اخبار داغ

هشدار؛

نشانه‌های «جدایی دین از سیاست» در رسانه ملی

نشانه‌های «جدایی دین از سیاست» در رسانه ملی
سریال‌ها و برنامه‌های بسیاری پای خود را به تلویزیون باز کردند اما جای خالی برنامه‌های مذهبی همچنان در رسانه ملی به چشم می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، طی چند سال گذشته شاهد افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی بودیم؛ انواع و اقسام شبکه‌ها ایجاد شدند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را پای قاب جادویی بنشانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

سریال‌ها و برنامه‌های بسیاری پای خود را به تلویزیون باز کردند اما جای خالی برنامه‌های مذهبی همچنان در رسانه ملی به چشم می‌خورد؛ هر چند ما شبکه‌ای با نام قرآن و معارف داریم اما این شبکه که مختص آموزش قرآن و برنامه‌های قرآنی است می‌تواند پاسخگوی گروه خاصی از مخاطبان باشد.

,

 

,

بودجه‌های هنگفت صرف برنامه‌های بی‌محتوا

, بودجه‌های هنگفت صرف برنامه‌های بی‌محتوا,

 

,

رسانه ملی که همیشه چشم به جیب دولت‌ دارد و بودجه‌های هنگفتی را صرف برنامه‌ها و سریال‌های متعدد می‌کند آیا توانسته نیاز مخاطبان دینی را پاسخگو باشد؟

,

 

,

 چرا رسانه ملی با صرف هزینه‌های سنگین بیت‌المال نمی‌تواند موفق باشد اما شبکه‌های ماهواره‌ای با کمترین هزینه بسیار موفق عمل کرده و توانسته‌اند تا حد بسیاری نقشه‌های خود را عملی کنند؟ شاید به این دلیل است که این شبکه‌ها به درستی نیاز مخاطبان خود را شناخته و بر مبنای آن برنامه تولید کردند.

,

 

,

, ,

 

,

مخاطب می‌داند سر کار است!

, مخاطب می‌داند سر کار است!,

 

,

بی‌محتوایی در سریال‌های ما بسیار مشهود است به طوری وقتی پای این سریال‌ها می‌نشینیم کاملا متوجه می‌شویم که این برنامه‌ها حرفی برای گفتن ندارد و تنها به منظور گذراندن وقت ساخته شده‌اند و مخاطب خوب می‌داند که سر کار است اما چاره‌ای ندارد.

,

 

,

حجت‌الاسلام محمد فلاح، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با صبح توس، با اشاره به اینکه رسانه ملی پس از 37 سال هنوز نتوانسته آنطور که لازم است مفید باشد، اظهار کرد: برنامه‌سازانی هستند که در غربت و مهجوریت در صدا و سیما زحمت کشیده، خون دل می‌خورند و برنامه تولید می‌کنند اما زمانیکه رویکرد، رویکرد درستی نباشد طبیعتا نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

,

 

,

وی با بیان اینکه جریان صدا و سیما و حتی تلویزیون رویکرد مذهبی و انقلابی ندارند، تصریح کرد؟ چرا رویکردهای ما دینی نیست، ما می‌توانیم برنامه‌های سرگرمی و طنز با رویکرد دینی داشته باشند بدین معنا که جایگاه آن در دین ما مشخص باشد.

,

 

,

, ,

 

,

فلاح با تاکید بر اینکه برنامه‌های علمی، اخبار و سریال سازی‌های ما باید رویکرد دینی داشته باشند، بیان کرد: بنا نیست ما یکسره کارشناس مذهبی آورده و بگوییم کارشناس بیاید حرف بزند و پرسش و پاسخ داشته باشد. این در جای خود اقدام بسیار مناسبی است که استقبال خوبی نیز داشته اما اصل کار این است که زیربنا و شاکله کلی صدا و سیما و تلویزیون ما دینی و مذهبی باشد که متاسفانه اینطور نیست.

,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی پیرامون ایجاد یک شبکه مجزا ویژه مسائل مذهبی، گفت: شبکه‌هایی که جامعیت بیشتری داشته باشند استقبال بیشتری دارند به طور مثال آنقدر که مردم فوتبال را از شبکه سه دنبال می‌کنند شاید از شبکه ورزش این کار را نکنند یا به آن مقداری که از شبکه یک، دو و سه اخبار را دنبال می‌کنند شاید از شبکه خبر دنبال نکنند.

,

 

,

وی افزود: بنابراین برنامه‌هایی می‌تواند اثرگذار باشد که در تمامی شبکه‌ها توزیع شود، هر چند تمامی شبکه‌ها گروه معارف دارند اما این تفکیک شدن‌ها کار دست ما داده و نمی‌گذارد اثرگذاری لازم انجام شود.

,

 

,

برنامه‌های قرآنی نباید تنها مختص شبکه قرآن باشد

, برنامه‌های قرآنی نباید تنها مختص شبکه قرآن باشد,

 

,

فلاح ادامه داد: ما به جای اینکه قرآن را در تمامی شبکه‌ها توزیع کنیم شبکه قرآن را ایجاد کرده و برنامه‌های قرآنی را مختص یک شبکه کردیم نتیجه‌اش باز هم مهجوریت قرآن و باز هم خلوت بودن شبکه قرآن شد زیرا تنها طیف خاصی که بسیار قرآنی هستند به این شبکه مراجعه کرده و شبکه‌ قرآن کمک شایانی به زندگی آن‌ها نکرده تنها توانسته تونایی‌های قرآنی آنها را بالا ببرد.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر ما قرآن را در تمامی شبکه‌ها توزیع کرده و سهمی برای آن قرار می‌دادیم قطعا اوضاع طور دیگری بود.

,

 

,

وی به مسئله تابوشکنی‌ها و قبح زدایی‌هایی که در صدا و سیما اتفاق می‌افتد اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه ما شاهد حیا زدایی‌ و قبح‌شکنی و همچنین روتین کردن برخی مسائل که همه‌گیر و اجتماعی نیست و تنها مربوط به طیف خاص آن هم در تهران است هستیم در صورتیکه این موضوعات به هیچ عنوان مشغله اصلی شهرستان‌ها و روستاهای ما نیست و شخصیت پردازی‌هایی  که در این سریال‌ها به تصویر کشیده می‌شود همه برگرفته از ذهن نویسنده است.

,

 

,

نویسندگانی که از جنس مردم نباشند اگر اثر مذهبی هم بسازند تاثیرگذار نیست

, نویسندگانی که از جنس مردم نباشند اگر اثر مذهبی هم بسازند تاثیرگذار نیست,

 

,

فلاح اظهار کرد: وقتی نویسندگان و سازندگان اصلی برنامه‌ها از جنس این مردم نباشند حتی اگر اثر مذهبی بسازند آثارشان تاثیرگذار نیسزندت.

,

 

,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: برخی از سریال‌های به اصطلاح مناسبتی ماه رمضان را سازندگانی می‌سازند که نسبت به دین خیلی معتقد نیستند وحتی  در این سریال‌ها برخی بازیگرانی نقش‌های روحانی و مذهبی را بازی می‌کنند که در زندگی‌ شخصی خود پایبند این مسائل نیستند در نتیجه برنامه‌هایی که ساخته می‌شود اثرگذاری لازم را نداشته و ناقص است زیرا از درون مشکل دارد.

,

 

,

دست و پای کارشناسان مذهبی بسته است

, دست و پای کارشناسان مذهبی بسته است,

 

,

وی بیان کرد: این برنامه‌ها حتی اگر کارشناس مذهبی هم داشته باشد خیلی موثر نیست زیرا این کارشناس توانایی دخل و تصرف ندارد و تا پیشنهادی بدهد می‌گویند فیلم نامه به هم می‌خورد.

,

 

,

فلاح با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمودند رسانه باید دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: رسانه توانسته دانشگاه باشد اما چه دانشگاهی؟ کاری که قرار  بود با زور امثال رضاخان و محمدرضا شاه انجام دهند اما نتوانستند امروز به راحتی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

,

 

,

بیت‌المال خرج برنامه‌های غیرانقلابی شد

, بیت‌المال خرج برنامه‌های غیرانقلابی شد,

 

,

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم شبهات بسیاری دارند که بخشی از آن به برنامه‌هایی برمی‌گردد که ما ساخته‌ایم، تصریح کرد: خرج بیت‌المال خرج برنامه سازی‌هایی شد که در چارچوب و ساختار اسلامی و انقلابی نبودند و این بزرگترین آسیبی است که جمهوری اسلامی دارد.

,

 

,

, ,

 

,

 وی یادآور شد: بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشگاهی که ما می‌توانیم داشته باشیم همین صدا و سیما است که از مخاطب خردسال دارد تا کهنسال و عمومیت آن بسیار بالا بوده که هیچ کلاس درس و استادی نمی‌تواند این جمعیت میلیونی و ده میلیونی را داشته باشد در صورتیکه در صدا و سیما این فرصت وجود دارد اما ما فرصت سوزی می‌کنیم.

,

 

,

رسانه ملی نمره قبولی نمی‌گیرد

, رسانه ملی نمره قبولی نمی‌گیرد,

 

,

حجت‌الاسلام علی قائنی نیک استاد حوزه علمیه مشهد نیز در گفت‌وگو با صبح توس، با اشاره به اینکه رسانه ملی ما با این برنامه‌هایی که دارد نمره قبولی نمی گیرد، اظهار کرد: افرادی هستند که زحمات بسیاری کشیده و اقدامات خوبی انجام دادند اما این مقدار اقدامات باید چندین برابر شود تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

,

 

,

وی تصریح کرد: تا زمانیکه مبانی فکری مسئولان کامل نبوده و ناقص باشد نمی‌توان انتظار پیشرفت و موفقیت داشت.

,

 

,

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه تهیه‌کننده باید در کنار برنامه‌های خود برای برنامه‌های مذهبی نیز جا پیدا کند، افزود: تمامی برنامه‌ها باید رویکرد مذهبی داشته باشد و نمی‌شود برنامه‌ها را به مذهبی و غیر مذهبی تقسیم کرد.

,

 

,

, ,

 

,

قائنی پیرامون ایجاد شبکه خاص برنامه‌های مذهبی، بیان کرد: وجود این شبکه بسیار ضروری است اما ضروری تر از آن ایجاد احساس نیاز در مخاطب است. اگر رویکرد تمامی برنامه‌ها این باشد که همه باید جلوه خدایی داشته باشند و گوشه‌های آیات الهی را نشان دهند طبیعتا احساس نیاز در مخاطب ایجاد می‌شود که نه یک کانال بلکه چندین کانال برای برنامه‌های مذهبی لازم است.

,

 

,

به جای زیاد کردن شبکه‌ها باید احساس نیاز را زیاد کنیم

, به جای زیاد کردن شبکه‌ها باید احساس نیاز را زیاد کنیم,

 

,

وی ادامه داد: بنابراین به جای اینکه کانال‌ها را زیادتر کنند باید احساس نیاز را بیشتر کنند که این یک رویکرد است که به ناحیه مسئولان برمی‌گردد.

,

 

,

هشدار! نشانه‌های جدایی دین از سیاست در صدا و سیما

, هشدار! نشانه‌های جدایی دین از سیاست در صدا و سیما,

 

,

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ما کانالی برای برنامه‌های مذهبی ایجاد کنیم بدون آنکه نیاز مخاطب را بیشتر کنیم و این کانال باعث شود برنامه‌های دیگر مذهبی نباشد حالت تفکیک کلیسا و حکومتی پیش می‌آید که در اروپا است و نشانه‌های جدایی دین از سیاست در برنامه‌های صدا و سیما ایجاد می‌شود.

,

 

,

قائنی تصریح کرد: برخی برنامه‌های صدا و سیما آهسته آهسته اقدامی خطرناک کرده و آن تسلط جماعت لاقید بر محیط جامعه است که متدینین و افراد مذهبی با امر به معروف و نهی از منکر باید جلوی این اقدام را بگیرند زیرا تنها ابراز ناراحتی کردن فایده‌ای ندارد.

,

 

,

وی تاکید کرد: جریان دینی خداپرست باید بسیار قوی و مطمئن وارد شوند و به نقد مجموعه‌هایی که ایمان مردم را هدف قرار داده است بپردازند.

,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه رسانه قطعا هویت ساز است که محیط ها و افکار را عوض می‌کند، یادآور شد: رسانه آنقدر قوی است که حتی بر محیط تربیت خانواده نیز اثر گذار است و این اثرگذاری انقدر قوی است که هزینه‌ای که دشمن روی رسانه کرده نسبت به سودی که می برد بسیار ناچیز است.

,

 

,

قائنی با تاکید بر اینکه این اثرگذاری باید از سوی اهل ایمان جدی گرفته شود، افزود: جماعت هنرمند سعی کرده‌اند دژی داشته باشند که اهل ایمان نتواند در آن وارد شود، برخی از آنان در سریال‌ها منافقانه چهره مذهبی داشته اما رفتار غیر مذهبی انجام می‌دهند تا مذهب در چشم مخاطب به تمسخر گرفته شده و ین ابهت دین ریخته شود.

,

 

,

وی یادآور شد: اگر جامعه متدین دانشگاه بودن رسانه را جدی گرفته و به جدیت و هنرمندانه وارد شوند بسیار راحت تر می‌شود به مقابله با این مسائل رفت.

,

 

,

گزارش: سارا آویشی

, گزارش: سارا آویشی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه