اخبار داغ

زیرکوه، سرزمین طلای سرخ؛

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع زیرکوه/ پیش بینی برداشت 5 تن زعفران خشک از مزارع زیرکوه

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع زیرکوه/ پیش بینی برداشت 5 تن زعفران خشک از مزارع زیرکوه
با آغاز فصل برداشت طلای سرخ پیش‎بینی می‎شود بیش‎از 5 تن زعفران خشک از مزارع زعفران زیرکوه برداشت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زیرکوه نیوز، چند روزیست با فرا رسیدن فصل برداشت طلای سرخ ، کشاورزان زعفران کار زیرکوه سخت مشغول برداشت این محصول از مزارع زعفران این شهرستان هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیرکوه نیوز,

وجود آب شیرین و گوارا در دشت‎های پهناور زیرکوه، آب و هوای مساعد و قنات‎های بی‎شمار در روستاهای کوهپایه‎ای این شهرستان، شهرستان زیرکوه را به یکی از بزرگترین مراکز تولید طلای سرخ تبدیل کرده است.

,

شرایط خاص اقلیمی و مساعد بودن شرایط سبب شده تا زعفران زیرکوه از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

,

, ,

برداشت زعفران معمولاً از اواسط آبان‎ماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه دارد و این امر باعث شده تا این روزها مردان و زنان زحمت‎کش شهرستان زیرکوه دوشادوش سایر اعضای خانواده به برداشت این محصول مهم و استراتژیک بپردازند.

,

از آنجایی‌که گرمای هوا و تابش اشعه خورشید کار برداشت زعفران را با مشکل مواجه می‎کند، معمولاً کشاورزان قبل از طلوع خورشید در مزارع زعفران حضور می‎یابند تا گل‎های بنفش زعفران را قبل از باز شدن از زمین جدا کنند.

,

برداشت زعفران علاوه بر منبع درآمد برای کشاورزان باعث ایجاد اشتغال افراد زیادی در فصل برداشت می‎شود، به طوری که در فصل برداشت این محصول کمبود کارگر به خوبی احساس می‎شود.

,

, ,

زعفران برداشت شده پس از جدا سازی از زمین یا توسط کشاورزان به صورت مستقیم به بازار عرضه می‎شود یا ریشه اصلی قرمز رنگ آن از برگ‎ها جدا و در محل مخصوص خشک می‎شود تا در وقت مناسب به بازار عرضه شود.

,

اگر چه مناطق زیادی از شهرستان زیرکوه زیر کشت این محصول استراتژیک قرار دارد، اما کیفیت محصول در بعضی مناطق بهتر به نظر می‎رسد، به همین منظور قیمت هر کیلوگرم گل زعفران نیز با توجه به کیفیت محصول متغیر است.

,

افت قیمت زعفران نسبت به سال گذشته

,

زعفران به عنوان یکی از منابع مهم درآمد  کشاورزان زیرکوه به شمار می رود به طوری که برخی از کشاورزان تنها امیدشان برای تامین مخارج سالانه خانواده ، همین گلهای ارغوانی زعفران است اما گویا امسال بخت با کشاورزان یار نبوده است و قیمت زعفران نسبت به سال گذشته افت محسوسی داشته است.

,

در حال حاضر هر کیلوگرم گل زعفران در روستای محمد‎آباد و اردکول که از مراکز عمده برداشت این محصول به شمار می‎رود، 33 هزار تومان به فروش می‎رسد در حالی که سال گذشته قیمت هر کیلو گل به 54 هزار تومان نیز رسید.

,

پیش‌بینی  برداشت 5 تن زعفران از سطح زیرکشت زیرکوه

,

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه می‎گوید: یک‌هزار و 350 هکتار از اراضی شهرستان زیرکوه زیرکشت زعفران قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود از این میزان زمین زیرکشت حدود 5 تن زعفران خشک برداشت شود.

,

محمد بنی اسدی، زراعت زعفران را یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمدی کشاورزان زیرکوه عنوان کرد و می‌افزاید: البته در این راه خشکسالی‌ها و افت منابع آب از مهم‌ترین موانع توسعه مزارع و ادامه اشتغال شهروندان است.

,

, ,

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از این گیاه به‌دست می‌آید، به طوری که از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 کیلوگرم گل زعفران به‌دست می‌آید که وزن 5 کیلوگرم زعفران بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می‌رسد.

,

زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است‌ و یکی از مهم‌ترین خواص دارویی زعفران که از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته، درمان افسردگی است‌.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه