اخبار داغ

برای نخستین بار در غرب کشور صورت می گیرد؛

تولید انواع نهال پایه kovainz در شهرستان قروه توسط مهندسین کردستانی+تصاویر

تولید انواع نهال پایه kovainz در شهرستان قروه توسط مهندسین کردستانی+تصاویر
برای نخستین بار در غرب کشور سه مهندس قروه ای موفق به تولید نهال پایه kovainz شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سراب خبر برای اولین بار در غرب کشور شرکت کشت وصنعت زرع دشت کردستان در شهرستان قروه توانسته است با بکارگیری نیروهای متخصص زیر نظر مهندسین باتجربه نسبت به تولید انواع نهال پایه kovainz در سطح استان اقدام کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سراب خبر,

بر اساس این گزارش در این طرح مهندسین خوشفکر توانسته اند با موفقیت اهمیت کشت نهال پاییزه را به اثبات برسانند.

,

, , ,

در این طرح مهندس محمدرضا زرین کارشناس ارشد گیاه پزشکی، مهندس موسی امانی کارشناس ارشد باغات وزراعت و مهندس مجتبی جعفری کارشناس ارشد خاکشناسی هم اکنون فعالیت دارند.

,

موسی امانی در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به موفقیت این مجموعه اظهار داشت: برای اولین بار در غرب کشور ما موفق به تولید انواع نهال پایه kovainz.در سطح استان شده ایم و در کشت این نوع نهال ها تلاش بسیاری صورت گرفته است که از پایه های مرغوب که نسبت به شرایط آب وهوایی استان نیز سازگار هستند استفاده می شود.

,

, , ,

وی افزود: همچنین در این کشت از مواد uk استفاده شده که خود موجب افزایش ماندگاری آن ها در مقابل نور خورشید وسرمای منطقه می گردد.

,

امانی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت نهال، معمولاً پاییز هنگام خواب نهال است، گفت: در این زمان نهال پاییزه از کشت بهاره یکسال جلوتر قرار میگیرد و زمان باردهی وثمردهی آن نیز زودتر وبهتر از نهال بهاره می باشد.

,

وی با تاکید بر لزوم توجه به آب و هوا، ادامه داد: در روزهای آفتابی وگرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید است از کاشت نهال جداً خودداری شود.

,

, , ,

امانی افزود: از مهم ترین ارقام ومرغوب ترین نهال های موجود میتوان به ارقام پایه پیوندی یا اصطلاح(پایه کوینز)اشاره کرد که از بارزترین ویژگی های این ارقام زمان باردهی وبه ثمر نشستن محصول در کوتاه ترین زمان می باشد.

,

وی با بیان اینکه نژاد این نوع نهال ها کوتاه قد بوده و عمرشان طولانی تر است به ارقام آن اشاره نمود و بیان داشت: ارقام این نهال شامل رقم جوناگلد روی پایه های M7, M9, MM111،  رقم رد دلیشز روی پایه های M7, MM111, M26, M9, MM106 ، رقم گلدن سیب روی پایه های M7, M9, MM106, MM111, M26 ، رقم دو رنگ فرانسوی روی پایه MM102,M29 ، رقم گرانی اسمیت روی پایه های M7, M9، رقم زردآلو برابرن روی پایه های MM111 ، رقم هلو فوجی روی پایه های MM111 ،  رقم آلبالو کامسپور روی پایه های M7, M9, MM111 ، رقم سیب گالا روی پایه های M7, M9, MM111, MM106, M26 ،  رقم گلاب روی پایه های  MM111, M26،MM106 اشاره نمود.

,

, , , , , , , , ,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه