اخبار داغ

دُلمه در فهرست میراث جهانی یونسکو

دُلمه در فهرست میراث جهانی یونسکو
در دوازهمین اجلاس سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، غذای سنتی دُلمه از سوی جمهوری آذربایجان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از ایسنا، دوازدهمین نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که از ۴ تا ۹ دسامبر (۱۳ تا ۱۸ آذر) در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود، امسال در مجموع ۳۵ اثر از کشورهای مختلف را برای ثبت در فهرست جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این میان کشور جمهوری آذربایجان توانست پرونده‌ای تحت عنوان "سنت پخت و به اشتراک‌گذاری دلمه به عنوان یک نشانگر هویت فرهنگی" را در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت برساند.

,

در جریان جلسات برگزار شده نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، تاکنون "Kochari" نوعی رقص گروهی از ارمنستان، هنر سنتی بافت نوعی روفرشی با عنوان "شیتال پاتی" از سوی بنگلادش، سفر آئینی در شهر لاپاز در زمان رویداد فرهنگی آلسیتا از طرف بولیوی، نوعی حکاکی چوب با نام "Konjic" از سوی بوسنی و هرزگوین و مراسم فرهنگی مربوط به روز اول مارس نیز از سوی بلغارستان به ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو رسیده است.

,

ایران نیز امسال پرونده چوگان را به صورت انفرادی و پرونده ساز کمانچه را به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی ارائه داده است که هنوز نوبت بررسی آنها نرسیده است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه