اخبار داغ

موج واکنش ها به سخنان عجیب مولوی عبدالحمید؛

از نماینده آشوریان تا عضو فراکسیون اهل سنت مجلس/ افزایش آلام مردم زلزله زده کرمانشاه زیبنده نیست/ خداوند انتقام‌گیر نیست/ مردم را به بی تقوایی متهم نکنید

از نماینده آشوریان تا عضو فراکسیون اهل سنت مجلس/ افزایش آلام مردم زلزله زده کرمانشاه زیبنده نیست/ خداوند انتقام‌گیر نیست/ مردم را به بی تقوایی متهم نکنید
واکنش جمعی از چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان که در کلیپی علت زلزله کرمانشاه را گناه مردم آن منطقه خوانده بود.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واکنش جمعی از چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان که در کلیپی علت زلزله کرمانشاه را گناه مردم آن منطقه خوانده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس:
, نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس:,
 
,
عذاب الهی بودن زلزله را از لحاظ اعتقادات دینی نمی‌پذیرم/خداوند انتقام‌گیر نیست
, عذاب الهی بودن زلزله را از لحاظ اعتقادات دینی نمی‌پذیرم/خداوند انتقام‌گیر نیست,
 
,
 یوناتن بت کلیا در گفتگویی با اشاره به سخنان و توهین مولوی عبدالحمید به زلزله زدگان کرمانشاه، گفت: من بر این باورم که خداوند انتقام گیر نیست و او همیشه آرامش و منیت را برای مردمانش خواسته است.
,
 
,
وی، افزود: خداوند تمام پیامبران و ائمه را در جهت رفاه و آرامش مردم فرستاده و انتقام گرفتن خداوند برخلاف مهربانیت و رحمان بودن او است و این با اعتقادات دینی هیچ مذهبی تطبیق ندارد.
,
 
,
نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی، در ادامه تاکید کرد: در تمام دنیا و در جای جای جهان گناه  در حال انجام است و افراد گناهکار وجود دارند اما این مسئله که خداوند کودکانی را که مبرا از هر گونه گناه هستند را گرفتار عذاب خود کنند کاملا نادرست و غیر منطقی است.
,
 
,
بت کلیا، تاکید کرد: این مسئله با باورهای دینی شخص من مغایر بوده و انتقام گیری خداوند را از لحاظ دینی نمی پذیرم.
,
 
,
وی، ادامه داد: زلزله اتفاق طبیعی و اجتناب ناپذیر است که در شرایط مختلف امکان اتفاق وقوع آن وجود دارد و امروز این اتفاق اسفناک متوجه مردم کرمانشاه شده است.
,
 
,
نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اکنون باید همگان با یکدیگر دست در دست هم در جهت تسکین حال زلزله زدگان بکوشیم و مرهمی بر درد دل های زلزله زدگان باشیم.
,

 

,

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس:

, عضو فراکسیون اهل سنت مجلس:,
 
,
افزایش آلام مردم زلزله زده کرمانشاه زیبنده نیست/ زلزله یک مسئله علمی و تخصصی است
, افزایش آلام مردم زلزله زده کرمانشاه زیبنده نیست/ زلزله یک مسئله علمی و تخصصی است,
 
,
بعد از زلزله کرمانشاه عده ای به دنبال انتقام سیاسی برآمدند تا از درد مردم کرمانشاه بهره برداری سیاسی کنند اما در نهایت ناکام ماندند جدیدا هم از سوی برخی افراد مسئله گناه و اینکه زلزله به خاطر گناه برای مردم کرمانشاه نازل شده است باعث ناراحتی مردم کرمانشاه و هموطنان زلزله  زدگان شده است.
,
 
,
 
,
شهرام کوسه غراوی عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: ما باید در این زمینه کاملا تخصصی صحبت کنیم ایران روی خط زلزله قرار گرفته است، هر آن احتمال اینکه در هر نقطه از ایران زلزله بیاید وجود دارد، زیرا این یک موضوعی طبیعی ست زیرا روی خط زلزله قرار داریم.
,
 
,
زلزله یک بحث تخصصی است
,
 
,
وی بیان داشت: ما اگر ساختمان ها را هر چه قدر مقاومتر و مستحکم تر بسازیم قطعا آسیب های مالی کمتر به سازه ایجاد می شود و هم آسیب های جانی کمتر به مردم  وارد می شود و حتی می تواند به صفر هم برسد منتهی باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود که قبل از وقوع زلزله مقاومت ساختمان ها را بیشتر کنیم، کیفیت ها را بهتر کنیم و همه اینها منجر می شود که اتفاقی برای بنا ها در کل محل های زلزله خیز نخواهد افتاد.
,
 
,
کوسه غرواری تصریح کرد: من نمی خواهم ابعاد دیگر را وارد این مسئله تخصصی کنم چرا که زلزله و بررسی زلزله یک کار کارشناسی و تخصصی است و زلزله در هر جای از دنیا که روی گسل زلزله قرار دارد رخ می دهد و خیلی از جاهای دنیا هم زلزله های با ریشتر های بالا آمده است اما اتفاق خاصی نیفتاده پس بنابراین نباید بقیه مسائل را وارد این موضوع کرد.
,
 
,
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس خاطر نشان کرد: بلایای طبیعی همانطور که از نامش پیداست یک امر طبیعی است که در هر نقطه از جهان و هر نقطه از کشور ما می تواند اتفاق بیفتد ولی ما با مدیریت های قبل از بحران ، مدیریت های حین بحران و مدیریت های بعد از بحران که می توانیم انجام دهیم آسیب های جانی و مالی به حداقل و به صفر برسد.
,
 
,
افزایش آلام مردم کرمانشاه زیبنده نیست
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که اظهارات غیر تخصصی و غیر علمی و ربط دادن زلزله کرمانشاه به گناه کار بودن مردم کرمانشاه باعث افزایش آلام مردم کرمانشاه نمی شود؟ اظهار داشت: نمی توان به این بحث پرداخت و این موضوع را مطرح کرد زیرا زلزله کاملا یک مسئله تخصصی و علمی است، و کارشناسی است، اینکه ما درد مردم زلزله زده را بیشتر کنیم این خیلی زیبنده هیچ کدام از ما نیست.
,
 
,
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس تاکید کرد: صحبت من کاملا کارشناسی است، به طور مثال اگر در یک مسیری به بنده اعلام شود در مسیر باید کمربند ایمنی استفاده کنید وقتی من کمربند ایمنی را نبستم و یک اتفاقی رخ داد یعنی من رعایت اصول کارشناسی را نکردم و ربطی به دیگر مسائل ندارد و بنده هم خیلی نمی خواهم به این حرف هایی که زده می شود بپردازم زیرا بحث من در مورد زلزله کاملا یک بحث کارشناسی و تخصصی است.
,
 
,
کوسه غروای بیان داشت: ساختمان ها باید ایمن تر و مقاومتر باشد تا آسیب زلزله به حداقل برسد، حتی در زلزله کرمانشاه هم ساختمان هایی وجود داشت که خیلی مقاوم بودند و اتفاقی برایشان رخ نداد، منتهی موضوع اصلی این است که مکان ها را عمومی باید بیش از پیش به آنها توجه کرد.
,
 
,
وی افزود:نیاز است که طرحی در کمیسیون عمران برده شود برای کلیه ساختمان ها و مکان های عمومی مثل بیمارستان ها، مساجد، مدارس و مسکن مهر و یک ارزیابی طی شش ما و یکسال آینده انجام شود تا بررسی شود چه میزان استحکام و مقاومت دارند تا بتوانیم در جهت مقاوم سازی تلاش کنیم که باید در اولویت های کاری ما قرار داشته باشد.
,
 
,
 
,
نماینده مردم ارومیه در مجلس:
, نماینده مردم ارومیه در مجلس:,
 
,
مرهم دل زخم‌خورده زلزله‌زدگان باشیم نه اینکه داغی جدید بر دل‌هایشان بگذاریم/ سخنان مولوی عبدالحمید درست نیست
, مرهم دل زخم‌خورده زلزله‌زدگان باشیم نه اینکه داغی جدید بر دل‌هایشان بگذاریم/ سخنان مولوی عبدالحمید درست نیست,
 
,
نادر قاضی پور  نماینده مردم ارومیه در مجلس مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه، که زلزله کرمانشاه را عذابی الهی برای مردم این منطقه عنوان کرد، اظهار داشت: بهتر است به جای اینکه داغی تازه بر دل زلزله زدگان کرمانشاه بگذاریم، مرهمی بر دل زخم خورده این مردم باشیم.
,
 
,
وی، افزود: زلزله امری طبیعی است که در مناطقی از جهان برای تخلیه انرژی های درونی زمین ایجاد می شود و ایران اسلامی روی خط گسل های جوان زلزله قرار دارد، منطقه مذهبی متدین حزب الله ورزقان، قره داغ آذربایجان ایران، که زلزله موجب تخریب شد همه مردم متدین ولایتمدار و اهل نماز شب بودند.
,
 
,
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: زلزله چه در طبس، بم، چه در ورزقان، قزوین، رودبار گیلان و تمامی زلزله های بزرگی که در ایران اسلامی انجام شد، همگی آزمایش الهی بوده، مردم ما قوی و محکم بودند که در ۸ سال دفاع مقدس برای حمایت از دین مبین اسلام شهدای بسیاری تقدیم کردند.
,
 
,
قاضی پور، با اشاره به رشادت ها و قهرمانی های مردم کرمانشاه در دوران ۸ سال دفاع مقدس گفت: مردم پهلوان، دلاور و قهرمان کرمانشاه فقط در عملیات مرصاد شهدای بسیاری تقدیم انقلاب کردند و با مبارزه با نفاق و جنگ با صدام رشادت های فراوانی انجام دادند.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سخنان امام جمعه اهل سنت زاهدان درست نیست، گفت: مطالبی که گفته شده درست نیست، این سخنان در شان مردم شجاع، قهرمان و ولایتمدار کرمانشاه صحیح نیست و به نظر من زلزله آزمایشی الهی است که به خواست الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرافراز و سربلند از آن بیرون بیاید.
,
 
,
وی، اذعان داشت: پس از زلزله ورزقان احساس آبادانی و زیبایی با احداث ساختمان های جدید و مستحکم تر ایجاد شده همت مردم فعال شده است.
,
 
,
قاضی پور، با تقدیر از مشارکت و همکاری صمیمانه مردم و دولت در یاری به زلزله زدگان کرمانشاه گفت: مردم ایران اسلامی هرچه سریعتر در کوتاهترین زمان با کمک دولت بزرگ اسلامی و همکاری بسیار صمیمانه نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران این آزمایش الهی را به خوبی سپری کردند و سرافراز بیرون آمدند.
,
 
,
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهتر است مردم با کمک های نقدی و در اختیار گذاشتن آن در اختیار بنیاد مسکن، بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر که مستقیما به افراد زلزله زده کمک می کنند به یاری این دستگاه ها در کمک به افراد تحت پوشش خود بشتابند.
,
 
,
وی، تاکید کرد: بهتر است با کمک های نقدی و غیرنقدی به حل مشکلات مردم کمک کنیم نه اینکه داغی دیگر بر دلهای داغ دیده مرم مظلوم کرمانشاه بگذاریم، و این سخنانی که در مورد زلزله کرمانشاه گفته شده نه فرموده اسلام است نه شرع نه عرف و نه قانون.
,
 
,
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان:
, نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان:,
 
,
ربط دادن حوادث طبیعی به عذاب الهی بازی با اعتقادات مردم است/ دامن زدن به برخی اظهارنظرها اتحاد ملی را برهم می زند
, ربط دادن حوادث طبیعی به عذاب الهی بازی با اعتقادات مردم است/ دامن زدن به برخی اظهارنظرها اتحاد ملی را برهم می زند,
 
,
 احمد حمزه در واکنش به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی گفت: حوادث طبیعی مسیر خاص خود را دارند و اراده و مشیت الهی از طریق قوانین حاکم بر طبیعت اعمال می شود.
 
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد: اینکه هر اتفاقی را به گناه و اعتقادات مردم ربط دهیم کار درستی نیست؛ هیچ کاری بدون نظر خداوند صورت نمی گیرد ولی عنوان چنین مسائلی مبنی بر اینکه چون گناه کردند، حادثه به وجود آمد یا خشکسالی شد، بازی با اعتقادات مردم است.
 
وی افزود: به نظر می رسد در این میان سازمان های جاسوسی و دشمنان ما به چنین مسائلی دامن می زنند تا اختلافی در کشور ایجاد کرده و اعتقادات مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
 
حمزه خاطرنشان کرد: لذا درست نیست در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد چرا که موجب برهم خوردن اتحاد ملی شده و باعث می شود مردم در مقابل یکدیگر موضع بگیرند؛ از سوی دیگر چنین مسائلی اعتقادات مذهبی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در برخی کشورها اتفاقات بدتری می افتد و حادثه ای رخ نمی دهد.
 
نماینده مردم سنقر در مجلس:
,
 احمد حمزه در واکنش به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی گفت: حوادث طبیعی مسیر خاص خود را دارند و اراده و مشیت الهی از طریق قوانین حاکم بر طبیعت اعمال می شود.
,
 
,
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد: اینکه هر اتفاقی را به گناه و اعتقادات مردم ربط دهیم کار درستی نیست؛ هیچ کاری بدون نظر خداوند صورت نمی گیرد ولی عنوان چنین مسائلی مبنی بر اینکه چون گناه کردند، حادثه به وجود آمد یا خشکسالی شد، بازی با اعتقادات مردم است.
,
 
,
وی افزود: به نظر می رسد در این میان سازمان های جاسوسی و دشمنان ما به چنین مسائلی دامن می زنند تا اختلافی در کشور ایجاد کرده و اعتقادات مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
,
 
,
حمزه خاطرنشان کرد: لذا درست نیست در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد چرا که موجب برهم خوردن اتحاد ملی شده و باعث می شود مردم در مقابل یکدیگر موضع بگیرند؛ از سوی دیگر چنین مسائلی اعتقادات مذهبی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در برخی کشورها اتفاقات بدتری می افتد و حادثه ای رخ نمی دهد.
,
 
,
نماینده مردم سنقر در مجلس:
, نماینده مردم سنقر در مجلس:,
 
,
مردم را به بی تقوایی متهم نکنید
, مردم را به بی تقوایی متهم نکنید,
 
,
 نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ضمن انتقاد شدید از مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد اهل سنت زاهدان،اظهار کرد: کلیپی در فضای مجازی منتسب به آقای مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان منتشر شده که در این کلیپ علت زلزله را گناهکار بودن مردم استان کرمانشاه ذکر کرده و از مردم خواسته اند که توبه کنند.در چنین شرایطی که باید التیامی به دردهای مردم بدهیم، مخصوصا مردمانی که برای این نظام سنگ تمام گذاشته اند و دربه دری را تجربه کرده اند و ده هزار شهید تقدیم نموده اند ،چنین مردمی را گناهکار معرفی کردن خطا است و از کسی که خود را یک شخصیت علمی می داند این گونه اظهارنظر نادرست است و پذیرفته نیست.
 
وی ادامه داد:شاید دلایل سیاسی پشت این موضوع نهفته باشد و جا دارد سوال شود وقتی سر افراد در منطقه ایشان بریده می شود و یا کسی خود انتحاری می کرد و یا برخی گروه ها مردم را به رگبار می بستند، به کدامین گناه است؛لذا این نظرات نه کارشناسی و نه عقلی و نه منطقی است و از کسی که ادعای امام جماعت دارد بسیار بعید است که مردمی را که سهم خود را به انقلاب ادا کرده اند متهم کنیم.
 
حسینی کیا با اشاره به دلجویی از مردم کرمانشاه ،خاطرنشان کرد: باید بابت این موضوع از مردم کرمانشاه که به آن ها کم لطفی شده عذرخواهی کنیم.این مردمان کسانی هستند که هشت سال جان خود را برای این نظام گذاشته اند،به جای این که ما در این فضا دست به دست هم دهیم و به مردمی که وضعیت خوبی ندارند و فرزندان خود را از سرما در نایلون می پیچند،یاری برسانیم روح آن ها را جریحه دار می کنیم،به همین خاطر باید از مردم عذرخواهی کنیم.
 
وی افزود:این گونه مسائل باید توسط خود جامعه اهل سنت و روشن اندیشان این استان پیگیری شود و فضایی ایجاد گردد تا کسی دیگر در کشور مردم را متهم به بی تقوایی نکند و اگر در جای دیگر کوهی ریزش کرد و یا سیلی آمد آن را به گناهکار بودن مردم نسبت ندهیم.
 
,
 نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ضمن انتقاد شدید از مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد اهل سنت زاهدان،اظهار کرد: کلیپی در فضای مجازی منتسب به آقای مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان منتشر شده که در این کلیپ علت زلزله را گناهکار بودن مردم استان کرمانشاه ذکر کرده و از مردم خواسته اند که توبه کنند.در چنین شرایطی که باید التیامی به دردهای مردم بدهیم، مخصوصا مردمانی که برای این نظام سنگ تمام گذاشته اند و دربه دری را تجربه کرده اند و ده هزار شهید تقدیم نموده اند ،چنین مردمی را گناهکار معرفی کردن خطا است و از کسی که خود را یک شخصیت علمی می داند این گونه اظهارنظر نادرست است و پذیرفته نیست.
,
 
,
وی ادامه داد:شاید دلایل سیاسی پشت این موضوع نهفته باشد و جا دارد سوال شود وقتی سر افراد در منطقه ایشان بریده می شود و یا کسی خود انتحاری می کرد و یا برخی گروه ها مردم را به رگبار می بستند، به کدامین گناه است؛لذا این نظرات نه کارشناسی و نه عقلی و نه منطقی است و از کسی که ادعای امام جماعت دارد بسیار بعید است که مردمی را که سهم خود را به انقلاب ادا کرده اند متهم کنیم.
,
 
,
حسینی کیا با اشاره به دلجویی از مردم کرمانشاه ،خاطرنشان کرد: باید بابت این موضوع از مردم کرمانشاه که به آن ها کم لطفی شده عذرخواهی کنیم.این مردمان کسانی هستند که هشت سال جان خود را برای این نظام گذاشته اند،به جای این که ما در این فضا دست به دست هم دهیم و به مردمی که وضعیت خوبی ندارند و فرزندان خود را از سرما در نایلون می پیچند،یاری برسانیم روح آن ها را جریحه دار می کنیم،به همین خاطر باید از مردم عذرخواهی کنیم.
,
 
,
وی افزود:این گونه مسائل باید توسط خود جامعه اهل سنت و روشن اندیشان این استان پیگیری شود و فضایی ایجاد گردد تا کسی دیگر در کشور مردم را متهم به بی تقوایی نکند و اگر در جای دیگر کوهی ریزش کرد و یا سیلی آمد آن را به گناهکار بودن مردم نسبت ندهیم.
,
 
,
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس:
, نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس:,
 
,
بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد /دشمنان قسم خورده ایران در هرموقعیتی به دنبال حاشیه سازی هستند
, بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد /دشمنان قسم خورده ایران در هرموقعیتی به دنبال حاشیه سازی هستند,
 
,
شهباز حسن پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در رابطه با برخی اظهارنظرها و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی اظهار داشت : این گونه سخنان از سوی مردم ناآگاه مطرح می شود لذا نباید مردم به هیچ عنوان به این سخنان توجه کنند.
,
 
,
وی گفت : بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد و همه جامعه شناسان و زمین شناسان چنین مواردی را پیش بینی کرده اند .
,
 
,
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : امیدوارم مردم به این مطالب توجه نکنند زیرا آن چه باعث افتخار هر ایرانی است حضور به موقع، پررنگ ، ایثارگرانه و در یک جمله عزت مردانه ملت ایران در همراهی با نظام ، دولت ، حکومت و مردم است.
,
 
,
حسن پور عنوان کرد : نوع دوستی ایرانیان در تاریخ زبان زد عام و خاص بوده است و تمدن کهن این امت نشان دهنده ایثار و گذشت ملت در چنین مواقعی است .
,
 
,
وی تشریح کرد : ممکن است فردی از روی ناآگاهی این مطلب را گفته باشد ولی ما دشمنان قسم خورده ای در منطقه داریم که در برابر هر فرصت و موفقیت کشور ما به خشم می آیند و به دنبال حاشیه سازی برای کشور و ملت ایران هستند .
,
 
,
 
,
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس :
 
حفظ وحدت،مهمترین ضرورت جامعه/اظهارات مولوی عبدالحمید باعث تشویش اذهان و سوق دادن جامعه به سمت ناهنجاری است
 
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به اظهارات مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان مبنی بر گناهکار شناختن مردم کرمانشاه در زلزله حادث شده واکنش نشان داد و گفت : یک انسان خردمند فکر نکنم این حرف ها را بیان کند مگر اینکه کسی بخواهد بر اساس حب و بغض و مسائل شخصی این موضوع را مطرح نماید. خداوند آنقدر بزرگ است که اگر بخواهد بخاطر گناهی به فرض محال بنده اش را توبیخ نماید پس این عدالتش هست که زیر سئوال می رود.
 
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: کسانی که مردم کرمانشاه را در زلزله اخیر گناهکار فرض می کنند موضوع بی خودی هست، هرکسی و هرمقامی بخواهد آن را مطرح کند جز اینکه می خواهد ذهن انسانها را مشوش بکند و جامعه را به سوی یک ناهنجاری ببرد چیز دیگری نمی تواند مورد نظرش باشد.
 
این نماینده مجلس گفت: از امام جمعه اهل سنت زاهدان بعید است که چنین سخنی گفته باشد چون او یک انسانی است که همیشه به دنبال خرد ورزی حرکت می کرد و اولا محال است چنین چیزی گفته باشد ، دوما کار اشتباه و غلطی است، هرکسی  در هرجایی این کلام را مطرح کند نشان می دهد انسان کم خرد و کم دانشی است .
 
وی افزود : امروز در زلزله کرمانشاه اگر گناهی رخ داده که چنین هم نیست  بسیاری از آنها اطفال و کودکان بی گناه و معصومند که گرفتار این بلا شده اند پس اینها چه گناهی کرده اند که دچار این عذاب الهی گشته اند.
 
رضایی در ادامه گفت : اگر قیاسی هم در رابطه با این موضوع قراردهیم قیاس غیر منطقی است، صدرصد کلام و سخن نابجایی هست و هدف این است که یک تشویش و جدایی در جامعه بوجود بیاید. یک انسان خردمند چنین حرفهایی را در چنین موقعی که مردم دچار آلام و دردی هستند نباید بزند.
 
رضایی ادامه داد: من خودم مستقیما این حرف را نشنیده ام و تعجب می کنم که چنین حرفی توسط او زده شده است ، هفته گذشته که کمیسیون اجتماعی مجلس در زاهدان برنامه داشت و وی را در این برنامه کاری ملاقات کردیم. آقای مولوی عبدالحمید خیلی بر مبنای وحدت تاکید داشت و حتی وقتی موضوع زلزله کرمانشاه را مطرح نمود خودش اظهار کرد در این حادثه انسجام و وحدت خوبی ملت ما نشان داده است و حال تعجب می کنم که چنین حرفی زده است.
 
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: این حرف را هر کسی بزند از نظر من مردود است، چه برادران اهل تسنن و چه اهل تشیع اگر امروز چنین حرفی بزنند باید حقیقتا در نیتش شک کرد و امروز همه ما باید به دنبال وحدت جامعه باشیم. بخصوص وقتی آلام و دردی در منطقه ای از کشور ما بوجود می آید ما باید با هرگونه عقیده و اندیشه ای بصورت یکپارچه حرکت کنیم و در خدمت این مردم صاحب درد باشیم که بتوانیم از دردهایشان بکاهیم نه اینکه خدای ناکرده حرفی بزنیم که موجب تشدید آلام آنها گردد و عقل سلیم هم این را نمی پذیرد که امروز چنین کلامی را بر زبان بیاوریم.
,
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس :
, نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس :,
 
,
حفظ وحدت،مهمترین ضرورت جامعه/اظهارات مولوی عبدالحمید باعث تشویش اذهان و سوق دادن جامعه به سمت ناهنجاری است
, حفظ وحدت،مهمترین ضرورت جامعه/اظهارات مولوی عبدالحمید باعث تشویش اذهان و سوق دادن جامعه به سمت ناهنجاری است,
 
,
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به اظهارات مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان مبنی بر گناهکار شناختن مردم کرمانشاه در زلزله حادث شده واکنش نشان داد و گفت : یک انسان خردمند فکر نکنم این حرف ها را بیان کند مگر اینکه کسی بخواهد بر اساس حب و بغض و مسائل شخصی این موضوع را مطرح نماید. خداوند آنقدر بزرگ است که اگر بخواهد بخاطر گناهی به فرض محال بنده اش را توبیخ نماید پس این عدالتش هست که زیر سئوال می رود.
,
 
,
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: کسانی که مردم کرمانشاه را در زلزله اخیر گناهکار فرض می کنند موضوع بی خودی هست، هرکسی و هرمقامی بخواهد آن را مطرح کند جز اینکه می خواهد ذهن انسانها را مشوش بکند و جامعه را به سوی یک ناهنجاری ببرد چیز دیگری نمی تواند مورد نظرش باشد.
,
 
,
این نماینده مجلس گفت: از امام جمعه اهل سنت زاهدان بعید است که چنین سخنی گفته باشد چون او یک انسانی است که همیشه به دنبال خرد ورزی حرکت می کرد و اولا محال است چنین چیزی گفته باشد ، دوما کار اشتباه و غلطی است، هرکسی  در هرجایی این کلام را مطرح کند نشان می دهد انسان کم خرد و کم دانشی است .
,
 
,
وی افزود : امروز در زلزله کرمانشاه اگر گناهی رخ داده که چنین هم نیست  بسیاری از آنها اطفال و کودکان بی گناه و معصومند که گرفتار این بلا شده اند پس اینها چه گناهی کرده اند که دچار این عذاب الهی گشته اند.
,
 
,
رضایی در ادامه گفت : اگر قیاسی هم در رابطه با این موضوع قراردهیم قیاس غیر منطقی است، صدرصد کلام و سخن نابجایی هست و هدف این است که یک تشویش و جدایی در جامعه بوجود بیاید. یک انسان خردمند چنین حرفهایی را در چنین موقعی که مردم دچار آلام و دردی هستند نباید بزند.
,
 
,
رضایی ادامه داد: من خودم مستقیما این حرف را نشنیده ام و تعجب می کنم که چنین حرفی توسط او زده شده است ، هفته گذشته که کمیسیون اجتماعی مجلس در زاهدان برنامه داشت و وی را در این برنامه کاری ملاقات کردیم. آقای مولوی عبدالحمید خیلی بر مبنای وحدت تاکید داشت و حتی وقتی موضوع زلزله کرمانشاه را مطرح نمود خودش اظهار کرد در این حادثه انسجام و وحدت خوبی ملت ما نشان داده است و حال تعجب می کنم که چنین حرفی زده است.
,
 
,
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: این حرف را هر کسی بزند از نظر من مردود است، چه برادران اهل تسنن و چه اهل تشیع اگر امروز چنین حرفی بزنند باید حقیقتا در نیتش شک کرد و امروز همه ما باید به دنبال وحدت جامعه باشیم. بخصوص وقتی آلام و دردی در منطقه ای از کشور ما بوجود می آید ما باید با هرگونه عقیده و اندیشه ای بصورت یکپارچه حرکت کنیم و در خدمت این مردم صاحب درد باشیم که بتوانیم از دردهایشان بکاهیم نه اینکه خدای ناکرده حرفی بزنیم که موجب تشدید آلام آنها گردد و عقل سلیم هم این را نمی پذیرد که امروز چنین کلامی را بر زبان بیاوریم.
,

 

,
واکنش نماینده مردم همدان به سخنان مولوی عبدالحمید:
, واکنش نماینده مردم همدان به سخنان مولوی عبدالحمید:,
 
,
خواسته و ناخواسته، به جای مرهم، نمکی بر زخم مردم نپاشیم/فداکاری کرمانشاهیان در جنگ فراموش نشده
, خواسته و ناخواسته، به جای مرهم، نمکی بر زخم مردم نپاشیم/فداکاری کرمانشاهیان در جنگ فراموش نشده,
 
,
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردمان کرمانشاه در طول دفاع مقدس جانانه از مرزهای کشورمان پاسداری کردند، گفت: سخنان عبدالحمید پایه علمی ندارد و با این وجود همگی ما باید همیشه و در همه حال از بیان صحبت هایی که زمینه ساز رنجش هم وطنانمان می شود و بوی تفرقه می دهد خودداری کنیم و مرهمی بر زخم کرمانشاهیان باشیم نه نمکی بر زخمشان.
,
 
,
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ پس از انتشار سخنان مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجدی در زاهدان، که زلزله بم و کرمانشاه را عذاب الهی برای مردم این دو شهر  دانسته است، انش های متعددی از سوای مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس در این باره روی داد.
,
 
,
به طوری که «امیر خجسته» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: اینکه در چنین اوضاع و حال و روز مردم زلزله دیده کرمانشاه بیاییم و چنین حرف هایی بزنیم و یا اینکه داغ مردمان بم را تازه کنیم، چه سودی می تواند به حال کسی داشته باشد.
,
 
,
برخی نقاط کشور ما بر روی گسل های زلزله قرار دارد
,
 
,
وی با بیان اینکه سخنان عبدالحمید پایه علمی هم ندارد، اظهار کرد: ایران یک از کشورهایی است که در آن حدود 36 مورد از بلایای طبیعی در آن رخ می دهد و هستند تعدادی دیگر از کشورها که گاه و بی گاه در آن ها حوادث طبیعی از جمله زلزله در آن ها رخ می دهد، از جمله در چین و ژاپن، اما اینکه بگوییم عذاب الهی بوده است، قابل قبول نیست.
,
 
,
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: بی تردید اگر قبل از وقوع زلزله مدیریتی جامع و کاملی در مقاوم سازی و ساخت مساکن می شد، تعداد کشته ها در این حادثه کمتر از این میزان بود و شاید اصلاً فردی فوت نمی کرد، همان گونه که در کشور ژاپن هرزچندگاهی شاهد رخ دادن لزله هستیم، اما آنان با نحوه مقاوم سازی صحیح، میزان خسارت های مالی و جای را به حداقل رسانده است.
,
 
,
باید قبل از وقوع زلزله با تدبیر و مدیریت با مقاوم سازی ها، خسارات را به حداقل برسانیم
,
 
,
خجسته تصریح کرد: این حوادث باید ما را نسبت به وقوع چنین بلایی طبیعی هوشیارتر سازد تا با آمادگی و برنامه ریزی بهتر برای آینده بتوانیم از بروز خسارات بکاهیم، نه اینکه بیاییم آنجا که خانواده ای داغدار شده است زخمی بر دلش بگذاریم.
,
 
,
وی عنوان کرد: به طور مثال سال هاست که می گویند تهران بر روی چهار گسل زلزله قرار دارد و اگر آمادگی لازم مهیا نباشد و مقاوم سازی های مناسب انجام نشود، به طور قطع خدایی ناکرده با وجود چنین رویدادهایی تعداد فوتی ها بسیار می شود، اما اگر از همین اینک به فکر پیشگیری باشیم و با تدبیر و مدیریتی صحیح برنامه ریزی های خود درباره مقاوم سازی ها را پیش ببریم، در هنگام بروز زلزله کمتر دچار خسارت می شویم.
,
 
,
فداکاری کرمانشاهیان در جنگ فراموش نشده
,
 
,
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد مجدد از سخنان مولوی عبدالحمید، گفت: زلزله یک بلای طبیعی است و نباید مباحث را با هم این گونه خلط کرد، مردمان کرمانشاه مردمانی نجیب، فداکار و ایثارگر هستند که حتی در طول هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی کردند، چگونه می توانیم آن جوانمردی های مردمان قصر شیرین و سرپل ذهاب را فراموش کنیم و این روزها به جای آن که مرهمی بر دردشان باشیم با حرف های نامناسب خواسته و ناخواسته نمکی بر زخم هاشان بزنیم.
,
 
,
سخنان تفرقه آمیز دشمن را شاد می کند
,
 
,
خجسته اظهار کرد: تنها امیدواریم که مولوی عبدالحمید منظوری از حرف های خود نداشته باشد که به نظر این گونه بوده است، با این وجود همگی ما باید همیشه و در همه حال از بیان صحبت هایی که زمینه ساز رنجش هم وطنانمان می شود و بوی تفرقه می دهد خودداری کنیم، چرا که دشمن منتظر همین تفرقه ها و چنددستگی هاست.
,
 
,
وی عنوان کرد: ما به عنوان یک انسان باید با زلزله زدگان همدردی کنیم و از هر کاری از دستمان ساخته است برای کمک به آنان دریغ نکنیم.
,
 
,
 
,
نماینده مردم اراک:
 
ارتباط دادن مستقیم حوادث طبیعی با عذاب الهی صحیح نیست/برای کاهش درد و رنج مردم زلزله زده تلاش کنیم
 
 
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه، که زلزله کرمانشاه را عذابی الهی برای مردم این منطقه عنوان کرد، گفت: زلزله یک پدیده طبیعی است و باید این گونه حوادث را باعلت و عوامل طبیعی قضاوت کنیم.
 
 
کریمی  با اشاره به اینکه ارتباط دادن حوادث طبیعی با عذاب الهی اشتباه است اظهار کرد: بیان این مباحث در این شرایط سودی برای مردم منطقه زلزله زده و حتی کشور ندارد.
 
وی ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) هم وقتی عده ای فوت فرزند پیامبر را به موارد مختلفی نسبت دادند خود پیامبر (ص) اعلام کرد که این موضوع امری طبیعی است.
 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ممکن است آثار وضعی ما در عملکرد کائنات تاثیر داشته باشد افزود: ولی اینکه مستقیم در این خصوص قضاوت شود امر درستی نیست.
 
کریمی با اشاره به اینکه آنچه امروز نیاز مردم زلزله زده کرمانشاه است کمک و یاری همه مردم و مسئولین است ادامه داد: همه باید با برنامه ریزی و حس نوعدوستی به یاری مردم این منطقه بشتابند تا بخشی از درد و رنج مردم منطقه کاهش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه حادثه ای با این وسعت نیازمند کمک های زیادی است خاطرنشان کرد:در روزهای اولیه حادثه به دلیل نامناسب بودن حجم کمک ها ،نارضایتی مردم منطقه را شاهد بودیم ولی در ادامه با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و ورود نیروهای نظامی کمک های مردمی به مردم منطقه به شکل خوبی ساماندهی شد و امروز کمک ها به صورت سازماندهی شده ارائه می شود.
,
نماینده مردم اراک:
, نماینده مردم اراک:,
 
,
ارتباط دادن مستقیم حوادث طبیعی با عذاب الهی صحیح نیست/برای کاهش درد و رنج مردم زلزله زده تلاش کنیم
, ارتباط دادن مستقیم حوادث طبیعی با عذاب الهی صحیح نیست/برای کاهش درد و رنج مردم زلزله زده تلاش کنیم,
 
,
 
,
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه، که زلزله کرمانشاه را عذابی الهی برای مردم این منطقه عنوان کرد، گفت: زلزله یک پدیده طبیعی است و باید این گونه حوادث را باعلت و عوامل طبیعی قضاوت کنیم.
,
 
,
 
,
کریمی  با اشاره به اینکه ارتباط دادن حوادث طبیعی با عذاب الهی اشتباه است اظهار کرد: بیان این مباحث در این شرایط سودی برای مردم منطقه زلزله زده و حتی کشور ندارد.
,
 
,
وی ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) هم وقتی عده ای فوت فرزند پیامبر را به موارد مختلفی نسبت دادند خود پیامبر (ص) اعلام کرد که این موضوع امری طبیعی است.
,
 
,
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ممکن است آثار وضعی ما در عملکرد کائنات تاثیر داشته باشد افزود: ولی اینکه مستقیم در این خصوص قضاوت شود امر درستی نیست.
,
 
,
کریمی با اشاره به اینکه آنچه امروز نیاز مردم زلزله زده کرمانشاه است کمک و یاری همه مردم و مسئولین است ادامه داد: همه باید با برنامه ریزی و حس نوعدوستی به یاری مردم این منطقه بشتابند تا بخشی از درد و رنج مردم منطقه کاهش یابد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه حادثه ای با این وسعت نیازمند کمک های زیادی است خاطرنشان کرد:در روزهای اولیه حادثه به دلیل نامناسب بودن حجم کمک ها ،نارضایتی مردم منطقه را شاهد بودیم ولی در ادامه با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و ورود نیروهای نظامی کمک های مردمی به مردم منطقه به شکل خوبی ساماندهی شد و امروز کمک ها به صورت سازماندهی شده ارائه می شود.
,

 

,
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
, نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:,
 
,
عده ای به دنبال بهره برداری سیاسی از زلزله کرمانشاه هستند/برخی افراد شناخت کافی از معارف دینی ندارند
, عده ای به دنبال بهره برداری سیاسی از زلزله کرمانشاه هستند/برخی افراد شناخت کافی از معارف دینی ندارند,
 
,
حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمان فر در گفتگویی با بیان این که نباید با اظهار نظرهای بیهوده بر آمال دردها و رنج های زلزله زدگان بیفزاییم، بیان داشت: اظهار نظرهای غیرواقع برخی افراد در خصوص زلزله کرمانشاه نشان می دهد که این افراد از معارف دینی آگاهی ندارند و علاوه بر این نشان می دهد که به چه میزان سطح باورهای این گونه افراد از اعتقادهای اسلامی دور است.
,
 
,
وی ادامه داد: علاوه بر این بیان این گونه نظرات قطعا ریشه در جریان های سیاسی دارد که امروز به دنبال ایجاد تفرقه و  شکاف بین مردم هستند.
,
 
,
پژمان فر با یادآوری دلاوری مردم کرمانشاه تصریح کرد: در خصوص کسانی که این حرف ها را می زنند که این ها در واقع صداقت و وفاداری خودشان را در دوران دفاع مقدس ثابت کردند.
,
 
,
وی افزود: مردم کرمانشاه با جان و دل از باورهای انقلاب دفاع کردند و در 8 سال دفاع مقدس خالصانه ترین تلاش ها و کوشش ها را برای حفظ مرزهای کشور انجام دادند.
,
 
,
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حرف های سخیف و ناآگاهانه نشان دهنده این است که این افراد جایگاهی در بین مردم ندارند.
,
 
,
وی با انتقاد از برخی جریان های سیاسی در کشور گفت:  به دلیل جبهه گیری های سیاسی بعضی از افراد ناآگاه و ناتوان وابسته به جریان های خارجی را در کشور بزرگ می کنیم که نتیجه اش این می شود که امروز باید با این مسائل روبرو شویم.
,
 
,
پژمان فر تاکید کرد: کسانی که این گونه عناصر فرصت طلب را در کشور بزرگ کردند و برای آن ها فرصت ایجاد کردن باید جوابگوی این چالش ها باشند.
,
 
,
 
,
نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری:
 
مردم به تحلیل‌های تک بعدی در تبیین اعتقادی زلزله توجه نکنند
 
در پی اظهارات مولانا عبدالحمید از روحانیون اهل سنت در ایران، آیت‌الله سیدرحیم توکل عضو خبرگان رهبری در گفت‌و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در مواردی مانند زلزله ما نمی‌توانیم فقط روی این عذاب الهی دست بگذاریم و آن را بزرگ کنیم.
  
وی افزود: با توجه به رحمانیت خداوند بلایی که بر انسان ظاهر می‌شود چند وجهی است، برای برخی به دلیل گناهان و برخی دیگر تسریع و بالابردن مقام است که اگر محکم بود ترفیع جایگاه پیدا کند، برای عده دیگری تطهیری و برای افرادی هم امتحان خداوند در زلزله قرار داده شد.
    
استاد درس اخلاق و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید در این‌گونه مسائل فقط به یک بعد قضیه اشاره و مابقی را نادیده گرفت و نباید گفت همه این موارد جنبه گناه دارد، نه این‌طور نیست و به نسبت اعمال افراد عناونین متفاوت است.
  
توکل با اشاره به وظیفه خدمت‌رسانی دولت به‌صورت ویژه به زلزله‌زدگان غرب کشور، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده خود ما در زلزله مصیبت می‌دیدیم از دولت چه انتظاری داشتیم، آنچه که دوست داشتیم برای ما انجام شود باید برای این مردم دولت تمام همت خود را به خرج دهد.
  
وی با تشکر از مردم ایران اسلامی به خاطر حس انسان‌دوستی، تاکید کرد: اصل قضیه خدمت‌رسانی بر روی دوش مسئولان کشور است و مردم همیشه جلوتر از مسئولان بیدار هستند و حرکت می‌کنند، در زلزله کرمانشاه تا به امروز بیش از مسئولان، مردم خدمت کردند.
  
عضو خبرگان رهبری در پایان گفت: مردم و مسئولان نباید به این‌گونه اظهارات از افراد کم‌سواد توجه کنند و باید بیشتر به درد و مشکلات مردم در جهت خدمت اهمیت دهند.
,
نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری:
, نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری:,
 
,
مردم به تحلیل‌های تک بعدی در تبیین اعتقادی زلزله توجه نکنند
, مردم به تحلیل‌های تک بعدی در تبیین اعتقادی زلزله توجه نکنند,
 
,
در پی اظهارات مولانا عبدالحمید از روحانیون اهل سنت در ایران، آیت‌الله سیدرحیم توکل عضو خبرگان رهبری در گفت‌و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در مواردی مانند زلزله ما نمی‌توانیم فقط روی این عذاب الهی دست بگذاریم و آن را بزرگ کنیم.
,
  
,
وی افزود: با توجه به رحمانیت خداوند بلایی که بر انسان ظاهر می‌شود چند وجهی است، برای برخی به دلیل گناهان و برخی دیگر تسریع و بالابردن مقام است که اگر محکم بود ترفیع جایگاه پیدا کند، برای عده دیگری تطهیری و برای افرادی هم امتحان خداوند در زلزله قرار داده شد.
,
    
,
استاد درس اخلاق و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید در این‌گونه مسائل فقط به یک بعد قضیه اشاره و مابقی را نادیده گرفت و نباید گفت همه این موارد جنبه گناه دارد، نه این‌طور نیست و به نسبت اعمال افراد عناونین متفاوت است.
,
  
,
توکل با اشاره به وظیفه خدمت‌رسانی دولت به‌صورت ویژه به زلزله‌زدگان غرب کشور، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده خود ما در زلزله مصیبت می‌دیدیم از دولت چه انتظاری داشتیم، آنچه که دوست داشتیم برای ما انجام شود باید برای این مردم دولت تمام همت خود را به خرج دهد.
,
  
,
وی با تشکر از مردم ایران اسلامی به خاطر حس انسان‌دوستی، تاکید کرد: اصل قضیه خدمت‌رسانی بر روی دوش مسئولان کشور است و مردم همیشه جلوتر از مسئولان بیدار هستند و حرکت می‌کنند، در زلزله کرمانشاه تا به امروز بیش از مسئولان، مردم خدمت کردند.
,
  
,
عضو خبرگان رهبری در پایان گفت: مردم و مسئولان نباید به این‌گونه اظهارات از افراد کم‌سواد توجه کنند و باید بیشتر به درد و مشکلات مردم در جهت خدمت اهمیت دهند.
,

 

,
نماینده مردم رشت در مجلس:
, نماینده مردم رشت در مجلس:,
 
,
برخی اظهار نظرها گام برداشتن در مسیر ضد انقلاب است/ علما از زدن حرف های تفرقه انگیز بپرهیزند
, برخی اظهار نظرها گام برداشتن در مسیر ضد انقلاب است/ علما از زدن حرف های تفرقه انگیز بپرهیزند,
 
,
جبار کوچکی نژاد در گفتگویی در واکنش به اظهارات مولوی عبدالحمید در خصوص مردم و زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: در این شرایط که واقعا جهان اسلام با معضلاتی مانند داعش و وهابیت و حکومت عربستان درگیر بوده است هر گونه سخن در رابطه با تفرقه بین مسلمانان اشتباه است.
,
 
,
نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه چنین سخنانی گام برداشتن در مسیر ضد انقلاب است، گفت: این حرف ها و رفتارها فقط و صرف به عربستان سعودی کمک می کند.
,
 
,
وی افزود: علما و بزرگان و همگان باید وظیفه خود را در این مقطع زمانی بیشتر حس کنند و حرف های تفرقه انگیز نزنند.
,
 
,
 
,
نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان در مجلس:
 
ربط دادن حوادث طبیعی به عذاب الهی بازی با اعتقادات مردم است/دامن زدن به برخی اظهارنظرها اتحاد ملی را برهم می زند
 
 
احمد حمزه در گفتگویی در واکنش به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی گفت: حوادث طبیعی مسیر خاص خود را دارند و ازاده و مشیت الهی از طریق قوانین حاکم بر طبیعت اعمال می شود.
 
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد: اینکه هر اتفاقی را به گناه و اعتقادات مردم ربط دهیم کار درستی نیست؛ هیچ کاری بدون نظر خداوند صورت نمی گیرد ولی عنوان چنین مسائلی مبنی بر اینکه چون گناه کردند، حادثه به وجود آمد یا خشکسالی شد، بازی با اعتقادات مردم است.
 
وی افزود: به نظر می رسد در این میان سازمان های جاسوسی و دشمنان ما به چنین مسائلی دامن می زنند تا اختلافی در کشور ایجاد کرده و اعتقادات مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
 
حمزه خاطرنشان کرد: لذا درست نیست در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد چرا که موجب برهم خوردن اتحاد ملی شده و باعث می شود مردم در مقابل یکدیگر موضع بگیرند؛ از سوی دیگر چنین مسائلی اعتقادات مذهبی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در برخی کشورها اتفاقات بدتری می افتد و حادثه ای رخ نمی دهد.
 
نماینده مردم سیرجان در مجلس:
 
بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد/دشمنان قسم خورده ایران در هرموقعیتی به دنبال حاشیه سازی هستند
 
شهباز حسن پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در رابطه با برخی اظهارنظرها و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی اظهار داشت : این گونه سخنان از سوی مردم ناآگاه مطرح می شود لذا نباید مردم به هیچ عنوان به این سخنان توجه کنند.
 
وی گفت : بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد و همه جامعه شناسان و زمین شناسان چنین مواردی را پیش بینی کرده اند .
 
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : امیدوارم مردم به این مطالب توجه نکنند زیرا آن چه باعث افتخار هر ایرانی است حضور به موقع، پررنگ ، ایثارگرانه و در یک جمله عزت مردانه ملت ایران در همراهی با نظام ، دولت ، حکومت و مردم است.
 
حسن پور عنوان کرد : نوع دوستی ایرانیان در تاریخ زبان زد عام و خاص بوده است و تمدن کهن این امت نشان دهنده ایثار و گذشت ملت در چنین مواقعی است .
 
وی تشریح کرد : ممکن است فردی از روی ناآگاهی این مطلب را گفته باشد ولی ما دشمنان قسم خورده ای در منطقه داریم که در برابر هر فرصت و موفقیت کشور ما به خشم می آیند و به دنبال حاشیه سازی برای کشور و ملت ایران هستند .
 
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس:
 
مرتبط کردن حوادث طبیعی به گناهکار بودن مردم باور درستی نیست
 
حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان کرمان در گفتگویی پیرامون صحبتهای  یکی از روحانیون اهل سنت در خصوص زلزله زدگان کرمانشاه و بم گفت: همه به خوبی می‌دانند که زلزله یک امر طبیعی است و در همه جای دنیا به وجود می آید و اگر اینگونه تصور کنیم که هر کس گناه کرده زلزله بر او نازل می شود در شرایطی که هر روز در گوشه‌ای از این کشور زلزله می‌شود آیا درست است که بگوییم همه مردم ایران گناهکار هستند این باورخوبی نیست.
وی افزود: هر جامعه‌ای ممکن است بندگانی باشندکه فرمان خداوند را اطاعت نکنند و گناهکار باشند.
وی تاکید کرد: با توجه به قدرت زلزله در سال ۸۲ وتلفات انسانی و مالی فراوان مردم بم که مردمی ولایتمدار، مومن و صبور بوده وهستید ، توانستند این مصیبت بزرگ را تحمل کنند این نشان از إیمان قوی انها میباشد.
این مسئول با اشاره به عوامل طبیعی و علمی گفت: دو تمدن قبلی بم  یعنی دارزین، و نرماشیر احتمالا بر اثر حادثه زلزله از بین رفته است که این به دلیل زلزله خیز بودن کشور ما است.
 
نماینده چهار شهرستان شرق استان کرمان در پایان گفت: مردم بم از چند جهت با مردم کرمانشاه ابراز همدردی کردند اول اینکه پاسخ مثبتی بدهند به کمک مردم کرمانشاه در بازسازی بم  و دوم اینکه چون خودشان درد کشیده هستند کمک های خود را با اشتیاق به این مناطق روانه کردند.
 
وی گفت: طبق إعلام مسئولین تاکنون  بالغ بر ۱۰۰ تن خرما و مقدار زیادی پتو و وسایل گرمایشی و خوراکی و پوشاک از این منطقه به سوی مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
 
نیکزادی در پایان گفت: به نوبه خودم از کمک‌های مهربانانه مردم عزیزمان که همیشه در کار خیر پیشقدم هستند تشکر می کنم.
 
,
نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان در مجلس:
, نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان در مجلس:,
 
,
ربط دادن حوادث طبیعی به عذاب الهی بازی با اعتقادات مردم است/دامن زدن به برخی اظهارنظرها اتحاد ملی را برهم می زند
, ربط دادن حوادث طبیعی به عذاب الهی بازی با اعتقادات مردم است/دامن زدن به برخی اظهارنظرها اتحاد ملی را برهم می زند,
 
,
 
,
احمد حمزه در گفتگویی در واکنش به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی گفت: حوادث طبیعی مسیر خاص خود را دارند و ازاده و مشیت الهی از طریق قوانین حاکم بر طبیعت اعمال می شود.
,
 
,
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد: اینکه هر اتفاقی را به گناه و اعتقادات مردم ربط دهیم کار درستی نیست؛ هیچ کاری بدون نظر خداوند صورت نمی گیرد ولی عنوان چنین مسائلی مبنی بر اینکه چون گناه کردند، حادثه به وجود آمد یا خشکسالی شد، بازی با اعتقادات مردم است.
,
 
,
وی افزود: به نظر می رسد در این میان سازمان های جاسوسی و دشمنان ما به چنین مسائلی دامن می زنند تا اختلافی در کشور ایجاد کرده و اعتقادات مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
,
 
,
حمزه خاطرنشان کرد: لذا درست نیست در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد چرا که موجب برهم خوردن اتحاد ملی شده و باعث می شود مردم در مقابل یکدیگر موضع بگیرند؛ از سوی دیگر چنین مسائلی اعتقادات مذهبی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در برخی کشورها اتفاقات بدتری می افتد و حادثه ای رخ نمی دهد.
,
 
,
نماینده مردم سیرجان در مجلس:
, نماینده مردم سیرجان در مجلس:,
 
,
بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد/دشمنان قسم خورده ایران در هرموقعیتی به دنبال حاشیه سازی هستند
, بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد/دشمنان قسم خورده ایران در هرموقعیتی به دنبال حاشیه سازی هستند,
 
,
شهباز حسن پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در رابطه با برخی اظهارنظرها و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر نسبت دادن زلزله و حوادث طبیعی به گناهان مردم و عذاب الهی اظهار داشت : این گونه سخنان از سوی مردم ناآگاه مطرح می شود لذا نباید مردم به هیچ عنوان به این سخنان توجه کنند.
,
 
,
وی گفت : بلایای طبیعی ربطی به مردم هیچ منطقه و نقطه ای از جهان ندارد و همه جامعه شناسان و زمین شناسان چنین مواردی را پیش بینی کرده اند .
,
 
,
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : امیدوارم مردم به این مطالب توجه نکنند زیرا آن چه باعث افتخار هر ایرانی است حضور به موقع، پررنگ ، ایثارگرانه و در یک جمله عزت مردانه ملت ایران در همراهی با نظام ، دولت ، حکومت و مردم است.
,
 
,
حسن پور عنوان کرد : نوع دوستی ایرانیان در تاریخ زبان زد عام و خاص بوده است و تمدن کهن این امت نشان دهنده ایثار و گذشت ملت در چنین مواقعی است .
,
 
,
وی تشریح کرد : ممکن است فردی از روی ناآگاهی این مطلب را گفته باشد ولی ما دشمنان قسم خورده ای در منطقه داریم که در برابر هر فرصت و موفقیت کشور ما به خشم می آیند و به دنبال حاشیه سازی برای کشور و ملت ایران هستند .
,
 
,
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس:
, نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس:,
 
,
مرتبط کردن حوادث طبیعی به گناهکار بودن مردم باور درستی نیست
, مرتبط کردن حوادث طبیعی به گناهکار بودن مردم باور درستی نیست,
 
,
حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان کرمان در گفتگویی پیرامون صحبتهای  یکی از روحانیون اهل سنت در خصوص زلزله زدگان کرمانشاه و بم گفت: همه به خوبی می‌دانند که زلزله یک امر طبیعی است و در همه جای دنیا به وجود می آید و اگر اینگونه تصور کنیم که هر کس گناه کرده زلزله بر او نازل می شود در شرایطی که هر روز در گوشه‌ای از این کشور زلزله می‌شود آیا درست است که بگوییم همه مردم ایران گناهکار هستند این باورخوبی نیست.
,
وی افزود: هر جامعه‌ای ممکن است بندگانی باشندکه فرمان خداوند را اطاعت نکنند و گناهکار باشند.
,
وی تاکید کرد: با توجه به قدرت زلزله در سال ۸۲ وتلفات انسانی و مالی فراوان مردم بم که مردمی ولایتمدار، مومن و صبور بوده وهستید ، توانستند این مصیبت بزرگ را تحمل کنند این نشان از إیمان قوی انها میباشد.
,
این مسئول با اشاره به عوامل طبیعی و علمی گفت: دو تمدن قبلی بم  یعنی دارزین، و نرماشیر احتمالا بر اثر حادثه زلزله از بین رفته است که این به دلیل زلزله خیز بودن کشور ما است.
,
 
,
نماینده چهار شهرستان شرق استان کرمان در پایان گفت: مردم بم از چند جهت با مردم کرمانشاه ابراز همدردی کردند اول اینکه پاسخ مثبتی بدهند به کمک مردم کرمانشاه در بازسازی بم  و دوم اینکه چون خودشان درد کشیده هستند کمک های خود را با اشتیاق به این مناطق روانه کردند.
,
 
,
وی گفت: طبق إعلام مسئولین تاکنون  بالغ بر ۱۰۰ تن خرما و مقدار زیادی پتو و وسایل گرمایشی و خوراکی و پوشاک از این منطقه به سوی مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
,
 
,
نیکزادی در پایان گفت: به نوبه خودم از کمک‌های مهربانانه مردم عزیزمان که همیشه در کار خیر پیشقدم هستند تشکر می کنم.
,
 
,
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
 
نسبت دادن زلزله کرمانشاه به قهر الهی با واقعیت های علمی تطابق ندارد
 
,
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
, رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:,
 
,
نسبت دادن زلزله کرمانشاه به قهر الهی با واقعیت های علمی تطابق ندارد
, نسبت دادن زلزله کرمانشاه به قهر الهی با واقعیت های علمی تطابق ندارد,
 
,
 محمد مهدی زاهدی در گفتگویی در واکنش به اظهارات و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی در خصوص زلزله کرمانشاه و نسبت دادن این بلای طبیعی به گناهکار بودن مردم منطقه، اظهار کرد:  در چنین مواقعی نیاز است ما تمام تلاش خود را برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه طبیعی به کار گیریم نه اینکه با این صحبت ها دردها و آلام آن ها را بیشتر کنیم.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اظهار نظرها در این زمینه شرایط را برای زلزله زدگان بدتر خواهد کرد و باعث می شود به وحدت ملی و کمک رسانی ها خدشه وارد شود.
 
زاهدی رخ دادن حوادثی مثل زلزله را از نظر علمی طبیعی خواند و عنوان کرد:  ما نمی توانیم این گونه حوادث را به قهر الهی نسبت دهیم چون علم زمین شناسی ثابت می کند که در نقاطی از کره خاکی به علل مختلف از جمله گسل های زمین ، وجود آتشفشان ها و خیلی از عوامل دیگر می توان ایجاد زلزله کند لذا این اظهارات با واقعیت های علمی هم تطابق ندارد.
 
وی خاطر نشان کرد: در این گونه حوادث تمام تلاش و اظهار نظر ها باید در جهت این باشد که به سرعت بتوانیم کمک رسانی و امداد رسانی در غلبه بر قهر طبیعت داشته باشیم و به سرعت برای اسکان، تغذیه، وسایل درمانی و بهداشتی زلزله زدگان اقدام  کنیم و برای اسکان دراز مدت آن ها برنامه ریزی شود.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: بنابراین برخی به جای مطرح صحبت هایی که موجب تفرقه و اختلاف افکنی و درد بیشتر آسیب دیدگان می شود وحدت و انسجام ملی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این حادثه ای است که ممکن است هر لحظه در سایر نقاط کشور نیز رخ دهد.
,
 محمد مهدی زاهدی در گفتگویی در واکنش به اظهارات و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی در خصوص زلزله کرمانشاه و نسبت دادن این بلای طبیعی به گناهکار بودن مردم منطقه، اظهار کرد:  در چنین مواقعی نیاز است ما تمام تلاش خود را برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه طبیعی به کار گیریم نه اینکه با این صحبت ها دردها و آلام آن ها را بیشتر کنیم.
,
 
,
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اظهار نظرها در این زمینه شرایط را برای زلزله زدگان بدتر خواهد کرد و باعث می شود به وحدت ملی و کمک رسانی ها خدشه وارد شود.
,
 
,
زاهدی رخ دادن حوادثی مثل زلزله را از نظر علمی طبیعی خواند و عنوان کرد:  ما نمی توانیم این گونه حوادث را به قهر الهی نسبت دهیم چون علم زمین شناسی ثابت می کند که در نقاطی از کره خاکی به علل مختلف از جمله گسل های زمین ، وجود آتشفشان ها و خیلی از عوامل دیگر می توان ایجاد زلزله کند لذا این اظهارات با واقعیت های علمی هم تطابق ندارد.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: در این گونه حوادث تمام تلاش و اظهار نظر ها باید در جهت این باشد که به سرعت بتوانیم کمک رسانی و امداد رسانی در غلبه بر قهر طبیعت داشته باشیم و به سرعت برای اسکان، تغذیه، وسایل درمانی و بهداشتی زلزله زدگان اقدام  کنیم و برای اسکان دراز مدت آن ها برنامه ریزی شود.
,
 
,
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: بنابراین برخی به جای مطرح صحبت هایی که موجب تفرقه و اختلاف افکنی و درد بیشتر آسیب دیدگان می شود وحدت و انسجام ملی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این حادثه ای است که ممکن است هر لحظه در سایر نقاط کشور نیز رخ دهد.
,

 

,
واکنش نمایندگان استان سمنان به اظهارات مولوی عبدالحمید؛
, واکنش نمایندگان استان سمنان به اظهارات مولوی عبدالحمید؛,
 
,
 
,
اظهارات مولوی عبدالحمید غیرمنطقی است
, اظهارات مولوی عبدالحمید غیرمنطقی است,
 
,
احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت در واکنش به  اظهارات مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان مبنی بر گناهکار شناختن مردم کرمانشاه در زلزله اخیر گفت: اینگونه اظهارات درست نیست و غیر منطقی می باشد.
,
 
,
این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه اظهارات عبدالحمید، پایه و اساس دینی و عقلی ندارد، افزود: اینگونه اظهار نظرها در این شرایط منطقی نیست.
,
 
,
کوچیکتر از آنیم که در برابر حکمت الهی اظهار نظر کنیم/ اینگونه اظهارات باعث یاس مردم می شود
, کوچیکتر از آنیم که در برابر حکمت الهی اظهار نظر کنیم/ اینگونه اظهارات باعث یاس مردم می شود,
 
,
سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه، که زلزله کرمانشاه را عذابی الهی برای مردم این منطقه عنوان کرد، گفت: زلزله می تواند یک نعمت الهی یا عذاب الهی باشد که این امر به حکمت خداوندی برمی گردد.
,
 
,
نماینده شاهرود و میامی در مجلس در ادامه افزود: کوچیکتر از آن هستیم که اظهار نظری در برابر حکمت خداوند برای  بندگانش داشته باشیم.
,
 
,
وی با بیان اینکه این اظهارات احساسی است نه اعتقادی، اظهار کرد: هیچ یک ازعلمای شیعه و سنی به اینکه هر اتفاقی که روزی زمین رخ می دهد بلا است، اعتقاد ندارند.
,
 
,
حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه آنچه که از سوی خداوند روی زمین واقع می شود برای بندگان خیر است و در آن شری نیست، بیان کرد: شر از جانب بندگان است که خیر خداوند را تبدیل به شر می کنند.
,
 
,
این نماینده مجلس با بیان اینکه اینگونه اظهارات در شرایط نامناسب زلزله زدگان باعث ایجاد اختلاف و یاس و نا امیدی در میان مردم می شود، گفت: حتی اگر کسانی که علم به این موضوع را دارند هم نباید به زبان بیاورند.
,
 
,
پرداختن به این موضوع در این شرایط مثبت نیست
, پرداختن به این موضوع در این شرایط مثبت نیست,
 
,
غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص زلزله کرمانشاه، گفت: دیدگاه شرعی خودشان بوده است.
,
 
,
این نماینده مجلس در ادامه افزود: پرداختن به این موضوع در این شرایط مثبت نیست.
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه