اخبار داغ

میراثی ارزشمند که رو به زوال است؛

بنایی ۱۰۰ ساله در حسرت احیاء/بی‌توجهی مسئولان به مرگ تدریجی هویت فرهنگی کمیجان

بنایی ۱۰۰ ساله در حسرت احیاء/بی‌توجهی مسئولان به مرگ تدریجی هویت فرهنگی کمیجان
حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است، ولی سال‌هاست که این بنای تاریخی و یکی از هویت‌های فرهنگی کمیجان رو به زوال نهاده و در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ بافت‌های تاریخی به عنوان کانون و هسته شهرها از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

حیات این بافت‌ها در سده‌های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود بوده و در بسیاری از موارد رونق اقتصادی شهر و منطقه را به همراه داشته است.

,

این یادمان‌های تاریخی اعم از سبک الگوی ساخت و سازها، و افکار و ایده‌های حاکم بر آنها می‌توانند به عنوان یکی از مهمترین منابع گردشگری و محل تمرکز فعالیت‌های گردشگری محسوب شوند.

,

احیای بافت‌های تاریخی به سبب داشتن عناصر و فضاهای باارزش معماری و شهرسازی، جذابیت خاصی برای جلب گردشگر دارند و از این‌رو تلاش در جهت احیاء، حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی ضروری به نظر می‌رسد. 

,

حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است، ولی سال‌هاست که این بنای تاریخی و یکی از هویت‌های فرهنگی کمیجان رو به زوال نهاده و در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.

,

این حوزه علمیه به دلیل اهمیت کسب علوم و معارف اسلامی در کنار مسجد و در نزدیکی بازار این شهر بنا نهاده شده بود و هر روز شاهد حضور جمع کثیری از افراد جویای علم بود.

,

قسمتی از اراضی این بنای تاریخی از طرف خاندان رشیدی برای احداث زایشگاه کمیجان وقف شد. و در گام دوم تخریب بخشی از این مکان برای ساخت هنرستان ساعی انجام شد تا مُهری بر تائید بی‌توجهی مسئولان نسبت به بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری باشد.

,

, ,

امام جمعه کمیجان:

,

حوزه علمیه کمیجان با قدمتی ۱۰۰ ساله در حال فرو ریختن است

,

حجت‌الاسلام مقدسی‌پور امام جمعه کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با گله‌مندی از بی‌توجهی مسئولان به حفظ و بازسازی حوزه علمیه شهرستان کمیجان گفت: حوزه علمیه این شهرستان از بناهای دوران قاجاریه و یکی از مراکز دینی فعال در منطقه بوده است.

, سلام کمیجان,

وی افزود: این حوزه علمیه یک قرن پیش توسط یک فرد خیّر با هدف ترویج علوم اسلامی و قرآنی ساخته شد و عالمان بزرگی را در آن پرورش یافتند که از جمله آن می توان به «شیخ عبدالنبی عراقی وفسی» اشاره کرد.

,

امام جمعه کمیجان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر نسبت به این مرکز غفلت شده تا جایی که بنا به شدت آسیب دیده و حتی سقف آن هم به صورت کامل تخریب شده و دیوارهای آن هم در حال فرو ریختن است.

,

شهردار کمیجان:

,

حفظ هویت تاریخی و تمدنی شهر را به جد پیگیر هستیم

,

مرادی‌نراقی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به اینکه تمام آثار باستانی کمیجان، نشان از مدنیت و تمدن بشری در این منطقه دارد، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی شهرداری کمیجان حفظ ساختار، هویت مدنی و شهرنشینی در این شهرستان است.

, سلام کمیجان,

وی بر لزوم توجه و احیای میراث فرهنگی شهرستان تاکید و بیان کرد: در بحث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی، احیاء مراسم سنتی و توجه به شخصیت‌های فرهنگی منطقه را، در راستای برندسازی شهری به جد پیگیری می‌کنیم.

,

شهردار کمیجان با تاکید بر ضرورت حفظ کالبد هویت تاریخی و فرهنگی شهر افزود: اگر مدیران شهری برنامه‌ای در این زمینه نداشته باشند، نمی‌توان توسعه پایدار را در حوزه ساخت شهری انتظار داشت. بایستی با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها با کمک همه مسئولان فرهنگی و آموزشی در راستای حفظ آثار تاریخی تلاش و این مهم را به عنوان یک مطالبه مردمی نهادینه کرد.

,

شهردار کمیجان گفت: متاسفانه در سنوات گذشته مسئولان شهر، توسعه را تنها در کالبد و فیزیک شهری تعریف کرده بودند، و همین نوع نگاه آنان باعث شده تا در حفاظت از آثار تاریخی کم کاری و بی توجهی داشته باشند و خسارات جبران‌ناپذیری را برای شهر به جای بگذارند.

,

آغاز عملیات اجرایی حفظ و مرمت حوزه علمیه «میرزا اصغر رجیل» کمیجان

,

وی در ادامه افزود: از وظایف مهم شهرداری علاوه بر توسعه و آبادانی شهر بایستی نسبت به حفظ فرهنگ و تمدن شهر همت گمارند و به این منظور نباید از بازسازی و حفظ آثار فرهنگی و نمادهای تمدنی که بسیاری از آن‌ها امروز در حا تخریب هستند، غافل شوند.

,

مرادی‌نراقی از آغاز عملیات اجرایی حفظ و مرمت حوزه علمیه «میرزا اصغر رجیل» کمیجان خبر داد و گفت: اقدامات جدی در زمینه مرمت، بازسازی و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی انجام خواهد شد و شهرداری نیز تمام توان خود را برای حفظ فرهنگ، تمدن و تاریخ این منطقه به کار خواهد گرفت.

,

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان:

,

۳ اثر تاریخی شهر کمیجان در انتظار ثبت ملی

,

سعید نیک‌نام مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: شهرستان کمیجان در حوزه میراث فرهنگی ۶۰ اثر ثبتی، شامل بناها در قالب کاروانسرا، امام زاده ها، محوطه ها و تپه های تاریخی وجود دارد.

, سلام کمیجان,

وی افزود: قدمت تاریخی حوزه علمیه کمیجان به یک قرن پیش در دوره قاجار بر می گردد. از ابتدای امسال اقداماتی به منظور مرمت و بازسازی برخی از اماکن تاریخی از جمله حوزه علمیه کمیجان با همکاری شهرداری انجام شده است.

,

نیکنام تصریح کرد: از ابتدای امسال ۳ اثر تاریخی «حوزه علمیه»، «مدرسه خیر محسنین» و «مسجد چوبی» کمیجان در انتظار ثبت آثار ملی قرار گرفته اند.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه