اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه بررسی شد؛

صلح همراه با توسعه؛ چشم انداز دانشمندان ایرانی در پیشرفت های علمی

صلح همراه با توسعه؛ چشم انداز دانشمندان ایرانی در پیشرفت های علمی
کارنامه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نشان از آن دارد که نخبگان کشور با تلاش‌های بی‌وقفه این بار در سنگر علم و دانش برای خدمت به صلح و توسعه مرزهایی را که دیگران تصور می‌کردند تنها در انحصار آن‌هاست، درنوردیده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ چگونگی ایجاد توسعه و پیشرفت همواره یکی از سؤال‌های اساسی و مهم در ایجاد دگرگونی و تحول تکاملی جوامع بوده است. علم، دانش، پژوهش و فناوری در جوامع امروزی ازجمله شاخصه‌های پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود که به‌وسیله آن می‌توان به اقتدار جهانی دست‌یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,

ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی این فضا را در اختیار دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها قرارداد تا ضمن توجه به مسئله تولید ثروت از علم و استفاده از ظرفیت‌های عظیم نخبگان دانشگاهی، بتواند موجی از بهره‌مندی از علم و فناوری‌های جدید در میان دانشگاهیان برانگیزد.

,

کارنامه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران بسیار پربار است و نشان از آن دارد که نخبگان کشور با تلاش‌های بی‌وقفه این بار در سنگر علم و دانش مرزهایی را که دیگران تصور می‌کردند تنها در انحصار آن‌هاست، درنوردیده‌اند.

,

حوزه‌های علمی و آموزشی، تولید علم و مقالات، برتری در فناوری‌های جدید هسته‌ای، هوا و فضا، نانو، سلول‌های بنیادین و پزشکی بخشی از دستاوردهای علمی هستند که در این گزارش مروری هرچند گذرا به آن‌ها خواهیم داشت.

,

رتبه شانزدهم دنیا برای ایران در پایگاه‌های بین‌المللی تولید علم

,

با نگاهی به پایگاه‌های استنادی علمی جهانی، رتبه ایران ازنظر تولید مقاله علمی در پایان سال ۲۰۱۶ هم در پایگاه ISI و هم در اسکوپوس، ۱۶ و سهم ایران از تولید علم منتشرشده در ISI حدود ۱.۸ درصد است؛ درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۵ درصد  بوده است و این عدد به معنی آن است که به میزان ۱.۸ درصد در تولید علم جهان نقش داشته‌ایم اما چه‌بهتر آنکه با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها تولیدکننده مقالات نباشیم و این ظرفیت را برای عملیاتی کردن ایده‌ها در اختیار نخبگان کشور قرار دهیم.

,

ایران در باشگاه هسته‌ای جهان

,

دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی است و پیشرفت‌ها در این زمینه آن‌قدر زیاد و چشمگیر بوده است که طرف غربی را نگران کند تا برای پیشرفت‌های ایران خط‌ونشان بکشد و در جهت محدودسازی آن قدم بردارد.

,

, ,

دستیابی به فناوری و دانش کامل چرخه سوخت هسته‌ای و بهره‌گیری از آن در راستای اهداف صلح‌آمیز از قبیل پزشکی هسته‌ای، تولید انرژی برق، صنعت و کشاورزی علیرغم محدودیت‌های چندین ساله در این عرصه و تنها با تکیه‌بر توان داخلی و ظرفیت‌های عظیم دانشمندان جوان هسته‌ای باعث شده است که ایران در ردیف پنج کشور برتر جهان در این صنعت قرار بگیرد.

,

هوا و فضا؛ نقطه عطف جهش فناوری پس از انقلاب اسلامی

,

باوجوداینکه ایران در سال‌های نه‌چندان دور در زمینه هوافضا با کشورهای صاحب این فناوری فاصله بسیاری داشت اما این موضوع به‌سرعت موردتوجه قرار گرفت و ساخت ماهواره در ایران از سال ۷۵ در ایران آغاز شد. ابتدا مدل آزمایشگاهی ماهواره مصباح و پس‌ازآن مدل فضایی آن به دست محققان کشور طراحی و ساخته شد. ساخت ماهواره هواشناسی سینای۱ و پرتاب ماهواره امید به فضا و همچنین پرتاب کاوشگر ۳ به فضا در سال ۸۷ ازجمله گام‌های اولیه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بودند.

,

, ,

سال ۸۹ ماهواره‌های ملی طلوع، مصباح ۲ و نوید علوم و صنعت رونمایی شدند و ایران در سال ۹۰ موفق شد با پرتاب موفق ماهواره رصد و سومین ماهواره ایرانی با عنوان نوید، گام‌های محکم‌تری در حوزه این فناوری نو بردارد.

,

رونمایی از نخستین مرکز فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌برهای سیمرغ و امید و پرتاب کاوشگر و ارسال موجود زنده به فضا و پرتاب ماهواره‌های رصد و امید و فجر از دیگر فعالیت‌های این حوزه بوده است.

,

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که از توان بومی پرتاب و ساخت ماهواره دارای اهداف مختلف برخوردار است و به‌مرورزمان حیطه عمل خود در این زمینه را گسترش می‌دهد.

,

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی فجر که طراحی و ساخت آن توسط جوانان نخبه کشور صورت گرفت، بار دیگر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها را برای جلوگیری از حرکت پرشتاب علمی کشور به دنیا نشان داد و پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران را اثبات کرد.

,

جایگاه شگفت‌انگیز ایران در فناوری نانو

,

فناوری نانو شاید از معدود فناوری‌هایی باشد که در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حتی در سطح دنیا نیز مطرح نبود اما نکته موردتوجه این است که از زمان بروز این فناوری در دنیا به‌عنوان یک فناوری نوظهور، جمهوری اسلامی ایران نیز به‌موقع با فناوری نانو همراه شد و امروزه به درجه‌ای از پیشرفت رسیده که در رتبه ششم دنیا ایستاده است.

,

, ,

فناوری نانو تاثیر شگرفی در زندگی انسان دارد و به دلیل اینکه منحصر به یک‌رشته خاص نیست توانسته است کاربردهایی متفاوت ازجمله الکترونیکی، پزشکی، زیستی و … داشته باشد و درحالی‌که گفته می‌شود، نانو فناوری در آینده نزدیک یک بازار ۱۰۰۰ میلیارد دلاری در جهان خواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران تاکنون رتبه مناسبی ازنظر دانش نانو به دست آورده است.

,

جهش‌های پزشکی و پیشرفت ایران در سلول‌های بنیادی

,

پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی باوجود نوظهور بودن این حوزه نشان‌دهنده توانایی بالای محققان ایرانی در این حوزه است که با توجه به توانمندی دانش‌آموختگان رشته‌های زیست‌فناوری و پزشکی و به‌کارگیری این دانش توانسته‌اند درزمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی در زمره ۱۰ کشور برتر جهان قرار گیرند.

,

, ,

از سوی دیگر ازآنجایی‌که گفته می‌شود سلول‌های بنیادی بعد از بیوتکنولوژی، انقلاب دوم در پزشکی محسوب می‌شود، ایران به این زمینه از دانش پزشکی نیز ورود کرده است. محققان ایرانی توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند و همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی را به انجام برسانند. استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف به‌منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎‎نخاعی، شبیه‌سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور در‎ ‎عرصه این فناوری‌ها است.

,

بیشتر کشورهای تلاشگر در زمینه سلول‌های بنیادی در مرحله تحقیق هستند و به‌زودی مرحله درمان شروع خواهد شد یعنی به‌زودی پزشکی از دارودرمانی به‌سوی سلول درمانی خواهد رفت. در جمهوری‌ اسلامی ایران پژوهشکده رویان در این زمینه فعال است و توانسته به علم شبیه‌سازی هم‌دست یابد.

,

ایران اسلامی بر قله های رفیع علمی جهان

,

مواردی که مطرح شد تنها بخشی از تلاش‌های جهاد گونه محققان و نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف علمی بود که باعث شده است ایران اسلامی با تمام دشمنی‌ها و تنگ‌نظری بدخواهان امروز بر قله‌های رفیع علمی جهان بایستد و بی‌شک هرکجا که جوان ایرانی با اتکابه‌نفس و خودباوری دینی دست به پژوهش و نوآوری زده ماحصل آن چشم همگان را خیره کرده است و توانسته به‌تمام‌معنا شکوه و اقتدار ملت ایران را به رخ جهانیان بکشد.

,

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مسئله تولید علم و پیشرفت در عرصه‌های مختلف فناوری همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار داشته است و به‌طور مکرر در دیدارهای مختلف با نخبگان دانشگاهی و مسئولین امر نکاتی را گوشزد می‌کنند و در بخشی از بیاناتشان ضرورت این مهم را این‌چنین تبیین می‌فرمایند: «اگر عزت می‌خواهیم، اگر این را می‌خواهیم که ما مرجع مراجعات کشورها و دولت‌ها باشیم، نه اینکه آن‌ها مرجع مراجعات ما باشند، باید علم را تقویت کنیم؛ و این ممکن است و این عملی است.»

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه