اخبار داغ

از چُرت تابستانه تا خواب زمستانه صنعت گردشگری درهمدان!

از چُرت تابستانه تا خواب زمستانه صنعت گردشگری درهمدان!
همه ساله با آغاز نیمه دوم سال،چُرت صنعت گردشگری درهمدان به خواب زمستانه تبدیل می شود ودرچنین شرایطی، جذب گردشگران داخلی و خارجی هرچه بیشتررنگ می بازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،چند سالی است که مسئولین استانی و متولیان امر، توسعه استان را متکی بر گذر از مسیر گردشگری عنوان می کنند و این درحالی است که در طول این چند سال ، چشم اندازترسیم شده هنوزمحقق نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

همدان به عنوان منطقه ای کوهستانی ، با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی، می تواند جایگاه ویژه ای درگردشگری و به ویژه گردشگری زمستانی دارا باشد، اما متأسفانه این ظرفیت در سایه بی مهری متولیان امرمغفول مانده است.

,

 

,

از دیگر سوی، درحال حاضر،گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی به شمارمی آید که می توان با بهره گیری ازآن در افزایش شمار گردشگران داخلی و خارجی موفق عمل کرد.

,

 

,

با توجه به اینکه ؛یکی از شاخصهای مهم برای جهانگردان و گردشگران در تعیین مقصد گردشگری، داشتن خصوصیات منحصربه فرد و جاذبه هایی است که ممکن است دسترسی به آنها در سایر نقاط میسر نباشد لذا همدان با دربرگیری1800 اثرتاریخی- طبیعی و 500 روستای واجد ارزش می تواند در فصل زمستان نیز مقصد گردشگران باشد.

,

 

,

در سال‌های اخیر"چهار فصله شدن گردشگری" به  شعاری زیبا  از سوی استاندارهمدان و متولیان امر تبدیل شده است اما متاسفانه عملکرد ضعیف اداره کل میراث فرهنگی درعملیاتی کردن این شعار،پای صنعت گردشگری استان را لنگ کرده است.

,

 

,

در حالی که استانهایی چون اصفهان ،فارس ، یزد وخراسان برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر تلاش می کنند استان همدان در نیمه دوم سال ، خواب سنگین صنعت گردشگری را تجربه می کند و این در شرایطی است که کارشناسان، فصلی بودن گردشگری را موجب کاهش رونق اقتصادی می دانند.

,

 

,

کارشناس حوزه گردشگری: گردشگری فصلی، لطمات سنگینی را برپیکره گردشگری استان وارد می کند

, کارشناس حوزه گردشگری: گردشگری فصلی، لطمات سنگینی را برپیکره گردشگری استان وارد می کند, کارشناس حوزه گردشگری: گردشگری فصلی، لطمات سنگینی را برپیکره گردشگری استان وارد می کند,

 

,

در همین رابطه،یکی از کارشناسان گردشگری همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه گردشگری فصلی لطمات سنگینی را برپیکره گردشگری استان وارد می کند، گفت:همدان در فصل سرما تقریبا تعطیل است، و بیشتر سفرها در نیمه نخست سال انجام می شود.

,

زهراخادمی درخصوص جایگاه گردشگری پاییزی وزمستانی اظهار داشت: باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب درمناطق سردسیر کشور، انجام تبلیغات لازم و برگزاری جشنواره‌های گردشگری به موازات توسعه ورزش‌های خاص این فصل به رونق گردشگری در فصل سرما کمک کرد.

,

 

,

وی درادامه با اذعان به اینکه ظرفیت‌های گردشگری همدان نباید تنها به فصول بهار و تابستان محدود ‌شود،عنوان کرد: آئین‌ها و رسومی که به مناسبت فصل سرما در استان‌ همدان و شهرستان های مختلف آن  وجود دارد می تواند برای جذب گردشگر مورد توجه قرار گیرد.

,

 

,

ظرفیت های طبیعی همدان معرفی نشده است

, ظرفیت های طبیعی همدان معرفی نشده است, ظرفیت های طبیعی همدان معرفی نشده است,

خادمی تصریح کرد:همدان از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که می‌تواند در فصول پاییز و زمستان نیز مورد توجه قرار بگیرد اما متاسفانه کمتر شناخته و معرفی شده‌اند.

,

 

,

وی در ادامه با بیان اینکه سفر و گردشگری نباید تنها به بازدید از جاذبه‌ها و منابع فرهنگی در فصول گرم سال و ایام پیک محدود شود، افزود: جاذبه‌های اقلیمی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری به شمار می‌روند که تقریبا تمام استان‌های کشور از جمله همدان از این جاذبه‌ها در اشکال مختلف بهره‌مند هستند.

,

 

,

زهرا خادمی عنوان کرد: از این دست جاذبه‌ها می‌توان به چشمه‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی و سایر منابع طبیعی اشاره کرد.

,

 

,

پیست اسکی همدان برای گردشگران ناشناخته است

, پیست اسکی همدان برای گردشگران ناشناخته است, پیست اسکی همدان برای گردشگران ناشناخته است,

وی همچنین ورزش‌های زمستانی را بهانه‌ای مناسب برای رونق گردشگری در فصول سرد سال دانست و گفت: اگرچه تفریحات زمستانی از هزینه بالایی برخوردار است ، اما برای علاقه‌مندان به این ورزش پیست‌های اسکی مناسبی در استان‌های غربی از جمله همدان وحود دارد که نیازمند معرفی هستند.

,

 

,

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان :متاسفانه گردشگری در همدان ، فصلی است

, معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان :متاسفانه گردشگری در همدان ، فصلی است, معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان :متاسفانه گردشگری در همدان ، فصلی است,

, , , ,

درادامه؛ معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه؛ متاسفانه گردشگری در همدان به گردشگری فصلی تبدیل شده است،گفت:البته این تنها مخصوص استان همدان نیست و در سایر نقاط کشور نیزدر فصول سرد سال افت جذب گردشگر را شاهد هستیم.

,

 

,

علی خاکساربا بیان اینکه در فصول پاییز و زمستان شاهد رکود گردشگری در همدان هستیم ، اظهار کرد: البته کاهش شمار گردشگران داخلی و خارجی در فصول مذکورچند دلیل دارد که در این بین؛ اشکالات سیستم تعطیلات کشورمهم ترین علت می باشد چراکه درایران تعطیلات محدود به فصل تابستان وبهاراست ودرشش ماهه دوم سال خانواده ها درگیر تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان خود می باشند که ین امر باعث کاهش حجم مسافرتها را موجب می شود.

,

 

,

نیازمند مصوبه ای برای تعطیلات در نیمه دوم سال هستیم

, نیازمند مصوبه ای برای تعطیلات در نیمه دوم سال هستیم, نیازمند مصوبه ای برای تعطیلات در نیمه دوم سال هستیم,

وی ادامه داد: تمامی متولیان امردر حوزه گردشگری، به دنبال این هستند تا دریافت مصوباتی، وفراهم آوری تعطیلاتی در نیمه دوم سال جذب گردشگر را سبب شوند.

,

 

,

خاکساردرادامه با بیان اینکه البته با وجود شرایط مذکورنیز،سال گذشته مجموعه اقدامات خوبی در راستای جذب گردشگردرفصول سرد سال انجام شد، گفت:برگزاری رویدادها،جشنواره زمستانی، همایش ها ونمایشگاههای مختلف ازجمله این اقدامات بوده است که اگرچه این اقدامات موجب افزیش درصدی رونق گردشگری دراستان همدان شده اما باز هم نیازمند تغییر رویکردها هستیم.

,

 

,

گردشگر باید بدون دعوتنامه میهمان همدان شود

, گردشگر باید بدون دعوتنامه میهمان همدان شود, گردشگر باید بدون دعوتنامه میهمان همدان شود,

وی عنوان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا جذابیت های گردشگری استان وتخفیف های ایجاد شده به خودی خود موجب جذب گردشگر شود و نه اینکه بخواهیم دعوتنامه برای گردشگر صادر کنیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه امسال سعی خواهیم کردبا ایجاد شرایط،جذابیت هایی را برای جذب گردشگران به استان فراهم کنیم،گفـت: البته این مهم با توجه به جلب مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه در فصل زمستان سال جاری در حوزه گردشگری شاهد دو رویداد مهم در استان خواهیم بود، اظهار کرد:برای دورویداد مذکور چند برنامه ملی و بین المللی پیش بینی شده است.

,

 

,

علی خاکسارهمچنین عنوان کرد:با توزیع رویدادهای مهم در فصول مختلف سال به دنبال توزیع گردشگران در تمام ایام سال هستیم.

,

 

,

600 هزار نفرازجاذبه های طبیعی تاریخی همدان دیدن کردند

, 600 هزار نفرازجاذبه های طبیعی تاریخی همدان دیدن کردند, 600, هزار نفرازجاذبه های طبیعی تاریخی همدان دیدن کردند,

وی در بخش دیگری ازسخنان خود ضمن اشاره به شمارگرشگران استان درهفت ماهه نخست سال جاری درمقایسه به مدت مشابه سال گذشته گفت: درحوزه بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان در مدت مذکورنسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد چیزی در حدود 40 درصد رشد بودیم.

,

 

,

خاکساربیان کرد:درمدت مذکور؛بالغ بر 600 هزارگردشگرازجاذبه ای طبیعی و تاریخی استان همدان دیدن کردند البته این آمار بر اساس تعداد بلیت های فروخته شده در اماکن گردشگری استان است در حالی که برخی از گردشگران از جاذبه هایی چون؛ گنجنامه، شیرسنگی و روستاهای هدف گردشگری بازدید می کنند که آماری از این گردشگران در دست نیست.

,

 

,

در حوزه گردشگران خارجی رشد نداشتیم

, در حوزه گردشگران خارجی رشد نداشتیم, در حوزه گردشگران خارجی رشد نداشتیم,

وی درخصوص آمار گردشگران خارجی درهفت ماهه نخست سال جاری نیز گفت: با توجه به عملکرد رییس جمهورآمریکا وبازتاب آن در مجامع بین المللی ، در حوزه گردشگران خارجی تغییرافزایشی محسوسی را مشاهده نکردیم وآمار مشابه سال گذشته است.

,

 

,

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان همدان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه "چرا جشنواره های زمستانی در همدان بی رمق و رفع تکلیفی برگزار می شود؟" گفت: جشنواره های زمستانه باید با محوریت بخش خصوصی برگزار شود و سود آن به جیب بخش خصوصی و استان بازگردد.

,

 

,

هزینه های جشنواره زمستانی چند سال قبل هنوز روی میز مدیر کل فعلی است

, هزینه های جشنواره زمستانی چند سال قبل هنوز روی میز مدیر کل فعلی است, هزینه های جشنواره زمستانی چند سال قبل هنوز روی میز مدیر کل فعلی است,

وی دررابطه با برگزاری جشنواره زمستانی درزمان مدیرکل دو دوره قبل میراث فرهنگی نیزعنوان کرد:زمانی که ازهزینه ها ازجیب دولت است و کسانی را دعوت میکنیم، این نوع عملکرد نه تنها  آورده ای برای استان ندارد بلکه هزینه اقامت و پذیرایی میهمان را نیز به استان تحمیل می کند.

,

 

,

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر هزینه های جشنواره زمستانی چند سال قبل هنوزروی میزمدیر کل فعلی است و ما به دنبال این شیوه مدیریتی نیستیم.

,

 

,

در صورت عدم اطلاع رسانی،جشنواره زمستانی مخاطبی نخواهد داشت

, در صورت عدم اطلاع رسانی،جشنواره زمستانی مخاطبی نخواهد داشت, در صورت عدم اطلاع رسانی،جشنواره زمستانی مخاطبی نخواهد داشت,

خاکسار همچنین در پاسخ به انتقادخبرنگار ما مبنی بر اینکه" جذب گردشگر به این جشنواره باید از طریق اطلاع‌رسانی خارج از استان امکان پذیر شود اما در این مورد اقدامی صورت نمی‌گیرد" بیان کرد: تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد، چرا که اگر تبلیغی در این مورد انجام نشود مخاطبان جشنواره زمستانی،تنها خودمان خواهیم بود؛بنابراین سعی خواهیم کرد این برنامه از طریق رسانه ملی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی شود.

,

 

,

پیست اسکی نقطه قوت فراموش شده درهمدان است

, پیست اسکی نقطه قوت فراموش شده درهمدان است, پیست اسکی نقطه قوت فراموش شده درهمدان است,

, , , ,

خاکساردربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه پیست اسکی می تواند نقطه قوتی در گردشگری زمستانه استان باشد،عنوان کرد: این مجموعه ظرفیت عظیمی به منظور جذب گردشگر است که متاسفانه این نقطه قوت تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است.

,

 

,

وی افزود: دراین رابطه درحال رایزنی به منظورتکمیل امکانات مجموعه پیست اسکی نظیر؛ اقامتگاه، مرمت وتله کابین هستیم تا به عنوان یک فرصت به منظور جذب گردشگران زمستانه استفاده شود.

,

 

,

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین توضیح داد: درراستای جذب گردشگر ورزشی به استان نیز به دنبال انعقاد تفاهم نامه با سازمان ورزش و جوانان هستیم.

,

 

,

وی دربخش پایانی سخنان خودازبرگزاری"رویداد همدان 2018" و"همدان پایتخت کشورهای گردشگری آسیایی"در آینده نزدیک خبر داد و گفت:قرار بود در دی ماه افتتاحیه رویداد"همدان پایتخت برگزار شود اما هنوز قطعی نیست و برگزاری جشنواره زمستانی هم بستگی به زمان افتتاحیه رویداد مذکور دارد.

,

 

,

و اما نا گفته اینکه؛

, و اما نا گفته اینکه؛,

گردشگری در دنیای کنونی به عنوان یک صنعت مطرح است که البته متاسفانه به نظر می رسد سهم استان همدان در بهره مندی ازاین صنعت پردرآمد ناچیز می باشد!

,

 

,

همچنین متولیان امر باید بدانند و آگاه باشند که رونق گردشگری و خروج آن از حالت فصلی، رونق کسب و کارو شرایط اقتصادی استان را موجب می شود و البته این مهم به یقیین با توسل به برنامه های رفع تکلیفی و شعارگونه امکان پذیر نیست و نیازمند است با ایده پردازی،جلب مشارکت بخش خصوصی وخروج از دستورالعمل های رفع تکلیفی این صنعت در استان همدان شکوفا شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه