اخبار داغ

وقتی مدیریت شهری بر دریای اعتماد شهروندان موج سواری می کند؛

بی نظم و قانون؛حکایت این روزهای شهرماشین

بی نظم و قانون؛حکایت این روزهای شهرماشین
حالا چند سالی است که مدیریت شهری در همدان با اجرای پروژه های بزرگ و دهان پرکن بر دریای اعتماد شهروندان موج سواری می کند!!!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع، ساختار شهری همدان به شکلی است که غالبا مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات و دستگاه‌ها حتی مطب پزشکان غالبا در مرکز شهر و خیابان‌های منتهی به آن متمرکز شده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع،,

 

,

در سال‌های اخیر طرح‌ها و ایده‌هایی مثل "طرح ایجاد شهرک پزشکان" در شورای اسلامی شهر و شهرداری مطرح شد که برخی از صنوف در فضاهای مشخصی تمرکز یابند تا مکانی شکیل‌تر با قابلیت دسترسی آسان‌تر برای این دسته از اصناف ایجاد شوند تا علاوه بر دسترسی ساده‌تر، ترافیک کمتر در مرکز شهر و رونق بیشتر در کسب و کار صاحبان این اصناف ایجاد شود.

,

 

,

شهر ماشین یکی از مکان‌هایی است که در این روند طراحی و ساخته شد تا به این ترتیب نمایشگاه‌داران خودرو از جای جای شهر به این فضا نقل مکان کنند.

,

 

,

در بررسی‌های اولیه محاسنی برای این مکان تعریف شد از جمله اینکه ؛علاوه بر تمرکز نظارت بر نمایشگاه‌ها در یک محل، مسائل دیگری ازجمله نظارت بر روند خرید و فروش، دسترسی آسان مشتریان، کاهش ترافیک دیگر نقاط شهر و... باعث رفاه بیشتری برای مردم و مسئولین نظارتی و خدماتی در این حوزه شود.

,

 

,

اما پس از گذشت چند سال از تحویل مغازه‌های شهر ماشین به متقاضیان و خریداران هنوز اشکالات چشمگیری در این مجموعه خودنمایی می‌کند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

,

 

,

اتحادیه، خارج از محل تمرکز نمایشگاه‌داران خودرو؟!

, اتحادیه، خارج از محل تمرکز نمایشگاه‌داران خودرو؟!, اتحادیه، خارج از محل تمرکز نمایشگاه‌داران خودرو؟!,

یکی از این اشکالات محل اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو است که در محلی خارج از فضای شهر ماشین قرار دارد و طبیعتا اگر کسی نیازمند مراجعه به اتحادیه باشد باید در جایی  خارج از این فضا پیگیر نظارت بر امور خرید و فروش خودرو باشد و این تنها یک نمونه از اشکالات این سیستم است که بر هر چشم بینا مشهود است. 

,

اما از این اشکالات چشمگیر که بگذریم مسائلی در زیر پوست شهر ماشین وجود دارد که با دید گذری و سطحی قابل درک و دریافت نیست و حتماً باید خریدار یا فروشنده باشید تا به ضرورت‌های محقق نشده یا مشکلات موجود پی ببرید.

,

 

,

سند مغازه‌های شهرماشین هنوز بلاتکلیف است

, سند مغازه‌های شهرماشین هنوز بلاتکلیف است, سند مغازه‌های شهرماشین هنوز بلاتکلیف است,

از جمله دیگر مشکلات این مکان که شاید مهمترین دغدغه صاحبان مغازه‌های شهر ماشین باشد "سند مالکیت" مغازه‌هاست که با گذشت زمانی حدودا 10 ساله هنوز صادر نشده‌است و با توجه به اینکه مسئولیت احداث شهر ماشین بر عهده معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری وقت بوده، صدور سند مالکیت برای خریداران مغازه‌ها نیز به واسطه همین مرجع قابل پیگیری و فرجام‌خواهی بوده‌است.

,

 

,

جای افسوس دارد که نهادی که بر درآمدهای مردمی متکی است و بیشترین نقش را در ساماندهی و مدیریت امور یک شهر دارد، گاه با چنین اقداماتی گره‌ای به کار و زندگی مردم می‌اندازد.

,

 

,

شهرداری تلاش کرد تا با ایجاد مکانی متمرکز در صنف خرید و فروش خودرو، فضایی سهل‌الوصول در اختیار مردم و فروشندگان خودرو قرار دهد اما با برنامه‌ریزی و اجرای ناقص طرح بار دیگری بر دوش مردم نهاد تا جایی که امروز بی سندی مغازه‌ها به‌ دغدغه‌ای جدی برای نمایشگاه‌داران تبدیل شده و کمبود امکانات زیرساختی، مشکل جدی مردم و خریداران خودرو.

,

 

,

شهرداری غالبا دارای املاک و زمین‌هایی در مناطق مختلف شهر است که گاهی قربانی تصاحب دلالان سودجو و ساخت و سازهای غیر مجاز افراد بی اطلاع می‌شود و از این رو مدام شهروندان را در این موضوع مورد تذکر قرار می‌دهد اما این بار گویا "خیاط در کوزه افتاده است".

,

 

,

آنطور که به نظر می رسد و البته طبق ادعای برخی مالکان مغازه های شهر ماشین، زمین اولیه شهر ماشین دارای معارض است یعنی شهرداری بدون بررسی دقیق اقدام به ساخت مکانی عمومی کرده که حالا مشکلات آن در تنظیم سند دامنگیر مردم شده است.

,

 

,

کارشناس خودرو نداریم!!

, کارشناس خودرو نداریم!!, کارشناس خودرو نداریم!!,

, , , ,

از متن و حواشی این ماجرا که بگذریم دغدغه‌هایی هم در شهر ماشین برای خریداران خودرو وجود دارد که باید توسط اتحادیه، شهرداری و دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود از جمله نبود کارشناس مطمئن در اختیار خریداران خودرو که دغدغه ای جدی برای همشهریان و خریدارانی است که از دیگر شهرها برای خرید و فروش خودرو به این محل مراجعه می کنند.

,

رعایت حقوق مشتریان از جمله اصولی است که در همه صنوف ملاک و معیار عمل قرار می‌گیرد و مورد احترام است اما این موضوع گاهی وابسته به شرایط و چارچوبی است که باید در بدنه کار صنفی رعایت شود به عنوان مثال وجود کارشناسان مطمئن و متخصصی که خریداران بتوانند برای بررسی و اطمینان از سلامت و ایمنی خودرویی که خریداری می‌کنند به آنها رجوع کنند از جمله ضروریات این مکان است که لازم است با همکاری اتحادیه و نیروی انتظامی لحاظ شود.

,

 

,

خدمات حداقلی شهروندی در شهر ماشین دردسر ساز شده‌است

, خدمات حداقلی شهروندی در شهر ماشین دردسر ساز شده‌است, خدمات حداقلی شهروندی در شهر ماشین دردسر ساز شده‌است,

 نبود امکانات خدماتی مثل نمازخانه و سرویس بهداشتی عمومی که نه فقط دغدغه مالکان است بلکه وجهه شهر را نزد مراجعین به این محل که عده بسیاری از آنها مسافر گذری هستند تنزّل داده نیز یکی دیگر از مشکلات جدی این محل است.

,

 

,

وجود سرویس بهداشتی و نمازخانه عمومی هم از دیگر خدماتی است که نه تنها به خاطر وجود مغازه‌های مختلف در این مکان و تعدد مراجعین آنها بلکه برای احترام به حقوق شهروندان که بسیاری از آنها مسافرینی از شهرهای دور و نزدیک هستند باید از ابتدای طراحی و احداث شهر ماشین درنظر گرفته می‌شد که در حال حاضر با توجه به ازدحام جمعیتی به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده‌است.

,

 

,

بالای شهر و پایین شهر در صنف عرضه خودرو

, بالای شهر و پایین شهر در صنف عرضه خودرو, بالای شهر و پایین شهر در صنف عرضه خودرو,

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در شهر ماشین در گفتگو باخبرنگار ما اظهار کرد: متأسفانه نتایج عملکرد شهر ماشین با اهدافی که از ابتدا برای آن احداث شده بود چندان همسو نیست به عنوان مثال یکی از علل اولیه و اصلی احداث شهر ماشین، تجمیع نمایشگاه‌های خودرو در این مکان بود در حالی که همچنان نمایشگاه‌هایی در سطح شهر به چشم می‌خورند که خودروهای چند صد میلیونی و حتی میلیاردی عرضه می‌کنند و اغلب نمایشگاه‌داران شهر ماشین در کار خرید و فروش سمند و پژو و پراید و امثالهم هستند و همین امر باعث شده تا دوقطبی شدنی شبیه پایین شهر و بالای شهر در صنف نمایشگاه داران خودرو ایجاد شود.

,

 

,

وی در ادامه افزود: از ابتدای تحویل گرفتن مغازه‌های شهر ماشین مسائل متعددی از جمله عدم صدور سند مالکیت وجود داشته که طی این سال‌ها کمترین توجه مدیریت شهری را هم جلب نکرده‌است ما هم در سال‌های ابتدایی به همراه چند تن دیگر از مغازه‌داران به استانداری و فرمانداری و شهرداری مراجعاتی داشتیم اما وقتی پیگیری‌های ما به مثابه آب در هاون کوفتن نتیجه نداشت برخی از همکاران از ادامه پیگیری صرف نظر کردند و تنها ماندیم.

,

 

,

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در این فضا گره ترافیکی روزهای آخر هفته‌است که با ازدحام جمعیت و تردد خودروها ایجاد شده و مشکل ساز می‌شود و مراجعین و خریداران خودرو را به شدت درگیر و مشغول می‌کند.

,

 

,

 

,

شهر ماشین، سکوی فرصت طلبی دلالّها

, شهر ماشین، سکوی فرصت طلبی دلالّها, شهر ماشین، سکوی فرصت طلبی دلالّها,

یکی دیگر از مالکان عنوان کرد: برخی از مغازه‌های شهر ماشین توسط افرادی غیر از نمایشگاه‌داران خریداری شده و به نمایشگاه داران اجاره داده‌اند و طی این سال‌ها معادل مبلغ ملک از مستأجرین دریافت کرده‌اند شاید برای همین به حال آنها بود و نبود سند چندان تفاوتی نداشته و به صورت جدی پیگیر نبوده‌اند.

,

 

,

وی تأکید کرد: ناگفته نماند پیگیری‌های ما هم نتیجه‌ای جز سرچرخواندن‌های مسئولین نداشته و هر بار با بهانه‌هایی مثل مشکلات حقوقی، مشکل تفکیک، داشتن معارض و... ما را از سر بازکرده‌اند که البته به نظر می‌رسد این مشکل در بازار مبل هم وجود دارد و تنها مختص شهر ماشین نیست.

,

 

,

وی ادامه داد: سند مالکیت تنها یک روی سکه مشکلات است که البته شهرداری قول‌‌هایی برای پیگیری آن داده‌است اما روی دیگر آن امکانات ضروری برای مشتریان است که ما قادر به تأمین آن نیستیم.

,

 

,

وی افزود: از جمله امکانات خدماتی از قبیل نمازخانه و سرویس بهداشتی عمومی که برای مشتریانی که از راه‌های دور و شهرهای دیگر به اینجا می‌آیند ضروری است چراکه قرار بوده شهر ماشین همدان ظرفیتی برای غرب کشور باشد و بدون امکانات خدماتی تعبیر دست و پا شکسته‌ای از این هدف شاهد خواهیم بود.

,

 

,

این نمایشگاه‌دار خودرو با اشاره به مشکلات امنیتی و وجود دلالان در سطح شهر ماشین بیان کرد: حضور مستمر نیروی انتظامی و یا حداقل وجود یک کیوسک انتظامی در این مکان پر تردد و شلوغ در جهت حفظ امنیت و برخورد با دلالان و سودجویان از دیگر ضروریات این فضاست که تاکنون از آن بی بهره بوده‌است.

,

 

,

وی ضمن تأکید بر اختلالات ناشی از حضور دلالان در روند کسب و‌کاری نمایشگاه‌داران گفت: همچنین وجود پلیس راهور برای ایجاد نظم ترافیکی به خصوص در روزهای پایانی هفته که ازدحام جمعیت و خودرو بیش از حد تصور است الزامی است.

,

 

,

ما به دنبال بررسی راه چاره برای مشکلات شهر ماشین درصدد ارتباط با مسئولین مربوطه برآمده و از جهات مختلف موضوعات را به گود بحث و بررسی رسانده که بخش نخست آن در ذیل خواهد آمد.

,

در نخستین گام بررسی مشکلات شهر ماشین پیرامون مسائل و موضوعات مربوط به مدیریت شهری از سند مالکیت مغازه‌ها گرفته تا امکانات خدماتی و رفاهی به سراغ مدیر شهری منطقه ۳ همدان رفته و از وی در این خصوص سوال کردیم:

,

 

,

اسناد مالکیت در دست اقدام است

, اسناد مالکیت در دست اقدام است, اسناد مالکیت در دست اقدام است,

"رحیم الوندی" مدیر شهری منطقه 3 در این گفتگو با اشاره به وضعیت ابتدایی ارائه خدمات در شهر ماشین اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون با وجود مضایغی که در اعتبارات و بودجه منطقه وجود داشته اما اقداماتی در شهر ماشین برای رفاه حال شهروندان انجام شده‌است که از آن جمله می‌توان به لکه‌گیری آسفالت این محدوده اشاره کرد.

,

 

,

وی در ادامه افزود: تعویض و رنگ آمیزی جداول و ایجاد فضای سبز از دیگر اقدامات شهرداری در شهر ماشین بوده که طی ماه‌های اخیر مورد پیگیری قرار گرفته‌است.

,

 

,

مدیر شهری منطقه 3 همدان به اصلاح هندسی در محدوده میانی شهر ماشین اشاره و آن را عاملی بر رفع بخشی از گره ترافیکی این منطقه عنوان کرد.

,

 

,

الوندی با تأکید بر لزوم ایجاد سرویس بهداشتی عمومی در شهر ماشین گفت: تنها مشکل ما در احداث سویس بهداشتی موضوع جانمایی آن است که اگر فضای مشخصی برای این موضوع درنظر گرفته شود آماده احداث هستیم.

,

 

,

وی همچنین به نصب تابلوهای راهنمایی برای هدایت یا ممنوعیت توقف خودروهای متفرقه در فضای شهر ماشین اشاره کرد و افزود: این موضوع هم به درخواست مالکان و به جهت رفاه بیشتر شهروندان حاضر در این مکان مورد پیگیری و اجرا قرار گرفت.

,

 

,

الوندی بیان کرد: مشکل صدور سند مغازه‌های شهر ماشین مرتفع شده و مالکین می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه و اخذ نامه به سازمان ثبت اسناد مراجعه و اقدام به دریافت سند کنند و خوشبختانه مشکل حادی در این روند وجود ندارد.

,

 

,

بستن معبر، شاید چاره ترافیک شود

, بستن معبر، شاید چاره ترافیک شود, بستن معبر، شاید چاره ترافیک شود,

در ادامه گفتگویی هم با سرهنگ علی فکری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در خصوص گره‌ ترافیکی شهر ماشین در روزهای پنجشنبه و جمعه داشتیم که وی این موضوع را ناشی از ازدحام تردد در شهر ماشین طی روزهای پایانی هفته برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه استا‌نهای غرب کشور وشهرستان‌های استان نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه در این محدوده تردد دارند ایجاد ترافیک در این فضای محدود اجتناب ناپذیر‌است و دست پلیس راهور هم در گشودن این گره ترافیکی بسته‌است.

,

 

,

وی افزود: با توجه به اینکه در روزهای پایانی هفته شهر ماشین به تنهایی مملو از خودرو می‌شود و عبور خودروهای گذری از معابر همجوار هم بر ترافیک آن می‌افزاید پیشنهاد من این است که این معبر در روزهای پنجشنبه و جمعه بسته شود و تنها خودروهای شهر ماشین اجازه ورود به معبر را داشته باشد در این صورت شاید گره ترافیکی این فضا هم مرتفع شود.

,

 

,

قطب خرید و فروش خودرو در منطقه غرب کشور، قطب هرج و مرج شده است

, قطب خرید و فروش خودرو در منطقه غرب کشور، قطب هرج و مرج شده است, قطب خرید و فروش خودرو در منطقه غرب کشور، قطب هرج و مرج شده است,

علی ایّ حال به نظر می‌رسد شهر پر آشوب ماشین درگیر هرج و مرج و آشفتگی‌‌های بسیاری است که مستلزم تدابیر ویژه مدیریتی است چراکه آنچه در دورنمای این فضای تجاری خدماتی به تصویر کشیده شده بود مکانی مجهز و منسجم در خرید و فروش خودرو و تأمین امکانات و نیازهای مردم در منطقه غرب کشور دراین موضوع بوده‌است اما به نظر می‌رسد حصول این هدف با شرایط پیش امده چندان ایده آل نیست و ظاهر امر نشان می‌دهد دلّالان و سودجویان استفاده و بهره مندی بیشتری از این فضای پر آشوب داشته اند.  

,

 

,

اما نکته مهم اینجاست که چرا نهادی مثل شهرداری که باید از ابتدای برنامه ریزی برای احداث پروژه ای همچون شهر ماشین همه جوانب و نیازهای اولیه را در نظر گرفته باشد چنین سهل انگاری درپیش گرفته باشد که کار تنها در حد رفع تکلیف و ارائه گزارش عملکرد به نظر برسد؟

,

 

,

مگر نه اینکه هر پروژه ای نیازمند مطالعات و بررسی های اولیه در رفع نیازهای موجود است؟

,

مگر قرار نبوده که شهر ماشین باری از دوش مردم برداشته و فضایی مطمئن در داد و ستد خودرویی ایجاد کند؟

,

 

,

چرا حالا که باید طبق برآوردهای اولیه، این مکان به قطب خرید و فروش خودرو در غرب کشور تبدیل می شد شاهد چنین هرج و مرج و نابسامانی هایی باشیم؟ از بی سندی مغازه ها که طی ده سال گذشته دغدغه جدی مغازه داران بوده تا وجود دلّال ها و ماهیگیری آنها از این فضای پرسود و حتی نبود زیرساخت های خدماتی مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه به معضلی سربار برای شهر تبدیل شود؟

,

 

,

آیا شهرداری تلاش می کرد تا با ایجاد این فضا و نام دهان پرکن آن برای خود برند ایجاد کند؟

,

 

,

 پس حالا کجاست عنوان شهر ماشینی که قرار بوده قطب داد و ستد خودروی غرب کشور باشد؟

,

 

,

این موج سواری بر دوش نجابت و سکوت مردم تا کجاها ادامه خواهد داشت و چند پروژه دیگر قرار است با عدم مطالعات دقیق و اجرای ناقص به سرنوشت شهر ماشین تبدیل شود؟

,

 

,

حقیقتا چه کسی پاسخگوی وقت،اعتماد و سرمایه مردم است؟!

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه