیش در خصوص بالا بردن یادگیری و قدرت حافظه موجب گرایش دانش آموزان و دانشجویان به این نوع از مواد مخدر می شود.

دو حس کسب استقلال کاذب و تأیید همسالان ، دود سیگار را در چشم دختران جوان می کند
ایزدی در ارتباط با دلایل گرایش زنان و دختران به استعمال دخانیات گفت : یکی از عوامل گرایش دختران به سیگار بدست آوردن استقلال کاذب است. برخی از دختران جوان بدون تفکر تنها به لذت آنی می اندیشند و می خواهند مورد قبول دوستان و گروه همسالان واقع شوند همچنین .پرورش در سبک زندگی ناسالم نیز در سیگاری شدن دختران مؤثر است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,


پرورش در سبک زندگی ناسالم جوانان را به ورطه اعتیاد میکشد
ایزدی یاد آور شد :در سبک زندگی امروز ما با سه نوع از والدین در ارتباط هستیم؛  والدین قاطع, والدین سهل گیر و یا سخت گیر و والدین مظطرب.  بیشترین گرایش در بین فرزندان والدین سخت گیر و سهل گیر دیده می شود. والدین قاطع می توانند جسارت و مهارت های زندگی و همچنین قدرت نه گفتن و جرات ورزی  را به فرزندان خود بیاموزند تا مهارت خود کنترلی فرزندان را بالا ببرند . تغییر سبک زندگی والدین و اموزش مهارت ها و اسیب های اجتماعی سبب کاهش گرایش جوانان به مواد مخدر می شود .


حجم دود قلیان 20 تا 30 برابر سیگار است
در ارتباط اسیب های  دخانیات  با محمد پیر نیایی روانشناس ترک اعتیاد  گفتگو کردیم.
روانشناس ترک اعتیاد در ارتباط با اثار استفاده از قلیان اشاره داشت :مصرف قلیان آشکارا نشان داده است تاثیر بسیار مضری بر دو عضو حیاتی قلب و ریه دارد .سرطان ریه ,سرطان مری ,انسداد ریوی مزمن , پایین بودن وزن جنین هنگام تولد ,افزایش حالات اسم و ذات الریه ,حجم دودی که از استعمال قلیان وارد بدن می شود 10 تا 20 برابر سیگار است .افزایش بیماری های عفونی و هپاتیت ب در اثر استفاده از شلنگ مشترک قلیان ,افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه از خطرات ناشی از استعمال قلیان است.

,
,
,
,
,
,
,
,

دود مرطوب قلیان یک گام  به سوی سل
وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به تنباکو اسانس هایی نیز افزوده می شود که علاوه بر بیماری های ذکر شده رینیت الرژیک و سرفه های مزمن را نیز در پی دارد .از آنجایی که دود قلیان از آب رد می شود و مرطوب است  زمان بیشتری در ریه می ماند بنابراین  احتمال ابتلا به سل را نیز افزایش می دهد.

سخن پایانی
وقتی افراد جامعه و فروشندگان سیگار به راحتی از کنار سیگار خریدن کودکان زیر 12 سال میگذرند و برای آرامش وجدان خود با علم به اینکه میدانند کودک یا نوجوان مصرف کننده سیگار است فرض میکنند او سیگار را برای بزرگسالان می خرد نباید منتظر معجزه باشیم. طبیعی است که با این دیدگاه که اگر من نفروشم دیگری می فروشد هر روز شاهد افزایش آمار استعمال دخانیات بین نوجوانان زیر 15 خواهیم بود.
سوال اینجاست که چرا باید یک  پدر مسئولیت خرید سیگارش را بر دوش کودک و نوجوان خود بیندازد و او را  در چالش خرید سیگار قرار دهد؟ آیا بهتر نیست  در جامعه به ایجاد قانون مدونی مبنی بر ممنوعیت فروش سیگار به افرادی که سن انها قانونی نیست بیندیشیم؟ هرچند چنین قانونی کلید حل این مشکل نیست اما میتواند در کنترل ان تا حدی مؤثر باشد.
از سوی دیگر ریشه گرایش کودکان، نوجوانان و دختران به سیگار و قلیان در سبک زندگی و تربیت آنها نهفته است. بیشتر افرادی که در سنین نوجوانی به سیگار پناه میبرند یا با مشکلات بزرگی در خانواده دست و پنجه نرم می کنند یا  یک خلاء عاطفی در خانواده حس می کنند و یا پرورش یافته محیطی هستند که این کار در آن محیط عادی و پذیرفته است و آنها به تقلید از اعضای خانواده و نزدیکان خود این کار را انجام می دهند.
گرابش دختران جوان به سیگار و تظاهر آنها به این امر نیز با  عدم اعتماد به نفس آنها مرتبط است. بیشتر این دختران توانایی نه گفتن را نیاموخته اند و به دلیل محدودیت های خانواده و جامعه به حس خود کم بینی دچار شده اند و سیگار کشیدن به آنها اعتماد به نفس و استقلال کاذب میدهد و موجب میشود بین همسالان پذیرفته شوند.
انتهای پیام /

,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه