اخبار داغ

رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی عنوان کرد؛

نیاز به حمایت دولت برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه

نیاز به حمایت دولت برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه
حرکت دانشگاه‌های کشور از نسل اول و دوم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین یکی از ضروریت‌های جامعه علمی کشور در حوزه تامین منابع مالی و نیز نشان دادن توانایی علمی مراکز علمی و آموزشی کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، دانشگاه‌ها یکی از مراکز مهم آموزشی و تاثیر گذار در اقتصاد و پیشرفت کشور هستند و لزوم استفاده از ظرفیت این مراکز در حوزه اقتصادی و تولید ثروت در جهت کمک به منابع و اعتبارات دانشگاه‌ها و نیز معرفی سطوح علمی مراکز آموزشی به شدت در کشور احساس می‌شود، نیازی که علاوه بر حمایت دولت، تلاش مدیران و مسئولان آموزشی را می‌طلبد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رسانه خبری سلامت سپید پوش,

خبرنگار رسانه خبری سلامت سپید پوش در این خصوص گفت‌وگویی را با دکتر رضایی زاده، دبیر اجرایی سومین همایش ملی فناوری سلامت و رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی، انجام داد که در ادامه آن را می‌خوانید:

, رسانه خبری سلامت سپید پوش,

 

,

سپیدپوش: با توجه به اینکه دانشگاه‌های ما به شدت وابسته به بودجه عمومی هستند، آیا دولت در واگذاری بودجه‌های لازم به دانشگاه‌ها ریسک‌پذیرهست؟

, سپیدپوش: , سپیدپوش:,

 رضایی زاده: یکی از ضرورت های ایجاد دانشگاه کارآفرین ایجاد سرمایه است. کارآفرینان برای عملی ساختن ایده های خود با مشکل مواجهند. از یک سو، سرمایه داران بزرگ فرصت شنیدن ایده های کارآفرینان و پرداختن به کارهای کوچک را ندارند و از سوی دیگر سرمایه های خود را صرف پروژه های کلان می کنند، در نتیجه وجود حمایتی که نقش مرکز پشتیبانی از کارآفرینی را به عنوان پل ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه داران ایجاد کند، ضروری است.

,  رضایی زاده:,

دانشگاه‌های ما به شدت وابسته به بودجه عمومی هستند. بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود، کفاف فعالیت‌های علمی و پژوهشی آن‌ها را نمی‌دهد.

,

تعداد محدودی از دانشگاه‌ها درصد بالایی از بودجه‌های پژوهشی کشور را در خدمت مسائل اصلی جامعه قرار می‌دهند، زیرا دولت آمادگی این ریسک را ندارد که 80 درصد از بودجه‌های پژوهشی کل کشور را در 10 درصد دانشگاه‌ها هزینه کند.

,

در دهه 70 جامعه آمریکا از دانشگاه‌های این کشور گلایه‌مند بود که چرا فناوری‌هایی که درون دانشگاه است، به بیرون منتقل نمی‌شود تا جامعه نیز از آن استفاده کند؛ زیرا دانشگاه‌ها از بودجه دولتی استفاده می‌کردند بنابراین قانونی را تصویب کردند که دانشگاه حق انحصار اختراعات را دارند و می‌توانند به کسانی که می‌توانند آن‌ها را بفروشند، بدهد و مسیری را باز کرد تا دانشگاه‌ها را وارد صنعت شدند.

,

دانشگاه را منبعی برای تولید سرمایه‌ی انسانی می‌دانند. سرمایه انسانی در اقتصاد به این معنا است که اگر دانشگاه‌ها از امکانات عمومی بهره می‌گیرند و هزینه‌هایی را به جامعه تحمیل می‌کنند تا چه میزانی کارایی دارند و این کارایی تا چه اندازه می‌تواند در عوامل درونی و بیرونی دانشگاه موثر واقع شود.

,

در این دانشگاهها گرد هم آوردن ذخایر مالی اهمیت ویژه‌ای دارد و خصوصاً به کمک های دولتی نیز نیازمندند.

,

دانشگاه های تراز یک دنیا مانند هاروارد، MIT و... دانشگاه های کارآفرین هستند. این دانشگاه ها علاوه بر اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند بلکه خود ثروت آفرین هم هستند. بنابراین باید از دانشگاه ها خصوصا از دانشگاه هایی که تولید فناوری های کاربردی و High Tech دارند انتظار ثروت آفرینی وجود داشت.

,

 

,

سپیدپوش: جایگاه و ضرورت مهارت آموزی و آموزش کارآفرینی در دانشگاههای نسل سوم چیست و آیا دانشگاه در توسعه نظام‌مند آموزش و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی موفق بوده است؟

, سپیدپوش: , سپیدپوش:,

رضایی زاده: دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، آموزش محور مبتنی بر فعالیت های تعلیمی، و دانشگاههای نسل دوم، پژوهش محور مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، کارآفرین و مبتنی بر نوآوری و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی و نوآوری است. در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی- مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی، باید مورد توجه باشد. برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزی دانشجویان، اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی موثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست. بنابراین، یکی از وجوه تمایز دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعه مهارت های شغلی، حرفه ای و شایستگی ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.

, رضایی زاده:,

 

,

سپیدپوش: تا چه اندازه مفهوم «نوآوری» در شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه قابل قبولی دارد؟

, سپیدپوش:, سپیدپوش:,

رضایی زاده: اساس شکل گیری شرکت های دانش بنیان، ایجاد بستری برای بروز خلاقیت و نوآوری در اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاهی است. همانطور که می دانید نوآوری موتور محرکه توسعه اقتصادی در کشور هاست بنابراین نوآوری اساس و پایه توسعه سازمانی و توسعه ملی محسوب می شود و دانشگاه ها و مراکز علمی نیز از این اصل مستثنی نیستند.

, رضایی زاده:,

نوآوری لازمه کارآفرینی است و ماموریت شرکت های دانش بنیان ایجاد کارآفرینی در مراکز دانشگاهی است در حقیقت نوآوری جوهره حرکت دانشگاه ها در مسیر تولید و تجاری سازی فناوری است شرکت های دانش بنیان مصداق سازمانهای تحقیق و توسعه هستند، محصولات و فناوری های جدید را تولید و به بازار معرفی و عرضه نمایند.

,

 

,

سپیدپوش: آیا افزودن درس های مرتبط با تجاری سازی علم و فناوری و کارآفرینی به درس های اختیاری رشته های دانشگاه و الزام به نگاه فن‌آورانه به موضوعات درسی و کلاس ها در دستور کار نظام آموزشی تعریف شده است؟

, سپیدپوش:, سپیدپوش:,

رضایی زاده: با توجه به برنامه برخی مناطق آمایشی برای ایجاد دانشگاه نسل سوم، درس «خلاقیت ، نوآوری و تجاری سازی» برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده که چندین دانشگاه بطور آزمایشی این درس را ارائه میدهند. این درس شامل نیم واحد تئوری و نیم واحد عملی است. همچنین این درس در آینده برای دانشجویان دکتری علوم پایه ارائه خواهد شد. البته این دروس در دانشگا ههای وزارت علوم در حد یک دهه است رسما تدریس می شود ولی وزارت بهداشت در حال تدوین آن هست و امیدواریم طی سالهای آتی بتوانیم آنرا عملی نمائیم.

, رضایی زاده:,

 

,

سپیدپوش: تا چه اندازه در نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه همسویی ذهنی با اهداف دانشگاه نسل سوم وجود دارد؟

, سپیدپوش:, سپیدپوش:,

رضایی زاده: دانشگاه های سطح یک کشور با توسعه مراکز رشد و نوآوری خود قدم در تربیت نیروهای کارآفرین گذاشته اند که این امر موجب شده تا این دسته از دانشگاه ها بتوانند در آینده به مراکز آموزش عالی نسل سوم تبدیل شوند. برخی دانشگاه های کشور ارتقا به دانشگاه نسل سوم را آغاز کرده اند و در مجموع می توان گفت این قابلیت در دانشگاههای برتر و برخی دانشگاه های سطح دوم کشور دیده می شود.

, رضایی زاده:,

 

,

سپیدپوش: یا نقش کریدورهای خدمات فناوری تا بازار، را در افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان، مفید ارزیابی می‌کنید؟

, سپیدپوش:, سپیدپوش:,

رضایی زاده: دقیقاً این نقش مفید است. کریدورهای خدمات فناوری تا بازار، مراکز ارائه خدمات مشاوره کسب و کار و سایر مراکزی  از این قبیل در حقیقت بازوان اندیشه ساز و اتاق های فکر مدیریتی و نهادهای تصمیم ساز برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان محسوب می شوند.

, رضایی زاده:,

انتهای متن/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه