اخبار داغ

آنچه باید بدانیم؛

هتک حیثیت در فضای مجازی و مجازات های آن

هتک حیثیت در فضای مجازی و مجازات های آن
انتشار و تغییر و تحریف صوت و یا تصویر و یا فیلم خانوادگی اعم از میهمانی، تولد، عروسی و… از طریق سامانه‌های رایانه یا مخابراتی بدون رضایت فرد جرم است. همچنین در مواردی که تغییر و تحریف توسط شخص دیگری انجام پذیرد و دیگری با علم به تغییر و تحریف، موارد فوق الذکر را منتشر نماید به حبس یا جزای نقدی می انجامد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان زهرا عباسی/ حفظ آبرو و حیثیت انسان‌ها از بدو تولد اجتماع از مهمترین دغدغه‌های افراد جامعه، حکومت‌ها و ادیان مختلف بوده است بگونه‌ای که به تکرار در متون دینی به صیانت از آن سفارش شده و مردم نیز هتک آن را نقض حقوق اساسی خود می‌دانند و خواهان مجازات هتاک و یا به قول معروف دزد آبروی خود می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,  زهرا عباسی,

بدرستی که حکومت‌ها برای حفظ نظم و حقوق شهروندی ملت تحت حاکمیتشان با متجاوزین به آبرو و حیثیت افراد در بسیاری از موارد برخوردی سختگیرانه و درخور توجه دارند چرا که یک زندگی اجتماعی و فعالیت سالم در آن حمایت از حریم شخصی و حفظ آبرو و حیثیت افراد جامعه در برابر رفتارهای سودجویان نابهنجار را می‌طلبد.

,

متاسفانه در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و اختراع رایانه افراد سودجو فضای بیشتری برای ارتکاب رفتارهای غیراخلاقی خود پیدا کردند و امنیت حریم شخصی با خطرات بسیار جدی مواجه شده است. البته لازم به ذکر است تولد رایانه و فضای مجازی به طور کلی زندگی بشر را مورد تهاجم  قرار داده است.

,

هرچند که نمی‌توان آن را صرفا خوب و یا بد وصف نمود لیکن آنچه که پیداست تغییر و تحول سبک سنتی زندگی تمامی جوامع بشری است، بطوری که امروزه بروز برخی از رفتارها اعم از به هنجار و نابهنجار را مدیون رشد فزاینده ارتباطات رایانه‌ای هستیم که در تمامی حوزه‌های حیات بشری نفوذ کرده است.

,

رایانه با وجود سهولت در انجام برخی امور، ارتکاب بسیاری از جرایم را نیز ازحالت سنتی آن آسان‌تر کرده است چرا که علاوه بر دسترسی آسان و عمومی خدمات رایانه‌ای و سرعت آن، در خیلی از موارد مبدا شیوع این رفتارها (یا به قولی مرتکب) قابل شناسایی نبوده و یا عدم اقامت مرتکب در مکان تحت حاکمیت دولت متبوع قربانی و توقف پیگیردهای قانونی منجر به بروز رفتارهای مجرمانه افراد مستعد در ارتکاب بزه در دنیای واقعی می‌شود.

,

علت شیوع این رفتارها چیست؟

,

با نگاهی گذرا به صفحات و نرم افزارهای مولد اجتماعات کوچک مجازی درمی‌یابیم که افراد با ورود آسان به حریم خصوصی و یا نیمه خصوصی دیگران محتویات آن را منتشر نموده و به تقطیع اصوات، تغییر و تحریف تصاویر و فیلم‌های خصوصی دیگران و ساخت استیکرهای توهین آمیز می‌پردازند.

,

, ,

علت شیوع این رفتارها را نمی‌توان صرفا به مجرمین نسبت داد چرا که گاهی سهل انگاری قربانی و یا عدم آگاهی وی نسبت به نحوه‌ استفاده از برنامه‌ها و نرم افزارهای ارائه شده در بازار تکنولوژی، افراد سودجو با انگیزه‌های مجرمانه را برمی‌انگیزد تا با استفاده از فن و مهارت و یا حتی گاهی بی‌بهره از آن به حریم خصوصی و یا سامانه‌های رایانه‌ای افراد وارد و افکار پلیدشان را بالفعل نمایند.

,

شایان ذکر است که ارتکاب چنین رفتارهایی مختص افرادی با انگیزه‌های شرورانه نبوده چه بسا بسیاری از مرتکبان افراد عادی و ناآگاه به قوانین هستند و صرفا برای لحظه‌ای خنداندن یا کسب شهرت در فضای مجازی و یا منافع سیاسی بدون کوچکترین توجه به مشکلات ایجاد شده برای خود و قربانیان اقدام به این عمل می‌کنند عملی که در بسیاری از موارد افراد سرشناس و مشهور می‌باشند که متاسفانه این رفتارها منجر به اختلال در روابط اجتماعی و خانوادگی آن‌ها شده و گاهی نیز خروج آن‌ها از کشور را به همراه دارد.

,

در نتیجه به نظر می‌رسد این رفتارهای نابخردانه برخی از افراد جامعه مصداق بارز بی‌اخلاقی در تمامی جوامع بشری است و از طرف قانون گذار در اکثر کشورها درخور مجازات است.

,

قوانین کیفری ایران

,

در قوانین کیفری ما نیز بی‌تردید این موضوع مورد توجه واقع شده و قانونگذار بدرستی رفتار مذکور را شایسته کیفر دانسته است. لذا انتشار و تغییر و تحریف  صوت و یا تصویر و یا فیلم خانوادگی اعم از میهمانی، تولد، عروسی و… از طریق سامانه‌های رایانه یا مخابراتی (فیس بوک و تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و…) بدون رضایت فرد جرم است.

,

, ,

همچنین در مواردی که تغییر و تحریف توسط شخص دیگری انجام پذیرد و دیگری با علم به تغییر و تحریف، موارد فوق الذکر را منتشر کند، جز در موارد قانونی بگونه‌ای که موجب ضرر و یا عرفا موجب هتک حیثیت فرد شود، مجازات حبس (از نود و یک روز تا دوسال) یا جزای نقدی (از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال) یا هر دو مجازات را در پی دارد.

,

متاسفانه رفتار اخیر بسیار شایع است و افراد در فضای مجازی بی‌توجه به موقعیت و منصب اجتماعی شخص قربانی برای گذراندن لحظه‌ای یا به دلایل شخصی عکس‌ها و فیلم‌های تحریف شده را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و گاهی موجب انتشار اخبار کذب می‌شوند.

,

انتشار این اخبار کذب درصورتی که به قصد ضرر رساندن به دیگری و یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی باشد یا آنکه افراد اعمالی را بر خلاف حقیقت به طور صریح یا تلویحی به شخصی اعم از حقیقی و حقوقی نسبت بدهند حتی اگر موجب ضرر نشود به حبس (از نود و یک روز تا دوسال) یا جزای نقدی (از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال ) یا هر دو کیفر با هم محکوم می‌شوند.

,

به نظر می‌رسد لازم است کنترل بیشتری بر فعالیت‌هایمان در فضای مجازی داشته باشیم تا غفلتمان منجر به آن نشود که علاوه بر هتک حیثیت و آبروی دیگری در معرض اتهام نیز قرار بگیریم.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه