اخبار داغ

واکاوی پیامد های حذف دلار از مبادلات کشور؛

بی تاثیر شدن تحریم ها و تقویت ارزش پول ملی / چرایی تاکید رهبری بر پایان "اسلحه کاغذی آمریکا"

بی تاثیر شدن تحریم ها و تقویت ارزش پول ملی / چرایی تاکید رهبری بر پایان "اسلحه کاغذی آمریکا"
با توجه به تاثیر دلار بر وضعیت اقتصادی جامعه، لازم است تدابیر لازم جهت حذف آن از مبادلات انجام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد انجام مبادلات بانکی بر مبنای دلار و همچنین تنظیم صورتحسابها توسط بانک مرکزی بر مبنای دلار اثراتی منفی را بر وضعیت اقتصادی جامعه از خود بر جا گذاشت چه اینکه پشتوانه ارز انتخابی کشور ما آمریکا است که سعی می کند با اعمال تحریمهای دلاری اقتصاد کشور را به نابودی بکشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 بر همین مبنا لازم است پس از انجام طرح های مطالعاتی، ارزی جدید در کشور برگزیده شود که مبنای انجام مبادلات قرار گیرد چه اینکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرشان با رئیس جمهور روسیه خواستار حذف دلار از مبادلات بین المللی شد.

,

بانک مرکزی مطالعات حذف دلار را در دستورکار قرار دهد/ تغییر ارز تنگنای بانکی را از بین می برد

, بانک مرکزی مطالعات حذف دلار را در دستورکار قرار دهد/ تغییر ارز تنگنای بانکی را از بین می برد,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که تغییر ارز و حذف دلار از مبادلات بین المللی تنگناهای بانکی را از بین می برد.

,

محمد حسینی با تاکید براینکه مبنا قرارداد ارز دلار معضلاتی در زمینه واردات و صادرات برای کشور ایجاد کرده است، بیان داشت: با توجه به مواضع اخیر ترامپ و ادامه دار بودن شیطنت های رئیس جمهور آمریکا باید هر چه سریع تر تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه در زمینه حذف دلار از مبادلات بین المللی را اجرایی کنیم.

,

وی با بیان اینکه تغییر ارز باعث می شود از تنگناهای بانکی عبور کنیم، گفت:باید این نگاه را در اروپا ایجاد کنیم که با ارز یورو با ما وارد مراوردات بین المللی شود، البته در این زمینه باید مطالعه دقیقی صورت گیرد و ارزی انتخاب شود که در آینده موجب آسیب رسانی مانند دلار از سوی آمریکا را ایجاد نکند.

,

این نماینده مجلس اظهار داشت: انتظار می رود که بانک مرکزی هرچه سریعتر مطالعات خود را دراین زمینه آغاز کند و در صورتی که حذف دلار نیازمند قوانین و دستورالعمل مصوبه مجلس است آن را تهیه و ارسال کند چرا که با تغییر واحد ارز مشکلات ارزی کشور کمتر خواهد شد.

,

حسینی درادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، به کشورهایی که حاضر به مبادلات بین المللی غیر دلاری هستند اشاره کرد و گفت: کشورهای عربی از جمله قطر و امارات از مبادلات بین المللی با ارز خودشان استقبال می کنند با توجه به دیدار رهبری با پوتین به نظر می رسد روسیه دراین زمینه پیش قدم شود و کشورهای اروپایی نیز بخواهند یورو را برای اینکه از شکنندگی کمتری پیدا کنند با ایران همکاری کنند.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیه نیز از کشورهای اروپایی تبعیت خواهد کرد، بیان داشت: کشور چین نیز بیشترین خرید نفتی دارد و ما از این کشور کالاهای فراوانی وارد می کنیم بنابراین آنها نیز از همکاری جدید با ایران در زمینه ارزی استقبال خواهند کرد.

,

حذف دلار از معاملات بین المللی روابط بانکی را تسهیل می کند

, حذف دلار از معاملات بین المللی روابط بانکی را تسهیل می کند,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد حذف دلار از معاملات بین المللی روابط بانکی را تسهیل می کند.

,

عزت الله یوسفیان ملا، اظهار داشت: از آنجایی که قراردادها و معاملات بین ایران و کشورهای اروپایی با دلار است و ایران در این زمینه تحریم بانکی است، هزینه زیاد و مشکلات متعددی  در مراودات بانکی داریم.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین اگر دلار از مبادلات بین المللی ایران حذف شود، مشکلات بانکی برطرف می شود و سرعت تبادلات افزایش پیدا می کند.

,

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه حذف دلار از مبادلات مانند جابجا کردن پول در داخل کشور محسوب می شود، توضیح داد: اگر معاملات بین ایران و روسیه با ریال یا روبل انجام شود در واقع حکم آن را دارد که پول بین بانک های داخلی مبادله شود اما این کار زمانی به مشکل می خورد که با کشور سومی وارد مبادله شویم.

,

وی گفت: اما اگر کشور سومی در کار باشد باید به مبادلات دلاری بر گردیم که نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه دو چندان خواهد شد زیرا یکبار معامله با روبل یا ریال انجام شده و برای انجام معامله بعدی باید ارز را به دلار تبدیل کنیم بنابراین تاثیری نخواهد داشت.

,

این نماینده مجلس اعتقاد دارد در چنین شرایطی باید تیم اقتصادی کشور هنر لازم را داشته باشد که معاملات در سطح یک کشور خلاصه شود و نیازی به کشور سوم نباشد تا حذف دلار عملا اتفاق افتاد و تسهیل مراودات اقتصادی صورت گیرد.

,

یوسفیان ملا با بیان اینکه حذف دلار از مبادلات بین المللی دو جانبه خواهد بود، توضیح داد: این کار در زمینه فاینانس عملی شده است اما اگر نیاز به خرید و فروش کالا با کشور سوم داشته باشیم حذف دلار مشکل زا خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه علاوه بر روسیه و ترکیه می توان با چین و کره جنوبی نیز چنین همکاری اقتصادی داشت، بیان داشت: باید بانک های کشورهای طرف موافقت با ما مجوز مبادله بدون دلار را داشته باشد، اگر بخواهیم از بانکی در کشور سوم برای مبادله استفاده کنیم عملا غیر ممکن خواهد بود.

,

این نماینده مجلس افزود: همچنین در سقف مشخصی می توان مبادله با ارز دیگر داشته باشیم در غیر اینصورت مجبور خواهیم بود از کشور ثالث کمک بگیریم که در واقع باید مجدد به فضای مبادله دلاری وارد شویم.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعداد کشورهایی که شجاعت و شهامتی مانند ایران را داشته باشند که از ارز دیگری به غیر از دلار برای مبادلات بین المللی استفاده کنند کم است اما با چند کشور محدود نیز می توان دراین زمینه گام برداشت.

,

حذف دلار از مبادلات تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند/پیمان‌های پولی با کشورهای همسایه اثرگذاری ارزهای غربی را کاهش می‌دهد

, حذف دلار از مبادلات تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند/پیمان‌های پولی با کشورهای همسایه اثرگذاری ارزهای غربی را کاهش می‌دهد,

عضو هیئت رئیسه مجلس،گفت: با توافقی که با ترکیه صورت گرفته کم‌رنگ کردن نقش ارزهای غربی از جمله دلار در مبادلات آغاز شده و امیدواریم در مراحل بعدی موفق شویم با سایر کشورهای همسایه مانند آذربایجان در این راستا توافقاتی را داشته باشیم.

,

محمدحسین فرهنگی، اظهارداشت: موضوع برجام از آغاز با تهدید بدعهدی آمریکایی‌ها مواجه بود و حتی در زمان رئیس جمهور سابق برخی از تحریم‌های جدید تمدید و اعمال شد.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی با اجماعی که آنها موفق شده‌ بودند علیه ایران ایجاد کنند مواجه بودیم، گفت: جریان اتفاقات اخیر عملا آن اجماع را برای حداقل مدتی طولانی منتفی کرد.

,

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از راه‌کارهای مهم در پیش ‌روی ما برای کاهش اثرگذاری تحریم‌ها کم‌رنگ کردن نقش ارزهای غربی از جمله دلار است، اضافه کرد: با توافقی که با ترکیه صورت گرفته این کار آغاز شده است و امیدواریم در مراحل بعدی موفق شویم با کشورهای مانند روسیه و سایر کشورهای همسایه مانند آذربایجان در این راستا توافقاتی را داشته باشیم و نقش ارزهای غربی مخصوصا دلار را بی اثر کنیم.

,

گروه بریکس ۲۴درصد از مبادلات پولی خارج از دلار را انجام می‌دهد/روسیه باید امکان ورود ایران به این گروه را فراهم کند

, گروه بریکس ۲۴درصد از مبادلات پولی خارج از دلار را انجام می‌دهد/روسیه باید امکان ورود ایران به این گروه را فراهم کند,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: اگر روس‌ها به رابطه راهبردی خود علاقه‌مند هستند و تلاش می‌کنند این ابطه را عینی کنند باید امکان ورود ایران به گروه بریکس را فراهم کند.

,

حشمت‌ الله فلاحت پیشه، اظهارداشت: کاهش اثرگذاری دلار را در قالب اتحادیه‌های منطقه‌ای پولی می‌توان دنبال کرد، منطقه‎‌هایی که جغرافیایی نیستند.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتحادیه‌هایی را که ضد نگاه استیلای جهانی آمریکای با استفاده از دلار عمل می‌کنند، اتحادیه‌ منطقه پولی گفته می‌شوند، گفت: این جمع درحال حاضر بریکس است که شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند می‌شود، این گروه 24 درصد تبادل پولی خارج از دلار را انجام می‌دهد و حدود 25درصد از جمعیت دنیا را دارد.

,

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این گروه می‌تواند اقداماتی انجام دهد که دلار را کنار بگذارند، ادامه داد: ایران کشوری است که در عمل این کار را انجام داده است و اگر روس‌ها به رابطه راهبردی خود علاقه‌مند هستند و تلاش می‌کنند این رابطه را عینی کنند باید امکان ورود ایران به گروه بریکس را فراهم کند.

,

کشورهای استکباری منابع اقتصادی کشورهای مختلف را مدیریت می‌کنند

نماینده ادوار مجلس، گفت: مبادلات نفتی و سایر محصولاتی که مزیت کشور هستند را می‌توانیم در توافق‌نامه‌های چندجانبه مبنتی بر ارزهای منطقه‌ای اعمال کنیم.

, کشورهای استکباری منابع اقتصادی کشورهای مختلف را مدیریت می‌کنند,
,
,

اسماعیل جلیلی، اظهارداشت: واقعیت این است که راهبردی را کشورهای استعماری و استکباری بعد از جنگ جهانی دوم در دستور کار قرار داده‌اند تا منابع اقتصادی کشورهای مختلف را مدیریت کنند.

,

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کشورها تبادلات و مبادلات تجاری کشورها را بر ارزهایی متکی کردند که این ارزها هیچکدام در اختیار کشورهای مبادله کننده نیست و هیچگونه تاثیرگذاری را نمیتوانند بر این ارزها داشته باشند، گفت: پایه‌ ارزی دلار، یورو و در گذشته پوند جای خود را در اقتصادها باز کرده‌اند به نحوی که محصول خود ساخته شما به یک کشور ثانویه که مرکز آن ارز هم نیست باید با ارزی مبادله شود که هیچ ربطی به دو کشور ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه یک رویکردی که ما در دوره قبل در بین المجالس آسیایی دنبال می‌کردیم و پیشنهاد آن نیز برعهده من بود این بود که مبادله‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه‌ای منبتی بر ارزهای محلی و بین کشوری مبنا قرار بگیرد، اضافه کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص یک راهبرد است که می‌تواند اثرگذاری استعماری و استکباری کشوها را نسبت به مبادلات تجاری کشورها خنثی کند.

,

جلیلی با تاکید بر اینکه اینکه این راهبرد مقام معظم رهبری باید به‌صورت جدی در دستور کار مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی باید قرار بگیرد، عنوان کرد: برخی کشورهای همسایه، چین، پاکستان، روسیه و ترکیه به این فضا وارد شده‌اند و در این زمینه توافق‌نامه‌های چندجانبه و دوجانبه بین یکدیگر منعقد کرده‌اند.

,

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با در پایان بیان اینکه انعقاد توافق‌نامه‌های جمهوری اسلامی ایران حسب فرمایشات مقام معظم رهبری باید در دستور کار دولت، حوزه اقتصادی و بانکی به‌عنوان یک مبنا قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: مبادلات نفتی و سایر محصولاتی که مزیت کشور هستند را می‌توانیم در توافق‌نامه‌های چندجانبه مبنتی بر ارزهای منطقه‌ای اعمال کنیم.

,

حذف دلار از مبادلات بین المللی ارزش پول ملی را ارتقا می‌دهد/ تجربه موفق کره جنوبی و چین در حذف دلار

, حذف دلار از مبادلات بین المللی ارزش پول ملی را ارتقا می‌دهد/ تجربه موفق کره جنوبی و چین در حذف دلار,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که با حذف دلار از مبادلات بین المللی ارزش پول ملی را ارتقا می‌دهد.

,

معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با رییس جمهور روسیه بر حذف دلار از مبادلات بین المللی تاکید کرده اند اظهار داشت: برای اینکه هر دو کشور پذیرنده حذف دلار از مبادلات اقتصادی لازم است مشکل بانکی برطرف شود و مجوزهای لازم در این زمینه برای بانک های دو کشور صادر شود.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مبادلات بین المللی با شفافیت صورت گیرد، گفت: اگر شفافیت مبادلات ارزی به واسطه مجوزها بانکی صورت بگیرد هیچ گونه ایراد و اشکال بین المللی در راستای FATF به وجود نخواهد آمد.

,

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اثرات نوسانات قیمت نرخ ارز بر میزان واردات و صادرات کشور، ادامه داد: دومین تاثیرگذاری حذف دلار از مبادلات بین المللی خنثی کردن نوسانات نرخ ارز بر مبادلات است، از سوی دیگر از آنجایی که ایران تحریم دلاری است با حذف این ارز لازم نیست مبادلات را با واسطه انجام دهیم.

,

وی بیان داشت: همچنین انجام مبادلات بین المللی با ارزی غیر از دلار یا حتی ریال باعث می شود که با حجم تبادلاتی که صورت می گیرد ارزش پول ملی کشور در رتبه بندی جهانی ارتقا پیدا کند.

,

این نماینده مجلس در خصوص اینکه چند کشور با ایران تبادلات بین المللی غیر دلاری خواهند داشت، گفت: در حال حاضر ایران با چهار کشور اصلی از جمله ترکیه، چین، روسیه و کره جنوبی مبادلات بین المللی دارد و اگر این چهار کشور شرایط مبادله بدون دلار را فراهم کنند، تهدیدها و شرایط بانکی آمریکا برای ایران در نظر دارد خیال خام و آب در هاون کوبیدن می شود.

,

آقاپور علیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه در حال حاضر با دو کشور ترکیه و روسیه در زمینه حذف دلار از مبادلات بین المللی مذاکره شده است، بیان داشت: از آنجایی که با چین خط های اعتباری در قالب فاینانس ایجاده شده است.

,

وی ادامه داد:ایران شریک قوی برای کره جنوبی در زمینه نفت و گاز محسوب می شود و ما نیز خواهان کالا  و خدمات آنها هستیم، از سوی دیگر اعتقاد دارم ایران کشوری نیست که بشود از آن چشم پوشی کرد چرا که ایران سگک طلایی کمربند خاورمیانه است.

,

سه بانک برای حذف دلار از مبادلات بین المللی آماده اند

, سه بانک برای حذف دلار از مبادلات بین المللی آماده اند,

این نماینده مجلس در خصوص فراهم شدن زیرساخت ها برای اجرای حذف دلار از مبادلات بین المللی گفت: سه ماه است که برای این کار اقداماتی صورت گرفته است و سه بانک صادرات، شهر و ملی آماده اند و شعباتی در خارج کشور دارند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه محقق شدن حذف دلار از مبادلات بین المللی نیازمند همت مسئولان اقتصادی کشور، بانک ها و تجار بخش خصوصی است، اظهار داشت:  با چین برای حذف دلار صحبت شده و این کار به زودی انجام می شود و با کره جنوبی مذاکراتی در آینده صورت می گیرد.

,

دلار با عملیاتی شدن پیمان های پولی دو و چند جانبه ناک داون می شود/بانک مرکزی زمینه عملیاتی شدن پیمان‌ها را فراهم کند

, دلار با عملیاتی شدن پیمان های پولی دو و چند جانبه ناک داون می شود/بانک مرکزی زمینه عملیاتی شدن پیمان‌ها را فراهم کند,

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:عملیاتی شدن پیمان های پولی دو یا چند جانبه زمینه حذف دلار را در معاملات اقتصادی فراهم می کند.

,

رحیم زارع  گفت:اینکه معاملات و مبادلات اقتصادی در سطح جهان بوسیله یک یا چند ارز خاص انجام شود، غیرقابل قبول است.

,

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان بر ضرورت حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی تاکید داشتند بنابراین بانک مرکزی و مسئولان مربوط در زمینه عملیاتی شدن پیمان های پولی دو یا چند جانبه، اقدامات لازم را انجام دهند.

,

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:یکی از ساز و کارها برای حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی در سطح بین الملل، توسعه پیمان های پولی دو و چند جانبه است.

,

زارع با اشاره به انجام مراحل مقدماتی برای انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه بین جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و روسیه تصریح کرد: در حال حاضر تجار به دلیل فقدان پیمان های پولی و عدم عملیاتی شدن موضوع، مجبور می شوند برای مبادلات اقتصادی هزینه های را صرف تغییر واحد پولی می کنند.

,

وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد:در سال های گذشته تحریم های ناجوانمردانه از سوی دشمنان باعث شد نوسانات بازار ارز، اقتصاد کشور را چالش هایی روبرو کند.

,

کاهش اتکاء معاملات تجاری به یک یا چند ارز یک ضرورت است

, کاهش اتکاء معاملات تجاری به یک یا چند ارز یک ضرورت است,

زارع ادامه داد:عملیاتی شدن پیمان های پولی دو یا چند جانبه زمینه حذف دلار را در معاملات اقتصادی فراهم می کند.کاهش اتکاء معاملات تجاری به یک یا چند ارز، یکی از لازمه ها و اولویت های اقتصادی کشور محسوب می شود و در این راستا باید براساس برنامه ریزی های کارشناسی شده، اقدامات لازم انجام شود.

,

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت بانک مرکزی باید علاوه بر انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه، زمینهعملیاتی شدن پیمان ها را نیز فراهم کند چرا که انجام این مهم در دراز مدت می تواند به تقویت پول ملی کشور کمک کند.

,

همراهی آسیای میانه با ایران در حذف دلار از مبادلات بین المللی حذف دلار تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل می کند

, همراهی آسیای میانه با ایران در حذف دلار از مبادلات بین المللی حذف دلار تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل می کند,

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید دارد که در حذف دلار از مبادلات بین المللی آسیای میانه و ترکیه با جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری ایران را همراهی می کنند.

,

ولی ملکی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه در راستای اینکه قدرت آمریکا در زمینه استفاده از ابزار دلار گرفته شود، تاکید نمودند که مبادلات بین المللی با ارز دیگری صورت گیرد.

,

ضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران و روسیه با تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا مواجه شده است، ادامه داد:از آنجایی که دلار، ارز مراودات بین المللی است، آمریکا تلاش دارد که با این ابزار بر ایران و روسیه فشار وارد کند، بنابراین با تغییر ارز برای مبادلات بین المللی می توان در مقابل این ابزار آمریکایی قرار گرفت.

,

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وضعیت ترکیه، گفت: اردوغان نیز اخیرا متوجه شده است که آمریکا نمی تواند شریک دیپلماتیک مناسبی باشد، بنابراین ایران و روسیه را برای حذف دلار همراهی خواهد کرد، با همراهی ایران، ترکیه و روسیه در این زمینه درواقع 600 میلیون نفر حذف دلار را دنبال می کنند.

,

این نماینده مجلس با بیان اینکه با موافقت روسیه با حذف دلار کشورهای آسیای میانه نیز در این مسیر گام می دارند، بیان داشت: اگر این سه کشور نسبت به حذف دلار از مبادلات بین المللی خود به اتفاق نظر برسند در واقع باعث شکنندگی آمریکا در منطقه خواهد شد و پشتبیانی دلار را از دست می دهد.

,

چالش حذف دلار مروادات بانکی است

, چالش حذف دلار مروادات بانکی است,

ملکی با بیان اینکه هر اقدامی چالش و موانعی دارد، اظهار داشت: هر حرکت اقتصادی و سیاسی بین المللی چالش هایی دارد که باید منافع و مضرات آن را سنجید، حذف دلار از مبادلات بین المللی نیز چالش برانگیز خواهد بود اما اعتقادداریم منافع آن بیشتر است.

,

وی گفت: آمریکا دشمن مشترک ایران، روسیه و ترکیه است، بنابراین این سه کشور می توانند با متحد شدن در مقابل ابزارهای واشنگتن ایستادگی کنند.

,

این نماینده مجلس با بیان اینکه مروادات بانکی از مهمترین  چالش های پیش روی حذف دلار است، بیان داشت: از آنجایی که مبادلات ارزی بیشتر در مراودات بانکی تعریف می شود لازم است بین کشورهای متحد واحد پول دیگری تعریف شود تا مشکل بانکی برطرف شود.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حذف دلار از مبادلات بین المللی در واقع در راستای اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخل است.

,

توسعه پیمان های پولی دلار را به گوشه رینگ می برد/تسهیل تجارت با عملیاتی شدن پیمان های پولی

, توسعه پیمان های پولی دلار را به گوشه رینگ می برد/تسهیل تجارت با عملیاتی شدن پیمان های پولی,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر نقش مثبت عملیاتی شدن پیمان های پولی دو و چند جانبه در کاهش وابستگی تجارت به دلار تاکید کرد.

,

احمدی انارکی محمدی، گفت:مراودات تجاری نباید به یک یا چند ارز وابسته باشد چرا که براساس تجربیات گذشته، این امکان وجود دارد کشوری مانند آمریکا از این موضوع مجددا سوء استفاده کند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همانطور که پیش‌تر تاکید داشتم با انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه می تواند نیاز به ارزهای دیگر را در انجام مبادلات اقتصادی در سطح بین المللی کاهش داد.

,

نماینده مردم رفسنجان در مجلس دهم شورای اسلامی افزود:باید شرایطی فراهم شود تا معاملات با کشورهای دیگر متمرکز به انجام مبادله با دلار نباشد و در این راستا بدیهی است اولویت رایزنی های اقتصادی برای انعقاد پیمان های پولی با کشورهایی باشد که در حال حاضر از حجم مراودات تجاری بالا باجمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

,

ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری در کشور

, ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری در کشور,

انارکی محمدی تصریح کرد: اقدامات اولیه برای انعقاد پیمانی پولی با ترکیه انجام شده و این مهم باید اجرایی بشود چرا که در صورت عملیاتی شدن این پیمان پولی، ارزی مانند دلار در مبادلات اقتصادی بین دو کشور حذف می شود.

,

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری در کشور افزود:بکارگیری ارزهای ملی دو بین دو کشور در زمینه تامین مالی تجارت و سرمایه گذارینقش مهمی دارد.

,

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:علاوه بر ترکیه، باید با کشورهایی مانند عراق، روسیه و چین نیز پیمان پولی منعقد شود، همچینن برای ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای که می توانند بازار هدف برای صادرکنندگان ایرانی محسوب شوند باید تدابیری اتخاذ و برنامه ریزی شود.

,

حذف دلار تحریم ها را بی اثر می‌کند/ضربه به بازار دلار با حذف آن از مبادلات بین المللی

, حذف دلار تحریم ها را بی اثر می‌کند/ضربه به بازار دلار با حذف آن از مبادلات بین المللی,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با استقبال از حذف دلار از مبادلات بین المللی تاکید کرد که با این کار به بازار این ارز آسیب وارد خواهد شد.

,

سیدناصر موسوی لارگانی، اظهار داشت:در این زمینه موافقتنامه های مالی وجود دارد که بسیاری از کشورها با اتکا به این پیمان های پولی توانسته اند رونق اقتصادی را رقم بزنند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه حذف دلار از مبادلات بین المللی باعث آسیب نخواهد شد، گفت: در حال حاضر ایران با چند کشور از جمله روسیه، ترکیه و هند مبادلات نفتی و فرواده های نفتی داریم که می توانیم به جای اینکه از دلار برای این مبادلات استفاده کنیم با تغییر ارز به بازار دلار ضربه ای وارد کنیم.

,

نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر ارز در مبادلات بین المللی باعث رونق اقتصادی کشورهای مورد توافق می شود، بیان داشت: برای این کار لازم است بررسی های کارشناسی صورت بگیرد و کشورهای هم‌پیمان ارز مشخصی جز دلار و یورو برای مبادلات اقتصادی در نظر بگیرند با این کار تحریم هاو فشارهای استکبار جهانی نمی تواند بر رونق اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد.

,

وی اعتقاد دارد که پیمان های پولی در کوتاه مدت می تواند مشکلاتی چون تحریم را برطرف کند.

,

موسوی لارگانی در این باره که چند کشور با ایران حاضر به بستن پیمان پولی می شوند، گفت: وقتی دو کشور مطرح روسیه و ترکیه موافقتنامه مالی را عملی کنند و موفقیت آمیز شود بسیاری از کشورها تمایل خواهندداشت با ایران در فضای جدید همکاری داشته باشند.

,

این نماینده مجلس ادامه داد: بسیاری از کشورها نیاز به مواد اولیه از جمله نفت ایران دارند که در شرایط تحریمی مجبورند مواد مورد نیاز خود را به واسطه کشورهای مختلف خریداری کنند در صورتی که با پیمان پولی به راحتی می توانند مبادلات اقتصادی با ایران داشته باشند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه